Тема уроку. Узагальнення та систематизація вивченого з розділу «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія».
Мета уроку. Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми, удосконалювати правописні та орфоепічні навички; розвивати пам’ять, логічне мислення; виховувати шанобливе ставлення до рідного краю.
Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, фішки.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок учнів.
Методи та прийоми: бліц-опитування, робота в парах, «мікрофон».
Форма проведення: урок-гра.
Хід уроку
І.Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
«Скриня гарного настрою».
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. «Перший крок до перемоги»
1.Бліц-опитування (робота в парах). Кожна пара отримує фішку за правильну відповідь.
-Фонетика вивчає…
-Синонім до слова транскрипція…
-Назвіть голосні звуки української мови..
-Префікс с- пишемо перед приголосними…
-У слові Батьківщина ……складів.
-Апостроф пишемо у слові м’який, тому що..
-Назвіть приголосні звуки-африкати.
-Букви я,ю, є,ї дають два звуки…
-Букву и пишемо у коренях –бир-, -дир-, тир-, -пир-, якщо…
-Який приголосний в українській мові завжди м’який?
Назвіть шиплячі приголосні звуки
2.»Експерти» (з роздатковим матеріалом). Робота в парах
-Назвіть орфограми, поясніть правопис.
Роз’єднати, неньчин, склеїти, збирати, морквяний, море й гори, голці, сховати.
ІІІ. Виконання вправ на закріплення практичних умінь учнів. «Другий крок до перемоги»
Шляхом виконання низки вправ необхідно скласти початок висловлювання.
1.Вправа з ключем (робота в парах)
Із названих учителем слів випишіть у зошит лише ті, в яких вживається апостроф.
Наїжачитись, ім’я, реп’ях, рясний, слов’яни, цвях, повір’я, обрядовий, здоров’я, пір’я, святковий, буряк, м’ятний.
-Підкресліть другу букву у кожному слові, Прочитайте перше складене вами слово.
2. «Редактор» (робота в парах)
-Виправте помилки у транскрипції слів.
[рйаснійе], [історій’а], [дозв’іл’а ], [ навчайет’с’а], [ осін’ій], [гойдаєт’с’а ], [опирайет’с’а ]
-Підкресліть перший звук у кожному слові. Складіть із підкреслених букв друге слово нашого висловлювання.
3. «Почуй слово» (робота в парах)
-Запишіть лише ті слова, у яких букви я, ю, є, ї дають два звуки.
Колосся, колодязь, кропив’яний, рум’яний, алея, подякувати, юність.
-Підкресліть у словах першу букву. Складіть нове слово.
4. «Хто швидше?» (робота в парах)
-Поділіть слова на склади. Запишіть.
Знання, аварія, радість, айстра, яблуня, скляний, орбіта, дружба, паркет, ящер, поява, кальмар.
-У всіх словах, що мають два склади, підкресліть другу букву. Прочитайте слово.
ІV. Творча робота. «Третій крок до перемоги»
-Зі складених вами слів побудуйте початок висловлювання (Мелодія рідного краю – найкраща …) (музика)
-Яке, на вашу думку слово, слід додати?
-Поясніть, як ви розумієте це висловлювання?
2. Розбір за будовою
-Позначте значущі частини у кожному слові складеного нами висловлювання.
3. «Мікрофон».
Мелодія рідного краю – це….
V. Підведення підсумків уроку. Підрахунок отриманих кожною парою фішок, визначення пари-переможця.
Рефлексія.
VІ. Домашнє завдання.