Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях.
Мета: поглибити знання учнів про повні й неповні речення, сформувати вміння й навички виділяти неповні речення з-поміж повних речень; розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писемному мовленні; удосконалити навички вживання тире в неповних реченнях; за допомогою дидактичного матеріалу розвивати культуру мовлення восьмикласників.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати:
Після уроку учні знають:
Після уроку учні вміють:
І. Організаційний момент.
Доброго дня! Рада зустрічі з вами. Налаштуйтеся на серйозну роботу. Я бажаю вам успіху. А успіх –це…
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1) Безособове речення; В |
А. Будем на осінь добрі й багаті. |
2) Означено-особове речення; А |
Б. Друга пізнають у біді. |
3) Узагальнено-особове речення; Б |
В. А в теплій хаті пахне свіжим хлібом. |
4) Називне речення; Д |
Г. Нас зустрічають хлібом-сіллю. |
5)Неозначено-особове речення; Г |
Д. Чудесна київська осінь. |
6) Речення двоскладне |
Оксана пішла до криниці по воду, а Оленка – збирати огірки на городі. |
2.Бесіда за запитаннями:
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні ми з вами будемо вести розмову про повні й неповні речення. А також з’ясуємо, які ж розділові знаки , при яких умовах використовуються при написанні неповних речень.
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ: Чим відрізняються повні речення від неповних? За допомогою чого можна відтворити пропущений член речення?
ІV. Відтворення теоретичних відомостей
1)Неповними називаються речення…. (в яких пропущено один чи більше необхідних членів, але їх можна встановити з попереднього речення або із ситуації спілкування.
2)Якщо на місці пропущеного члена речення робиться пауза, то на письмі вона позначається…( тире ). Наприклад: Жайворонок з'явився — до тепла, а зяблик — до холоду, Сталь гартується в огні, а людина — в труді (Нар. творчість).
3)Тире ставиться на місці пропущеного присудка…
2. Слово вчителя
Як різновид неповних речень в українській мові вживаються речення, у яких відсутні головні та другорядні члени речення і думка виражається за допомогою часток та вигуків, так звані слова-речення. Такі речення виражають ствердження або заперечення, згоду чи незгоду, емоційну оцінку почутого. Наприклад: Так! Тепер не могло бути сумніву — жнива починаються (Ю. Збанацький); А присягу забув? — Ні (І. Франко)-, Ач, привітався, ледве підняв бриля (М. Коцюбинський).
Неповними можуть бути не тільки двоскладні , а й односкладні речення. Наприклад: Людині треба з горем на люди (Панас Мирний) — неповне безособове речення. Двоскладне речення з пропущеним головним членом залишається двоскладним. Наприклад: В покоях почулися легкі кроки, а трохи згодом стала Олена на порозі. Була одягнена в темний плащ, голову завила в чорну хустку, а під пахвою держала грубий звій нот (О. Кобилянська) — неповне двоскладне речення. Односкладне речення, в якому немає одного з головних членів, є повним, бо ці члени не передбачаються структурою речення. Наприклад: Люблю мандрувати по рідній країні (/. Муратов) — повне означено-особове речення.
V. Виконання вправ
Вправа 203 за підручником, стор. 91
Самостійна робота.(переписати речення, розставляючи розділові знаки.)
По гіркім труді - солодкий обід. Розум піднімає до місяця, а майстерність – до неба. Дерево міцне корінням, а людина – завзятістю. Під злим круком – зле яйце.
VІ. Підбиття підсумків
На цьому уроці я дізнався …
Неповними називаються речення…
VII. Домашнє завдання
Опрацювати § 20, виконати вправи 206 (на 7-9 балів), 208 І-ІІ завдання (на 10-12 б.)