Травлення — це сукупність механічних, хімічних і біологічних процесів, що забезпечують розщеплення складних поживних речовин, які потрапили з їжею, на відносно прості сполуки, які можуть бути асимільовані організмом.
1
Відділ освіти Жашківської міської ради
Жашківський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2
КОНСПЕКТ ВІДКРИТОГО УРОКУ З БІОЛОГІЇ
на тему « УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ
«ТРАВЛЕННЯ»
ПОДОРОЖ БУТЕРБРОДА.»
8 клас
Підготувала:
учитель біології
Жашківського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2
Гвоздик Інна Олександрівна
Тема уроку : Подорож бутерброда. Узагальнення знань з теми «Травлення»
Мета уроку :
Тип уроку: урок - подорож
Обладнання та матеріали:
Біологічні поняття та терміни: травний канал: ротова порожнина, стравохід, шлунок, дванадцятипала кишка, тонкий і товстий кишечник; травні залози: слинні, підшлункова, печінка;
Епіграф уроку:
« Людина має знати,
як допомогти собі в хворобі, маючи на увазі,
що здоров'я найбільшим скарбом людини!»
Гіпократ
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Сьогодні на уроці ми здійснимо віртуальну подорож по травній системі людини, під час якої ви зможете показати ваші знання і навички отримані при вивченні цієї теми. Допоможемо Бутерброду і Сандвічу пройти всі станції травної системи. Для цього ми заздалегідь об’єднали клас на дві команди, які будуть змагатись за першість на кожній зупинці подорожі. Капітани допоможуть мені в оцінюванні. За кожне правильно виконане завдання ви отримуватимете відповідний біонік:
Кожен біонік відповідає балам з картки для оцінювання, яка є у вас на партах. У кінці уроку ви зможете самооцінити свої знання за допомогою отриманих біоніків та цієї таблиці.
Але для початку скажіть мені, як ви думаєте, бутерброд приносить нашому організму шкоду, чи користь? ( Думки учнів розділяються)
Вчитель: - Так як однозначної відповіді немає, пропоную зайняти власну позицію « КОРИСТЬ» чи « ШКОДУ», а наприкінці уроку зможете довести або змінити власну думку. Тепер можемо розпочати нашу подорож! Запитання зачитуються командам по черзі. Якщо команда не знає відповіді, інша може отримати додаткові бали.
II. Узагальнення та систематизація знань
Вчитель: У середні віки вчені поділили внутрішні органи людини на благородні і неблагородні. До благородних вони віднесли серце, печінку і легені, а до неблагородних — шлунок та кишечник. Правильно це чи ні? Яку роль відіграє наша травна система в житті кожної людини? Можливо, благородна печінка опиниться серед неблагородних органів.? Що відбувається з їжею, коли вона поступає в «природні ворота та ходи тіла»? Які таємниці заховані на кожній зупинці? На ці та інші питання відповімо під час подорожі по відділам травної системи. Розв'язавши цей ребус, відгадаєте назву першої станції. (Учні розв'язують ребус, вчитель вивішує на дошці назву станції )
Перша зупинка — «Ротова порожнина»
Вчитель: - Хто розкаже про те, що це за станція і що в ній відбувається?(Учень розповідає коротку інформацію про ротову порожнину )
Вчитель: - На кожній зупинці будуть проводитися по два конкурси:
1. Бліцтурнір, під час якого будуть читатися питання на які дасть відповідь той, хто першим підніме руку;
2. Конкурс ерудитів полягає у тому що кожна команда отримає по два запитання і для відповіді можна використати муляжі або таблиці. Удачі!
І. Бліцтурнір
І. Конкурс ерудитів
І команда «Бутерброд»
ІІ команда «Сандвіч»
1. Гіппократ вважав, що зуби у дітей утворюються із материнського молока. З чого утворюються і коли з'являються перші молочні зуби? (Молочні зуби закладаються ще в утробний період, а з'являються з 6 місяців до 2 років. На побудову зубів використовується кальцій, який є в материнському організмі, а після народження — у молочних продуктах. Інколи жінка втрачає декілька власних зубів, якщо в період вагітності їй не вистачало кальцію.)
Вчитель: - Щоб потрапити на другу зупинку, ми маємо пройти через стравохід. Що ви знаєте про стравохід? (Учень розповідає коротку інформацію про стравохід )
Вчитель: - Відгадайте назву наступної станції розв’язавши ребус.
Друга зупинка - « Шлунок »
Вчитель: - Друга зупинка це шлунок. Що ж в ньому відбувається? (Учень розповідає коротку інформацію про будову та функції шлунку)
І. Бліцтурнір
ІІ. Конкурс ерудитів
І команда: «Бутерброд»
ІІ команда «Сандвіч»
1.Вчені провели експеримент: у шлунок голодної собаки помістили гумовий балон і накачали його повітрям. Іншій голодній собаці перелили кров ситої. Обидві собаки на деякий час втратили інтерес до їжі. Чим пояснити таку поведінку і чи можна тривалий час обдурювати голодний шлунок? (Голод обумовлюється не тільки порожнім шлунком, але й наявністю чи відсутністю поживних речовин у крові. Гумовий балон заповнював шлунок, що давало несправжнє відчуття ситості. Коли поживні речовини в крові використаються на отримання енергії, шлунок знову «попросить» їжі.)
2. Чому нервові стреси і паління сприяють таким хворобам шлунка, як гастрит та виразка? (негативні емоції порушують регуляцію соковиділення, змінюється кислотність шлункового соку, що негативно впливає на слизову оболонку шлунка)
Вчитель: - Наступну станцію називають «Майстром на всі руки». А ще вона є найдовшим органом в людському організмі. Про що йде мова?
Третя зупинка - « Тонкий кишечник » (Учень розповідає коротку інформацію про будову та функції тонкого кишечника.
І. Бліцтурнір
ІІ. Конкурс ерудитів
І команда«Бутерброд»
ІІ команда«Сандвіч»
1. У стародавні часи печінку вважали символом любові і сили, місцем існування душі. Чому в наш час печінку вважають не тільки найбільшою залозою в організмі, але й найбільшим фільтром і навіть «фабрикою життя»? (Людське життя неможливе без печінки. Вона виробляє жовч, необхідну для емульгації жирів, очищує кров від шкідливих речовин, бере участь в обміні білків, жирів, вуглеводів.)
Четверта зупинка - « Товстий кишечник »
Вчитель: - Остання зупинка це - Товстий кишечник. (Учень розповідає коротку інформацію про товстий кишечник )
І Бліцтурнір
Вчитель: - Ось ми і пройшли останню зупинку. Зараз я пропоную конкурс для капітанів. Вони повинні записати у свої картки напроти номера назву відповідного органу на муляжі травної системи. А поки вони виконують своє завдання, ми переглянемо відео фрагмент про травну систему. (Капітани виконують свої завдання, а команди переглядають відео-фрагмент про травну систему людини на комп'ютері)
ІII. Підсумок уроку
Вчитель:- А зараз я пропоную вам згадати вашу позицію на початку уроку що до користі чи шкоди яку приносить бутерброд нашому організму. Хто змінив свою думку, а хто - ні. Аргументуйте свою позицію. (Бажаючі учні можуть захистити свою позицію )
Вчитель: - Ми закінчили нашу подорож по травній системі. Кожна команда отримає свій символ: І команда – бутерброд, ІІ команда – сандвіч, якщо справитеся з наступним змагання: хто з вас найкраще запам'ятав порядок станцій, які необхідно їм пройти у травній системі людини. Ви повинні скласти з необхідних органів ( які вирізані з картону) травну систему людини. (за правильне виконання завдання учні отримують справжні символи, І команда отримує бутерброди, ІІ команда – сандвічі).
Вчитель :- А тепер я пропоную вірш-гру, у якому ви будете вставляти пропущені мною слова.
Подорож бутерброду
Для чого нам потрібний рот? Ви з'їли Фрукти чи шарлотку?
Щоб поміщався бутерброд! Язик проштовхує це в глотку!
Хліб, м'ясо, сир, малину, В трахею не потрапить зроду,
— Все це огорне наша слина. — Вся їжа йде по стравоходу!,
У роті зуби, наче млин, У шлунку — незначна зупинка
— Такі міцні, — емаль, дентин! Фізичні вправи і розминка,
Різці кусають, ікла ріжуть, Мов тісто місить – вверх і вниз,
А кутні все жують, — не лижуть! Ферменти виділяє, слиз…
Щоб утворилася малютка — Білки потроху набухають,
Маленька продуктова грудка, І скоро кислоту пізнають.
В якій вже діє амілаза, В цієї тітки – буйний син,-
Крохмаль розщеплює відразу! Фермент по імені пепсин!
Язик — як поршень при ковтанні, Він налітає, як торнадо,
Розмови наші — пізні й ранні. Білкам негайно дає раду:
Він має вишуканий смак! Розщеплює на ланцюги!
В артикуляції — мастак... Такі там друзі пироги!
І через сфінктер пілоричний, Глюкозу всмоктують мембрани,
Щоб краще заживали рани
На виході зі шлунка – звичний, Жири — у лімфу попадають,
Виходить порціями їжа, І горя-лишенька не знають.
Яка недавно була свіжа… На чорний день жирів запас, —
На неї вже чекає нова, Відомо кожному із нас!
Кишка – на вигляд як підкова! А далі вже – товста кишка,
Хай пройде хімус хоч два кроки, У неї доленька - тяжка:- Розчинять його свіжі соки… Бо треба воду всю всмоктати, Трипсин, мальтоза і ліпаза ,- На вихід маси сформувати. Активізуються відразу! Сліпа кишка і ободова… І починають працювати: У неї не проста будова:
Той хліб і м'ясо розщепляти … «Незряча» має черв'яка,-
Білки, жири і вуглеводи, - У нього функція яка?
Вже не робитимуть погоди, Апендикс має гарне «хобі»:
Ферменти, сильні як мегери, Він захищає від мікробів! Розщеплять їх на мономери! Ну, а пряма кишка відома: А допоможе їм печінка - Все видаляє з свого дому! Ця працьовита мила жінка. В дорозі ми не знали броду,
Її секрет – жир емульгує, Шлях описали – бутерброду!
Кишок активність стимулює! Бажаємо вам мудрості, любові,
Як бархатом, вони покриті, І будьте завжди всі здорові!
Ворсинки їхні завжди ситі!
IV. Домашня робота