Тема: Види односкладних речень. Тренувальні вправи на матеріалі життя і творчості Т.Шевченка.
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про односкладні речення, способи вираження в них головного члена; формувати вміння учнів розпізнавати типи односкладних речень, правильно й доцільно використовувати виражальні можливості односкладних речень у власному мовленні; розвивати логічне мислення, спостережливість; розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка, виховувати любов і повагу до його творчості.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення восьмикласників із темою та метою уроку. (Слайд 1,2)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 3)
… Учітеся, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь…
Т.Г.Шевченко
Учитель. Діти, зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. (Учитель читає епіграф).
1. Прокоментуйте ці слова.
2. Зверніть увагу на те, яким є це речення за наявністю в ньому головних членів речення. (Односкладним, узагальнено-особовим, адже це афоризм).
IV. Актуалізація опорних знань (Слайд 4)
Бесіда:
V. Виконання практичних завдань.
1. Робота з текстом. (Слайд 5,6)
Учитель. Прочитайте текст, перепишіть його. Підкресліть граматичні основи, визначте види односкладних речень.
Чернеча гора. Тепер її називають Шевченковою. Тут поховано генія українського народу Т.Шевченка. Ця гора – наша національна святиня! Обов’язково відвідайте це місце.
2. Дослідження-реконструкція. (Слайд 7)
Учитель. Перетворіть подані двоскладні речення в односкладні, визначте їх вид.
Ти поклонись доземно Кобзарю! – Поклонись доземно Кобзарю! (означено-особове)
Понад шляхом запалали хати. – Понад шляхом запалало.(безособове)
Вже не боронять козаки волю булавою. – Вже не боронять волю булавою. (неозначено-особове)
Ось і наша хатонька стоїть. – Ось і наша хатонька. (називне)
Ми поживемо – побачимо. – Поживемо – побачимо. (узагальнено-особове)
3. Виконання інтерактивної вправи на платформі LearningApps.org. за покликанням https://learningapps.org/display?v=p39gz4dat21. (Слайд 8)
Діти по черзі читають речення і розподіляють їх між колонками відповідно до видів односкладних речень.
4. Складання мінітвору. (Слайд 9)
Учитель. Уважно подивіться на портрети Шевченка. Орієнтуючись на роки, розкажіть, у які періоди життя поета їх було зроблено? Складіть розповідь про Т.Шевченка (4-5 речень), використовуючи односкладні речення.
VІ. Підбиття підсумків уроку (Слайд 10)
Бесіда:
VІІ. Домашнє завдання (Слайд 11):
1. Запишіть до зошитів текст поезії «Заповіт» Т.Шевченка, підкресліть граматичні основи, визначте односкладні речення.
2. Вчитель може задати вправу з підручника на власний розсуд.