Конспект уроку. 10 клас. Тема: "Початок Першої світової війни. Україна в планах воюючих сторін. Мобілізація українців у російську та австро-угорську армії."

Про матеріал
Конспект уроку. 10 клас. Тема: "Початок Першої світової війни. Україна в планах воюючих сторін. Мобілізація українців у російську та австро-угорську армії." Матеріал подано у вигляді таблиці.
Перегляд файлу

10  клас

Тема: Початок Першої світової війни. Україна в планах воюючих сторін. Мобілізація українців у російську та австро-угорську армії.

Мета: після цього уроку учні зможуть: показувати на карті територію українських земель напередодні Першої світової війни; спираючись на карту та інші джерела інформації, характеризувати геополітичні плани країн Антанти і Троїстого союзу щодо України. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Основні поняття: «українське питання», геополітика.

Обладнання: підручник, атлас.

Хід уроку.

Етап заняття

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Організаційний момент(3 хв)

Актуалізація опорних знань

(5 хв)

Завдання:

- Поясніть, у чому полягає різниця між причиною та приводом. Як ви розумієте народну приказку  «Була б причина, а  привід  знайдеться»?

- Назвіть та покажіть на карті українські землі, які напередодні Першої світової війни входили до складу Російської та Австро-Угорської імперії.

-  Пригадайте, в якому стані перебували українські землі напередодні Першої світової війни?

 

 

Пригадують, відповідають.

Вивчення нової теми (25 хв)

План

  1. Початок Першої світової війни.
  2. Плани країн-учасниць війни щодо України.
  3. Мобілізація українців у російську та австро-угорську армії.

 

  1.     Улітку 1914 р. загострення міжімперіалістичних суперечностей дійшло до фатальної межі. Світ опинився в полум’ї Першої світової війни. Ця війна була збройним протистоянням двох воєнних блоків: Троїстого (Четверного) союзу (Німеччина, Австро-Угорщина, Туреччина, Болгарія) і Антанти (Англія, Франція, Росія).

Але поступово в її орбіту було втягнуто 38 з 59 держав світу, 3/4 населення земної кулі. Ворогуючі сторони ставили перед собою фактично однакові цілі: ствердження власного домінування у світі, загарбання чужих територій, встановлення контролю за ринками збуту та джерелами сировини, послаблення хвилі народних виступів за соціальне та національне визволення, знешкодження опозиційних політичних сил.

  1. В ході розповіді вчителя учні заповнюють схему:

Російська імперія: -

-

-

Австро-Угорщина: -

-

-

Німеччина: -

-

-

Робота з картою:

Покажіть на карті українські землі, на які претендували країни Антанти та Троїстого союзу.

Робота з документами:

Із висловлювання найвпливовішого німецького промисловця Августа Тіссена

«Росія повинна віддати нам прибалтійські провінції… частину Польщі і Донецький басейн з Одесою, Кримом і Призов’ям…»

Із записів німецького публіциста Пауля Рорбаха

«Хто володіє Києвом, той має ключ від Росії».

Із таємних документів німецького генерального штабу (1 грудня 1915 р.)

«Кожен, хто насправді знається і розуміється на географічному та економічному становищі, в якому перебуває Росія, є свідомим того, що Велика Росія може існувати тільки через посідання багатої України. Якщо ми зуміємо змінити стан України на незалежну державу й утримати незалежну Україну при житті, то з певністю завдамо смертельного удару Великій Росії. Тому Україну слід вважати серцем Великої Росії. В опінії всіх експертів, це посідання України робить Росію великою європейською потугою. Україна, відокремлена від Росії, створить мур між Росією, Центральними державами та Балканами, закриваючи доступ Росії до Чорного моря».

Завдання:

1. Порівняйте плани Антанти та Троїстого союзу щодо України напередодні Першої світової війни. Зробіть висновки.

2. Чому німці називали Україну «серцем Великої Росії»?

3) Опрацювати матеріал підручника і виписати особливості мобілізації українців у російську та австро-угорську армії.

- Порівняйте ставлення до війни у Західній Україні та на Наддніпрянщині.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слухають, занотовують.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заповнюють схему

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Працюють з картою

 

 

 

 

Працюють з документами, відповідають на запитання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Працюють з підручником самостійно.

Закріплення нових знань

(5 хв)

Запитання:

 Деякі політики й вчені, наприклад, В. Вернадський та відомий англійський славіст Р. Сетон-Вотсон вважали, що саме українське питання було однією з головних причин, що призвели до війни. Чи згодні ви з цією думкою? Свою відповідь аргументуйте.

 

Обговорення відповіді

Висновки і узагальнення

(5 хв)

Вчитель пропонує учням зробити короткий підсумок вивченої теми.

Кілька учнів висловлюються по кожному з питань плану уроку.

Домашнє завдання (2 хв)

§  , відповісти на запитання.

Запис у щоденники.

 

 

 

 

docx
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
4057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку