Мета : поглибити знання учнів про типи односкладних речень; ознайомити з односкладними простими реченнями з головним членом у формі підмета; формувати вміння визначати називні речення та їх види та правильно вживати їх у мовленні;розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння доводити власну думку на основі здобутих знань;виховувати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, культуру мовлення, любов до природи.
Організація класу Вступне слово вчителя. День добрий, діти! Ще один урок до нас прийшов за розкладом сьогодні, отож давайте зробимо ще крок , щоб знов пірнути в мовну цю безодню. Щоб краще працювалося, налаштуємо себе на активну роботу. Прошу повторювати за мною. «Я – учень, я – особистість творча. Я думаю, аналізую. Я не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу багато знати.»
1 Односкладне речення може мати головний член, співвідносний підметом або присудком.2 Речення виражає закінченну думку.3 За метою висловлювання речення поділяються на розповідні та окличні.4 За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні та неокличні5 Питальні речення щось повідомляють, розповідають6 За будовою речення поділяються на прості і складні7 Складні речення мають дві або кілька граматичних основ8 Розповідне речення висловлює наказ, пораду, прохання9 Прості речення можуть бути односкладні та двоскладні10 Односкладні речення, які мають головний член, співвідносний з присудком, поділяються на озаченно-особові, неозначенно-особові, безособові, узагальненно-особові, інфінитивніАктуалізація опорних знань. Гра «Так чи ні». Я зачитаю вам 10 речень, частина з яких містить помилки. Після кожного речення ви помічаєте собі погоджуєтесь або ні із твердженням, пояснюєте, чому.
1+Односкладне речення може мати головний член, співвідносний підметом або присудком.2+Речення виражає закінченну думку.3– За метою висловлювання речення поділяються на розповідні та окличні.4+За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні та неокличні5–Питальні речення щось повідомляють, розповідають6+За будовою речення поділяються на прості і складні7+Складні речення мають дві або кілька граматичних основ8–Розповідне речення висловлює наказ, пораду, прохання9+Прості речення можуть бути односкладні та двоскладні10+Односкладні речення, які мають головний член, співвідносний з присудком, поділяються на озаченно-особові, неозначенно-особові, безособові, узагальненно-особові, інфінитивні. ПЕРЕВІРИМО
ПЕРЕВІРЯЄМОЛінгвістичне спостереження. Визначити, які це речення. Підкреслити всі члени речення Холодний вітер. Сніг. Сузір’я Лебідь, розпластане над нами в вишині. (Ю. Клен)(Речення односкладні називні)Зверніть увагу ! Якщо прикметник виступає перед підметом, то він виступає означенням. А якщо — після (Вітер холодний), то прикметник виступає частиною складеного присудка. Зверніть увагу ! Якщо у реченні є будь-яка обставина , то це речення не називне, а двоскладне з пропущеним присудком. ( Записати приклад : Білий сніг навколо – двоскладне, Яскраві зорі вгорі)
буттєвіказівласні назвинемоційно- оцінніРозгадати кросворд. Називні речення, що стверджують наявність предметів чи явищ у реальній дійсності ( буттєві). Називні речення, що мають частки ось, он, от ( вказівні)Називні речення, що означають якісь назви газет, журналів, організацій, установ (власні назви). Називні речення зі словами який, такий, що за, ну й та окличною інтонацією ( емоційно-оцінні)