Урок на тему " Виражальні засоби під час створення фантастичних істот за мотивами творів народних художників. Фантастичні образи тварин у творчості Марії Приймаченко."

Про матеріал

ТЕМА: Виражальні засоби під час створення фантастичних істот за мотивами творів народних художників. Фантастичні образи тварин у творчості Марії Приймаченко.

МЕТА: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії Приймаченко;

«примітивізмом», як напрямом обр. мистецтва ;

вчити створювати фантастичні образи тварин за мотивами творів Марії

Приймаченко, застосовуючи виражальні засоби образотворчого мистецтва;

розвивати асоціативно-образне мислення, творчу уяву, фантазію, уміння

слухати музику;.

виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, сприяти їх

відродженню;

ЗОРОВИЙ РЯД: композиції з фантастичними тваринами М.Приймаченко,

портрет художниці, спектральне коло.

МУЗИЧНИЙ РЯД: народні мотиви, музика в стилі етно.

ВІДЕО РЯД: відео-фільм «Світлі химери Марії Приймаченко» складений за роботами

М.Приймаченко,

МАТЕРІАЛИ: альбоми , гуаш, пензлі, стакани з водою.

ТИП УРОКУ: комбінований з елементами інтеграції.

ЗМІСТ УРОКУ.

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Вчитель: «В чарівний світ мистецтва запрошую я вас.

Де пензель з фарбою над казкою чаклує.

Красу природи, квітку і мале дитя

Він вам без втоми легко намалює»

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

  • 1)Читання учнями вголос слів із індивідуальних карток на партах:
  • «Веснянки-роговички — веселії птички», «Куріпочки пляшуть і хліб пашуть», «Собачка Ада не боїться гада», «Ворон дві баби мав — обох обнімав», «Три буслики у горосі живуть у нас і досі», «Лежень ліг під яблунею, щоб яблуко само упало у рот, а воно його у лоб», «Галя свиней у колгоспі годувала.
  • Виростила поросят тисячу і сімдесят», «Хитра лисиця ведмедику каже: «Їж кукурудзу — поправишся», — а собі курочку несе та медок п'є; в ній сила є»,
  • « Журяться рябушки: «А вже скоро зима, а в нас хати нема». Обізвався зайчик: «А я зими не боюся, у снігу сховаюся».
  • -Як ви думаєте. Що це таке?
  • - Прочитайте ці слова: « Роблю сонячні квіти, тому що людей люблю, творю на радість, на щастя, щоб всі народи один одного любили, щоб жили вони, як квіти, по всій Землі...»
  • -Що вам сказали ці слова про автора? (Тонка й чуйна, благородна. Уся її праця, помисли –на щастя, на радість людям.Хочеться вірити, що ви відчуєте й зрозумієте щирість, величну простоту цієї людини)
  • -Хотіли б дізнатися хто вона?

2) Знайомство із художницею.

(Демонстрація портрета М. Приймаченко, фото її робіт.)

Вчитель: - Сьогодні ми відкриємо світ незбагненної української майстрині Марії

Приймаченко. Українською жар-птицею називають цю незрівняну

художницю. Марія Приймаченко стала символом для України.

3) Сформулюйте тему уроку, мету.

4) Очікування дітей ( картки)

- Сформулюйте свої особисті очікування від уроку.

(Демонстрація завдань уроку.)

Завдання уроку:

-ознайомитися з життям та творчістю художниці;

-ознайомитися з виражальними засобами;

-повторити основи кольорознавства;

-створити фантастичний образ тварини за мотивами картин Приймаченко.

3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1). Життя і творчість Приймаченко.

Вчитель: - Приймаченко Марія Авксентіївна народилася 12 січня 1909 році в селі

Болотня на Київщині, де і провела все життя.

Дитинство Марії Авксентіївни було затьмарене страшною недугою поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.

М.Приймаченко:

« - Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату… «

Талант Примаченко відкрила киянка Тетяна Флору. 1936 року Марію Авксентіївну запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стає різноманітнішою — Марія малює, вишиває, захоплюється керамікою.

Та на художницю нелегко було вплинути. Вона назавжди зберегла ”уміння не вміти”. Звірі й квіти на її картинах справді далекі від реальності: жаба грає на золотій трубі, одуд , мавпа живе з крокодилом, левиця робить фіззарядку, а лев спочиває на ліжку. Літак — із крилами жар-птиці, а в поїзда вагони — з очима.

М.Приймаченко пояснювала:

«- В дорозі цікаво, поїзд собі їде й роздивляється. У мене все не так, але воно живе.»

Марія Приймаченко малювала обома руками - правою і лівою - на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш та акварель.

Марія Приймаченко намалювала понад 800 картин, 650 з них зберігається в Київському музеї українського народного декоративного мистецтва.

Народне мистецтво відкриває шлях до мудрості, любові та розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Природні явища і реальні форми надихають майстрів на розкриття цієї одвічної теми. Невичерпним джерелом натхнення для Марії Приймаченко є народні традиції, вірування, світогляд.

2). Образи тварин в творчості М.Приймаченко

( Перегляд відео –фільму«Світлі химери Марії Приймаченко» ).

Порівняння добрих і злих тварин в народному живописі художниці:

Вчитель: - Запрошую вас відвідати галерею робіт М.Приймаченко , намагайтесь пройнятись настроєм її робіт, складіть власні враження від перегляду.

Завдання до спостереження під час перегляду.

Звернути увагу:

-на колір тла (фону), що може символізувати колір –небо, воду, землю;

-характер тварин (добрі, злі);

-особливість в зображенні тварин;

-колір і форми за допомогою яких художниця передала характер тварин;

-декоративні елементи , якими прикрашена тварина та тло.

Слова вчителя перед переглядом відеофільму:

  • -Усе своє життя Приймаченко малювала і писала звірів, риб, птахів. Якщо зібрати їх разом, то утворився б величезний, дивовижний звіринець. Художниця населила його домашніми тваринами і лісовою звіриною, пташками небесними, болотяними тварюками і рибою океанською. Звірами добрими, ласкавими, забавними і звірами злими, хижими, небезпечними. Тваринами, що мешкають у Поліссі і в джунглях, у далекій Африці, побаченими на картинці в книжці і що виникли лише в уяві. І існують вони разом, у єдиному, нероздільному просторі творчої фантазії художниці: сміються і плачуть, дружать і ворогують.

Перегляд відеофільму «Світлі химери Марії Приймаченко»

Бесіда після перегляду:

-Яких тварин зобразила художниця? (Фантастичних).

-Охарактеризуйте тварин.(Добрі, злі).

-Яку особливість ви помітили в зображенні тварини? (Олюднення).

-Користуючись своїми записами , скажіть:

- За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер тварини?

(доброї, злої)? (Добру тварину майстриня зображує яскравими сяючими

кольорами та округлими лініями, злу –темними, приглушеними кольорами та

загостреними лініями).

- Визначте за допомогою яких елементів та кольорів зображується тло картин?

(Зелене – трава, синє – небо, вода; на них –рисочки, крапочки, дужки).

- Яким чином прикрашений тулуб тварин? (Орнаменти з рослин, рисок).

-Які почуття у вас викликають тварини, зображені на картинах?(Цікавість

захоплення, здивування).

Підсумок: вражаючий емоційний образ в декоративному живописі створюють колір, форма, ритм орнаменту.

  • -Скажіть, будь ласка, на що схожі роботи майстрині? ( на дитячі роботи)

- Примітивізм ( наївне мистецтво) - напрям в образотворчому мистецтві, що використовує прийоми первісної народної та дитячої творчості.

- Серед визначних діячів XX століття, які працювали в такому напрямку, М.Приймаченко посідає одне з найпочесніших місць. Її ім'я —- поруч з іменами таких майстрів-примітивістів, як французи Анрі Руссо та Анрі Матісс, грузин Ніко Піросманішвілі, хорват Іван Генералич.

5. ОСМИСЛЕННЯ ЗМІСТУ, ПОСЛІДОВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СПОСОБІВ ВИКОНАННЯ ДІЙ.

- Колір –найголовніший засіб живопису. Кольори викликають різні асоціації. Демонстрація колірного кола.

(Пропоную учням вправу на визначення співвідношення кольору тварини та тла).

Є різні кольори на цьому світі,

Є колір жаху, колір заздрості, нудьги,

Є ніжні кольори, як світлий вітер,

Є колір волі й висоти.

Вправа з кольоровими картками:

  • -підберіть картки з контрастними кольорами : одну для фону, другу - для своєї фантастичної тварини.
  • -Напевно, у вас уже безліч ідей, і вам кортить їх втілити в малюнках. Тож прослухайте і розгляньте послідовність виконання композиції.
  • -

Інструктаж виконання роботи :"Послідовність створення композиції «Фантастична тварина за мотивами творів Марії Приймаченко.»

  • -На практичне завдання вам відводиться 15 хвилин.

А тепер—час для творчості. Успіхів!

Вчитель: - В допомогу вам українські народні мотиви, які надихали і прекрасну майстриню Марію Приймаченко.

7. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ ТА ЗА ДОПОМОГОЮ ВЧИТЕЛЯ.

( Тихо звучать народні етнічні мотиви)

8. ВИСТАВКА РОБІТ. ОБГОВОРЕННЯ.

( Діти виходять до дошки і демонструють свої роботи. Глядачі вгадують характери образів та визначають засоби виразності, завдяки яким їх створено.)

9. Рефлексія

Метод незакінчених речень: ( на дошці картки із початком фраз)

  • -Сьогодні на уроці я вперше дізнався про ….
  • -Мені було дуже цікаво ….
  • -Мені дуже сподобалося ….
  • -Мені було важко ….
  • -Я зрозумів, що …

10. ПІДСУМКИ УРОКУ.

- Про що дізналися на уроці?

- Чому навчилися?

- В якому стилі працювала Марія Приймаченко?

- Які засоби виразності вона застосовувала для створення образів у своїх творах?

- Чи справдилися ваші очікування?

- Чи отримали задоволення від роботи?

- Дякую за співпрацю на уроці! Бажаю завжди отримувати задоволення від зустрічі

з прекрасним!

ТЕМА: Виражальні засоби під час створення фантастичних істот за мотивами творів народних художників. Фантастичні образи тварин у творчості Марії Приймаченко.

МЕТА: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії Приймаченко;

«примітивізмом», як напрямом обр. мистецтва ;

вчити створювати фантастичні образи тварин за мотивами творів Марії

Приймаченко, застосовуючи виражальні засоби образотворчого мистецтва;

розвивати асоціативно-образне мислення, творчу уяву, фантазію, уміння

слухати музику;.

виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, сприяти їх

відродженню;

ЗОРОВИЙ РЯД: композиції з фантастичними тваринами М.Приймаченко,

портрет художниці, спектральне коло.

МУЗИЧНИЙ РЯД: народні мотиви, музика в стилі етно.

ВІДЕО РЯД: відео-фільм «Світлі химери Марії Приймаченко» складений за роботами

М.Приймаченко,

МАТЕРІАЛИ: альбоми , гуаш, пензлі, стакани з водою.

ТИП УРОКУ: комбінований з елементами інтеграції.

ЗМІСТ УРОКУ.

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Вчитель: «В чарівний світ мистецтва запрошую я вас.

Де пензель з фарбою над казкою чаклує.

Красу природи, квітку і мале дитя

Він вам без втоми легко намалює»

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

  • 1)Читання учнями вголос слів із індивідуальних карток на партах:
  • «Веснянки-роговички — веселії птички», «Куріпочки пляшуть і хліб пашуть», «Собачка Ада не боїться гада», «Ворон дві баби мав — обох обнімав», «Три буслики у горосі живуть у нас і досі», «Лежень ліг під яблунею, щоб яблуко само упало у рот, а воно його у лоб», «Галя свиней у колгоспі годувала.
  • Виростила поросят тисячу і сімдесят», «Хитра лисиця ведмедику каже: «Їж кукурудзу — поправишся», — а собі курочку несе та медок п'є; в ній сила є»,
  • « Журяться рябушки: «А вже скоро зима, а в нас хати нема». Обізвався зайчик: «А я зими не боюся, у снігу сховаюся».
  • -Як ви думаєте. Що це таке?
  • - Прочитайте ці слова: « Роблю сонячні квіти, тому що людей люблю, творю на радість, на щастя, щоб всі народи один одного любили, щоб жили вони, як квіти, по всій Землі...»
  • -Що вам сказали ці слова про автора? (Тонка й чуйна, благородна. Уся її праця, помисли –на щастя, на радість людям.Хочеться вірити, що ви відчуєте й зрозумієте щирість, величну простоту цієї людини)
  • -Хотіли б дізнатися хто вона?

2) Знайомство із художницею.

(Демонстрація портрета М. Приймаченко, фото її робіт.)

Вчитель: - Сьогодні ми відкриємо світ незбагненної української майстрині Марії

Приймаченко. Українською жар-птицею називають цю незрівняну

художницю. Марія Приймаченко стала символом для України.

3) Сформулюйте тему уроку, мету.

4) Очікування дітей ( картки)

- Сформулюйте свої особисті очікування від уроку.

(Демонстрація завдань уроку.)

Завдання уроку:

-ознайомитися з життям та творчістю художниці;

-ознайомитися з виражальними засобами;

-повторити основи кольорознавства;

-створити фантастичний образ тварини за мотивами картин Приймаченко.

3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1). Життя і творчість Приймаченко.

Вчитель: - Приймаченко Марія Авксентіївна народилася 12 січня 1909 році в селі

Болотня на Київщині, де і провела все життя.

Дитинство Марії Авксентіївни було затьмарене страшною недугою поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.

М.Приймаченко:

« - Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату… «

Талант Примаченко відкрила киянка Тетяна Флору. 1936 року Марію Авксентіївну запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стає різноманітнішою — Марія малює, вишиває, захоплюється керамікою.

Та на художницю нелегко було вплинути. Вона назавжди зберегла ”уміння не вміти”. Звірі й квіти на її картинах справді далекі від реальності: жаба грає на золотій трубі, одуд , мавпа живе з крокодилом, левиця робить фіззарядку, а лев спочиває на ліжку. Літак — із крилами жар-птиці, а в поїзда вагони — з очима.

М.Приймаченко пояснювала:

«- В дорозі цікаво, поїзд собі їде й роздивляється. У мене все не так, але воно живе.»

Марія Приймаченко малювала обома руками - правою і лівою - на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш та акварель.

Марія Приймаченко намалювала понад 800 картин, 650 з них зберігається в Київському музеї українського народного декоративного мистецтва.

Народне мистецтво відкриває шлях до мудрості, любові та розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Природні явища і реальні форми надихають майстрів на розкриття цієї одвічної теми. Невичерпним джерелом натхнення для Марії Приймаченко є народні традиції, вірування, світогляд.

2). Образи тварин в творчості М.Приймаченко

( Перегляд відео –фільму«Світлі химери Марії Приймаченко» ).

Порівняння добрих і злих тварин в народному живописі художниці:

Вчитель: - Запрошую вас відвідати галерею робіт М.Приймаченко , намагайтесь пройнятись настроєм її робіт, складіть власні враження від перегляду.

Завдання до спостереження під час перегляду.

Звернути увагу:

-на колір тла (фону), що може символізувати колір –небо, воду, землю;

-характер тварин (добрі, злі);

-особливість в зображенні тварин;

-колір і форми за допомогою яких художниця передала характер тварин;

-декоративні елементи , якими прикрашена тварина та тло.

Слова вчителя перед переглядом відеофільму:

  • -Усе своє життя Приймаченко малювала і писала звірів, риб, птахів. Якщо зібрати їх разом, то утворився б величезний, дивовижний звіринець. Художниця населила його домашніми тваринами і лісовою звіриною, пташками небесними, болотяними тварюками і рибою океанською. Звірами добрими, ласкавими, забавними і звірами злими, хижими, небезпечними. Тваринами, що мешкають у Поліссі і в джунглях, у далекій Африці, побаченими на картинці в книжці і що виникли лише в уяві. І існують вони разом, у єдиному, нероздільному просторі творчої фантазії художниці: сміються і плачуть, дружать і ворогують.

Перегляд відеофільму «Світлі химери Марії Приймаченко»

Бесіда після перегляду:

-Яких тварин зобразила художниця? (Фантастичних).

-Охарактеризуйте тварин.(Добрі, злі).

-Яку особливість ви помітили в зображенні тварини? (Олюднення).

-Користуючись своїми записами , скажіть:

- За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер тварини?

(доброї, злої)? (Добру тварину майстриня зображує яскравими сяючими

кольорами та округлими лініями, злу –темними, приглушеними кольорами та

загостреними лініями).

- Визначте за допомогою яких елементів та кольорів зображується тло картин?

(Зелене – трава, синє – небо, вода; на них –рисочки, крапочки, дужки).

- Яким чином прикрашений тулуб тварин? (Орнаменти з рослин, рисок).

-Які почуття у вас викликають тварини, зображені на картинах?(Цікавість

захоплення, здивування).

Підсумок: вражаючий емоційний образ в декоративному живописі створюють колір, форма, ритм орнаменту.

  • -Скажіть, будь ласка, на що схожі роботи майстрині? ( на дитячі роботи)

- Примітивізм ( наївне мистецтво) - напрям в образотворчому мистецтві, що використовує прийоми первісної народної та дитячої творчості.

- Серед визначних діячів XX століття, які працювали в такому напрямку, М.Приймаченко посідає одне з найпочесніших місць. Її ім'я —- поруч з іменами таких майстрів-примітивістів, як французи Анрі Руссо та Анрі Матісс, грузин Ніко Піросманішвілі, хорват Іван Генералич.

5. ОСМИСЛЕННЯ ЗМІСТУ, ПОСЛІДОВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СПОСОБІВ ВИКОНАННЯ ДІЙ.

- Колір –найголовніший засіб живопису. Кольори викликають різні асоціації. Демонстрація колірного кола.

(Пропоную учням вправу на визначення співвідношення кольору тварини та тла).

Є різні кольори на цьому світі,

Є колір жаху, колір заздрості, нудьги,

Є ніжні кольори, як світлий вітер,

Є колір волі й висоти.

Вправа з кольоровими картками:

  • -підберіть картки з контрастними кольорами : одну для фону, другу - для своєї фантастичної тварини.
  • -Напевно, у вас уже безліч ідей, і вам кортить їх втілити в малюнках. Тож прослухайте і розгляньте послідовність виконання композиції.
  • -

Інструктаж виконання роботи :"Послідовність створення композиції «Фантастична тварина за мотивами творів Марії Приймаченко.»

  • -На практичне завдання вам відводиться 15 хвилин.

А тепер—час для творчості. Успіхів!

Вчитель: - В допомогу вам українські народні мотиви, які надихали і прекрасну майстриню Марію Приймаченко.

7. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ ТА ЗА ДОПОМОГОЮ ВЧИТЕЛЯ.

( Тихо звучать народні етнічні мотиви)

8. ВИСТАВКА РОБІТ. ОБГОВОРЕННЯ.

( Діти виходять до дошки і демонструють свої роботи. Глядачі вгадують характери образів та визначають засоби виразності, завдяки яким їх створено.)

9. Рефлексія

Метод незакінчених речень: ( на дошці картки із початком фраз)

  • -Сьогодні на уроці я вперше дізнався про ….
  • -Мені було дуже цікаво ….
  • -Мені дуже сподобалося ….
  • -Мені було важко ….
  • -Я зрозумів, що …

10. ПІДСУМКИ УРОКУ.

- Про що дізналися на уроці?

- Чому навчилися?

- В якому стилі працювала Марія Приймаченко?

- Які засоби виразності вона застосовувала для створення образів у своїх творах?

- Чи справдилися ваші очікування?

- Чи отримали задоволення від роботи?

- Дякую за співпрацю на уроці! Бажаю завжди отримувати задоволення від зустрічі

з прекрасним!

ТЕМА: Виражальні засоби під час створення фантастичних істот за мотивами творів народних художників. Фантастичні образи тварин у творчості Марії Приймаченко.

МЕТА: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії Приймаченко;

«примітивізмом», як напрямом обр. мистецтва ;

вчити створювати фантастичні образи тварин за мотивами творів Марії

Приймаченко, застосовуючи виражальні засоби образотворчого мистецтва;

розвивати асоціативно-образне мислення, творчу уяву, фантазію, уміння

слухати музику;.

виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, сприяти їх

відродженню;

ЗОРОВИЙ РЯД: композиції з фантастичними тваринами М.Приймаченко,

портрет художниці, спектральне коло.

МУЗИЧНИЙ РЯД: народні мотиви, музика в стилі етно.

ВІДЕО РЯД: відео-фільм «Світлі химери Марії Приймаченко» складений за роботами

М.Приймаченко,

МАТЕРІАЛИ: альбоми , гуаш, пензлі, стакани з водою.

ТИП УРОКУ: комбінований з елементами інтеграції.

ЗМІСТ УРОКУ.

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Вчитель: «В чарівний світ мистецтва запрошую я вас.

Де пензель з фарбою над казкою чаклує.

Красу природи, квітку і мале дитя

Він вам без втоми легко намалює»

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

  • 1)Читання учнями вголос слів із індивідуальних карток на партах:
  • «Веснянки-роговички — веселії птички», «Куріпочки пляшуть і хліб пашуть», «Собачка Ада не боїться гада», «Ворон дві баби мав — обох обнімав», «Три буслики у горосі живуть у нас і досі», «Лежень ліг під яблунею, щоб яблуко само упало у рот, а воно його у лоб», «Галя свиней у колгоспі годувала.
  • Виростила поросят тисячу і сімдесят», «Хитра лисиця ведмедику каже: «Їж кукурудзу — поправишся», — а собі курочку несе та медок п'є; в ній сила є»,
  • « Журяться рябушки: «А вже скоро зима, а в нас хати нема». Обізвався зайчик: «А я зими не боюся, у снігу сховаюся».
  • -Як ви думаєте. Що це таке?
  • - Прочитайте ці слова: « Роблю сонячні квіти, тому що людей люблю, творю на радість, на щастя, щоб всі народи один одного любили, щоб жили вони, як квіти, по всій Землі...»
  • -Що вам сказали ці слова про автора? (Тонка й чуйна, благородна. Уся її праця, помисли –на щастя, на радість людям.Хочеться вірити, що ви відчуєте й зрозумієте щирість, величну простоту цієї людини)
  • -Хотіли б дізнатися хто вона?

2) Знайомство із художницею.

(Демонстрація портрета М. Приймаченко, фото її робіт.)

Вчитель: - Сьогодні ми відкриємо світ незбагненної української майстрині Марії

Приймаченко. Українською жар-птицею називають цю незрівняну

художницю. Марія Приймаченко стала символом для України.

3) Сформулюйте тему уроку, мету.

4) Очікування дітей ( картки)

- Сформулюйте свої особисті очікування від уроку.

(Демонстрація завдань уроку.)

Завдання уроку:

-ознайомитися з життям та творчістю художниці;

-ознайомитися з виражальними засобами;

-повторити основи кольорознавства;

-створити фантастичний образ тварини за мотивами картин Приймаченко.

3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1). Життя і творчість Приймаченко.

Вчитель: - Приймаченко Марія Авксентіївна народилася 12 січня 1909 році в селі

Болотня на Київщині, де і провела все життя.

Дитинство Марії Авксентіївни було затьмарене страшною недугою поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.

М.Приймаченко:

« - Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату… «

Талант Примаченко відкрила киянка Тетяна Флору. 1936 року Марію Авксентіївну запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стає різноманітнішою — Марія малює, вишиває, захоплюється керамікою.

Та на художницю нелегко було вплинути. Вона назавжди зберегла ”уміння не вміти”. Звірі й квіти на її картинах справді далекі від реальності: жаба грає на золотій трубі, одуд , мавпа живе з крокодилом, левиця робить фіззарядку, а лев спочиває на ліжку. Літак — із крилами жар-птиці, а в поїзда вагони — з очима.

М.Приймаченко пояснювала:

«- В дорозі цікаво, поїзд собі їде й роздивляється. У мене все не так, але воно живе.»

Марія Приймаченко малювала обома руками - правою і лівою - на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш та акварель.

Марія Приймаченко намалювала понад 800 картин, 650 з них зберігається в Київському музеї українського народного декоративного мистецтва.

Народне мистецтво відкриває шлях до мудрості, любові та розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Природні явища і реальні форми надихають майстрів на розкриття цієї одвічної теми. Невичерпним джерелом натхнення для Марії Приймаченко є народні традиції, вірування, світогляд.

2). Образи тварин в творчості М.Приймаченко

( Перегляд відео –фільму«Світлі химери Марії Приймаченко» ).

Порівняння добрих і злих тварин в народному живописі художниці:

Вчитель: - Запрошую вас відвідати галерею робіт М.Приймаченко , намагайтесь пройнятись настроєм її робіт, складіть власні враження від перегляду.

Завдання до спостереження під час перегляду.

Звернути увагу:

-на колір тла (фону), що може символізувати колір –небо, воду, землю;

-характер тварин (добрі, злі);

-особливість в зображенні тварин;

-колір і форми за допомогою яких художниця передала характер тварин;

-декоративні елементи , якими прикрашена тварина та тло.

Слова вчителя перед переглядом відеофільму:

  • -Усе своє життя Приймаченко малювала і писала звірів, риб, птахів. Якщо зібрати їх разом, то утворився б величезний, дивовижний звіринець. Художниця населила його домашніми тваринами і лісовою звіриною, пташками небесними, болотяними тварюками і рибою океанською. Звірами добрими, ласкавими, забавними і звірами злими, хижими, небезпечними. Тваринами, що мешкають у Поліссі і в джунглях, у далекій Африці, побаченими на картинці в книжці і що виникли лише в уяві. І існують вони разом, у єдиному, нероздільному просторі творчої фантазії художниці: сміються і плачуть, дружать і ворогують.

Перегляд відеофільму «Світлі химери Марії Приймаченко»

Бесіда після перегляду:

-Яких тварин зобразила художниця? (Фантастичних).

-Охарактеризуйте тварин.(Добрі, злі).

-Яку особливість ви помітили в зображенні тварини? (Олюднення).

-Користуючись своїми записами , скажіть:

- За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер тварини?

(доброї, злої)? (Добру тварину майстриня зображує яскравими сяючими

кольорами та округлими лініями, злу –темними, приглушеними кольорами та

загостреними лініями).

- Визначте за допомогою яких елементів та кольорів зображується тло картин?

(Зелене – трава, синє – небо, вода; на них –рисочки, крапочки, дужки).

- Яким чином прикрашений тулуб тварин? (Орнаменти з рослин, рисок).

-Які почуття у вас викликають тварини, зображені на картинах?(Цікавість

захоплення, здивування).

Підсумок: вражаючий емоційний образ в декоративному живописі створюють колір, форма, ритм орнаменту.

  • -Скажіть, будь ласка, на що схожі роботи майстрині? ( на дитячі роботи)

- Примітивізм ( наївне мистецтво) - напрям в образотворчому мистецтві, що використовує прийоми первісної народної та дитячої творчості.

- Серед визначних діячів XX століття, які працювали в такому напрямку, М.Приймаченко посідає одне з найпочесніших місць. Її ім'я —- поруч з іменами таких майстрів-примітивістів, як французи Анрі Руссо та Анрі Матісс, грузин Ніко Піросманішвілі, хорват Іван Генералич.

5. ОСМИСЛЕННЯ ЗМІСТУ, ПОСЛІДОВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СПОСОБІВ ВИКОНАННЯ ДІЙ.

- Колір –найголовніший засіб живопису. Кольори викликають різні асоціації. Демонстрація колірного кола.

(Пропоную учням вправу на визначення співвідношення кольору тварини та тла).

Є різні кольори на цьому світі,

Є колір жаху, колір заздрості, нудьги,

Є ніжні кольори, як світлий вітер,

Є колір волі й висоти.

Вправа з кольоровими картками:

  • -підберіть картки з контрастними кольорами : одну для фону, другу - для своєї фантастичної тварини.
  • -Напевно, у вас уже безліч ідей, і вам кортить їх втілити в малюнках. Тож прослухайте і розгляньте послідовність виконання композиції.
  • -

Інструктаж виконання роботи :"Послідовність створення композиції «Фантастична тварина за мотивами творів Марії Приймаченко.»

  • -На практичне завдання вам відводиться 15 хвилин.

А тепер—час для творчості. Успіхів!

Вчитель: - В допомогу вам українські народні мотиви, які надихали і прекрасну майстриню Марію Приймаченко.

7. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ ТА ЗА ДОПОМОГОЮ ВЧИТЕЛЯ.

( Тихо звучать народні етнічні мотиви)

8. ВИСТАВКА РОБІТ. ОБГОВОРЕННЯ.

( Діти виходять до дошки і демонструють свої роботи. Глядачі вгадують характери образів та визначають засоби виразності, завдяки яким їх створено.)

9. Рефлексія

Метод незакінчених речень: ( на дошці картки із початком фраз)

  • -Сьогодні на уроці я вперше дізнався про ….
  • -Мені було дуже цікаво ….
  • -Мені дуже сподобалося ….
  • -Мені було важко ….
  • -Я зрозумів, що …

10. ПІДСУМКИ УРОКУ.

- Про що дізналися на уроці?

- Чому навчилися?

- В якому стилі працювала Марія Приймаченко?

- Які засоби виразності вона застосовувала для створення образів у своїх творах?

- Чи справдилися ваші очікування?

- Чи отримали задоволення від роботи?

- Дякую за співпрацю на уроці! Бажаю завжди отримувати задоволення від зустрічі

з прекрасним!

Перегляд файлу

 

ТЕМА: Виражальні засоби під час створення фантастичних істот за мотивами творів народних художників.  Фантастичні образи тварин у творчості Марії Приймаченко.

 

МЕТА: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії  Приймаченко;

              «примітивізмом», як напрямом обр. мистецтва ;

              вчити створювати фантастичні образи тварин за мотивами  творів Марії

               Приймаченко, застосовуючи  виражальні засоби образотворчого мистецтва;

              розвивати асоціативно-образне мислення, творчу уяву, фантазію, уміння

             слухати музику;.

             виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, сприяти їх

             відродженню;

ЗОРОВИЙ РЯД: композиції з фантастичними тваринами М.Приймаченко,

             портрет  художниці, спектральне коло.

МУЗИЧНИЙ РЯД: народні мотиви, музика в стилі етно.

ВІДЕО РЯД: відео-фільм «Світлі химери Марії Приймаченко» складений за роботами

               М.Приймаченко,

МАТЕРІАЛИ: альбоми , гуаш, пензлі, стакани з водою.

ТИП УРОКУ: комбінований з елементами інтеграції.                                        

 

                                                ЗМІСТ УРОКУ.

 

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Вчитель: «В чарівний світ мистецтва запрошую я вас.

                   Де пензель з фарбою над казкою чаклує.

                    Красу природи, квітку і мале дитя

                    Він вам без втоми легко намалює»

 

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.

   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

  1. Читання учнями вголос слів із індивідуальних карток на партах:  

«Веснянки-роговички — веселії птички», «Куріпочки пляшуть і хліб пашуть», «Собачка Ада не боїться гада», «Ворон дві баби   мав — обох обнімав»,

«Три буслики у горосі живуть у нас і досі», «Лежень ліг під яблунею, щоб яблуко само упало у рот, а воно його у лоб», «Галя свиней у колгоспі годувала.

Виростила поросят тисячу і сімдесят», «Хитра лисиця ведмедику каже: «Їж кукурудзу — поправишся», — а собі курочку несе та медок п'є; в ній сила є»,

« Журяться рябушки: «А вже скоро зима, а в нас хати нема». Обізвався зайчик: «А я зими не боюся, у снігу сховаюся».

 

  • Як ви думаєте. Що це таке?
  •  Прочитайте ці слова: « Роблю сонячні квіти, тому що людей люблю, творю на радість, на щастя, щоб всі народи один одного любили, щоб жили вони, як квіти, по всій Землі...»
  • Що вам сказали ці слова про автора? (Тонка й чуйна, благородна. Уся її праця, помисли –на щастя, на радість людям.Хочеться вірити, що ви відчуєте й зрозумієте щирість, величну простоту цієї людини)
  • Хотіли б дізнатися хто вона?

2) Знайомство із художницею.

            (Демонстрація портрета М. Приймаченко, фото її робіт.)

Вчитель:  - Сьогодні ми відкриємо  світ  незбагненної української майстрині Марії

                Приймаченко. Українською жар-птицею називають цю незрівняну

                  художницю. Марія Приймаченко стала символом для України.

 

3) Сформулюйте тему уроку, мету. 

4) Очікування дітей ( картки)

            - Сформулюйте свої особисті очікування від уроку.         

            (Демонстрація завдань уроку.)

              Завдання уроку:

            -ознайомитися з життям та творчістю художниці;

            -ознайомитися з виражальними засобами;

            -повторити основи кольорознавства;

            -створити фантастичний образ тварини за мотивами картин Приймаченко.

 

3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.                  

 1). Життя і творчість Приймаченко.

Вчитель: -  Приймаченко Марія Авксентіївна  народилася 12 січня 1909 році  в селі

Болотня на Київщині, де і провела все життя.

        Дитинство Марії Авксентіївни було затьмарене страшною недугою  поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.

     М.Приймаченко:

         « - Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату… «

        Талант Примаченко відкрила киянка Тетяна Флору. 1936 року Марію Авксентіївну запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стає різноманітнішою — Марія малює, вишиває, захоплюється керамікою.

            Та на художницю нелегко було вплинути. Вона назавжди зберегла ”уміння не вміти”. Звірі й квіти на її картинах справді далекі від реальності: жаба грає на золотій трубі, одуд , мавпа живе з крокодилом, левиця робить фіззарядку, а лев спочиває на ліжку. Літак — із крилами жар-птиці, а в поїзда вагони — з очима.  

М.Приймаченко пояснювала:

            «- В дорозі цікаво, поїзд собі їде й роздивляється. У мене все не так, але воно живе      

           Марія Приймаченко малювала обома руками - правою і лівою - на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш та акварель.

     Марія Приймаченко намалювала понад 800 картин, 650 з них зберігається в Київському музеї українського народного декоративного мистецтва.

     Народне мистецтво відкриває шлях до мудрості, любові та розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Природні явища і реальні форми надихають майстрів на розкриття цієї одвічної теми. Невичерпним джерелом  натхнення для Марії Приймаченко є народні традиції, вірування, світогляд.

 

  2). Образи тварин в  творчості М.Приймаченко

( Перегляд відео –фільму«Світлі химери Марії Приймаченко»  .

Порівняння добрих і злих тварин в народному живописі художниці:

Вчитель: -  Запрошую вас відвідати галерею робіт М.Приймаченко ,  намагайтесь пройнятись настроєм її робіт, складіть власні враження від перегляду.

Завдання до спостереження під час перегляду.

            Звернути увагу:

            -на колір тла (фону), що може символізувати колір –небо, воду, землю;

            -характер тварин (добрі, злі);

            -особливість в зображенні тварин;

            -колір і форми за допомогою яких художниця передала характер тварин;

            -декоративні елементи , якими прикрашена тварина та тло.

Слова вчителя перед переглядом відеофільму:

  • Усе своє життя Приймаченко малювала і писала звірів, риб, птахів. Якщо зібрати їх разом, то утворився б величезний, дивовижний звіринець. Художниця населила його домашніми тваринами і лісовою звіриною, пташками небесними, болотяними тварюками і рибою океанською. Звірами добрими, ласкавими, забавними і звірами злими, хижими, небезпечними. Тваринами, що мешкають у Поліссі і в джунглях, у далекій Африці, побаченими на картинці в книжці і що виникли лише в уяві. І існують вони разом, у єдиному, нероздільному просторі творчої фантазії художниці: сміються і плачуть, дружать і ворогують.

 

Перегляд відеофільму «Світлі химери Марії Приймаченко»

Бесіда після перегляду:

             -Яких тварин зобразила художниця? (Фантастичних).

             -Охарактеризуйте тварин.(Добрі, злі).

             -Яку особливість ви помітили в зображенні тварини? (Олюднення).

             -Користуючись своїми записами , скажіть:

            - За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер тварини? 

             (доброї, злої)? (Добру тварину майстриня зображує яскравими сяючими

              кольорами та округлими лініями, злу –темними, приглушеними кольорами та

              загостреними лініями).

            - Визначте за допомогою яких елементів та кольорів зображується тло картин?

              (Зелене – трава, синє – небо, вода; на них –рисочки, крапочки, дужки).

            - Яким чином прикрашений тулуб тварин? (Орнаменти з рослин, рисок).

            -Які почуття у вас викликають тварини, зображені на картинах?(Цікавість

             захоплення, здивування).

Підсумок:  вражаючий емоційний образ в декоративному живописі створюють колір, форма, ритм орнаменту.  

  • Скажіть, будь ласка, на що схожі роботи майстрині?   ( на дитячі роботи)
  • Примітивізм ( наївне мистецтво) -  напрям в образотворчому мистецтві, що використовує прийоми первісної народної та дитячої творчості.            
  • Серед визначних діячів XX століття, які працювали в такому напрямку, М.Приймаченко посідає одне з найпочесніших місць. Її ім’я —- поруч з іменами таких майстрів-примітивістів, як французи Анрі Руссо та Анрі Матісс, грузин Ніко Піросманішвілі, хорват Іван Генералич.

 

5. ОСМИСЛЕННЯ ЗМІСТУ, ПОСЛІДОВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СПОСОБІВ  ВИКОНАННЯ ДІЙ.         

- Колір –найголовніший засіб живопису. Кольори викликають різні  асоціації.  Демонстрація колірного кола.

(Пропоную учням вправу на визначення співвідношення кольору тварини  та тла).

Є різні кольори на цьому світі,

Є колір жаху, колір заздрості, нудьги,

Є ніжні кольори, як світлий вітер,

Є колір волі й висоти.           

Вправа з кольоровими картками:

  • підберіть картки з контрастними  кольорами : одну для фону, другу - для своєї фантастичної тварини.
  • Напевно, у вас уже безліч ідей, і вам кортить їх втілити в малюнках. Тож прослухайте і розгляньте послідовність виконання композиції.
  •  

Інструктаж виконання роботи :"Послідовність створення композиції «Фантастична тварина   за мотивами творів Марії Приймаченко.»

  • На практичне завдання вам відводиться 15 хвилин.       

           А тепер—час для творчості. Успіхів!

Вчитель: - В допомогу вам українські народні мотиви, які надихали і прекрасну майстриню Марію Приймаченко.

 

7. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ ТА ЗА ДОПОМОГОЮ ВЧИТЕЛЯ.

( Тихо звучать народні етнічні мотиви)

 

8. ВИСТАВКА РОБІТ. ОБГОВОРЕННЯ.

( Діти виходять до дошки і демонструють свої роботи. Глядачі вгадують характери образів та визначають засоби виразності, завдяки яким їх створено.)

 

9. Рефлексія

Метод незакінчених речень: ( на дошці картки із початком фраз)

  • Сьогодні на уроці я вперше дізнався про  ….
  • Мені було дуже цікаво ….
  • Мені дуже сподобалося ….
  • Мені було важко ….
  • Я зрозумів, що …

 

10. ПІДСУМКИ УРОКУ.

     - Про що дізналися на уроці?

     - Чому навчилися?

     - В якому стилі працювала Марія Приймаченко?

     - Які засоби виразності вона застосовувала для створення образів у своїх творах?

     - Чи справдилися ваші очікування?

     - Чи отримали задоволення від роботи?

     - Дякую за співпрацю на уроці! Бажаю завжди отримувати задоволення від зустрічі

      з прекрасним!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондаренко Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
5264
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку