Зошит. Розвиток мовлення. 5 клас

Про матеріал
Зошит охоплює основні теоретичні й практичні завдання повного курсу з розвитку мовлення для учнів 5 класу, складені згідно з програмою для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська мова. 5 – 9 класи» (Київ – 2012). Зошит допоможе учням навчи-тися працювати колективно та самостійно, розвивати творчу уяву, мовленнєві навички, краще засвоїти навчальний матеріал.
Перегляд файлу

 

              Старокостянтинівський районний методичний кабінет

Решнівецький НВК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Documents\портрети\11.png 

 

 

                                                                  Вишку Людмила Іванівна,

                                                                вчитель української мови

                                              та літератури

 

 

 

Старокостянтинів – 2014

 

 

 

Автор – упорядник

Вишку Людмила Іванівна, вчитель української мови та літератури Решнівецького НВК «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області

 

 

Рецензент

Березовська Алла Михайлівна, методист районного методичного кабінету управління освіти, молоді та спорту Старокостянтинівської районної державної адміністрації

 

 

Схвалено на засіданні ради районного методичного кабінету управління освіти, молоді та спорту  Старокостянтинівської районної державної адміністрації (протокол № 1 від 10.01. 2014 р.)

 

 

Вишку Л.І. Зошит з розвитку мовлення. 5 клас – Старокостянтинівський  РМК, 2014 р.- 68 с.

 

         Зошит охоплює основні теоретичні й практичні завдання повного курсу з розвитку мовлення для учнів 5 класу, складені згідно з програмою для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська мова. 5 – 9 класи» (Київ – 2012). Зошит допоможе учням навчитися працювати колективно та самостійно, розвивати творчу уяву, мовленнєві навички, краще засвоїти навчальний матеріал.

         Для вчителів та учнів 5 класу.

 

 

 

 

Вишку Л.І.

Старокостянтинівський  РМК, 2014

i (49) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

i (49) 

 

 

 

Урок № 1.

 

Загальне уявлення про мову як діяльність. Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), їхні особливості

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   1.  Назви види мовленнєвої діяльності. Склади із їхніми назвами речення й запишіть їх.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2.   Прочитай текст. Придумай до нього заголовок. Розроби тестові завдання до  нього.

 

     За давніх, давніх часів, як люди ще розмовляли зовсім інакшими, не теперішніми мовами, в теплих країнах уже пишалися великі, чудові міста. В тих містах височіли царські та імператорські палаци, слалися широкі вулиці, вузенькі вулички й покручені завулки, стояли розкішні храми з золотими й мармуровими статуями богів, вирували квітчасті базари, де торгували товарами з усього білого світу, розлягались просторі й гарні майдани, куди люди сходилися обміркувати новини чи послухати промови. Та насамперед, у тих містах були театри. Вони скидались на нинішній цирк, тільки що будували їх із самого каменю. Лави для глядачів здіймалися східцями одна над одною, утворюючи ніби велетенську лійку. Згори деякі з цих споруд здавалися зовсім круглими, другі - овальними, а треті розкидалися розгонистим півколом. Називалися вони амфітеатрами. Були амфітеатри величезні, як футбольний стадіон, а були й менші - усього на дві-три сотні глядачів. Декотрі були пишні, оздоблені колонами й статуями, а інші - прості й неоздоблені. Дахів амфітеатри не мали. Вистави грали просто неба. Отож у багатих амфітеатрах угорі над лавами напинали злототкані килими, щоб заслонити глядачів від пекучого сонця або раптової зливи. У простих театрах задля цього правили очеретяні або солом'яні мати. Одне слово, театри були не всі однакові. Та відвідували їх усі, бо всі палко любили дивитись і слухати вистави. І коли люди серцем проживали ті зворушливі чи кумедні події, які відбувалися на сцені, їм здавалось, наче те вдаване життя якимось дивовижним чином виходить правдивіше, ніж їхнє власне, повсякденне. І вони любили проживати цю інакшу дійсність. Тисячоліття проминули відтоді. Великі стародавні міста занепали, храми й палаци завалилися. Вітер і дощ, холод і спека вигладили й повидовбували камінь, і від великих театрів залишилися самі руїни .

(М.Енде)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

3.  Візьми книжку (на вибір). Прочитай  уривок із будь-якого твору. Склади план і запиши. Перекажи зміст тексту за планом.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 2.

 

Спілкування як важливий складник культури  людини; різновиди спілкування: усне й письмове, монологічне й діалогічне. Мета спілкування й адресат мовлення. Основні правила спілкування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.  Продовж  ряди слів на позначення ввічливості, запам'ятай їх, з першим висловом із кожної групи склади  речення.

 

Звертання: Діти! Шановні батьки! Панове! ____________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вітання та побажання: Добридень! Доброго здоров'я! Нехай щастить!________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Прощання: На все добре! До побачення! Бувайте! ______________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вибачення: Вибач! Даруйте на слові! Перепрошую! ___________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2.Склади  і запиши  разом із товаришем по парті діалог «Дорога до школи».

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

3.Напиши   текст привітальної листівки для когось зі своїх друзів.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Урок № 3.

 

Текст як продукт мовленнєвої діяльності. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема,  основна думка тексту,  мікротема. Читання мовчки текстів різних стилів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Використовуючи слова, наведені нижче, склади текст. Добери  до нього заголовок.

Ранок, сонце, садок, роса, соловей, цвітіння, радість.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2. Прочитай  текст. Визнач  тему та мікротему. Заповни таблицю.

 

Сади цвітуть

     Неначе густим молоком облиті фруктові дерева. Ось виструнчились у весняному святковому вбранні вишні, сливи, черешні, груші. І очей від них не одведеш! Тягне до них, підійдеш, милуєшся і не намилуєшся. Очі радіють, душа радіє.

     Радість і для невтомних трудівниць – бджіл. Снують вони по квітах, перелазять моторно з однієї квітки на другу, щоб швидше набрати меду. А набравши, - одна, друга зриваються з квітів, і ніби золоті шнурочки простяглися в повітрі, мчать бджілки до своїх хаток-вуликів. Швидко треба скласти солодкий прозорий мед у стільники і повернутися  за новою маленькою порцією меду. Адже це перший весняний взяток.  Поспішати треба.

     Здається, тихо гудуть розквітлі дерева, коли бджоли, джмелі, якісь мушки кружляють над ними.

     А на землі синьоокі проліски, перші фіалки соромливо піднімають голівки і сила-силенна вже справжніх весняних квітів.

(О.Копиленко)

 

 

 

Тема: __________________________________________________

 

 

І

мікротема

ІІ

мікротема

ІІІ

мікротема

V

мікротема

VI

мікротема

Тематичне речення

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематичне слово

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Добери текст із будь-якого підручника і прочитайте його мовчки. Визнач  тему та склад до нього план, записавши в зошити.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________

 

 

4.Склади  і запиши   висловлювання про улюбленого птаха . Познач  «відоме» та  «нове» в реченнях тексту.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 4.

 

Структура тексту (вступ, основна частина, кінцівка). Абзац. Ключові слова в тексті. Ознайомлення з вимогами до мовлення. Розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Добери  невеличкий  текст із будь-якого підручника і перепишіть. Визнач в ньому вступ, основну частину, кінцівку; абзаци.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2.Склади  і запиши  діалог з товаришем на тему «Улюблений письменник» (5-6 речень).

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 5.

 

Усна й письмова форми тексту. Простий план готового тексту. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Прочитай   текст. Визнач  і запиши  тему та основну думку даного тексту.

 

Легенда про Місяць

     Колись давно був Місяць не плямистий, як тепер, а світліший і яскравіший, без жодної цяточки на ньому.

     В ті часи жили собі два брати. Батько їхній залишив у спадок земельний пай, але перед смертю так і не поділив між синами.

     Так сперечалися брати, кому скільки дістанеться, бо кожен хотів заграбастати більшу частину землі. І визріла між братами люта ненависть. Так одної місячної ночі, коли брати скидали сіно в копиці, старший брат взяв у руки вили та вбив молодшого, а мертве тіло кинув у прірву. Так пішов він з думкою про те, що добре було, якби ніхто не бачив, що він скоїв.

     Але тут чоловік глянув на місяць і побачив ніби дзеркальне відображення жахливої картини братовбивства.

     Від тієї ночі старший брат не був щасливий, хоча і володів цілим батьківським паєм. А місячні ночі він особливо не любив, бо нагадували про тяжкий злочин. Дотепер на Місяці можна побачити двох чоловіків із вилами, які стоять один проти одного.

(Нар. легенда.) (158 сл.)

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2. Уважно прочитай  текст.

 

Нарцис
 

Колись у сиву прадавнину в Хусті в замку жили князь, княгиня та їхня красуня-донька Руся. На околиці міста проводив життя гончар Іванко. На день Русиного повноліття до замку прийшло багато сановитих візитерів та городян з дорогими гостинцями. Іванкові кортіло теж зробити подарунок — це була дивна ваза, на якій, наче живі, мерехтіли квіти граціозного білого нарциса. У цю мить Іванко та Руся закохались одне в одного. Після того вони стали крадькома зустрічатися у мальовничій долині. Та одного разу князь довідався і так ошаленів, що схопив Іванкову вазу і жбурнув з княжої гори. Ваза розбилася об скелину та розсипалась по долині дрібним дощем. Коли зійшло сонце, то всі побачили, що придолинок вкритий біло-зеленим нарцисовим килимом.

(Нар. легенда.) (114 сл.)

 

 

 

3. Поясни  значення слів: гончар, ваза,придолинок, килим.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

4. Склади  план і запиши  його.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

5. Усно перекажи  текст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 6.

 

Стилі мовлення (загальне ознайомлення). Належність висловлювання до певного стилю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва стилю

Де використовується стиль

Жанри (різновиди) мовних стилів

Розмовний

у побуті, транспорті, розмовах із рідними, друзями

розмова на побутові теми

Науковий

у науці, освіті

наукова доповідь, стаття, підручник

Публіцистичний

у засобах масової інформації, на мітингах

виступ по радіо, на телебаченні, газетна стаття, допис у газету

Офіційно-діловий

у державних установах, в офіційних документах

закон, документ, заява, лист

Художній

у художній літературі

вірш, оповідання, роман, п’єса

Церковний (конфесійний)

у релігійному житті

молитва, проповідь

 

 

1.Знайди в поданих реченнях слова, які порушують стиль висловлювання. Виправ невідповідність і запиши.

 

     До словосполучень нізащо в світі не можуть належати слова, які виступають у реченні підметом і присудком, бо ці самі слова утворюють речення. Валентино Іванівно, не інформуйте мою матір, що я  ледь не побив вам вікно, я, їй-богу, буду обережнішим! Величним царственним спокоєм, незрівнянним ароматом глиці зустріли нас у лісі представники родини соснових.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2. Які з наведених слів та виразів ти вживаєш  у  розмові з товаришем (розмовний стиль), які – у відповідях на уроці української мови (науковий), а які зустрічаються у віршах (художній)? Запиши   їх.

 

     Доконаний вид дієслова; садок вишневий коло хати; ой, лишенько; реве та стогне Дніпр широкий; просто класно; іменники першої відміни, присудок; от здорово; значущі частини слова; значить так; о місячне сяйво і спів солов’я.

 

Розмовний стиль: _________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Науковий стиль: __________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Художній стиль: __________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

3.Склади висловлювання про правила дорожнього руху.

 

У науковому стилі

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

У художньому стилі

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

У розмовному стилі

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 7.

 

Типи мовлення (різновиди текстів): розповідь, опис, роздум

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва

типу

На яке питання відповідає

Про що йдеться у висловлюванні

Розповідь

що відбулося?

про дії особи або предмета, про події

Опис

який? яка? яке? які?

про ознаки предмета або особи

Роздум

чому?

про причиново-наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками

 

 

 

1.Прочитай. Підбери  заголовок до тексту. З’ясуй , до якого типу мовлення він належить.

 

              Недалеко від Максимової хати була одна сосонка – така – то вже хороша! Зелені глиці аж сяють, а молоді пагони, як свічки, стремлять.

              Красує сосонка. Прийшла осінь, прийшла зима люта, а сосонці байдуже!

(Олена Пчілка)

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2. Обери  тип мовлення, щоб розповісти товаришеві:

- який вигляд має твоя  улюблена тварина;

- чому цю тварину ти  любиш найбільше;

- про свої спостереження за поведінкою тварин.

Висловлювання запиши.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Розглянь малюнок. Використовуючи вислови художнього стилю, склади невеликий опис природи.

H:\i (15).jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Урок № 8.

 

Усний докладний переказ художнього  тексту розповідного характеру з елементами опису тварин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Уважно прочитай текст.

 

ГОЛУБ

 

 Якось близнята йшли безлюдною вузькою вулицею. Раптом у бур’яні під парканом щось сильно затіпалось. Це був голуб з перебитим крилом, що заплутався в будяках.

 Івашко підповз під будячиння. Коли він устав на ноги, пазуха йому випиналася наперед, і з неї стирчав кінчик голубиного хвоста.

 У хаті Любка позачиняла вікна і двері. Івашко пустив голуба додолу. Він схилився на один бік, похнюпив голову і застиг. Одне крило без сил розпустилося.

 Голуб був чудесний – чистої сірої масті, тільки кінці пір’їн на хвості та крилах лишилися чорні, як у чорнило вмочені. Голівка маленька, витончена, не кругла, а довгастенька. Дзьобик – як пшеничне зернятко, ніжне, рожеве, тупеньке. Шийка горда, спина вигнута, хвіст трубою, а пір’їн у ньому не менше тридцяти шести. Крила легкі та сильні.

 Поки     не     заживе   крило,   голуба      вирішили   лишити    в  хаті.

(За В. Винниченком.) (131 сл.)

 

 

2.Добери синоніми до слова чудесний.

__________________________________________________________________________________________________________________

 

 

3. Склади план тексту.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Усно перекажи текст.

 

 

 

5. Напиши художній опис свого домашнього улюбленця.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 9.

 

Контрольний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Урок № 10.

 

Контроль читання мовчки

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Урок № 11.

 

Аналіз контрольного переказу. Помилки в змісті й побудові висловлювання (практично). Читання мовчки текстів різних стилів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Зроби роботу над помилками, допущеними в переказі.

 

Слово

Правило

Приклади

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Прочитай уривок з учнівського твору. Знайди в ньому помилки та недоліки. Спробуй їх усунути.

 

      Я підійшов до вікна. За вікном було тихо, лише маленькі сніжинки нечутно опускалися додолу. Здавалось, наче вони танцюють мед ленний танець але вітер заграв їм швидко мелодії, і сніжинки закружили швидше.

      Шкода, що їхній танець бистро закінчився. Вони наче заморились і лягли перепочити на білий пухнастий килим.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

3. Прочитай уважно. З-поміж двох варіантів вибери правильний і запиши.

 

1)Громадська діяльність, громадянська діяльність. 2) Приймати участь, брати участь. 3) Корисна порада, корислива порада. 4) Восьмидесяти учнів, вісімдесяти учнів. 5) Ми часто їдемо на метро; ми часто їздимо метром. 6) Подякувати маму, подякувати мамі. 

7) Бесперервний, безперервний. 8) Вянути, в’янути.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

4. Прочитай  мовчки тексти. Визнач  і запиши, до яких стилів вони належать.

 

І. Уже давно одрумяніли

солодкі яблука в садах,

і жовті осені вітрила

вітри погнали в дальній шлях.

Уже не та блакить над нами,

уже коротші стали дні.

 

 

І десь летить зима полями

на білогривому коні.

                           В. Сосюра

 

 

ІІ. У Києві та області сьогодні хмарна погода, з проясненнями, місцями невеликі опади, вітер західний, 7-12 метрів за секунду, поривчастий. Температура 5-7 градусів вище нуля.

 

 

 

ІІІ. Ну й погодка, скажу я вам! То мряка пренабридлива, то курячий дощ … То сонце пригріває, то вітром здіймає голову.

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 12.

 

Твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів у художньому стилі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Склади  усний твір – роздум, продовживши одну з думок.

Усі професії потрібні, тому що…

Природу треба берегти …

 

 

 

2.Напиши  твір – роздум на одну із тем: «Чим відрізняється друг від приятеля»; «Історія моєї родини»; «Улюблене свято нашої сімї».

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 13.

 

Твір-опис тварин у художньому й науковому стилях

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Визнач стиль уривка й випиши речення, які містять опис тварини.

 

І.                                           БАГІРА

 Пантера була чорна, як сажа, але з чудовими плямами на хутрі. Плями вилискували, як намальовані. Багіра була хитра, як шакал, смілива, як дикий буйвол, нестримна, як поранений слон. Та голос у неї був солодший за дикий мед, шерсть – м’якша за пух.

(За Р. Кіплінгом.)

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

ІІ.                                       ЗОЗУЛЯ

 Зозуля – невеликий птах, але довгий хвіст і гострі довгі крила наче збільшують його розміри. Забарвлення зозулі сіре або рудувате, з темними смугами. Коли вона летить, то силуетом нагадує яструба. Тому маленькі пташки з жахом тікають від зозулі, а вона тим часом знаходить їхні гнізда й відкладає туди яйця. Свого власного гнізда зозулі не мостять.

(З підручн.)

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2.Прочитай текст. У якому стилі описано тварину? Склади до нього  план.

БУКЕТ

 

 Цей рудий, навіть бурий, наче трохи підсмалений, цуцик був улюбленчиком усіх пастухів.

 Бувало, занудиться пастушок так, що аж плакати хочеться. Ніде ж поблизу живої душі! Аж тут біжить, котиться від села доріжкою маленький клубочок із закрученим догори хвостиком. Це Букет прибіг провідати, підбадьорити, щоб не скучав малий серед безлюдного степу, серед безкраїх нив.

 Покрутиться Букетик біля ніг, полащиться, повсміхається своєю собачою усмішкою. Та триває те гостювання недовго, лише поки має пастушок окрайчик хліба. А як окрайчика не стало, облизався цуцик, вибачився поглядом, задер хвостик бубликом і подався до села.

 Важко на Букета за це ображатись, адже в нього свої обов’язки, йому ще когось треба провідати.

(За О. Гончаром.) (106 сл.)

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

3. Напишіть твір-опис тварини в художньому або науковому стилі.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 14.

 

Твір – опис окремих предметів у художньому стилі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Прочитай текст. Визнач стиль уривків та тип мовлення. Познач «відоме» та «нове» над відповідними словами.

 

Білка

      Тіло завдовжки 20-31 см, хвіст – 20-31 см. Хвіст густо вкритий шерстю. Довжина його може бути більшою за довжину тіла Задні кінцівки помітно довші передніх. Вуха, як правило, великі, іноді з китичкою шерсті на верхній її частині. На спині колір сірувато-бурий, на животі жовто-бурий.

(Із журналу.)

 

Білочка

      Білочка зручно вмостилась у дуплі тремтливої осики. Маленький рудий клубочок поглядав на галявину очима-намистинками, час від часу мружачи їх. Тільки кумедні вушка з китичками надавали маленькому створінню настороженості й заклопотаності. Обгорнувшись пухнастим хвостом, білочка намагалася захиститися від дошкульного холоду.

(За О.Іваненком.)

 

 

2.Дай ознаки предметам. Добери мовний матеріал для опису цих предметів.

 

1) Дуб ___________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________

2) Скрипка _______________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________

3) Ромашка _______________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________

4) Комп’ютер _____________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

3.Склади і запиши твір-опис улюбленої рослини в художньому стилі.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 15.

 

Твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Напиши план до твору-розповіді на основі власного досвіду (наприклад, пригадай, що з тобою відбувалося на відпочинку, в школі, у колі друзів).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2.Напиши твір-розповідь на основі власного досвіду за складеним планом.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 16.

 

Усний твір-оповідання про випадок із життя. Відгук про висловлювання товариша

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Склади  усний твір-оповідання про випадок із життя.

 

 

2. Підготуй  усну відповідь на висловлювання товариша.

 

 

Урок № 17.

 

Усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму

 

 

 

1.Прочитай уважно текст.  Визнач стиль і тип мовлення.

 

 

МОГИЛА БЕЗЧЕСНА

 

Річка Кінська Вода колись була природним кордоном між землями війська Запорозького і Кримського ханства. Неподалік від річки досі височіє могила Безчесна. Ще її називають Безщасною. І назвали її так недарма.

Повз могилу вела старовинна дорога. Саме нею гнали татари бідолашних полонених. За річкою бранці бачили чужу землю, куди їх вели на глум і на муку. Саме тут нещасні втрачали останню надію на визволення. Ось чому назвали могилу Безщасною.

Легенда розповідає, що в найближчій до могили балці козаки якось улаштували засідку. Тут вони напали на татар, коли ті гнали гурт невільників. Ворогів захопили в полон та загнали в річку. Козацький піп охрестив їх у крижаній воді.

Після цього запорожці відпустили людоловів. Наче вовки, зиркали одне на одного татари. На них чекала вірна смерть, якщо хтось хоч словом прохопиться про завдане їм козаками безчестя. Ось чому назвали ще могилу Безчесною.

(Нар. легенда.) (141 сл.)

 

 

 

2.Поясни лексичне значення слів могила та балка.

__________________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

 

 

 

3. Склади план тексту.

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

4.Усно перекази текст за складеним планом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 18.

 

Контроль аудіювання

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Урок № 19.

 

Контрольний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису предмета

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Урок № 20.

 

Відповідь на уроках української мови в науковому стилі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Пригадай, що ти знаєш про другорядні члени речення. Напиши само диктант із слів-термінів до теми «Другорядні члени речення».

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2.Склади план усного повідомлення в науковому стилі на тему «Групи слів за значенням».

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

3.Підготуй усну відповідь в науковому стилі  на тему «Групи слів за значенням». Скористайся складеним планом.

 

 

 

 

Урок № 21.

 

Ділові папери. Лист рідним, друзям, адреса

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Прочитай і виправ помилки. Запиши правильно.

Писав із табора Василько:

«Нових у мене друзів стільки!

Я, мамо, добре відпочився!

І опильсинів тут наївся.

І накупався, як ніколи…

Пеши. Вітаєм. Я й Мекола.»

А мама так йому писала:

«Без тебе дома скучно стало…

Але тобі на користь море…

Ти молодець, що «відпочився», -

Коли б ще грамоти навчився!»

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

2. Визнач правильно порядок оформлення конверта.

 

  1. Україна 08350.
  2. Волинець Наталя Григорівна.
  3. Броварський район.
  4. Київська область.
  5. вул. Лисенка, буд.8, с. Глибоке.

__________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

3.Підпишіть конверти:

1) в м. Харків, де проживає в будинку № 12 по вул. Пушкіна Петренко Василь Іванович;

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2) в село Завадівка Черкаської області (Корсунь – Шевченківський  район), де навчається Ходорчук Тетяна Семенівна.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Підпиши конверт. Напиши свою домашню адресу й адресу одержувача.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Напиши лист до одного з адресатів:

- матері, яка затрималась у відрядженні;

- дідуся, який перебуває на лікуванні в санаторії;

- старшої сестри, яка навчається в іншому місті;

- старшого брата, який служить у війську.

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 22.

 

Замітка в газету (зі шкільного життя) інформаційного характеру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Зясуй лексичне значення слів журнал, газета, замітка.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

2. Прочитай подану нижче замітку. Визнач її тему та основну думку. Вибери і запиши з поданого переліку заголовок найвлучніший.

      У березні мешканці Черкас відзначили десятиліття з дня відкриття свого улюбленого музею. Це єдиний у світі музей однієї книги. Тут висвітлено усі видання Шевченкового «Кобзаря», у тому числі й мовами багатьох народів світу.

 

     Заголовки: «Кобзар» різними мовами; «Улюблений музей черкащан»; «День народження музею»; «Музей однієї книги».

__________________________________________________________________________________________________________________

 

 

3.Складіть і запишіть замітку інформаційного характеру до редакції газети (журналу) на тему «Юні захисники природи».

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Урок № 23-24.

 

Контрольний твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

i (49) 

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1. Голобородько Є.П. та ін. Усі уроки української мови 5 клас. І семестр. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 207 с.
  2. Голобородько Є.П. та ін. Усі уроки української мови 5 клас. ІІ семестр. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 207 с.
  3. Дорошенко С.І.Основи культури і техніки усного мовлення. Випуск 1. – Х. : Вид. група «Основа», 2013. – 106 с.
  4. Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова: підруч. Для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2013. – 296 с.
  5. Курганова Н.В. Усі крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 320 с.
  6. Паламарчук Ліна. Перекази з української мови 5-6 класи. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2001. – 96 с.
  7. Фесенко С.Г. Вивчаємо українську мову. Універсальний посібник. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2007. – 288 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

i (49) 

 

 

 

 

Зміст

 

Любі діти!.......................................................................................... 3

Урок № 1.

Загальне уявлення про мову як діяльність. Види мовленнєвої

діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), їхні

особливості ………………………………………………………………...4

Урок № 2.

Спілкування як важливий складник культури  людини; різновиди спілкування: усне й письмове, монологічне й діалогічне. Мета

спілкування й адресат мовлення. Основні правила спілкування..8

Урок № 3.

Текст як продукт мовленнєвої діяльності. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема,  основна думка тексту,  мікротема. Читання мовчки текстів різних стилів…………………………….11

Урок № 4.

Структура тексту (вступ, основна частина, кінцівка). Абзац. Ключові слова в тексті. Ознайомлення з вимогами до мовлення. Розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування……………………………………………………………………..15

Урок № 5.

Усна й письмова форми тексту. Простий план готового тексту.

Усний докладний переказ художнього тексту розповідного

характеру…………………………………………………………….17

Урок № 6.

Стилі мовлення (загальне ознайомлення). Належність висловлювання до певного стилю…………………………………………….20

Урок № 7.

Типи мовлення (різновиди текстів): розповідь, опис, роздум……24

 

 

Урок № 8.

Усний докладний переказ художнього  тексту розповідного характеру з елементами опису тварин…………………………………..27

Урок № 9.

Контрольний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини………………………………………...30

Урок № 10.

Контроль читання мовчки………………………………………….31

Урок № 11.

Аналіз контрольного переказу. Помилки в змісті й побудові висловлювання (практично). Читання мовчки текстів різних стилів….32

Урок № 12.

Твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів у художньому стилі…………………………………………………………36

Урок № 13.

Твір-опис тварин у художньому й науковому стилях…………….39

Урок № 14. 

Твір – опис окремих предметів у художньому стилі……………...43

Урок № 15.

Твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому

стилі………………………………………………………………….46

Урок № 16.

Усний твір-оповідання про випадок із життя. Відгук про висловлювання товариша…………………………………………………..49

Урок № 17.

Усний переказ художнього тексту розповідного характеру з

елементами роздуму………………………………………………...51

Урок № 18.

Контроль аудіювання……………………………………………….53

Урок № 19.

Контрольний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису предмета………………………………………..54

Урок № 20.

Відповідь на уроках української мови в науковому стилі………..55

 

 

Урок № 21.

Ділові папери. Лист рідним, друзям, адреса………………………57

Урок № 22.

Замітка в газету (зі шкільного життя) інформаційного

характеру……………………………………………………………62

Урок № 23-24.

Контрольний твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі…………………………………………………………..64

Список використаної літератури………………………………...65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Драчева Ольга
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
13736
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку