Борківець Олександра Петрівна
вчитель початкових класів
Котелевської гімназії №1 імені С.А.Ковпака
Дидактичний матеріал з української мови по використання спадщини
В.О. Сухомлинського
4 клас
Іменник
І. Прочитай і спиши текст. Підкресли іменники. Добери синоніми до виділених слів.
Пучок пшеничних колосків
Як тільки почнуться жнива, приносить батько пучок пшеничних колосків і чіпляє над вікном. У хаті пахне полем. І радісно якось стає. Висить пучок пшеничних колосків літо, висить осінь, весну … аж до нового врожаю. А потім батько приносить свіжі колоски.
II. Прочитайте текст. Перекажіть його. Складіть текст-міркування… «Чому ми любимо і пам’ятаємо Т.Г. Шевченка».
Ми їздили в Канів на могилу Тараса Григоровича Шевченка.
Коли піднялися на високу гору, де спить вічним сном наш великий поет, мене пройняло якесь щемливе хвилювання.
Я подумав: це ж більше ста років минуло, як помер Тарас. Ні на Україні, ні в світі немає жодної людини, яка б жила в той час, яка б його пам’ятала. Тепер живуть інші люди, але все одно ми бачимо живого Тараса, чуємо його гарячі слова:
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте…
III. Спиши, ставлячи в дужках питання до іменників. Познач закінчення іменників.
Оксанка вийшла вранці в сад. Сходило сонце, співали пташки.
На яблуневому листочку Оксанка побачила метелика. Він сидів, поволі-поволі ворушив крильцями. На одному з них Оксана побачила краплину роси. «Це ж метелик боїться махнути й полетіти, бо струсить гарну таку краплину», —подумала Оксанка.
Побудувати звукову модель до слів: яблуневому, боїться.
IV. Прочитай. Випиши іменники в орудному відмінку однини.
Барвисте коромисло
За ставком синя хмара. Через усю хмару — веселка. Грають, виграють на ній жовта, зелена, синя, червона стьожки. Немов барвисте коромисло над річкою повисло. Десь за лісом, на високій горі, сидить могутній велетень Грім-Буревій. Це він тримає в руках дивне коромисло. Бере відром воду із ставка, виливає в хмару, щоб із хмари ішов дощ.
Дібрати синоніми до слова веселка.
V. Прочитай . Випиши слова, в яких відбувається чергування голосних.
Осінь — це дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня — Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягідками калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне.
Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь. Бояться Осені пташки. Як тільки побачать її ластівки, літають і про щось тривожно радяться. А журавлі піднімаються високо в небо й тривожно курличуть.
Встановити зв’язок слів у першому реченні другого абзацу.
VI. Прочитай. Підбери заголовок.
Випиши іменники у місцевому відмінку однини. Поясни, які приголосні змінилися перед закінченням -і.
Є такі теплі осінні дні, коли гріє ласкаве сонце й плавають срібні павутинки.
Сидить бабуся на лавці, гріється на сонечку. Вкрила плечі теплою хусткою. Дивиться на поле, а очі у неї сумні. А в полі вже пусто й тихо. І от очі бабусині всміхаються. Побачила бабуся маленьку квітку ромашки при дорозі.
VII. Спиши, розкриваючи дужки. Постав іменники у множині, познач закінчення.
Білі полотна
Це було восени. Світили (зоря). Тихо стояв ліс. Заснули (пташка). Перед самим світанком прийшла до лісу баба Морозиха. Принесла білі (полотно), розіслала на зеленій траві. Забіліли (галявина), аж повиднішало в лісі. Сіра сова думала, що вже ранок, та й заховалася під сучок.
Зачервоніло небо на сході. Зійшло сонечко. Де ж поділися білі (полотно)? Немає. Блищать на траві срібні (крапелька) роси. Де ж бере бабуся Морозиха стільки полотен?
Прикметник
І. Списати текст і вставити пропущені прикметники.
Серед степу в липневий день
Ось і … лани. … вітер колише хвилі … пшениці. Я стою на вершині …, … могили. Бачу … село, степи. Ліс у далині на обрії — мов … смужечка дивної ріки.
У … небі дзвенить жайворонок, повис над гніздом своїм і співає пташенятам: дивіться, я біля сонця, скоро й ви злетите сюди.
Синіють волошки. Пахне полин на … могилі. Десь у гаю, в … лузі затуркотала горлиця. Стоїть край дороги. … тополя. Біля неї — … кущик шипшини. Співає … поле. Грає на скрипку сонце.
II. Спиши текст. Підкресли прикметники разом з іменниками, з якими вони зв’язані. Випиши з тексту прикметники, будова яких відповідає даній схемі:
Над зеленою травою летів червоний метелик. Яскравий, красивий. Ось він сів на зелену траву. Посидів і знову полетів. Побачив метелика горобець. Літає над ним, ось-ось наздожене.
Злякався метелик. Куди тікати? Полетів до червоних троянд. Сів на квітці. Де подівся метелик? Шукав горобець, шукав і не знайшов. Сів біля червоної квітки і нічого не бачить. А метелик сидить і не ворухнеться.
Полетів горобець до гнізда. А метелик сидить собі на квітці.
Доберіть до тексту заголовок.
Дієслово
І. Спиши, вставляючи замість крапок найбільш вдалі за змістом дієслова.
Зайчик під час завірюхи
Була холодна зима. Вранці … сонечко, а потім небо … хмарами. Повіяв вітер, … сніг. Почалася завірюха. Я … на подвір’я поглянути, як … сніг. Ловив сніжинки й … : хто їй робить — такі красиві? Аж бачу — полем … маленький сірий зайчик, а над ним … великий птах. Підбіг зайчик під копичку сіна та й … . Покрутився птах над сіном та й … собі.
II. Спиши. Підкресли дієслова першої дієвідміни однією, а дієслова другої дієвідміни — двома лініями.
Тихий осінній день. У яблуневому саду літають джмелі. Ось вони помітили яблуко, що впало з дерева і лежить на землі. З яблука тече солодкий сік. Обліпили яблуко джмелі. Зайшло сонце. А в саду пахнуть яблука, нагріті сонцем. Десь заспівав цвіркун. Коли це з яблуні на землю впало яблуко — … Цвіркун замовк.
Уже й місяць виплив на небо, а яблука пахнуть гарячим сонцем.
Доберіть до тексту заголовок.