Урок на тему "Узагальнення знань з теми "Травлення"".

Про матеріал

Травлення — це сукупність механічних, хімічних і біологічних процесів, що забезпечують розщеплення складних поживних речовин, які потрапили з їжею, на відносно прості сполуки, які можуть бути асимільовані організмом.

Перегляд файлу

1

 

Відділ освіти Жашківської  міської ради

Жашківський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ ВІДКРИТОГО УРОКУ З БІОЛОГІЇ

на тему                                                                                                              « УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ

«ТРАВЛЕННЯ»

ПОДОРОЖ БУТЕРБРОДА.»

Картинки по запросу бутерброды с сыром и колбасой8 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:                                                         

     учитель біології

Жашківського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2                                                                                       

Гвоздик Інна Олександрівна

 

Тема уроку :  Подорож бутерброда.  Узагальнення знань з теми «Травлення»

 Мета уроку :

  • Узагальнення і систематизація знань учнів;
  • Поглиблення уявлень та понять про взаємозв'язок між  будовою і функціями окремих органів  травлення;
  • Формування і активізація пізнавального інтересу учнів до вивчення предмету  біологія та пізнання власного організму;
  • Розвиток пізнавального інтерес до предмету, власного організму; творчих здібностей, логічного  мислення і уяви, вміння застосо­вувати набуті знання для обґрунтування правил гігієни і профілактики захворювань органів травлення.;
  • Виховувати бажання вести здоровий спосіб життя і берегти своє здоров'я змолоду.

Тип уроку:  урок - подорож

Обладнання та матеріали:

  • Таблиця: «Будова травної систе­ми», муляжі ор­ганів травної системи;
  • Ватман на якому намальовано тіло людини та вирізані з картону внутрішні органи людини;
  • Картка №1 Таблиця само оцінювання та біоніки;
  • Картка №2 Завдання для капітанів;
  • Відео фрагмент про травну систему;
  • Поема «Подо­рож бутерброду»
  • Робочий зошит

Біологічні поняття та терміни:  травний канал: ротова по­рожнина, стравохід, шлунок, дванадцятипала кишка, тон­кий і товстий кишечник;  травні залози: слинні, підшлун­кова, печінка;

Епіграф уроку:

 « Людина має знати,

як допомогти собі в хворобі, маючи на увазі,

 що здоров'я найбільшим скарбом людини!»                                                   

                   Гіпократ

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Сьогодні на уроці ми  здійснимо  віртуальну подорож по травній системі людини, під час якої ви зможете показати ваші знання і навички отримані при вивченні цієї теми.  Допоможемо Бутерброду і Сандвічу пройти всі станції травної системи. Для цього ми заздалегідь об’єднали  клас на дві команди, які будуть змагатись за першість на кожній зупинці подорожі. Капітани допоможуть мені в оцінюванні.  За кожне правильно виконане завдання ви отримуватимете відповідний біонік:

  • зуб означатиме що  ви  « гризли» підручник та володієте знаннями на високому рівні;
  • язик отримаєте за відповідь на достатньому рівні, що означатиме те, що ви знаєте достатньо щоб «викрутитися» з ситуації;
  • шлунок отримаєте за відповідь на середньому рівні а вашу інформацію потрібно перетравити повторно;
  • печінка означає що ваші знання на низькому рівні та потребують фільтрації.

Кожен біонік відповідає балам з картки для оцінювання, яка є у вас на партах. У кінці уроку ви зможете самооцінити свої знання за допомогою отриманих біоніків та цієї таблиці.

 

Але для початку скажіть мені, як ви думаєте, бутерброд приносить нашому організму шкоду, чи  користь?  ( Думки учнів розділяються)  

 

 Вчитель: - Так як однозначної відповіді немає, пропоную зайняти власну позицію  « КОРИСТЬ» чи « ШКОДУ», а наприкінці уроку зможете довести або змінити власну думку. Тепер можемо розпочати нашу подорож! Запитання зачитуються командам по черзі. Якщо команда не знає відповіді, інша може отримати додаткові бали.

II. Узагальнення та систематизація знань
   Вчитель:  У середні віки вчені поділили внутрішні органи людини  на благородні і неблагородні. До благородних вони віднесли серце, печінку і легені, а до неблагородних — шлунок та кишечник. Правильно це чи ні? Яку роль відіграє наша травна система в житті кожної людини? Можливо, благородна печінка опиниться серед неблаго­родних органів.? Що відбувається з їжею, коли вона поступає в «природні во­рота та ходи тіла»? Які таємниці заховані на кожній зу­пинці? На ці та інші питання відповімо під час подорожі по відділам травної системи. Розв'язавши цей ребус, відгадаєте назву першої станції.  (Учні розв'язують ребус, вчитель вивішує на дошці назву станції )

 

 

 

  

 

 

 

Перша зупинка — «Ротова порожнина»

   Вчитель: - Хто розкаже про те, що це за станція і що в ній відбувається?(Учень розповідає коротку інформацію про ротову порожнину )

   Вчитель: - На кожній зупинці будуть проводитися по два конкурси: 

1. Бліцтурнір, під час якого будуть читатися питання на які дасть відповідь той, хто першим підніме руку;

2. Конкурс ерудитів полягає у тому що  кожна команда отримає по два запитання  і для відповіді можна використати муляжі або таблиці. Удачі!

  І. Бліцтурнір

  •      Які є типи зубів? (різці, ікла, великі й малі кутні)
  •      Яка речовина знешкоджує мікроорганізми в ротової порожнині?  ( лізозіма )
  •        Який фермент містить слина? (амілаза)
  •        Де знаходяться смакові рецептори? (на язиці і сли­зовій оболонці всієї ротової порожнини)

І.  Конкурс ерудитів

І команда «Бутерброд»

  1.      Про язик згадується в Біблії: «Малий орган, але хвалиться вельми». Чим хвалиться наш язик, які функції виконує? (Підкладає їжу зубам,проштовхує її глотку, розпізнає смак, бере участь у мовленні)
  2.      Педантичні англійці радять прожовувати кожен шматок їж 33 рази, перш ніж проковтнути. їжа становиться солодшою на смак і краще засвоюється. Підтвердіть або спростуйте цю точку зору, аргументуйте її. (Травлення стартує в ротовій порожнині. Слина містить фермент амілазу, який розщеплює крохмаль до глюкози. Тому при довгому жування шматочка хліба ми дійсно відчуваємо солодкий смак)

ІІ команда «Сандвіч»

    1. Гіппократ вважав, що зуби у дітей утворюються із материнського молока. З чого утворюються і коли з'являються перші молочні зуби? (Молочні зуби закладаються ще в утробний період, а з'являються з 6 місяців до 2 років. На побудову зубів використовуєть­ся кальцій, який є в материнському організмі, а після народження — у молочних продуктах. Інколи жінка втрачає декілька власних зубів, якщо в період вагітності їй не вистачало кальцію.)

  1.      Якщо намазати корінь язика розчином речови­ни, яка відключає чутливість, людина втрачає здатність ковтати. Який механізм ковтання і як він пов 'язаний з ди­ханням? (Наказ ковтати віддає мозок, коли корінь язика і стінки глотки відчують наявність їжі. Якщо немає чут­ливості — немає і ковтання. Центр ковтання пов'язаний з центром дихання, тому під час ковтання надгортан­ник опускається і закриває вхід у дихальні шляхи.)                                                                      

Вчитель: - Щоб потрапити на другу зупинку, ми маємо пройти через стравохід. Що ви знаєте про стравохід? (Учень розповідає коротку інформацію про стравохід )

 

Вчитель: - Відгадайте назву наступної станції розв’язавши ребус.

 

 

 

  

 

 

 

 

Друга зупинка  - « Шлунок »

   Вчитель: - Друга зупинка це шлунок. Що ж в ньому відбувається? (Учень розповідає коротку інформацію про будову та функції шлунку)

І. Бліцтурнір

  • Чому суха їжа «горло дере»?(їжа, не змочена сли­ною, важко проковтнути)
  • Чому не можна одночасно їсти і розмовляти? (їжа може потрапити в трахею)
  • Який головний фермент шлункового соку? (пеп­син)
  • Де знаходиться шлунок: під правим ребром чи лі­вим? (лівим)
  • Чому не можна довго жувати гумку?  (шлунковий сік роз'їдає стінки шлунка)

ІІ. Конкурс ерудитів

І команда: «Бутерброд»

  1.      Ще на початку XVIII століття вчені вважали, що під час травлення шлунок розігрівається до 50°С. Тобто відбувається термічна обробка їжі, як у горщику. Під­твердіть або спростуйте таку точку зору. (У шлунку від­бувається не термічна, а хімічна обробка їжі. Під дією ферментів шлункового соку вона перетворюється на хімус.)
  2.      Яким чином можна розтягнути шлунок і які наслідки це має? (Людина переїдає тому, що почуття ситості наступає через 15-20 хв. після прийому їжі. Якщо людина спожи­ває багато їжі і напоїв, об'єм шлунку може збільшитись до 5 л. Це призводить до переїдання і збільшення ваги, а також заважає диханню.)

ІІ команда «Сандвіч»

     1.Вчені провели експеримент: у шлунок голод­ної собаки помістили гумовий балон і накачали його повітрям. Іншій голодній собаці перелили кров ситої. Обидві собаки на деякий час втратили інтерес до їжі. Чим пояснити таку поведінку і чи можна тривалий час обдурювати голодний шлунок? (Голод обумовлюється не тільки порожнім шлунком, але й наявністю чи відсут­ністю поживних речовин у крові. Гумовий балон запов­нював шлунок, що давало несправжнє відчуття ситості. Коли поживні речовини в крові використаються на отри­мання енергії, шлунок знову «попросить» їжі.)

     2. Чому нервові стреси і паління сприяють таким хворобам шлунка, як гастрит та виразка? (негативні емоції порушують регуляцію соковиділення, змінюєть­ся кислотність шлункового соку, що негативно впливає на слизову оболонку шлунка)

 

 

Вчитель: - Наступну станцію називають «Майстром на всі руки». А ще вона є найдовшим органом в людському організмі. Про що йде мова?

Третя зупинка -  « Тонкий кишечник » (Учень розповідає коротку інформацію про будову та функції тонкого кишечника.

І. Бліцтурнір

  • Тонкий кишечник поділяється на три відділи: по­рожнисту, клубову та ... (дванадцятипалу) кишки;
  • До дванадцятипалої кишки відкриваються прото­ки двох залоз: підшлункової та ... (печінки);
  • Слизова оболонка якого кишечнику, тонкого чи товстого, має ворсинки? (тонкого);
  • Який секрет печінки допомагає в емульгації жи­рів? (жовч)

ІІ. Конкурс ерудитів

І команда«Бутерброд»

  1.      Дванадцятипала кишка за формою нагадує під­кову. Чому, на ваш погляд, вона має таку дивну форму і яке «щастя» приносить організму? (На таблиці видно, що вона оточує підшлункову залозу, тому має таку фор­му. У неї впадають протоки печінки і підшлункової за­лози, які виділяють жовч і ферменти для розщеплення білків, жирів і вуглеводів.)

ІІ команда«Сандвіч»

    1. У стародавні часи печінку вважали символом любові і сили, місцем існування душі. Чому в наш час печінку вважають не тільки найбільшою залозою в ор­ганізмі, але й найбільшим фільтром і навіть «фабрикою життя»? (Людське життя неможливе без печінки. Вона виробляє жовч, необхідну для емульгації жирів, очищує кров від шкідливих речовин, бере участь в обміні білків, жирів, вуглеводів.)

Четверта зупинка - « Товстий кишечник »

Вчитель: - Остання зупинка це - Товстий кишечник. (Учень розповідає коротку інформацію про товстий кишечник )

 І Бліцтурнір

  1. Які неприємні процеси відбуваються у товстому кишечнику? (гниття і бродіння)
  2. Яку роль відіграє апендикс? (Частина шкідливих бактерій осідає в апен­диксі і він їх знешкоджує)
  3. Який апендикс потрібно терміново вирізати гострий чи хронічний? (гострий)
  4. Де відбувається всмоктування води? (у товстому кишечнику)

 

Вчитель: -  Ось ми і пройшли останню зупинку. Зараз я пропоную конкурс для капітанів. Вони повинні записати у свої картки напроти номера  назву відповідного органу на муляжі травної системи. А поки вони виконують своє завдання, ми  переглянемо відео фрагмент про травну систему. (Капітани виконують свої завдання, а команди переглядають відео-фрагмент про травну систему людини на комп'ютері)

 

ІII. Підсумок уроку

  1.   Аналіз гри « Займи позицію »

Вчитель:- А зараз я пропоную вам згадати вашу позицію на початку уроку що до користі чи шкоди яку приносить бутерброд нашому організму. Хто змінив свою думку, а хто -  ні. Аргументуйте свою позицію. (Бажаючі учні можуть захистити свою позицію )

 

  1.   Головоломка для бутерброда.

Вчитель: - Ми закінчили нашу подорож по травній системі. Кожна команда отримає свій символ: І команда – бутерброд, ІІ команда – сандвіч, якщо справитеся з наступним змагання: хто з вас найкраще запам'ятав порядок станцій, які необхідно їм пройти у травній системі людини. Ви повинні скласти з необхідних органів ( які вирізані з картону) травну систему людини. (за правильне виконання завдання учні отримують справжні символи, І команда отримує бутерброди, ІІ команда – сандвічі).

 

  1.   А зараз я пропоную само оцінити свої знання  на уроці за допомогою таблиці. Покажіть свої оцінки. (учні показують картки з оцінками)

 

Вчитель :- А тепер я пропоную вірш-гру, у якому ви будете вставляти пропущені мною слова.

 

 

Подорож бутерброду

 

Для чого нам потрібний рот?        Ви з'їли Фрукти чи шарлотку?                                

 Щоб поміщався бутерброд!                            Язик проштовхує це в глотку!

Хліб, м'ясо, сир, малину,                                  В трахею не потрапить зроду,

— Все це огорне наша слина.                         — Вся їжа йде по стравоходу!,

 У роті зуби, наче млин,                                    У шлунку — незначна зупинка

— Такі міцні, — емаль, дентин!                      Фізичні вправи і розминка,

 Різці кусають, ікла ріжуть,                                Мов тісто місить – вверх і вниз,

А кутні все жують, — не лижуть!                    Ферменти виділяє, слиз…

 Щоб утворилася малютка —                            Білки потроху набухають,

 Маленька продуктова грудка,                          І скоро кислоту пізнають.

 В якій вже діє амілаза,                                      В цієї тітки – буйний син,-

Крохмаль розщеплює відразу!                           Фермент по імені пепсин!

 Язик — як поршень при ковтанні,                      Він налітає, як торнадо,

 Розмови наші — пізні й ранні.                            Білкам негайно дає раду:

Він має вишуканий смак!                                    Розщеплює на ланцюги!

В артикуляції — мастак...                                   Такі там друзі пироги!

І через сфінктер пілоричний,                               Глюкозу всмоктують мембрани,

                                                                                  Щоб краще заживали рани

На виході зі шлунка – звичний,                           Жири у лімфу попадають,

Виходить порціями їжа,                                        І горя-лишенька не знають.

Яка недавно була свіжа…                                    На чорний день жирів запас,

На неї вже чекає нова,                                          Відомо кожному із нас!

Кишка – на вигляд як підкова!                            А далі вже – товста кишка,

Хай пройде хімус хоч два  кроки,                       У неї доленька  - тяжка:-                                                                                                                                                                                                           Розчинять його свіжі соки…                                Бо треба воду всю всмоктати,                                                                                Трипсин, мальтоза і ліпаза ,-                               На вихід маси сформувати.                                                                               Активізуються відразу!                                                  Сліпа кишка і ободова…                                                                                                                                                                                     І починають працювати:                                      У  неї не проста будова:

Той хліб і м'ясо розщепляти …                           «Незряча» має черв'яка,-                                                                                                                

Білки, жири і вуглеводи, -                                   У нього функція яка?

Вже не робитимуть погоди,                                Апендикс має гарне «хобі»:

Ферменти, сильні як мегери,                               Він захищає від мікробів!                                                                                                                                                                                                Розщеплять їх на мономери!                               Ну, а пряма кишка відома:                                                                                            А допоможе їм печінка -                                      Все видаляє з свого дому!                                                                                                   Ця працьовита мила жінка.                                  В дорозі ми не знали броду,                               

Її секрет – жир емульгує,                                     Шлях описали – бутерброду!

Кишок активність стимулює! Бажаємо вам мудрості, любові,

Як бархатом, вони покриті,                                  І будьте завжди всі здорові!  

Ворсинки їхні завжди ситі!

 

 

    IV. Домашня робота

  1.   Скласти оповідання про один з органів травної системи.
  2.   Підготувати презентації про захворювання травної системи.
  3.   Знайти цікаві факти про травну систему тварин і людини.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Заболотна Віталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Єременко Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
4011
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку