Урок на тему "Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі"

Про матеріал
В даному уроці пропонується визначити основні причини виникнення і становлення українського козацтва - як політичної сили, яка відіграє основну і віажлиу роль в становленні державності України
Перегляд файлу

Тема: «Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі»

Мета:

- висвітлити причини та процес виникнення українського козацтва;

  • показати місце козацтва в господарській колонізації Дикого Поля;
  • розглянути козацтво як явище світової історії;
  • продовжувати формувати вміння користуватися історичними картами (атласом);
  • викликати інтерес учнів до вивчення історії українського козацтва;
  • виховувати повагу до історичного минулого нашого народу та громадянської позиції козаків.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: карта України, контурні карти, атлас, маршрутні листи, магнітофон.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • визначити причини виникнення українського козацтва, ознайомитися з їхнім життям, діяльністю козаків та побутом;
  • пояснювати нові терміни «козак», «Запорізька Січ», «Дике Поле», «гетьман», «кіш», «козацькі клейноди», «козацька старшина»;
  • показати на карті місце знаходження першої Запорізької Січі

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Конкурс кросвордів.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 1. Розповідь вчителя «Подорож козацькими шляхами». Протягом цієї розповіді учні повинні записати у зошити терміни, які згадуються вчителем.

 (На фоні мелодії «Козацький  марш»  читаю  вірш).

   Було колись в Україні –

 Ревіли гармати.

 Було колись – запорожці

 Вміли панувати!

 Панували, добували

 І славу, і волю –

 Минулися, осталися

 Могили по полю!

   (Т.Г. Шевченко)

 Територія Дикого Поля не належала жодній державі, а на його південній смузі розташовувалися улуси (кочові стійбища) ногайських татар – васалів Кримського ханства та Туреччини.

 Слово «козак» означає «вільна людина», «воїн-вершник», «шукач пригод». Перші згадки про козаків датуються 1489 р. Козаки супроводжували польське військо в поході проти татар, а у 1492 р. вони здійснили перший відомий похід проти турецьких володінь. (Учні встановлюють місця цих двох подій за картами атласу.)

 У ті часи, коли Україна знемагала від татарських нападів, енергійні, сміливі люди вирушали в степ, на «уходи». Ці люди поволі об’єднувалися у ватаги, групи, які спільно полювали, а в разі нападали на татар, відбиваючи в них «ясир» і награбоване майно. На зиму уходники поверталися до своїх осель – Києва, Канева, Черкас.

 Походили козаки з різних станів: селян, бояр, міщан. Були серед них навіть князі-магнати, яких приваблювала стихія степу з його пригодами.

2. Перевірка записаних учнями термінів.

3. Прийом «Павучок». Складання  асоціативної схеми слова «козак» з використанням слів з розповіді вчителя.

4. Робота з підручником. Конкурс «Хто більше». Учні повинні знайти в § 2 причини виникнення українського козацтва. Хто знайде більше причин, той і переможець.

Причини:

- економічні (нестача власної орної землі, колонізація вільних земель Подніпров’я та Дикого Поля);

  • соціальні (посилення феодальної експлуатації українського населення з боку литовських та польських магнатів і шляхти, оформлення кріпосної залежності селян);
  • політичні (бажання польської прикордонної адміністрації поставити козацтво на службу з охорони південних рубежів від татарських нападів);

- національні (політика полонізації українського населення та наступ католицької церкви).

5. Рольова гра «Мандрівка».

А зараз  ми проведемо гру «Мандрівка». Для цього поділимо клас на групи.

 І, ІІ група – українські селяни.

 ІІІ, ІУ група – українські дворяни.

 У, УІ група – польські магнати (шляхта).

 Для подорожі нам потрібна карта. У кожної групи є свій фрагмент, з якого вона починає подорож. Місце зустрічі – Дике Поле, яке знаходиться на півдні України.              Ви повинні визначити фрагмент якої частини карти України знаходиться саме у вас. Це і буде початком вашої мандрівки. Кожна група по черзі буде розповідати про свої фрагменти,  від імені зазначених в назві групи верств населення визначати  причини, які сприяли появі козацтва та життя козаків.

(Таку ж карту, тільки у збільшеному вигляді, вивішую для роботи у класі). Отже, ми склали карту України, по якій  подорожували.

6. Слово вчителя. Поява перших Січей. Дмитро Байда Вишневецький та його діяльність.

Дмитро Вишневецький (1516 – 1563 рр.) – один із перших відомих в історії українського козацтва гетьманів. В 1551 р. – черкаський і канівський староста, організатор відсіч татарським нападникам. У 1560 р. – на службі у московського царя Івана Грозного. Все своє життя вів боротьбу проти татар і турок, а в 1563 р. під час походу до Молдавії потрапив у полон і був страчений у Царгороді (Константинополі). Образ мужнього козацького ватажка не раз був оспіваний у народних думах,  піснях та легендах

V. Підсумки уроку

  1. Самооцінювання діяльності учнів на уроці за питаннями:
    •                         що вам сподобалося
    •                         що не сподобалось
    •                         що нового узнали
    •                         про що хотіли б узнати більше
    •                         у скільки балів оцінюєте свою роботу на уроці
  2. Оцінювання знань і вмінь учнів.

VІ. Домашнє завдання

  1.                    Опрацювати текст §  2  (І) підручника.
  2.                    Вивчити значення основних термінів та понять.
  3.                    Позначити на контурній карті території Дикого Поля і Великого Лугу; дніпровські пороги; Хортицьку Січ; напрями козацької колонізації; держави, що межували із Запорожжям та їх назви.

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку