Тема: «Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі»
Мета:
- висвітлити причини та процес виникнення українського козацтва;
Тип уроку: комбінований
Обладнання: карта України, контурні карти, атлас, маршрутні листи, магнітофон.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Конкурс кросвордів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя «Подорож козацькими шляхами». Протягом цієї розповіді учні повинні записати у зошити терміни, які згадуються вчителем.
(На фоні мелодії «Козацький марш» читаю вірш).
Було колись в Україні –
Ревіли гармати.
Було колись – запорожці
Вміли панувати!
Панували, добували
І славу, і волю –
Минулися, осталися
Могили по полю!
(Т.Г. Шевченко)
Територія Дикого Поля не належала жодній державі, а на його південній смузі розташовувалися улуси (кочові стійбища) ногайських татар – васалів Кримського ханства та Туреччини.
Слово «козак» означає «вільна людина», «воїн-вершник», «шукач пригод». Перші згадки про козаків датуються 1489 р. Козаки супроводжували польське військо в поході проти татар, а у 1492 р. вони здійснили перший відомий похід проти турецьких володінь. (Учні встановлюють місця цих двох подій за картами атласу.)
У ті часи, коли Україна знемагала від татарських нападів, енергійні, сміливі люди вирушали в степ, на «уходи». Ці люди поволі об’єднувалися у ватаги, групи, які спільно полювали, а в разі нападали на татар, відбиваючи в них «ясир» і награбоване майно. На зиму уходники поверталися до своїх осель – Києва, Канева, Черкас.
Походили козаки з різних станів: селян, бояр, міщан. Були серед них навіть князі-магнати, яких приваблювала стихія степу з його пригодами.
2. Перевірка записаних учнями термінів.
3. Прийом «Павучок». Складання асоціативної схеми слова «козак» з використанням слів з розповіді вчителя.
4. Робота з підручником. Конкурс «Хто більше». Учні повинні знайти в § 2 причини виникнення українського козацтва. Хто знайде більше причин, той і переможець.
Причини:
- економічні (нестача власної орної землі, колонізація вільних земель Подніпров’я та Дикого Поля);
- національні (політика полонізації українського населення та наступ католицької церкви).
5. Рольова гра «Мандрівка».
А зараз ми проведемо гру «Мандрівка». Для цього поділимо клас на групи.
І, ІІ група – українські селяни.
ІІІ, ІУ група – українські дворяни.
У, УІ група – польські магнати (шляхта).
Для подорожі нам потрібна карта. У кожної групи є свій фрагмент, з якого вона починає подорож. Місце зустрічі – Дике Поле, яке знаходиться на півдні України. Ви повинні визначити фрагмент якої частини карти України знаходиться саме у вас. Це і буде початком вашої мандрівки. Кожна група по черзі буде розповідати про свої фрагменти, від імені зазначених в назві групи верств населення визначати причини, які сприяли появі козацтва та життя козаків.
(Таку ж карту, тільки у збільшеному вигляді, вивішую для роботи у класі). Отже, ми склали карту України, по якій подорожували.
6. Слово вчителя. Поява перших Січей. Дмитро Байда Вишневецький та його діяльність.
Дмитро Вишневецький (1516 – 1563 рр.) – один із перших відомих в історії українського козацтва гетьманів. В 1551 р. – черкаський і канівський староста, організатор відсіч татарським нападникам. У 1560 р. – на службі у московського царя Івана Грозного. Все своє життя вів боротьбу проти татар і турок, а в 1563 р. під час походу до Молдавії потрапив у полон і був страчений у Царгороді (Константинополі). Образ мужнього козацького ватажка не раз був оспіваний у народних думах, піснях та легендах
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання