6 травня о 15:00Вебінар: Продуктивна робота наприкінці семестру: онлайн-тести, проєкти та творча діяльність

Урок на тему: Василь Володимирович Биков (1924 – 2003). «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті.

Про матеріал
Зміст даного уроку допоможе познайомити учнів із життям і творчістю письменника, із сюжетом його твору; допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості твору; розвивати образне та критичне мислення; розширювати кругозір; удосконалювати навички виразного читання прозових творів, виділення головного, коментування ключових епізодів; сприяти формуванню гуманізму, почуття справедливості, неприйняття зла, насильства та війни.
Перегляд файлу

 

Тема уроку:  Василь Володимирович Биков  (1924 – 2003). «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті.

Мета уроку:  ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, із сюжетом його твору; допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості твору; розвивати образне та критичне мислення; розширювати кругозір; удосконалювати навички виразного читання прозових творів, виділення головного, коментування ключових епізодів; сприяти формуванню гуманізму, почуття справедливості, неприйняття зла, насильства та війни.

Обладнання:портрет письменника, мультимедійна презентація, фрагменти кінофільму «Альпійська балада» постановка Бориса Степанова; пісня часів Другої світової війни «Мы так давно не отдыхали…»

Теорія літератури: повість, сюжет, композиція, художній час, художній простір, ретроспективний час, художні образи, художні засоби, пейзаж.

Тип  уроку: урок вивчення та аналіз художнього твору (з розповіддю про життя і творчість письменника).

                         Залишатися людиною, незважаючи ні на що….

А. Камю

Хід уроку

І. Оргмомент.

ІІ Актуалізація опорних знань.

  • Вступне слово вчителя. Більше 70 років  тому фашистська Німеччина розпочала загарбницьку війну,  що продемонструвала, з одного боку, масовий патріотизм, героїзм, велику жертовність нашого народу, з іншого  - принесла людям  незліченні біди і страждання.  
  • Виразне читання  поезій про війну, які учні готували за    власним вибором ( учні аргументують власний вибір поетичного твору).

Вчитель. Про страшні роки  Другої світової війни написано багато пісень, в яких автори виливають біль втрати людського життя, тугу за домівкою, рідними людьми. (Відеоролик пісні часів Другої світової війни «Мы так давно не отдыхали…» ).

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Неординарністю в осмисленні внутрішнього світу людини, злетів і падінь в найекстремальніших  ситуаціях воєнного лихоліття, непомітного героїзму  у буденних епізодах війни відзначаються повісті білоруського письменника – фронтовика Василя Бикова – твори, які по праву можна віднести до світових шедеврів  прози ХХ століття.

 

ІV.Оголошення теми і мети уроку.

Сьгодні ми з вами познайомимося з життєвим і творчим шляхом В.Бикова та його повістю «Альпійська балада», з її композицією та сюжетом.  (запис у зоштах) Слайд 1. Робота з епіграфом.

V.Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

  • Біографічні відомості про Василя Бикова (випереджувальне завдання – мультимедійна презентація. Фесюн Яна).
  • Повідомлення учня.  Передісторія створення повісті. Слайд 2

      Василь Биков згадував:

“Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах.

Тут був глибокий тил  німецького рейху, і тут,  як повсюди в його тилу, було багато працюючих на війну промислових підприємств, в тому числі всіляких таборів.

Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди.  Довжелезна колона артполку завмерла на вуличці.

 І раптом біля однієї з дальніх машин на очі потрапила дівчина – худорлява, чорноволоса, в смугастій куртці і темній спідниці, вона перебирала поглядом обличчя бійців і заперечно хитала головою. «Хто є Іван?» - запитувала вона.  Звісно, Іванів у нас було багато, але ні один з них не здався їй тим, кого вона шукала. Ми запитали, якого саме Івана вона розшукує. Дівчина розповіла приблизно таке: її звати Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування воєнного заводу вона втекла в Альпи, де зустріла білоруського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні та холодні, перейшли гірський хребет і одного туманного ранку напоролись на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули до табору, а що сталося з Іваном, вона не знає.

    Я згадав про цю історію через 18 років, коли почав літературну діяльність. І тоді я написав все те, що ви прочитали в «Альпійській баладі».

  • Спостереження над сюжетом та композицією твору

Учитель. Сюжет твору не позбавлений пригодницького начала: в основі його — втеча з концентраційного табору, розташованого в Австрійських Аль­пах. Волею випадку, відстоюючи власну гідність у конфлікті з есесівцем, Іван Терешка здійснює ще одну, тепер уже вдалу, втечу із фашистського полону. Пригодницьке начало поступається далі лірико-романтичному і жертовно-героїчному: осмислюється традиційна вже, але невичерпна в художньо-філософських вимірах проблема «кохання і війна».

  • Сенс назви твору. Слайд 3

– Як ви поясните смислове навантаження назви повісті?

(Балада – жанр ліричної поезії, вірш, в основі якого найчастіше лежить історична подія, переказ з гострим напруженим сюжетом. Головна теми балади – зіткнення з долею, роком.)

– Які риси жанру балади ми знаходимо в повісті В. Бикова? (У творі Бикова присутні й історична тема, і трагізм, і драматичний діалог).

  І все ж балада – це жанр романтичний. І у Бикова без романтики не обійшлося, все-таки балада альпійська: у ній письменник оспівує таку любов, яка в підсумку перемагає все: холод і голод, муки і страждання, війну і смерть).

  • Словникова робота. Слайд 4

Гефтлінг – ув’язнений

Клумпеси – дерев’яна взуття (колодки)

Трієст – провінція в Італії; порт на березі Адріатичного моря.

  • Бесіда на виявлення первинного читацького сприйняття.
  • Яке враження справила на вас ця повiсть?
  • Назвіть героїв твору.  Слайд 5
  • Яка тема твору? Слайд 6

(Тема твору – історія життя білоруського солдата Івана Терешка та італійської дівчини Джулії, долі яких перетнулись в концтаборі;  самовідданого і зворушливого кохання, що спалахнуло в тяжкий час війни)

- Скільки сюжетних ліній в повісті? Які? З ким /чим вони пов’язані? Слайд 7

(Дві сюжетних лінії . Перша – минуле Івана Терешка, його участь у боях, поранення, госпіталізація, втечі з концтабору, оточення й полон; друга – колізії втечі з табору й кохання Івана та  Джулії).

Переплетіння цих ліній сприяє увиразненню протиприродності війни й утвердженню загальнолюдських цінностей

  • Сюжетна лінія кохання.

  Кохання Івана і Джулії тривало всього три дні. Це трохи з погляду звичайної людської мірки, але у справжнього щастя інша міра.)

– З 24 розділів повісті 6 присвячені любові Івана і Джулії. Що вражає вас при читанні цих глав?

(На час ми забуваємо про те, за яких обставин зустрілися і полюбили один одного герої. Та й вони самі немов забули про жорстоку реальніть. Навколо них – казкова краса: пишність природи, луки альпійських маків, сонячне світло і тепло. Світлий пейзаж символізує натхненність, чистоту і святість почуттів героїв. У всьому світі, серед “дрімучої первозданності гір” – тільки вони двоє і їх любов, і немов відступає тривога і відчуття небезпеки.)

  • Елементи сюжету Слайд 8

Зав’язка – сутичка героя із Зандлером, втеча з концтабору.

Розвиток дії – нелегкий шлях Івана та Джулії в горах

Кульмінація – кохання Івана та Джулії.

Розв’язка – порятунок Джулії та загибель Івана.

Епілог  - лист Джулії до рідних Івана.

Композиція та сюжет підпорядковані розкриттю характерів героїв, їхніх людських якостей.

- Скільки часових пластів у цьому творі? Поясніть. Слайд 9

(Теперішнє – лист героїні, яка залишилась жити, минуле – поневіряння білоруського солдата й італійської дівчини під час втечі з концтабору).

Учитель. Автор змушує читачів не відриваючись слідкувати за розвитком подій, переживати разом з героями і співчувати їм.

- Де саме відбуваються події, описані в повісті В.Бикова «Альпійська балада»?   (Австрійські Альпи)

- Якими ви уявляєте гори Альпи?

  Вони дійсно дуже красиві в мирний час.     Слайди 10, 11,12, 13     

 А ось такими були ті місця в період ІІ світової війни (Перегляд фрагменту кінофільму)

- Коротко розкажіть про героїв. Хто вони? (В центрі розповіді – звичайний рядовий боєць Іван Терешка . Він родом з Білороусії, це фізично міцний 25-річний хлопець; знайома з дитинства селянська праця загартувала його , зробила сильним і витривалим. Волею випадку Іван опинився в полоні у німців. Епізод полонення постійно переслідує його в нічних кошмарах  (адже тоді, за законом військового часу, здатися в полон автоматично означало стати на бік ворога, тобто зрадити Батьківщині. Не можна  допустити, щоб тебе взяли живим в полон. Недарма письменник загострює увагу на цій проблемі. “Нельзя срывать злость на пленных, - з гіркотою думає Іван, - плен – не проступок их, а несчастье, они не сдались в плен – их взяли, а некоторых даже сдали, предали – было и такое”.

   Джулія Новеллі – італійка; скориставшись вибухом, як і Іван, вона втікає з табору. Письменник з любов’ю змальовує Джулію, підкреслюючи її красу, тендітність, витонченість: у неї чорні виразні очі, густе волосся, гнучка і струнка фігура, дзвінкий сміх. Завдяки образу Джулії Новеллі автор спонукає свого героя пройти перевірку коханням)

 

  • Ланцюжок змін в душі Івана Слайд 14

Злість – байдужість – приязнь – страх втратити – щось незнайоме защеміло в  грудях – нове почуття – людське диво. (Перегляд фрагменту кінофільму)

  • Слово вчителя
  • Діти, з чим ви асоціюєте слово війна?    Створіть асоціативний кущ

   При всій трагедії війни  людина за будь-яких обставин  прагне щастя, хоче кохати. Білоруський письменник В. Биков неординарно розкриває  тему війни і кохання. Літературний критик Лазар Ілліч Лазарєв  визнає цікавою історію втечі і переслідування німцями втікачів, але йому рішуче не по душі любовний сюжет повісті: «Для чого потрібна в повісті ця історія короткого, несподівано зародженого наперекір життєвим обставинам , всім смертям на зло – кохання?»

-  Чи згодні ви з думкою критика? Оберіть позицію (Учням пропонується прийом «Обери позицію»:  «Так – Ні – Не знаю, не визначив власної позиції». Висловлюють власні судження, аргументуючи їх.)

- Уявно виключіть  із сюжетної лінії твору  історію кохання і дайтевідповідь на запитання: чи вплине це на повноту характеристики образу Івана?

  • Які риси характеру Івана?  Робота з підручником.

-Що довелося випробувати Івану під час четвертої втечі?

– Які епізоди твору яскраво свідчать про те, що в Івані живе людина?

– Які художні засоби допомагають письменникові зіставити собаку і людини?

Собака- сильна, відчайдушна спочатку,а потiм- безпорадно тиха, безсила.

Людина- сильна останнім зусиллям, пекучо тремтячі рухи,дико обережна – спочатку, а потiм – повільна, спокiйна, розсудлива.

– Чим закінчилася сутичка людини з собакою?

(Іван уподібнюється тварині, він люто чинить опір, розуміючи, якщо він не переможе пса, то йому доведеться розпрощатися зі свободою і життям. Дієслова, що позначають не просто дії, але дії відчайдушні, вольові; характерні епітети (багато повторюються як по відношенню до собаки, так і по відношенню до людини) допомагають передати динаміку бою, побачити величезну жагу до життя. 

  • Охарактеризуйте Івна.  Слайд 15
  • Повість закінчується епілогом – це лист Джулії до рідних Івана. Яка роль епілогу в повісті? (Кохання всеперемагаюче)

 

 

VІ.Підсумок уроку. 

  • Літературний диктант  Слайд 16

1. Де відбуваються події в повісті? (В Австрії)

2. Хто за національністю Іван Терешка? (Білорус)

3. Якої національності Джулія? (Італійка)

4. У чому полягав план утечі полонених? (Підірвати в цеху бомбу, яка не розірвалася під час авіанальоту.)

5. Де Іван узяв зброю? (Розправився з гітлерівцем, який над ним знущався.)

6. Що зробив Іван, коли Джулія від утоми не змогла йти? (Поніс на руках)

7. Де молоді люди відчули себе щасливими? (На альпійських луках, укритих маками)

8. Про що мріяла Джулія? (Про мирне життя, про дітей, щасливу родину), 9. Із ким вступив Іван у двобій? (Із вівчарками)

10. Як він урятував свою дівчину? (Кинув у провалля на сніг)

  • Рефлексія Слайд 17

Сьогодні я дізнався…

Я навчився…

Мені захотілося…

Я всім бажаю…. Слайд 18

  • Оцінювання

VIІ.Домашнє завдання Слайд 19

  1. Дібрати цитати до характеристики образів Івана та Джулії.
  2. Намалювати ілюстрацію.
  3. Заповнити паспорти-характеристики героїв.

 

 

 

1

 

docx
Додано
31 жовтня 2020
Переглядів
850
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку