Інтелектуальна гра «Кращий знавець рідної мови»

Про матеріал
Мета: узагальнити й закріпити знання учнів з рідної мови; перевірити інтелекттуальний розвиток дітей, виявити рівень і якість знань з вивчених мовних тем; розвивати пам'ять, швидкість мислення, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати пізнавальні інтереси, любов до української мови, бажання глибше вивчати рідну мову; прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкращим; розширювати кругозір учнів.
Перегляд файлу

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «КРАЩИЙ ЗНАВЕЦЬ РІДНОЇ МОВИ»

 

Мета: узагальнити й закріпити знання учнів з рідної мови; перевірити інтелекттуальний розвиток дітей, виявити рівень і якість знань з вивчених мовних тем; розвивати пам'ять, швидкість мислення, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати пізнавальні інтереси, любов до української мови, бажання глибше вивчати рідну мову; прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкращим; розширювати кругозір учнів.

Хід заходу

Учитель.

Сьогодні у нас незвичайне свято. Свято рідної мови. 9 листопада — День української писемності та мови. Саме цій події присвячено інтелектуальну гру «Кращий знавець рідної мови».

Учитель.

Отож, діти, звертаюся до кожного із вас:

Любіть, шануйте, підносьте до зір

Цю українську мову.

Нема солодшої — повірте

За неї, пречудову!

А зараз в нас цікава гра —

Змагатиметься дітвора

В умінні міркувати,

А деколи й хитрувати,

Уважним бути, не зітхати,

А правильно відповідати.

Зберіть усі знання і сили,

Згадайте все, що ви учили.

У змагання із друзями вступайте

І в чесній грі перемагайте!

 

Девіз нашого змагання:

  Хто любить, знає рідну мову,

  Тому вона всміхнеться.

  Солодке слово «перемога»

  Нелегко всім дається.

  Хто мову шанує свою,

  Хай той переможе в бою!    

Сьогодні ми визначимо, хто стане найяскравішою зіркою у нашому королівстві рідної мови

— Сьогодні за звання «Кращий знавець рідної мови» змагатимуться. команди «Мовознавці» і «Розумники».

— Привітаймо учасників гри дружніми оплесками!

 

Правила гри.

За кожну правильну відповідь протягом гри ви отримуєте відповідні бали. Потім члени журі підраховують їх загальну кількість. Таким чином визначаємо команду переможця, а також кращого знавця рідної мови .

 

Учитель. А оцінювати відповіді на нашій грі сьогодні будуть

 

Гра є гра, і як в кожній грі є переможці і переможені. І не важливо, кому сьогодні більше поталанить. Головне, щоб між вами панувала атмосфера доброти, взаємопідтримки . Хай усім вам щастить!

Отже, розпочинаємо змагання знавців української мови.

І конкурс,,Привітання команд’’

(За цей конкурс команди отримують 6б.)

 

Отже, запрошуємо команду «Мовознавці», у складі …Капітан команди  - Золотарьова В.


Команда  «Мовознавці»

Ми зібрались в залі дружно

Щоби позмагатись

І про мову нашу рідну

Цікаве дізнатись.

Ми – веселі  «Мовознавці»

Щиро вас вітаємо,

Від усього свого серця

Щастя вам бажаємо!

Працюватимем сьогодні

До сьомого поту

І дістанем нагороду

За свою роботу.

Перемога – хитра птаха,

Не усім дається.

Хай тому, хто мову знає

Щастя усміхнеться.

Якщо добре рідну мову

Не будем вивчати,

То історію свого народу

Ми не будем знати.

Ми веселі та кмітливі,

І у мові знаємось

Бо не перший рік у школі

Мови ми навчаємось.

Супротивників своїх

Ми хочем попрохати:

Всяких прикрощів, маленьким,

Нам не завдавати.

Якщо ж доведеться нам

Все ж таки програти,

Будемо ще краще

Мову рідну ми вивчати.


 

Запрошуємо команду «Розумники» у складі… Капітан команди – Савченко К.

 

 

 

 


Команда  «Розумники»

Боже рідний, Боже правий,

Що ти робиш з нами?

Ми повинні змагатися

З цими малюками?

Воно все було б  нічого …

А що люди скажуть,

Як обізнаність у мові

Краще нас покажуть «Мовознавці»?

Ото буде сорому доволі,

Хоч і зовсім не з’являйся

Після того в школі.

Так, будемо змагатися

В знанні рідної мові,

Бо хіба ж щось нам замінить

Українське слово?!

Ось прислухайтесь:

Співоча, ніжна, солов’їна,

Яка влучна та яскрава

Мова України.

Тому, хлопці та дівчата,

Нумо працювати,

Українську нашу мову

Глибоко вивчати!

Ну а щодо гри,

То буде -  як буде,

Ми прийшли змагатись,

А журі розсудить.

Хто з нас слабший,

Хто сильніший,

І хто краще вчився,

Хто із мовою своєю

Міцніше здружився.

Ми команді «Мовознавців»

Маєм побажати

Якнайкраще на питання

Всі відповідати.

У навчанні хай успішно

Долають пороги.

А собі – «Розумникам» бажаємо

Тільки перемоги!

 


ІІ конкурс «Поспішай за хвилинкою»

Ведуча. Команди за одну хвилину повинні дати відповідь на якомога більшу кількість запитань. Якщо члени команди не знають відповіді на запитання, говорять «Далі…», і ми переходимо до наступного запитання. Виграє та команда, яка набере більшу кількість балів. Розпочинаємо…

Запитання до команди «Мовознавці»

1.Державна мова України      (українська)

2.Найбільша одиниця мови    (текст)

3.Частина мови, яка називає ознаку   (прикметник)

4.Знак у кінці питального речення   (знак питання)

5.Слова з протилежним значенням   (антоніми)

6.Перша буква у власній назві   (велика)

7.Наука про звуки мови    (фонетика)

8.Скільки Н у слові НЕЗРІВНЯННИЙ  (чотири)

9.Головні члени речення    (підмет і присудок)

10. Частина мови  слова «Ой»   (вигук)

11. Речення з другорядними членами  (поширені)

12.Зміна букв у корені     (чергування)

13.Префікс у слові ПРЕКРАСНИЙ   (пре)

14.Стиль художньої літератури  (художній)

15.Частина мови слова А    (сполучник)

16. Список літер у встановленому порядку (алфавіт)

17.Речення з однією граматичною основою (просте)

18.Займенник з однієї букви    (Я)

19.Остання буква у слові ШІСТДЕСЯТ (буква Т)

20.Слова спільного кореня    (спільнокореневі)

21.Словник про значення слів   (тлумачний)

22.Сьомий відмінок української мови  (кличний)

23.Остання частина слова    (закінчення)

24.Розмова двох осіб     (діалог)

25.Опис природи     (пейзаж)

26.Який числівник наказує    (три)

27.З чого починається ДЕНЬ    ( з букви Д)

28.Скільки букв в українському алфавіті (33)

29.Розділ науки про мову, який  вивчає лексику (лексикологія)

30.Яка остання буква українського алфавіта (Я)

 

Запитання до команди «Розумники»

1.Словниковий склад мови    (лексика)

 2. Найменша одиниця мови    (звук)

3.Частина мови слова СЬОГОДНІ   (прислівник)

4.Знак у кінці розповідного речення  (крапка)

5.Стильпідручника     (науковий)

6.Речення без другорядних членів   (непоширені)

7.Частина мови про кількість    (числівник)

8.Опис людини      (портрет)

9.Яке слово об’єднує 33 букви   (алфавіт)

10. Що стоїть між небом і землею   (звук і)

11. Друга буква алфавіту    (Б)

12.Що стоїть перед коренем    (префікс)

13.Слова, близькі за значенням    (синоніми)

14.Скільки звуків у слові Я   (два звуки)

15.Речення з двома граматичними основами (складне)

16.Буква, яка не є звуком    (Ь)

17.Частина мови слова «трійка»   (іменник)

18.Розділ науки який вивчає словосполучення і речення (синтаксис)

19.Питання родового відмінка   (кого? чого?)

20.Частина мови слова НА    (прийменник)

21.Частина мови, яка називає дію   (дієслово)

22. Випадання звуку для полегшення вимови (спрощення)

23.Скільки голосних звуків в українській мові (шість)

24.Чим ВЕЧІР кінчається, а РАНОК починається (звуком Р)

25.Другорядний член речення, який відповідає на питання непрямих відмінків (додаток)

26.Префікс у слові ПРИЇХАТИ   (при)

27.Слово з багатьма значеннями   (багатозначне)

28. Розділовий знак при звертанні   (кома)

29.Чим закінчується і ЗИМА, і ВЕСНА    (А)

30.Сказати одним словом «як води в рот набрав» (мовчить)

(Журі підсумовують результати перших двох конкурсів)

Гра з глядачами «Відгадай казку за ілюстрацією»

                                    ( Оголошення результатів )

 

ІІІ конкурс «Мовознавча цікавинка»

Ведуча. Кожна команда відповідає на запитання. На обговорення дається 5 секунд.

(За цей конкурс кожна команда може отримати 5 б.)

Починає команда «Розумники»

 

1.Що треба, щоб МАЙКА злетіла? (замінити  М на Ч - чайка)

2.Які три займенники найчистіші  (ви-ми-ти)

3.Скільки днів дід рвав ріпку у казці «Ріпка» (шість)

4.Чого багато має ЗОЛОТО, менше ОЗЕРО, ще менше МОРЕ, а зовсім не має ріка? (О)

5.Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис)

 

Запитання команді «Мовознавці»

1.Чого немає у ВОЛА, а є в КОРОВИ, КОЗИ, КОНЯ?  (фонема К)

2. Від назв яких двох букв стає спекотно, гаряче?(П,Ч – пече)

3.Як записати слово РОБОТА п’ятьма літерами (праця)

4. Вигадане ім’я, під яким часто виступають письменники, актори, художники (псевдонім)

5.Які два займенники, написані поруч, псують дороги, заважають їздити по дорозі? (я ми = ями).

 

ІV конкурс «З джерел народної мудрості»

Ведуча. Прислів’я і приказки – джерело народної мудрості, скарбниця, що свідчить про гострий розум народу, про його естетичні почуття, високу мораль, уміння посміятися над своїми вадами, про любов до рідної землі.

Завдання: з поданих слів необхідно скласти і записати прислів’я. За кожну правильну відповідь нараховується один бал. Для цього завдання вам відводиться 3 хвилини.

Прислів’я для команди “Мовознавці»

1.Ще буде й на нашій вулиці свято.

2.Один в полі не воїн.

3.Терпи, козаче, отаманом будеш.

4.Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

 

Прислів’я для команди “Розумники»

1.Під лежачий камінь і вода не тече.

2.Куди голка, туди й нитка.

3.Книга вчить, як на світі жить.

4.Хочеш їсти калачі не сиди на печі.

 

Гра з глядачами «Відгадай жартівливу загадку»

  1.               Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).
  2.               На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").
  3.               Що в хаті щодня цілують? (Чашку).
  4.               Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).
  5.               Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).
  6.               У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).
  7.               Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)
  8.               Що посеред землі стоїть? (Літера „М").
  9.               У сімох братів по сестрі. Скільки усього сестер? (Одна.)
  10.          Під яким деревом сидить заєць під час дощу? ( Під мокрим!)
  11.          Коли чорній кішці легше за все потрапити у дім?( Коли двері відчинено)
  12.          Чи може страус назвати себе птицею?(Ні: він же не вміє говорити.)
  13.          Чоловік потрапила під дощ, і йому ніде і нічим було укритись. Додому він прийшов весь мокрий, але не одна волосина на його голові не промокла. Чому?( Він був лисим.)
  14.          Що станеться з вороною через три роки? (Їй йде 4-й рік.)
  15.          Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
  16.          Без чого не буває криниці?   (Без  дна)
  17.          У який горщик не можна налити води?  (У повний)
  18.          Що буде козі, коли їй мине сім років?  (Восьмий  піде)
  19.          Хто найбільшу шапку носить?  (У  кого  найбільша  голова)
  20.          Який рік найкоротший?  (Новий рік,  він  триває  усього  один  день)
  21.          Що робиться з хлібом, коли його ріжеш?  (він  меншає)
  22.          Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
  23.          Коли беззубий дід відчує біль від зубів? (Коли  його  вкусить  собака
  24.          Від чого у качки лапи червоні?  (Від  колін)
  25.          Де є річка без води?  (На  карті)
  26.          Хто бачить свої очі?  (Той,  хто  дивиться  у  дзеркало).
  27.          Які алфавіти складаються з шести літер? (азбука  і  абетка).
  28.          У якому вигуку 100 однакових звуків?  (стоп).
  29.          Чи можна з кози  зробити  козака? (коза к = козак).
  30.          Які ключі до неба добираються? (журавлині).
  31.          Якою голкою не пошиєш сорочки? (голкою їжака).
  32.          У якому місяці люди сплять найменше?  (У лютому)

 


1..Що то за пані

У білім жупані?

Дружить з рогачами, горщиками, казанами.

В роті в неї смакота

Що ж за пані то така? (ніч)

 

2.Спереду горб, ззаду горб, ніг нема, а замість голови – дірка (горщик)

 

3.Без рук, без ніг, кланяється в кожний бік. (колиска).

 

4.У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Виділяється у воду

На свою хорошу вроду   (калина)

 

5.В нас однакове ім'я

Відгадай: хто брат, хто я?

Я кажу: "З дерев лечу ",

Каже брат: " По пошті шлю. (лист)

 

6. Ми - брати, брати - близнята

Ти ж учись нас розрізняти:

Я - оцінка у змаганні,

Брат мій - вечір танцювальний.    (бал)

 

7. Біле рілля, чорне насіння,

хто вміє - той посіє,

хто знає - відгадає. (письмо)

 

8.Не кущ, а з листочками,

не сорочка, а зшита,

не чоловік, а навчає

(Книжки)

 

9.Надворі горою,

а в хаті водою.

(Сніг)

 

11.Що у світі наймиліше?

(Сон)

 

12.Хто людей годує?

(Праця)

 

13.Завжди в роті, а не проковтнеш.

(Язик, зуби)

 

14.Ходить по городу,

Великого роду,

Ноги як лопати,

А сліду не знати.

(гуси)


 

Ведуча. Надамо слово журі.

 ( Оголошення результатів )

V конкурс «Знайди відповідь у словах»

Ведуча.Відповіді на ці запитання можна знайти у словах. За кожну правильну відповідь нараховується один бал.

 

Завдання для команди «Мовознавці»:

 

1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

2.Що їв касир під час обідньої перерви?

3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

Завдання для команди «Розумники»:

1.Що побачив мотоцикліст попереду?

2.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

3. Яку страву любить тракторист?

4.Хто налякав королеву у лісі?

5.Що зламав цап об поріг?

 

VІ конкурс «Упізнай казку»

Ведуча. Вам було домашнє завдання за допомогою міміки та жестів розіграти уривок із казки.

(За цей конкурс кожна команда може отримати 5 б.)

Першими будуть презентувати казку «Розумники», потім «Мовознавці.»

Доки журі підраховуватиме бали, послухайте пісню «Батьківська мова»

 

(Оголошення результатів і нагородження переможців)

Яка ж команда перемогла? Хто найкращий знавець української мови?

Слово надається членам журі.

Нагородження переможця дипломом «Кращий знавець української мови ».

Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».(надрукувати)

« Абетка побажань»


А – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Г – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого.

Їїздити на курорти.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

О – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.


 

Учитель:

Ось вже б’є Годинник Часу,

Час настав прощатися.

Дуже прошу, дорогенькі,

У своїх малих серденьках

Залишити назавжди

Хоч краплинку дивини.

І та зірочка-зірничка

Буде вам світити вічно.

Вже скінчилось наше свято

І прощатися пора.

Всім присутнім ми бажаємо

Щастя, миру і добра.

Учитель. Наша зустріч завершується. Думаю, що до ваших сердець дійшли слова, які несуть багатство, красу та мелодійність української мови.

Любіть, вивчайте і спілкуйтеся рідною мовою!

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
2572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку