Урок на тему "Українське національне відродження в літературі. Здобутки мистецтва . Кіно."

Про матеріал
Розробка уроку з історії України для 10 класу на тему "Українське національне відродження в літературі. Здобутки мистецтва . Кіно."
Перегляд файлу

 

Історія України, 10 клас

Тема. Українське національне відродження в літературі. Здобутки мистецтва . Кіно.

Мета. Охарактеризувати розвиток літератури, мистецтва 1921-1928 рр.; визначити вплив ідеології на розвиток культури; розвивати в учнів уміння працювати самостійно з додатковими джерелами інформації (документи, додаткова література, інформація з мережі Інтернет) ; виконувати проектні роботи групами;  виховувати загальнолюдські та гуманістичні цінності.

Обладнання. Мультимедійні презентації «Розвиток кіномистецтва», «Літературні організації», «Образотворче та театральне мистецтво в роки непу», уривок з фільму О.Довженка «Арсенал», музичний запис пісні Соловейко у виконанні  капели «Думка», музика Левка Ревуцького «Пісня».

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу

Методи: слово вчителя, бесіда, порівняльний аналіз, робота в групах, аналіз документів, мультимедійні технології,  письмова робота, проектні роботи.

ХІД УРОКУ

1.Організаційний момент.

2.Мотивація навчального матеріалу

Метод «Мозковий штурм»

У 20-х роках українська література та мистецтво переживали бурхливе піднесення. Це був період, позначений зростанням національної самосвідомості. XX ст. для України стало часом великих випробувань, важливих суспільно-політичних подій, що часто призводили до знищення засад національно-культурного буття, були згубними для діячів культури та не сприяли збереженню культурних цінностей. Та, незважаючи на складні катаклізми, українська культура продовжувала плідно розвиватися. Пройнята національною духовністю, всупереч ідеологічним обмеженням, українська культура досягла світового рівня.

Згадай:

  1. На вашу думку, завдяки якій політиці радянської влади відбулось піднесення української культури до світового рівня ? (НЕП. Політика коренізаціі або українізації).
  2. 1. Які нові явища з'явилися в літературно-мистецькому житті України в 1917— 1920 рр.?

Слайд №2

 Отже, темою нашого сьогоднішнього уроку є  «Українське національне відродження в літературі,мистецтві.»

На уроці ми будемо працювати за планом:

1. Українська література.

2. Розвиток кіномистецтва. О.Довженко.

3. Здобутки в мистецтві. 

Слайд № 3

Епіграфом до уроку є слова   М. Арнольда  «Культура – це прагнення досконалості шляхом пізнання того, що турбує нас найбільше , про  що думають і кажуть…»

Слайд № 4

Після уроку ви зможете:

Характеризувати розвиток літератури, мистецтва 1921-1928 рр.; називати визначних діячів культури, їх твори; висловлювати свої думку щодо  розвитку культури.

Метод «Мозковий штурм»

Як ви розумієте термін «національне відродження»?

Слайд № 5

Національне відродження - рух за збереження і розвиток національних традицій, культури, мови, літератури, мистецтва і т. ін.; патріотизм.

 Саме ним характеризують 20-ті роки ХХ ст.  час найбільшого досягнення у сфері літератури і мистецтва. Творчий злет, започаткований українською революцією, продовжився і поширився внаслідок українізації. Виникали численні центри літературної творчості, створювалися різноманітні об’єднання, гуртки і студії, в яких митці шукали власне місце и громадському і художньому житті, збагатили вітчизняну духовну скарбницю.

Слайд № 6

Проблемне питання

Які уроки духовності маємо взяти ми у майбутнє?

Група 1.

У 1919-1920 рр. з України виїхали видатні письменники й поети, зокрема

М. Вороний, О. Олесь, В. Винниченко, В. Самійленко. На зміну їм у літературу прийшло покоління молодих, котре, спираючись на демократичні традиції дожовтневої української літератури, прагнуло до оновлення мистецтва, написання художніх творів, співзвучних власному розумінню нової епохи. Це - О. Досвітній, М. Драй-Хмара, М. Зеров, Г. Косинка, М. Куліш, М. Рильський, О. Слісаренко, В. Сосюра, П. Тичина, М. Хвильовий, В. Яловий і багато інших. У 20-х роках в республіці видавалося понад 20 літературно-художніх і громадсько-політичних альманахів та збірників, 10 республіканських газет і 55 журналів. Виникали і розпадалися численні літературно-художні об'єднання: «Гарт», «Плуг»,, «Ланка», «Молодняк», «Авангард» та інші.

У центрі дискусій різних літературних течій другої половини 20-х років був М. Хвильовий, член більшовицької партії, учасник громадянської війни, один із засновників новітньої української літератури.

 До виступу запрошую групу, яка досліджувала це питання.

 Учні починають виступ віршем В.Сосюри «Сад». Звучить музика Левка Ревуцького «Пісня».

Комп’ютерна презентація «Літературні організації».

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

  1. Охарактеризуй особливості літературного процесу в Україні в 20-ті роки.

Далі ви працюєте над документом, це уривок з праці М. Хвильового «Думки проти течії»

ДОКУМЕНТ

1. З праці М. Хвильового «Думки проти течії»

На яку із світових літератур повинна українська література взяти курс? У всякому разі не на російську. Це рішуче і без всяких застережень. Не треба плутати нашого політичного союзу з літературою. Від російської літератури, від її стилів українська поезія мусить якомога швидше тікати. Поляки ніколи не дали б Міцкевича, коли б вони не покинули орієнтуватися на московське мистецтво. Справа в тому, що російська література тяжить над нами в віках, як господар становища, який привчав нашу психіку до рабського наслідування. Отже, вигодовувати на ній наше молоде мистецтво - це значить затримати його розвиток. Ідеї пролетаріату нам і без московського мистецтва відомі, навпаки - ці ідеї ми, як представники молодої нації, скоріше виллємо у відповідні образи. Наша орієнтація - на західноєвропейське мистецтво, його прийоми... Кінець прийшов не тільки «малоросійщини, українофільству й просвітянству», але й задрипанському москвофільству. Досить «фільструвати», «дайош» - свій власний розум... Москва сьогодні є центр всесоюзного міщанства.

Майстренко І. Історія Комуністичної партії України. -Мюнхен, 1979. - С. 120- 121.

 

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТА

1. Документ № 1.

а) Охарактеризуй оцінку М. Хвильовим українського літературного процесу.

б) Що таке комплекси «меншовартості», «вторинності», «хуторянства» і як із ними боровся М. Хвильовий?

в) Чому М. Хвильовий закликає не орієнтуватися на російську літературу? Кого з тодішніх російських письменників ти пам'ятаєш?

Група 2

Кінематограф. О. Довженко

У 20-х роках помітне місце в культурному житті посіло кіно. 1922 р. введено в експлуатацію Одеську кінофабрику, в 1927 р. розпочалося будівництво Київської кіностудії - на той час найбільшої в Європі. У середині 20-х років у містах і селах України працювало вже понад 500 кінотеатрів. У 20-ті роки зійшла зоря одного з видатних майстрів українського і світового кіномистецтва О.Довженка. В 1927р. він поставив фільм «Звенигора», в 1929 р. - «Арсенал».

До виступу запрошую групу, яка досліджувала це питання.

Комп’ютерна презентація «Розвиток кіномистецтва».

Демонстрація уривку з кінофільму О.Довженка «Арсенал».

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ФІЛЬМУ:

  1. З історією якою країни пов'язаний відео сюжет? На підставі чого ви зробили такий висновок?
  2. До якого часу ви віднесли зняті кадри? Обґрунтуйте свої міркування.
  3. Які емоції і почуття закарбував кінооператор? Чому, на вашу думку , саме ці події зацікавили його?
  4. Сформулюйте висновок, якого ви дійшли після побаченого відео сюжету.

 

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Що тобі відомо про перші кроки українського кіномистецтва?

Група 3.

3 переходом до мирного будівництва значно зростає інтерес до образотворчого мистецтва, музичної та театральної творчості. Виникає ряд об'єднань художників, у тому числі Асоціація художників Червоної України. У театральному мистецтві плідно працювали колективи, об'єднані в Першому державному драматичному театрі ім. Т. Г. Шевченка в м. Києві на чолі з О. Загаровим та державному драматичному театрі ім. І. Франка під керівництвом Г. Юри. Нарешті, в 1922 р. у Києві засяяла зірка театру «Березіль», очолюваного одним із найвидатніших реформаторів українського театру за всі часи його існування - Лесем Курбасом. У 20-ті роки його творчість сягає вершин. Театр «Березіль» зібрав видатних майстрів української сцени- П. Саксаганського, О. Мар'яненка, М. Крушельницького, О. Сердюка, А. Бучму, Ю. Шумського та інших. В Україні на середину 20-х років налічувалося 45 професійних театрів.

У галузі музичного мистецтва відбувається творчий злет композиторів Г. Вірьовки, П. Козицького, Л. Ревуцького, К. Богуславського та інших. Далеко за межами республіки славилася хорова капела «Думка» на чолі з її беззмінним керівником Н. Городовенком. Думка створена у 1920 році в Києві , заклала основи професійного хорового виконавства, створила взірці акапельного співу в Україні, одна з кращих інтерпретаторів народних пісень, в її репертуарі також твори української та світової класики. Думка" - це високопрофесійний хор, найскладніші сучасні твори вона виконує з дивовижною легкістю. Краса голосів зачаровує слухачів, а високий рівень професіоналізму робить бажаним виконавцем за кордоном. "Думка" успішно гастролювала багатьма країнами світу, співаючи на великих сценах самих престижних концертних залів Польщі, Австрії, Німеччини, Франції, Іспанії, Бельгії, Голландії, Італії, Швейцарії, Великобританії, США та Канади.

Слайд №7.  Тепер ви прослухаєте запис пісні Соловейко у виконанні  капели «Думка».

ЗАПИТАННЯ

Яке враження справило на вас виконання цієї пісні?

Дослідження образотворчого мистецтва  цього періоду провели учасники третьої групи, запрошую їх до слова.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

  1.  Чим, на твій погляд, можна пояснити складність розвитку  мистецтва України у 20-ті роки?
  2. Закріплення вивченого матеріалу.

Слайд №8

 Проблемне питання. Які уроки духовності маємо взяти ми у майбутнє?

Рефлексія

На уроці я...

Тестові завдання

1. Хто з перелічених осіб не був фундатором Української академії мистецтв?

А) М.Грушевський  Б) М.Бойчук  В) М.Пимоненко  Г)  Г.Нарбут

2. Яка з картин належить Федору Кричевському?

А) «Молочниця»  Б) «Беатріче»  В) «Селянська родина»  Г) «Мама йде!»

3.  Хто з митців 29 років  співпрацював  з журналом «Нива»?

А) І.Їжакевич  Б) О.Мурашко  В) М.Бурачек  Г) В.Кричевський

4. Хто створив  Великий і Малий герби УНР?

А) Г.Нарбут  Б) М.Глущенко  В) В.Кричевський  Г) Л.Позен

5. Який графік створив ілюстрації до «Енеїди» І.Котляревського?

А) Ю.Нарбут  Б) П.Холодний  В) В.Кричевський  Г) М.Бойчук

6. Хто є автором картини «Дівчина»?

А) П.Війтович  Б) М.Бойчук  В) І.Їжакевич  Г) М.Бутович

7. Де народився майбутній кінорежисер?

А) “Мар’янівка” б)”Сосниці” в)”хутір Надія”

8. Де Олександр навчався після початкової школи у Сосниці?

А) “університет ім. Св. Володимира” б)”Глухівська гімназія”

9.Перша картина О. Довженка?

А)”Ягідки коханя”  б) “Звенигора” в)”Арсенал”

10. Ідейний засновник ВАПЛІТЕ.

А) В.Сосюра       б) М.Хвильовий   в) М.Рильський

11.. Фільм-поступка перед владою – це..?

А)”Іван”  б)”Арсенал” в)”Зачарована Десна”

12.Фільм – гімн життя – це..?

А)“Щерб” б)”Земля”  в)”Звенигора”

 

4.Підсумок уроку.

Вірш Крук Т.В.

«Чи пам’ятаєш, друже, те, що ти -  українець»

Відеофільм «Канів». Виставлення оцінок.

Слайд №9

  1. Домашнє завдання.

1.Повторити параграфи  .

2. Підготувати повідомлення «Й.Сталін – вождь і диктатор».

 

 

 

Додатки

ДОКУМЕНТ

1. З праці М. Хвильового «Думки проти течії»

На яку із світових літератур повинна українська література взяти курс? У всякому разі не на російську. Це рішуче і без всяких застережень. Не треба плутати нашого політичного союзу з літературою. Від російської літератури, від її стилів українська поезія мусить якомога швидше тікати. Поляки ніколи не дали б Міцкевича, коли б вони не покинули орієнтуватися на московське мистецтво. Справа в тому, що російська література тяжить над нами в віках, як господар становища, який привчав нашу психіку до рабського наслідування. Отже, вигодовувати на ній наше молоде мистецтво - це значить затримати його розвиток. Ідеї пролетаріату нам і без московського мистецтва відомі, навпаки - ці ідеї ми, як представники молодої нації, скоріше виллємо у відповідні образи. Наша орієнтація - на західноєвропейське мистецтво, його прийоми... Кінець прийшов не тільки «малоросійщини, українофільству й просвітянству», але й задрипанському москвофільству. Досить «фільструвати», «дайош» - свій власний розум... Москва сьогодні є центр всесоюзного міщанства.

Майстренко І. Історія Комуністичної партії України. -Мюнхен, 1979. - С. 120- 121

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТА

а) Охарактеризуй оцінку М. Хвильовим українського літературного процесу.

б) Що таке комплекси «меншовартості», «вторинності», «хуторянства» і як із ними боровся М. Хвильовий?

в) Чому М. Хвильовий закликає не орієнтуватися на російську літературу? Кого з тодішніх російських письменників ти пам'ятаєш?

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      Група №1

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТА

  1. Охарактеризуй оцінку М. Хвильовим українського літературного процесу.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ФІЛЬМУ:

  1. З історією якою країни пов'язаний відео сюжет? На підставі чого ви зробили такий висновок?
  2. Сформулюйте висновок, якого ви дійшли після побаченого відео сюжету.                                                                                                 

                                           Група №2

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТА

1.Що таке комплекси «меншовартості», «вторинності», «хуторянства» і як із ними боровся М. Хвильовий?

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ФІЛЬМУ:

  1. До якого часу ви віднесли зняті кадри? Обґрунтуйте свої міркування.
  2. Сформулюйте висновок, якого ви дійшли після побаченого відео сюжету.                                                                         

                             Група №3

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТА

1.Чому М. Хвильовий закликає не орієнтуватися на російську літературу? Кого з тодішніх російських письменників ти пам'ятаєш?

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ФІЛЬМУ:

  1. Які емоції і почуття закарбував кінооператор? Чому, на вашу думку , саме ці події зацікавили його?
  2. Сформулюйте висновок, якого ви дійшли після побаченого відео сюжету.                                                                 

 

 

Чи пам’ятаєш, друже, те, що ти -  українець,

Що ти нащадок предків-козаків

Що край квітучий – Божий то гостинець

Що ще Тарас тут народився і творив.

 

Лиш патріоти так могли писати

Протистояти владі і творить

Наперекір усім таке кіно знімати,

Що успіхом і славою гримить.

 

Тож з попелу нам треба відродитись

І зберегти традиції, що є

Духовності у наших предків вчитись

Лише відродження нам сили додає.

 

Тож, друже, пам’ятай, що ти вкраїнець,

Нащадок геніїв, філософів, митців

Що край квітучий – Божий то гостинець

Живімо так, як ще Тарас нам заповів.

 

                                                             Крук Тетяна Валентинівна

 

docx
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
1239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку