Односкладні прості речення з головним членом у формі підмета. Називні речення.

Про матеріал
Поглибити знання учнів про типи односкладних речень; ознайомити з односкладними простими реченнями з головним членом у формі підмета; формувати вміння визначати називні речення та їх види та правильно вживати їх у мовленні;розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння доводити власну думку на основі здобутих знань;виховувати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, культуру мовлення, любов до природи.
Перегляд файлу

 

Тема : «Односкладні прості речення з головним членом у формі підмета

Називні речення»

Мета  :

  •  поглибити знання учнів про типи односкладних речень;  ознайомити з односкладними простими реченнями з головним членом у формі підмета; формувати вміння визначати називні речення та їх види та правильно вживати їх у мовленні;
  • розвивати  пам’ять, логічне мислення, вміння доводити власну думку на основі здобутих знань;
  • виховувати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, культуру мовлення, любов до природи.

Тип уроку :  урок  засвоєння нових знань

Форма уроку :  урок-дослідження

Обладнання : підручник української мови для 8-го класу, ноутбук.

 

                                                               Хід  уроку

  1. Організація класу

 Вступне слово вчителя.

 День добрий, діти! Ще один урок до нас прийшов за розкладом сьогодні, отож давайте зробимо ще крок , щоб знов пірнути в мовну цю безодню. Щоб краще працювалося, налаштуємо себе на активну роботу. Прошу повторювати за мною. «Я – учень, я – особистість творча. Я думаю, аналізую. Я не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу багато знати.»

  1. Перевірка домашнього завдання.

Зачитування творів із використанням односкладних речень із головним членом у формі присудка.

  1. Актуалізація опорних знань. Гра  «Так чи ні».

Я зачитаю вам 10 речень, частина з яких містить помилки. Після кожного речення ви помічаєте собі погоджуєтесь або ні із твердженням, пояснюєте, чому.

1

+

Односкладне речення може мати головний член, співвідносний  підметом або присудком.

2

+

Речення виражає закінченну думку.

3

 За метою висловлювання речення поділяються на розповідні та окличні.

4

+

За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні та неокличні

5

Питальні речення щось повідомляють, розповідають

 

6

+

За будовою речення поділяються на прості і складні

 

7

+

Складні речення мають дві або кілька граматичних основ

 

8

Розповідне речення висловлює наказ,  пораду, прохання

 

9

+

Прості речення можуть бути односкладні та  двоскладні

 

10

+

Односкладні речення, які мають головний член, співвідносний з присудком, поділяються на озаченно-особові, неозначенно-особові, безособові, узагальненно-особові, інфінитивні

 

  1. Основний матеріал.
  1. Повідомлення теми й  мети уроку.

Тема нашого уроку: «Односкладні прості речення з головним членом у формі підмета. Називні речення».

Отже,  зараз ми з вами визначимо, що ви будете знати й уміти наприкінці уроку.

Знати :

  • які речення є односкладними називними ;
  • з чого складаються непоширені і поширені називні речення ;
  • де вживаються називні речення .

Уміти :

  •      виділяти називні речення з-поміж інших односкладних речень ;
  •      конструювати називні речення ;
  •      використовувати їх в усному та писемному мовленні ;
  •      розрізняти види називних речень.
  1. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
  1. Розповідь вчителя.
    • Які є дві групи односкладних речень? Які із головним членом , співвідносним з підметом?
    • Ці речення називаються НАЗИВНИМИ

 

  1. Лінгвістичне спостереження.
  • Визначити, які це речення. Підкреслити всі члени речення

  Холодний вітер. Сніг. Сузір’я Лебідь, розпластане над нами в вишині. (Ю. Клен)

(Речення односкладні називні)

Зверніть увагу ! Якщо прикметник виступає перед підметом, то він виступає означенням. А якщо —  після (Вітер холодний), то прикметник виступає частиною складеного присудка

  1. Колективне опрацювання таблиці «Називні речення» за підручником .
    •      Які бувають називні речення ?
    •      Де їх вживають ?
    •      Чим виражається їх граматична основа ?

Зверніть увагу ! Якщо у реченні є будь-яка обставина , то це речення не називне, а двоскладне з пропущеним присудком. ( Записати приклад :  Білий сніг навколо – двоскладне, Яскраві зорі вгорі)

  1. Самостійна робота. Записати й придумати різні види називних речень з поданими словами .

Вечір. Зима. Сніжинки. Вітер. Завірюха.

Перевірка. Учні зачитують речення, пояснюють чому їх можна вважати називними (номінативними).

 

  1. Розгадати кросворд.

б

у

т

т

є

в

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

з

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

в

л

а

с

н

і

 

н

а

з

в

и

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

е

м

о

ц

і

й

н

о

о

ц

і

н

н

і

 

 

  1. Називні речення, що стверджують наявність предметів чи явищ у реальній дійсності ( буттєві).
  2. Називні речення, що мають частки ось, он, от ( вказівні)
  3. Називні речення, що означають якісь назви газет, журналів, організацій, установ (власні назви).
  4. Називні речення зі словами  який, такий, що за, ну й  та окличною інтонацією ( емоційно-оцінні)
  1. Підсумок уроку. Оцінювання
  2. Домашнє завдання.

§ 19 вивчити с.8-87, впр.193 – на 10-12 б.; впр.189(І-ІІ завд.) на 9 б.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
2461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку