Урок на тему: "Україна в Першій світовій війні"

Про матеріал

Розробка уроку 10 клас на тему: "Україна в Першій світовій війні". Хочеться поділитися своєю власною розробкою та щоб її оцінили чи може такий матеріал викоритстовуватись на уроці при вивчені даної теми. Друкуюсь в перше, є автором цієї розробки.

Зміст архіву
Перегляд файлу

10 клас (історія України)

Тема уроку: Україна в Першій світовій війні

Мета:навчальна:визначити причини, наслідки, надати оцінку подіям, проаналізувати суть і наслідки війни для України;

Розвиваюча: поглибити вміння та навички роботи з атласом та контурною картою;працювати з додатковою літературою; учитися порівнювати, пояснювати, критично оцінювати історичні факти, формувати та відстоювати власні судження, робити аргументовані висновки;

Виховна:формувати почуття патріотизму та гордості за подвиги свого народу, виховувати інтерес до вивчення історії.

Основні дати: 1914-1918 р р. - початок Першої світової війни, 1914- початок бойових дій на території України.

Обладнання: настінна карта «Україна в першій світовій війні», підручник О.Реєнт О. Малій Київ ґенеза 2010, ілюстрація портретів С. Петлюри, М. Грушевського, атлас та контурна карта, ЛОС, презентація «Україна в Першій світовій війні»

Завдання уроку:

1.Розкрити плани Антанти та Троїстого союзу щодо України;

2.Розкрити зміни в українському національному русі з початком І світової війни;

Тип уроку: засвоєння нових знань.

                                                    Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Історичний волейбол» ( учень, який отримує м’яч відповідає на питання)

1.Які воєнно – політичні блоки сформувалися в Європі наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття?

2.Які країни входили до складу воєнно – політичних блоків?

3.Чому загострилися протиріччя між провідними європейськими державами на початку ХХ століття?

4. Коли розпочалась Перша світова війна?

5. Коли російські війська зайняли Львів?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

 Ми з вами розпочинаємо вивчати нову тему «Україна в Першій світовій війні». Війна мала загарбницький, характер з обох боків. У цей конфлікт було втягнуто 38 країн з 59 держав світу. Бойові дії відбувались на території 11 фронтах. На Українські землі претендували  Росія, Німеччина та Австро-Угорщина.

Вправа «Влучна цитата»

Запитання:

1.У чому полягали основні причини І світової війни?

2. Які уроки може винести для себе сучасне українське суспільство?

Україна стала ареною жорстокого військового протистояння початку XX століття - Першої світової війни. Обидва ворогуючих блоки - Троїстий союз та Антанта - претендували на її територію, багатий людський потенціал та матеріальні ресурси. Обидві конфліктуючі сторони намагалися залучити український національний рух на свій бік, проте активніше діяли українці Західної України. Західноукраїнське політичне середовище виносило ідею самостійності України. Тут було створено перші українські військові формування - УСС. Війна, що тривала 4 роки, принесла Україні небачені людські втрати та матеріальне розорення. Проте вона призвела до посилення українського визвольного руху.

 

 

 

 

 

 

 

Робота зі схемою

Перша світова війна 1914-1918 рр.

D:\Загрузки\image004.jpg

 

ІV. Сприйняття нового матеріалу

(пояснення  вчителя)

1.Причини, передумови, завдання та характер Першої світової війни.

Причини:

  • тривале перебування української нації позбавленої політичної незалежності, у складі Росії;
  • боротьба українського народу за реалізацію права на самовизначення, та створення власної держави.

Передумови:

  • тяжке економічне становище України у складі Російської імперії;
  • масовий вибух революційного ентузіазму;
  • український рух мав чітку політичну програму.

Завдання:

  • боротьба за національну автономію України;
  • та боротьба за демократичні та політичні права і свободи.

Характер війни: національно демократичний.

Проблемне питання уроку.

Поміркуйте!

У чому, на вашу думку,  полягала трагедія українського народу в Першій світовій війні?

(Учитель веде пояснення матеріалу з елементами бесіди та показ на настінній  карті перебігу подій )

 2.Плани воюючих сторін щодо українських територій.

Перша світова війна розпочалася як протистояння двох військово-політичних блоків європейських держав — Антанти  (Англія, Росія, Франція) і Троїстого союзу (Австро-Угорщина, Італія, Німеччина). 1 серпня 1914 р. вважається днем початку війни. Австро-Угорщина намагалася зберегти своє панування в Галичині, на Північній Буковині й Закарпатті, а також захопити територію Волині й Поділля. Після вступу у війну Туреччини розроблявся план захоплення нею Північного Причорномор’я і контролю турків над акваторією всього Чорного моря. Царська Росія прагнула розширити територію держави до Карпатських гіp. Було висунуто тезу про «возз’єднання братів-pyсинів» (українців Східної Галичини й Північної Буковини) з великоросами. Згідно з «планом А», розробленим російським Генеральним штабом, головний удар передбачалося завдати по військових силах Австро-Угорщини, підкоривши Карпатські гори, захопити Закарпаття і згодом оволодіти Будапештом і Віднем.

Бесіда.

1.Назвіть держави які входили до складу Антанти і Троїстого союзу? Та запишіть їх у зошит.

2. Чого прагнула Царська Росія у цій війні?

 3. Події  влітку - восени 1917 р.  в  Україні.

 (пояснення вчителя).

Невдачі наступу російських військ влітку 1917 р. на Південно-Західному фронті поглибили загальну кризу в країні і викликали масові виступи робітників. Чим більше ускладнювалося становище і посилювалось протистояння між масовими організаціями трудящих і Тимчасовим урядом, тим більше зміцнювалися більшовицькі позиції. Більшовики прагнули захопити владу в Радах, розглядаючи їх як органи своєї влади. Тому вони висували гасло «Вся влада Радам». Майстерно маневруючи, використовуючи слабкі місця опонентів, вони цілеспрямовано вели пропаганду за проведення соціалістичної революції. Події, пов'язані зі спробою деяких військових сил Росії на чолі з генералом Лавром Корніловим провести у кінці серпня 1917 р. військовий переворот з метою встановлення диктатури (цю спробу було придушено), призвели до ще більшого озлоблення людей і позбавили їх віри у спроможність Тимчасового уряду навести в країні лад. Утомлені безладдям, народні маси вимагали негайних змін на краще, що влаштовувало більшовиків, які змогли здобути контроль над Радами, витіснивши звідти меншовиків і есерів (хоча їх перевага в Радах України не була незаперечною).

Враховуючи величезне значення України, більшовики прагнули встановити контроль над її територією якомога швидше. Але це було дуже складно. Навіть у Радах великих міст України, в тому числі Харкова, Києва, Одеси, Катеринослава, не кажучи вже про містечка й села, вони не мали значної переваги або більшості. У цій війні Україна – найбільша серед бездержавних країн Європи, яка мала до того ж величезні матеріальні та людські ресурси, надзвичайно вдале географічне положення, - стала об’єктом зазіхань агресивних держав Європи.

Для з’ясування, які  конкретні плани мали країни-учасниці війни щодо України, розглянемо джерела. У вас на партах є аркуші з написами «группа 1», та «группа 2».

група 1.

(Учені працюють з документом і матеріалом  поданому у  підручнику на стор.83-85-86 дають відповідь на питання: «Чому Перша світова війна стала справжньою трагедією для українського народу. Та готують виступ своєї групи )

Група 2

( учні готують виступ на тему: «Наміри всіх держав щодо України та наслідки Першої Світової Війни для України»

Для уточнення територіальних зазіхань щодо України учень показує їх на карті. Тепер у своїх зошитах занотуйте у вигляді тез плани кожної зі згадуваних країн.

 4. Брестський договір УЦР з  Німеччиною  та її союзниками.

 (пояснення вчителя)

    Встановлення в Україні радянської влади відбувалося в умовах переговорів про мир, що почали більшовики з німцями та їх союзниками у Бресті 9 грудня 1917 р. Ці переговори поставили Центральну Раду у складне становище, оскільки її діячі побоювались, що в разі підписання мирної угоди більшовиків з німцями ніким не визнана Україна може стати розмінною монетою для більшовиків і трофеєм переможців. Тому 25 грудня 1917 р. делегація УЦР на чолі з Г. Голубовичем прибула до Бреста і розпочала самостійні переговори з країнами Четвертного блоку. 27 січня (9 лютого) 1918 р. між УНР, Німеччиною та її союзниками був підписаний мирний договір. Стан війни між Україною і державами австро-німецького блоку припинився. Німеччина і Австро-Угорщина, ставши союзниками УНР, зобов'язалися допомогти їй відновити контроль над всією територією держави, звільнити її від більшовиків. Зі свого боку уряд УНР обіцяв поставити в Німеччину і Австро-Угорщину 60 млн. пудів хліба, 2 млн. 750 тис. пудів м'яса, велику кількість інших видів продовольства.
У лютому 1918 р. німці розпочали широкий наступ на Україну. В ньому брали участь і загони УНР. 2 березня 1918 р. в Київ увійшли загони Присовського і Петлюри, повернулися члени Центральної Ради. Наступного дня в місто увійшли німецькі війська. Спроби більшовиків врятувати від німецької окупації свої маріонеткові республіки в Україні (Донецько-Криворізьку, Одеську і Таврійську) не мали успіху, бо ці утворення не були визнанінімцями.    З березня 1918 р. був укладений Брестський договір між радянською Росією та країнами Четвертного блоку, за яким перша визнавала німецьку окупацію України та зобов'язувалась укласти мир з УНР. Ліквідація радянського ладу визначила долю Народного секретаріату, який був розпущений. Замість нього було створено Бюро для керівництва повстанською боротьбою на території України на чолі з Миколою Скрипником.

Бесіда

1.Коли був укладений Брестський договір?

2.В якому році був підписаний мирний договір?

3.Ким на вашу думку був С. Петлюра зрадником чи героєм? Свою відповідь обґрунтуйте.

V.  Закріплення   знань учнів .

Відповідь на проблемне питання уроку.

У чому на вашу думку  полягала трагедія українського народу в Першій світовій війні? (використовується метод мікрофон. Кожен учень який отримує в руки мікрофон висловлює свою думку,орієнтовні відповіді учнів).

- Українці зазнали у війні особливо відчутних втрат, оскільки бойові дії велися практично на всій території України; вони воювали по обидва боки фронту і змушені були вбивати одне одного, захищаючи імперії, які ігнорували їхні національні інтереси.

- Наддніпрянська, або Російська Україна, де проживало понад 25 млн. українців, дала російській армії 3,5 млн. солдатів, із Західної, або Австрійської, України з 6,5 млн. українців, котрі мешкали там, було мобілізовано 250 тисяч. Ще під час Першої світової війни в результаті національної революції на Наддніпрянській Україні було утворено Українську Народну Республіку (7 листопада 1917 р.), а наслідком посилення національно-визвольного руху на західноукраїнських землях стало проголошення 1 листопада 1918 р. Західноукраїнської Народної Республіки. 22 січня 1919 р. УНР і ЗУНР заявили про своє об'єднання (Злуку).

- Наслідки війни для України та українців, змушених з обох воюючих сторін, були негайними, безпосередніми й тяжкими. Протягом усієї війни Галичина слугувала ареною найбільших і найкровопролитніших побоїщ на Східному фронті. Її населення зазнавало страшних збитків від руйнувань та спустошень, спричинених воєнними діями, а також брутальністю як російського, так і австрійського командування.

Вчитель виставляє оцінки учням які працювали на уроці.

Метод рефлексія

(учитель пропонує учням відповісти на питання:

1.Для чого ми вивчаємо історію Першої світової війна на території України?

(заслуховуються варіанти відповіді учнів)

Вчитель підбиває підсумок словами Олександра Барвінського: «Прощаймо і сіймо здорове зерно на дорученій нам ниві, лиш відчуваймо разом, щоб не прийшов неприятель і не засіяв кухлю між пшеницею».

Дітям виставляються оцінки за працю у групах.

VI. Домашнє завдання:

Опрацювати параграф 10 ст.80-86, відповісти усно на питання в кінці параграфа. Використовуючи мапу на ст. 73 підготувати реферат на тему: «Перебіг воєнних дій на початку І Світової Війни на українських землях».

 

 

zip
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
31 березня 2018
Переглядів
8302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку