10 клас
Тема: Початок Першої світової війни. Україна в планах воюючих сторін. Мобілізація українців у російську та австро-угорську армії.
Мета: після цього уроку учні зможуть: показувати на карті територію українських земель напередодні Першої світової війни; спираючись на карту та інші джерела інформації, характеризувати геополітичні плани країн Антанти і Троїстого союзу щодо України.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Основні поняття: «українське питання», геополітика.
Обладнання: підручник, атлас.
Хід уроку.
Етап заняття |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Організаційний момент(3 хв) |
||
Актуалізація опорних знань (5 хв) |
Завдання: - Поясніть, у чому полягає різниця між причиною та приводом. Як ви розумієте народну приказку «Була б причина, а привід знайдеться»? - Назвіть та покажіть на карті українські землі, які напередодні Першої світової війни входили до складу Російської та Австро-Угорської імперії. - Пригадайте, в якому стані перебували українські землі напередодні Першої світової війни?
|
Пригадують, відповідають. |
Вивчення нової теми (25 хв) |
План
Але поступово в її орбіту було втягнуто 38 з 59 держав світу, 3/4 населення земної кулі. Ворогуючі сторони ставили перед собою фактично однакові цілі: ствердження власного домінування у світі, загарбання чужих територій, встановлення контролю за ринками збуту та джерелами сировини, послаблення хвилі народних виступів за соціальне та національне визволення, знешкодження опозиційних політичних сил.
Російська імперія: - - - Австро-Угорщина: - - - Німеччина: - - - Робота з картою: Покажіть на карті українські землі, на які претендували країни Антанти та Троїстого союзу. Робота з документами: Із висловлювання найвпливовішого німецького промисловця Августа Тіссена «Росія повинна віддати нам прибалтійські провінції… частину Польщі і Донецький басейн з Одесою, Кримом і Призов’ям…» Із записів німецького публіциста Пауля Рорбаха «Хто володіє Києвом, той має ключ від Росії». Із таємних документів німецького генерального штабу (1 грудня 1915 р.) «Кожен, хто насправді знається і розуміється на географічному та економічному становищі, в якому перебуває Росія, є свідомим того, що Велика Росія може існувати тільки через посідання багатої України. Якщо ми зуміємо змінити стан України на незалежну державу й утримати незалежну Україну при житті, то з певністю завдамо смертельного удару Великій Росії. Тому Україну слід вважати серцем Великої Росії. В опінії всіх експертів, це посідання України робить Росію великою європейською потугою. Україна, відокремлена від Росії, створить мур між Росією, Центральними державами та Балканами, закриваючи доступ Росії до Чорного моря». Завдання: 1. Порівняйте плани Антанти та Троїстого союзу щодо України напередодні Першої світової війни. Зробіть висновки. 2. Чому німці називали Україну «серцем Великої Росії»? 3) Опрацювати матеріал підручника і виписати особливості мобілізації українців у російську та австро-угорську армії. - Порівняйте ставлення до війни у Західній Україні та на Наддніпрянщині.
|
Слухають, занотовують.
Заповнюють схему
Працюють з картою
Працюють з документами, відповідають на запитання.
Працюють з підручником самостійно. |
Закріплення нових знань (5 хв) |
Запитання: Деякі політики й вчені, наприклад, В. Вернадський та відомий англійський славіст Р. Сетон-Вотсон вважали, що саме українське питання було однією з головних причин, що призвели до війни. Чи згодні ви з цією думкою? Свою відповідь аргументуйте.
|
Обговорення відповіді |
Висновки і узагальнення (5 хв) |
Вчитель пропонує учням зробити короткий підсумок вивченої теми. |
Кілька учнів висловлюються по кожному з питань плану уроку. |
Домашнє завдання (2 хв) |
§ , відповісти на запитання. |
Запис у щоденники. |