Урок "Звукове значення букв я, ю, є, ї. Правильна їх вимова"

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе закріпити знання про звукове значення букв я, ю, є, ї та навчити правильно вимовляти їх; формувати практичні навички розмежування звуків і букв; розвивати інтелектуальні здібності, вміння аналізувати, зіставляти, порівнювати; виховувати увагу, спостережливість за звуками мовлення.
Перегляд файлу

Управління освіти Чернівецької міської ради

Міський методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

(план-конспект

уроку української мови, 5 клас)

 

                             Фонарюк Тетяна Іванівна,

учитель української мови

та літератури,

спеціаліст вищої категорії,

старший учитель

Чернівецької гімназії № 6

 

Чернівці

 

Тема. Звукове значення букв я, ю, є, ї. Правильна їх вимова.

Мета: закріпити знання про звукове значення букв я, ю, є, ї та навчити правильно вимовляти їх; формувати практичні навички розмежування звуків і букв; розвивати інтелектуальні здібності, вміння аналізувати, зіставляти, порівнювати; виховувати увагу, спостережливість за звуками мовлення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, картки-сніжинки, тести, магнітофон, ноутбуки, слайдова презентація, екран, проектор.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

  • Сідайте за парти: спочатку дівчатка, як справжні леді, а потім хлопчики, оскільки вони джентльмени.
  • З яким настроєм ви прийшли на урок? Наклейте відповідні картинки у зошит.
  • Згадаємо девіз нашого уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

  • Що вивчає фонетика?
  • Як відрізнити звук від букви?
  • На які групи поділяються звуки?
  • Скільки в українській мові голосних звуків? Назвіть їх.
  • Назвіть голосні букви. Скільки їх? Де вони записані?
  • Вирішіть лінгвістичну задачу: «Один учень запропонував спростити алфавіт так, щоб у ньому залишилося 28 букв, тому що, на його думку, пять літер зайві. Які букви він вважає зайвими? Чи має рацію цей учень?» 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

ІV. Сприйняття і усвідомлення учнями навчального матеріалу.

1. Пізнавальна вправа 293. Прочитайте правильно слова, поясніть звукове значення букв я, ю, є, ї.

2. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником с. 138.

3. Закріплення прочитаного за допомогою таблиць-слайдів.

  • Які два звуки передають я, ю, є, ї?
  • Котра з них завжди передає два звуки? Назвіть кожен по два слова із цією буквою.
  • Коли я, ю, є означають два звуки?

 4. Лінгвістичне дослідження (вправа 295). Прочитайте уривок із вірша Т.Г.Шевченка. Знайдіть слова із буквами я, ю, є, ї. Поясніть їх звукове значення.

V. Закріплення навчального матеріалу.

     1. Фонетична робота. Запишіть транскрипцією слова, які записані на дошці.

Щедрують, співаємо, дзвонять, надзвичайно.

     2. Вибірково-розподільна робота у групах. Випишіть

 1 групаслова, у яких звуків і букв порівну;

2 група слова, у яких звуків менше, ніж букв;

3 група слова, у яких звуків більше, ніж букв.

Ялинка, свято, лялька, повітря, снігуронька, малюки, юрба, нянька, колядуємо, сяють, звичаї, заметіль.

     4. Музична хвилинка відпочинку: «Пісенька букви Я».

А у мене хитра вдача,

Працьовита, не ледача.

Раз лише звук [а] позначу,

Ну, а вдруге й [й] в додачу.

[йа] і [а], [а] і [йа]

Ось і служба вся моя!

На початку слова [йа],

На початку складу [йа],

Де апостроф – також [йа] :

[йа] ма, сі[йа]ти, сім[йа]. 

  • Чого вона ще про себе не сказала?
  • Запишіть правильно слова із транскрипції. Поясніть орфограму.

     5. Робота в парах. Складіть діалог за вказаною на сніжинці ситуацією:

  • поясніть учневі, який був відсутній на уроці, матеріал, що вивчався сьогодні;
  • поясніть однокласникові, який був відсутній на кількох уроках, що таке фонетика, як відрізнити звук від букви;
  • поясніть колезі, як працювати із тестами, у яких слід визначити кількість звуків і букв.

VI. Підсумок уроку.

  • Виконання на ноутбуках тестів із «Мовного тренажера».
  • Рефлексія. Оцініть свої знання з теми, обвівши у таблиці відповідний бал.

Я добре розумію матеріал теми, виконую завдання без помилок

Я знаю правила, але не впевнений при виконанні завдань

Я не впевнений у знаннях з теми, допускаю багато помилок

Моя оцінка за тести

12, 11, 10

9, 8, 7

6, 5, 4

 

 

 VI. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 45 с.138, вправа 294. Намалювати портрети букв я, ю, є, ї або знайти цікаві малюнки у Інтернеті.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Руднічук Анна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
1142
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку