Урок
Тема уроку: Українські землі в системі міжнародних відносин на початку XIX.
Мета: охарактеризувати місце України в системі міжнародних відносин; розвивати вміння працювати з картою, історичними документами на основі яких робити висновки, узагальнення; виховувати патріотичні та національні почуття.
Основні поняття: Азовське козаче військо, наполеоніди, Задунайська Січ.
Обладнання:В.С. Власов Історія України.: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів /В.С. Власов. –Київ: Літера ЛТД, 2017.-304 с., документи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Структура уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
V. Підсумки уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ознайомлення з темою і метою уроку.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Бесіда по запитаннях:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Мотивація. Правильно чи помилково стверджувати, що Україна не проводила самостійну зовнішню політику? Відповідь обґрунтуйте.
Розповідь вчителя. В першій половині ХІХ ст. не маючи власної держави українці стають об’єктом у політичних комбінаціях інших держав. В цей час загострюються відносини між Росією і Туреччиною, що призводить до збройного протистояння.
Робота з картою.В.С. Власов Історія України ст. 22-23. Проаналізувати карту та визначити інформацію яку дає карта( робота в групах):
Російсько-турецькі війни.
Робота з схемами.
Російсько-турецька війна
1806-1812 рр.
Причина:
Османська імперія- повернути втрачені позиції у Північному Причорномор’ї та на Балканах.
Російська імперія- захоплення територій від Дунаю до Стамбула.
Для України плани воюючих сторін обернулися на:
Результат
1812 р. Бухарестський мир. Росії відійшла Бессарабія, в трьох повітах(Хотинський, Ізмаїльський, Акерманський) якої проживали українці.(Супроводжується показом на карті).
Робота з поняттям:Задунайська Січ— військово-державна організація колишніх запорозьких козаків, яка виникла після зруйнування імператорськими військами Нової Січі й ліквідації Запорізького козацького війська у червні 1775 року в нижній течії Дунаю.
Опрацювавши схеми визначте. Чи була ця війна потрібна Україні?
3.Україна в російсько-французькій війні 1812 р.
Розповідь вчителя. Для війни з Росією Наполеон підготував 640-тисячну армію. На південному напрямку (Бессарабія, Україна) планувалося задіяти з’єднання загальною чисельністю 163 тис. чол. (25-тисячний французький та австрійський корпуси,польську дивізію, а також 100-тисячну турецьку армію). Одночасно планувалося висадити військово-морський десант в Одесі та Криму.
Вторгнення наполеонівської армії в Росію, що почалося в червні
1812 р.Наполеон виробив проект нового устрою Європи з автономними слов’янськими територіями. Україні відводилася роль буферної зони між ЗахідноюЄвропою і Росією.
Плани Наполеона І Бонапарта
Австрії – Волинь, Туреччині – Крим та Північне Причорномор’я, відновленій Польщі – Правобережну Україну. На решті українських земель передбачалося сформувати дві «наполеоніди»- українські держави під протекторатом Франції.
Робота з поняттям:Наполеоніди — назва васальних держав, які планувалося утворити під протекторатом Франції на теренах України та Росії.
Вторгнення наполеонівської армії в Росію, викликало неоднозначну реакцію української еліти. Верхівка суспільстварозкололася на два табори: «автономістів» і «консерваторів». До першого табору належала радикально мисляча частина української громадськості –дворяни В. Лукашевич та Мочульський (Мочуговський) з Полтавщини,Чайковський на Волині, Марлецький з Поділля, поет В. Капніст.
Вбачаючив Наполеоні визволителя від російської тиранії, вони висловлювали неприховану радість і сподівання, що з приходом французької армії в Українібуде запроваджено «Кодекс Наполеона» і країна стане автономною, а за сприятливих умов – і незалежною державою.
Консервативно-патріотичний табір становила більшість українського
дворянства, колишня козацька старшина – С. Кочубей, письменник І. Котляревський, поет І. Кованько.
Вони вважали російського царя захисникомгромадського ладу та спокою. Налякані ідеями Французької революції,скасуванням Наполеоном кріпацтва у Польщі, вони взяли активну участьв організації опору завойовникам. В українських губерніях збиралисядобровільні пожертви для російської армії, проводилася мобілізація новобранців.Для спорядження козацького війська українське дворянство виділило10 млн крб. й 13,5 пудів срібла. На Полтавщині й Чернігівщині було сформовано 15 кавалерійських козацьких полків. Один із них спорядив І. Котляревський. Патріотичне піднесення набуло такого розмаху, що в Україні до народного ополчення та козацьких полків добровільно вступило близько 70 тис. осіб.
Запитання: Чому українці розділилися на два табори щодо Наполеона? Яку позицію обрали б ви?
Чим керувалися українці ідучи в ополчення?
Робота з схемою.Складання схеми.
Наслідки війни для України
Запитання:Чому, як ви вважаєте українці не отримали ніяких поступок від російського царя?
4.Азовське козацьке військо
Російсько-турецька війна
1828-1829 рр.
Результат
1829 р. Адріанопольський мир. Росії відійшли землі у гирлі Дунаю, де проживало українське населення.
Робота з поняттям:Азовське козацьке військо — військове формування, утворене російським урядом 1828 року з частини українських козаків Задунайської Січі, що вернулися з османських володінь за ініціативою та на чолі отамана Йосипа Гладкого.
Із задунайців було створене Окреме Запорозьке військо, яке в 1832 р. перейменоване в Азовське козацьке військо, яке за три з половиною десятки років свого існування чисельність Азовського війська, разом із сім’ями, досягла майже 11 тис. осіб.До обов’язків війська входила охорона переправина р. Берді та патрульна морська служба на баркасах уздовж північно-східного узбережжя Чорного моря - від Керчі до Поті (Грузія). Насамперед їм доводилося протистояти турецьким контрабандистам, які шукали зв’язків із гірськими народами Кавказу. За несення військової служби козаків звільняли від повинностей і податків. Окрім виконання військових обов’язків,вони господарювали на землі.Однак протягом 1862–1864 рр. частину козаків силоміць переселили на Кубань і Північний Кавказ. Незадоволені такими діями царського уряду, вони повстали, але були розбиті російськими регулярними військами. У жовтні 1864 р. царським указом Азовське козацьке військо було ліквідоване, а тих козаків, які залишилися на освоєних землях, перевели в стан державних селян.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Чому українці приймали участь у російсько-турецьких війнах? Чи потрібні вони були українцям?
2. В чому відрізнялося ставлення українського дворянства до пропозицій Наполеона?
3.Як ви вважаєте чи могла Україна проводити самостійну зовнішню політику?
V. Підсумки уроку.
Українці змушені були приймати участь у військових діях, за чужі інтереси, не маючи власної держави, позбавлені волі. Навіть після війни з Наполеоном повертались до звичного нужденного життя.
Це черговий раз підказувало українцям, що лише виборовши незалежність можливе поліпшення життя, і вирішення всіх поставлених питань.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати текст підручника параграф 3.
В.С. Власов Історія України.: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів /В.С.Власов. –Київ: Літера ЛТД, 2017.-304 с.
1