Українська мова 3 клас
Тема Усне і писемне мовлення.
Мета Формувати поняття усного і писемного мовлення.
Основні завдання уроку З’ясувати з учнями, як використовується усне і писемне мовлення; вдосконалювати вміння дотримуватись правил усного і писемного мовлення, правил мовного спілкування. Поширювати словниковий запас учнів. Розвивати зв’язне мовлення, Виховувати любов до мови.
Очікувані результати Знати: яке буває мовлення.
Уміти: Послідовно і зрозуміло висловлювати свою думку як усно, так і письмово.
Застосовувати: правила усного і писемного мовлення; правила мовного спілкування.
Тип уроку Комбінований.
Обладнання Конверти з картками для групової роботи (мовлення, усне, писемне, вуста, говоримо, слухаємо, пишемо, читаємо, пишу, каліграфічне, охайне, зрозуміле, чітке, виразне), ілюстрації до казок «Рукавичка», «Круть і Верть», «Котик і Півник», малюнки (слайди) перших записів людей.
Хід уроку
І. Самовизначення до діяльності.
Дзвенить струмочком рідна мова,
Усі слова знайомі в ній.
Але писати кожне слово
У мові правильно зумій.
Тут треба так багато знати,
З дитинства правила учить.
На все життя запам’ятати
І мову понад все любить!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка домашнього завдання.
Вправа 4, ст.160.
- Прочитайте слова з м’яким знаком. (Українська, українською, пісень, оповідань.)
- Прочитайте слово, правопис якого не перевірили. (Україна)
- Як пишеться це слово? Чому?
- Назвіть державну мову України.
2.Хвилинка каліграфії.
Мова – духовне багатство народу.
(В. Сухомлинський)
- Як ви розумієте цей вислів?
- А як мова є багатством Українців?
- Запишіть цей вислів у зошит.
- Для чого нам потрібна мова? (Щоб висловлювати свої думки)
ІІІ. Постановка навчального завдання.
1.Слово вчителя.
- За допомогою мови люди спілкуються між собою. Цей процес називається мовленням.
2.Складання «павутинки» знань. Робота в групах.
- Перед вами знаходяться конверти з картками. Вам потрібно розділити ці картки на дві групи за близькими ознаками. (Картки зі словами: усне, писемне, вуста, говоримо, слухаємо, пишемо, читаємо, пишу, мовлення)
ІV. «Відкриття нового знання»
1.Дискусія.
- Які ж групи ви утворили? (Вислухати відповіді представників груп)
МОВЛЕННЯ
УСНЕ ПИСЕМНЕ
ВУСТА (ГУБИ) ПИШУ
ГОВОРИМО І СЛУХАЄМО ПИШЕМО І ЧИТАЄМО
2.Слово вчителя.
- Свої думки люди найчастіше передавали одне одному в усній формі, за допомогою губ. Губи в давнину називали вуста. Казки, легенди, народні прикмети прийшли до нас з давнини, бо люди передавали їх із вуст в уста. Так виникло усне мовлення. Пізніше люди почали записувати свої думки або читати думки інших людей. Так виникло писемне мовлення. (Слайди або малюнки перших записів на скелях, папірусі, пергаменті)
Фізкультхвилинка
V. Первинне закріплення.
Фронтальна робота. Вправа 1, ст. 161.
- Розгляньте малюнки. Пригадайте українські народні казки, у яких є зображені герої.
- Назвіть ці казки. («Рукавичка», «Котик і Півник», «Круть і Верть», демонстрація ілюстрацій до цих казок.)
- Знайдіть необхідні уривки до цих казок у вправі 2.
- Прочитайте уривок до казки «Рукавичка»; «Котик і Півник»; «Круть і Верть».
- Яким мовленням користувались?
- Прочитайте правило ст. 161.
- Усне мовлення повинно бути чітким, зрозумілим і виразним. (З’являються картки: чітке, зрозуміле, виразне. Приєднуємо їх до «Павутинки знань».)
VІ. Самостійна робота. Взаємоперевірка.
1.Вправа 3, ст.161.
- Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
- Який це тип тексту? (Текст-розповідь)
- На чому писали первісні люди?
-У якому місті зробили першу книжку?
2.Вибіркове списування.
- Спишіть перші два абзаци, розкриваючи дужки.
- Яким мовленням ви користувалися під час виконання вправи?
3.Робота з правилом. Ст. 162.
- Прочитайте правило. Яким повинно бути писемне мовлення? (Каліграфічним, охайним, зрозумілим без помилок. Приєднуємо слова до «Павутинки знань» каліграфічне, охайне, зрозуміле, грамотне.)
VІІ. Включення у систему знань і повторення.
1.Цікаво знати.
- Перша друкована книга в Україні була видана Іваном Федоровим у 1574 році у Львові. Називалась вона «Апостол».
2.Списування.
- Прочитайте текст.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов’їну.
(В. Сосюра)
- Яким мовленням користувались?
- Спишіть текст, підкресліть орфограми.
- Яким мовленням скористалися зараз?
(Взаємоперевірка)
VІІІ. Рефлексія діяльності.
- Яким буває мовлення?
- Де ви використовуєте усне мовлення?
- Яким воно повинно бути?
- Коли ви користуєтесь писемним мовленням?
- Які ознаки культури писемного мовлення?
ІХ. Домашнє завдання.
Вправа 3 (2), ст.162. Списати другий абзац.
Творче завдання. Дізнатися, як в наш час виготовляють папір.
Додаток
Круть і Верть
Котик і Півник
Рукавичка