ТЕМА: Виражальні засоби під час створення фантастичних істот за мотивами творів народних художників. Фантастичні образи тварин у творчості Марії Приймаченко.
МЕТА: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії Приймаченко;
«примітивізмом», як напрямом обр. мистецтва ;
вчити створювати фантастичні образи тварин за мотивами творів Марії
Приймаченко, застосовуючи виражальні засоби образотворчого мистецтва;
розвивати асоціативно-образне мислення, творчу уяву, фантазію, уміння
слухати музику;.
виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, сприяти їх
відродженню;
ЗОРОВИЙ РЯД: композиції з фантастичними тваринами М.Приймаченко,
портрет художниці, спектральне коло.
МУЗИЧНИЙ РЯД: народні мотиви, музика в стилі етно.
ВІДЕО РЯД: відео-фільм «Світлі химери Марії Приймаченко» складений за роботами
М.Приймаченко,
МАТЕРІАЛИ: альбоми , гуаш, пензлі, стакани з водою.
ТИП УРОКУ: комбінований з елементами інтеграції.
ЗМІСТ УРОКУ.
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Вчитель: «В чарівний світ мистецтва запрошую я вас.
Де пензель з фарбою над казкою чаклує.
Красу природи, квітку і мале дитя
Він вам без втоми легко намалює»
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
2) Знайомство із художницею.
(Демонстрація портрета М. Приймаченко, фото її робіт.)
Вчитель: - Сьогодні ми відкриємо світ незбагненної української майстрині Марії
Приймаченко. Українською жар-птицею називають цю незрівняну
художницю. Марія Приймаченко стала символом для України.
3) Сформулюйте тему уроку, мету.
4) Очікування дітей ( картки)
- Сформулюйте свої особисті очікування від уроку.
(Демонстрація завдань уроку.)
Завдання уроку:
-ознайомитися з життям та творчістю художниці;
-ознайомитися з виражальними засобами;
-повторити основи кольорознавства;
-створити фантастичний образ тварини за мотивами картин Приймаченко.
3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1). Життя і творчість Приймаченко.
Вчитель: - Приймаченко Марія Авксентіївна народилася 12 січня 1909 році в селі
Болотня на Київщині, де і провела все життя.
Дитинство Марії Авксентіївни було затьмарене страшною недугою поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.
М.Приймаченко:
« - Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату… «
Талант Примаченко відкрила киянка Тетяна Флору. 1936 року Марію Авксентіївну запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стає різноманітнішою — Марія малює, вишиває, захоплюється керамікою.
Та на художницю нелегко було вплинути. Вона назавжди зберегла ”уміння не вміти”. Звірі й квіти на її картинах справді далекі від реальності: жаба грає на золотій трубі, одуд , мавпа живе з крокодилом, левиця робить фіззарядку, а лев спочиває на ліжку. Літак — із крилами жар-птиці, а в поїзда вагони — з очима.
М.Приймаченко пояснювала:
«- В дорозі цікаво, поїзд собі їде й роздивляється. У мене все не так, але воно живе.»
Марія Приймаченко малювала обома руками - правою і лівою - на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш та акварель.
Марія Приймаченко намалювала понад 800 картин, 650 з них зберігається в Київському музеї українського народного декоративного мистецтва.
Народне мистецтво відкриває шлях до мудрості, любові та розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Природні явища і реальні форми надихають майстрів на розкриття цієї одвічної теми. Невичерпним джерелом натхнення для Марії Приймаченко є народні традиції, вірування, світогляд.
2). Образи тварин в творчості М.Приймаченко
( Перегляд відео –фільму«Світлі химери Марії Приймаченко» ).
Порівняння добрих і злих тварин в народному живописі художниці:
Вчитель: - Запрошую вас відвідати галерею робіт М.Приймаченко , намагайтесь пройнятись настроєм її робіт, складіть власні враження від перегляду.
Завдання до спостереження під час перегляду.
Звернути увагу:
-на колір тла (фону), що може символізувати колір –небо, воду, землю;
-характер тварин (добрі, злі);
-особливість в зображенні тварин;
-колір і форми за допомогою яких художниця передала характер тварин;
-декоративні елементи , якими прикрашена тварина та тло.
Слова вчителя перед переглядом відеофільму:
Перегляд відеофільму «Світлі химери Марії Приймаченко»
Бесіда після перегляду:
-Яких тварин зобразила художниця? (Фантастичних).
-Охарактеризуйте тварин.(Добрі, злі).
-Яку особливість ви помітили в зображенні тварини? (Олюднення).
-Користуючись своїми записами , скажіть:
- За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер тварини?
(доброї, злої)? (Добру тварину майстриня зображує яскравими сяючими
кольорами та округлими лініями, злу –темними, приглушеними кольорами та
загостреними лініями).
- Визначте за допомогою яких елементів та кольорів зображується тло картин?
(Зелене – трава, синє – небо, вода; на них –рисочки, крапочки, дужки).
- Яким чином прикрашений тулуб тварин? (Орнаменти з рослин, рисок).
-Які почуття у вас викликають тварини, зображені на картинах?(Цікавість
захоплення, здивування).
Підсумок: вражаючий емоційний образ в декоративному живописі створюють колір, форма, ритм орнаменту.
- Примітивізм ( наївне мистецтво) - напрям в образотворчому мистецтві, що використовує прийоми первісної народної та дитячої творчості.
- Серед визначних діячів XX століття, які працювали в такому напрямку, М.Приймаченко посідає одне з найпочесніших місць. Її ім'я —- поруч з іменами таких майстрів-примітивістів, як французи Анрі Руссо та Анрі Матісс, грузин Ніко Піросманішвілі, хорват Іван Генералич.
5. ОСМИСЛЕННЯ ЗМІСТУ, ПОСЛІДОВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СПОСОБІВ ВИКОНАННЯ ДІЙ.
- Колір –найголовніший засіб живопису. Кольори викликають різні асоціації. Демонстрація колірного кола.
(Пропоную учням вправу на визначення співвідношення кольору тварини та тла).
Є різні кольори на цьому світі,
Є колір жаху, колір заздрості, нудьги,
Є ніжні кольори, як світлий вітер,
Є колір волі й висоти.
Вправа з кольоровими картками:
Інструктаж виконання роботи :"Послідовність створення композиції «Фантастична тварина за мотивами творів Марії Приймаченко.»
А тепер—час для творчості. Успіхів!
Вчитель: - В допомогу вам українські народні мотиви, які надихали і прекрасну майстриню Марію Приймаченко.
7. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ ТА ЗА ДОПОМОГОЮ ВЧИТЕЛЯ.
( Тихо звучать народні етнічні мотиви)
8. ВИСТАВКА РОБІТ. ОБГОВОРЕННЯ.
( Діти виходять до дошки і демонструють свої роботи. Глядачі вгадують характери образів та визначають засоби виразності, завдяки яким їх створено.)
9. Рефлексія
Метод незакінчених речень: ( на дошці картки із початком фраз)
10. ПІДСУМКИ УРОКУ.
- Про що дізналися на уроці?
- Чому навчилися?
- В якому стилі працювала Марія Приймаченко?
- Які засоби виразності вона застосовувала для створення образів у своїх творах?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Чи отримали задоволення від роботи?
- Дякую за співпрацю на уроці! Бажаю завжди отримувати задоволення від зустрічі
з прекрасним!
ТЕМА: Виражальні засоби під час створення фантастичних істот за мотивами творів народних художників. Фантастичні образи тварин у творчості Марії Приймаченко.
МЕТА: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії Приймаченко;
«примітивізмом», як напрямом обр. мистецтва ;
вчити створювати фантастичні образи тварин за мотивами творів Марії
Приймаченко, застосовуючи виражальні засоби образотворчого мистецтва;
розвивати асоціативно-образне мислення, творчу уяву, фантазію, уміння
слухати музику;.
виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, сприяти їх
відродженню;
ЗОРОВИЙ РЯД: композиції з фантастичними тваринами М.Приймаченко,
портрет художниці, спектральне коло.
МУЗИЧНИЙ РЯД: народні мотиви, музика в стилі етно.
ВІДЕО РЯД: відео-фільм «Світлі химери Марії Приймаченко» складений за роботами
М.Приймаченко,
МАТЕРІАЛИ: альбоми , гуаш, пензлі, стакани з водою.
ТИП УРОКУ: комбінований з елементами інтеграції.
ЗМІСТ УРОКУ.
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Вчитель: «В чарівний світ мистецтва запрошую я вас.
Де пензель з фарбою над казкою чаклує.
Красу природи, квітку і мале дитя
Він вам без втоми легко намалює»
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
2) Знайомство із художницею.
(Демонстрація портрета М. Приймаченко, фото її робіт.)
Вчитель: - Сьогодні ми відкриємо світ незбагненної української майстрині Марії
Приймаченко. Українською жар-птицею називають цю незрівняну
художницю. Марія Приймаченко стала символом для України.
3) Сформулюйте тему уроку, мету.
4) Очікування дітей ( картки)
- Сформулюйте свої особисті очікування від уроку.
(Демонстрація завдань уроку.)
Завдання уроку:
-ознайомитися з життям та творчістю художниці;
-ознайомитися з виражальними засобами;
-повторити основи кольорознавства;
-створити фантастичний образ тварини за мотивами картин Приймаченко.
3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1). Життя і творчість Приймаченко.
Вчитель: - Приймаченко Марія Авксентіївна народилася 12 січня 1909 році в селі
Болотня на Київщині, де і провела все життя.
Дитинство Марії Авксентіївни було затьмарене страшною недугою поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.
М.Приймаченко:
« - Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату… «
Талант Примаченко відкрила киянка Тетяна Флору. 1936 року Марію Авксентіївну запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стає різноманітнішою — Марія малює, вишиває, захоплюється керамікою.
Та на художницю нелегко було вплинути. Вона назавжди зберегла ”уміння не вміти”. Звірі й квіти на її картинах справді далекі від реальності: жаба грає на золотій трубі, одуд , мавпа живе з крокодилом, левиця робить фіззарядку, а лев спочиває на ліжку. Літак — із крилами жар-птиці, а в поїзда вагони — з очима.
М.Приймаченко пояснювала:
«- В дорозі цікаво, поїзд собі їде й роздивляється. У мене все не так, але воно живе.»
Марія Приймаченко малювала обома руками - правою і лівою - на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш та акварель.
Марія Приймаченко намалювала понад 800 картин, 650 з них зберігається в Київському музеї українського народного декоративного мистецтва.
Народне мистецтво відкриває шлях до мудрості, любові та розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Природні явища і реальні форми надихають майстрів на розкриття цієї одвічної теми. Невичерпним джерелом натхнення для Марії Приймаченко є народні традиції, вірування, світогляд.
2). Образи тварин в творчості М.Приймаченко
( Перегляд відео –фільму«Світлі химери Марії Приймаченко» ).
Порівняння добрих і злих тварин в народному живописі художниці:
Вчитель: - Запрошую вас відвідати галерею робіт М.Приймаченко , намагайтесь пройнятись настроєм її робіт, складіть власні враження від перегляду.
Завдання до спостереження під час перегляду.
Звернути увагу:
-на колір тла (фону), що може символізувати колір –небо, воду, землю;
-характер тварин (добрі, злі);
-особливість в зображенні тварин;
-колір і форми за допомогою яких художниця передала характер тварин;
-декоративні елементи , якими прикрашена тварина та тло.
Слова вчителя перед переглядом відеофільму:
Перегляд відеофільму «Світлі химери Марії Приймаченко»
Бесіда після перегляду:
-Яких тварин зобразила художниця? (Фантастичних).
-Охарактеризуйте тварин.(Добрі, злі).
-Яку особливість ви помітили в зображенні тварини? (Олюднення).
-Користуючись своїми записами , скажіть:
- За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер тварини?
(доброї, злої)? (Добру тварину майстриня зображує яскравими сяючими
кольорами та округлими лініями, злу –темними, приглушеними кольорами та
загостреними лініями).
- Визначте за допомогою яких елементів та кольорів зображується тло картин?
(Зелене – трава, синє – небо, вода; на них –рисочки, крапочки, дужки).
- Яким чином прикрашений тулуб тварин? (Орнаменти з рослин, рисок).
-Які почуття у вас викликають тварини, зображені на картинах?(Цікавість
захоплення, здивування).
Підсумок: вражаючий емоційний образ в декоративному живописі створюють колір, форма, ритм орнаменту.
- Примітивізм ( наївне мистецтво) - напрям в образотворчому мистецтві, що використовує прийоми первісної народної та дитячої творчості.
- Серед визначних діячів XX століття, які працювали в такому напрямку, М.Приймаченко посідає одне з найпочесніших місць. Її ім'я —- поруч з іменами таких майстрів-примітивістів, як французи Анрі Руссо та Анрі Матісс, грузин Ніко Піросманішвілі, хорват Іван Генералич.
5. ОСМИСЛЕННЯ ЗМІСТУ, ПОСЛІДОВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СПОСОБІВ ВИКОНАННЯ ДІЙ.
- Колір –найголовніший засіб живопису. Кольори викликають різні асоціації. Демонстрація колірного кола.
(Пропоную учням вправу на визначення співвідношення кольору тварини та тла).
Є різні кольори на цьому світі,
Є колір жаху, колір заздрості, нудьги,
Є ніжні кольори, як світлий вітер,
Є колір волі й висоти.
Вправа з кольоровими картками:
Інструктаж виконання роботи :"Послідовність створення композиції «Фантастична тварина за мотивами творів Марії Приймаченко.»
А тепер—час для творчості. Успіхів!
Вчитель: - В допомогу вам українські народні мотиви, які надихали і прекрасну майстриню Марію Приймаченко.
7. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ ТА ЗА ДОПОМОГОЮ ВЧИТЕЛЯ.
( Тихо звучать народні етнічні мотиви)
8. ВИСТАВКА РОБІТ. ОБГОВОРЕННЯ.
( Діти виходять до дошки і демонструють свої роботи. Глядачі вгадують характери образів та визначають засоби виразності, завдяки яким їх створено.)
9. Рефлексія
Метод незакінчених речень: ( на дошці картки із початком фраз)
10. ПІДСУМКИ УРОКУ.
- Про що дізналися на уроці?
- Чому навчилися?
- В якому стилі працювала Марія Приймаченко?
- Які засоби виразності вона застосовувала для створення образів у своїх творах?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Чи отримали задоволення від роботи?
- Дякую за співпрацю на уроці! Бажаю завжди отримувати задоволення від зустрічі
з прекрасним!
ТЕМА: Виражальні засоби під час створення фантастичних істот за мотивами творів народних художників. Фантастичні образи тварин у творчості Марії Приймаченко.
МЕТА: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії Приймаченко;
«примітивізмом», як напрямом обр. мистецтва ;
вчити створювати фантастичні образи тварин за мотивами творів Марії
Приймаченко, застосовуючи виражальні засоби образотворчого мистецтва;
розвивати асоціативно-образне мислення, творчу уяву, фантазію, уміння
слухати музику;.
виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, сприяти їх
відродженню;
ЗОРОВИЙ РЯД: композиції з фантастичними тваринами М.Приймаченко,
портрет художниці, спектральне коло.
МУЗИЧНИЙ РЯД: народні мотиви, музика в стилі етно.
ВІДЕО РЯД: відео-фільм «Світлі химери Марії Приймаченко» складений за роботами
М.Приймаченко,
МАТЕРІАЛИ: альбоми , гуаш, пензлі, стакани з водою.
ТИП УРОКУ: комбінований з елементами інтеграції.
ЗМІСТ УРОКУ.
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Вчитель: «В чарівний світ мистецтва запрошую я вас.
Де пензель з фарбою над казкою чаклує.
Красу природи, квітку і мале дитя
Він вам без втоми легко намалює»
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
2) Знайомство із художницею.
(Демонстрація портрета М. Приймаченко, фото її робіт.)
Вчитель: - Сьогодні ми відкриємо світ незбагненної української майстрині Марії
Приймаченко. Українською жар-птицею називають цю незрівняну
художницю. Марія Приймаченко стала символом для України.
3) Сформулюйте тему уроку, мету.
4) Очікування дітей ( картки)
- Сформулюйте свої особисті очікування від уроку.
(Демонстрація завдань уроку.)
Завдання уроку:
-ознайомитися з життям та творчістю художниці;
-ознайомитися з виражальними засобами;
-повторити основи кольорознавства;
-створити фантастичний образ тварини за мотивами картин Приймаченко.
3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1). Життя і творчість Приймаченко.
Вчитель: - Приймаченко Марія Авксентіївна народилася 12 січня 1909 році в селі
Болотня на Київщині, де і провела все життя.
Дитинство Марії Авксентіївни було затьмарене страшною недугою поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.
М.Приймаченко:
« - Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату… «
Талант Примаченко відкрила киянка Тетяна Флору. 1936 року Марію Авксентіївну запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стає різноманітнішою — Марія малює, вишиває, захоплюється керамікою.
Та на художницю нелегко було вплинути. Вона назавжди зберегла ”уміння не вміти”. Звірі й квіти на її картинах справді далекі від реальності: жаба грає на золотій трубі, одуд , мавпа живе з крокодилом, левиця робить фіззарядку, а лев спочиває на ліжку. Літак — із крилами жар-птиці, а в поїзда вагони — з очима.
М.Приймаченко пояснювала:
«- В дорозі цікаво, поїзд собі їде й роздивляється. У мене все не так, але воно живе.»
Марія Приймаченко малювала обома руками - правою і лівою - на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш та акварель.
Марія Приймаченко намалювала понад 800 картин, 650 з них зберігається в Київському музеї українського народного декоративного мистецтва.
Народне мистецтво відкриває шлях до мудрості, любові та розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Природні явища і реальні форми надихають майстрів на розкриття цієї одвічної теми. Невичерпним джерелом натхнення для Марії Приймаченко є народні традиції, вірування, світогляд.
2). Образи тварин в творчості М.Приймаченко
( Перегляд відео –фільму«Світлі химери Марії Приймаченко» ).
Порівняння добрих і злих тварин в народному живописі художниці:
Вчитель: - Запрошую вас відвідати галерею робіт М.Приймаченко , намагайтесь пройнятись настроєм її робіт, складіть власні враження від перегляду.
Завдання до спостереження під час перегляду.
Звернути увагу:
-на колір тла (фону), що може символізувати колір –небо, воду, землю;
-характер тварин (добрі, злі);
-особливість в зображенні тварин;
-колір і форми за допомогою яких художниця передала характер тварин;
-декоративні елементи , якими прикрашена тварина та тло.
Слова вчителя перед переглядом відеофільму:
Перегляд відеофільму «Світлі химери Марії Приймаченко»
Бесіда після перегляду:
-Яких тварин зобразила художниця? (Фантастичних).
-Охарактеризуйте тварин.(Добрі, злі).
-Яку особливість ви помітили в зображенні тварини? (Олюднення).
-Користуючись своїми записами , скажіть:
- За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер тварини?
(доброї, злої)? (Добру тварину майстриня зображує яскравими сяючими
кольорами та округлими лініями, злу –темними, приглушеними кольорами та
загостреними лініями).
- Визначте за допомогою яких елементів та кольорів зображується тло картин?
(Зелене – трава, синє – небо, вода; на них –рисочки, крапочки, дужки).
- Яким чином прикрашений тулуб тварин? (Орнаменти з рослин, рисок).
-Які почуття у вас викликають тварини, зображені на картинах?(Цікавість
захоплення, здивування).
Підсумок: вражаючий емоційний образ в декоративному живописі створюють колір, форма, ритм орнаменту.
- Примітивізм ( наївне мистецтво) - напрям в образотворчому мистецтві, що використовує прийоми первісної народної та дитячої творчості.
- Серед визначних діячів XX століття, які працювали в такому напрямку, М.Приймаченко посідає одне з найпочесніших місць. Її ім'я —- поруч з іменами таких майстрів-примітивістів, як французи Анрі Руссо та Анрі Матісс, грузин Ніко Піросманішвілі, хорват Іван Генералич.
5. ОСМИСЛЕННЯ ЗМІСТУ, ПОСЛІДОВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СПОСОБІВ ВИКОНАННЯ ДІЙ.
- Колір –найголовніший засіб живопису. Кольори викликають різні асоціації. Демонстрація колірного кола.
(Пропоную учням вправу на визначення співвідношення кольору тварини та тла).
Є різні кольори на цьому світі,
Є колір жаху, колір заздрості, нудьги,
Є ніжні кольори, як світлий вітер,
Є колір волі й висоти.
Вправа з кольоровими картками:
Інструктаж виконання роботи :"Послідовність створення композиції «Фантастична тварина за мотивами творів Марії Приймаченко.»
А тепер—час для творчості. Успіхів!
Вчитель: - В допомогу вам українські народні мотиви, які надихали і прекрасну майстриню Марію Приймаченко.
7. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ ТА ЗА ДОПОМОГОЮ ВЧИТЕЛЯ.
( Тихо звучать народні етнічні мотиви)
8. ВИСТАВКА РОБІТ. ОБГОВОРЕННЯ.
( Діти виходять до дошки і демонструють свої роботи. Глядачі вгадують характери образів та визначають засоби виразності, завдяки яким їх створено.)
9. Рефлексія
Метод незакінчених речень: ( на дошці картки із початком фраз)
10. ПІДСУМКИ УРОКУ.
- Про що дізналися на уроці?
- Чому навчилися?
- В якому стилі працювала Марія Приймаченко?
- Які засоби виразності вона застосовувала для створення образів у своїх творах?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Чи отримали задоволення від роботи?
- Дякую за співпрацю на уроці! Бажаю завжди отримувати задоволення від зустрічі
з прекрасним!
ТЕМА: Виражальні засоби під час створення фантастичних істот за мотивами творів народних художників. Фантастичні образи тварин у творчості Марії Приймаченко.
МЕТА: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії Приймаченко;
«примітивізмом», як напрямом обр. мистецтва ;
вчити створювати фантастичні образи тварин за мотивами творів Марії
Приймаченко, застосовуючи виражальні засоби образотворчого мистецтва;
розвивати асоціативно-образне мислення, творчу уяву, фантазію, уміння
слухати музику;.
виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, сприяти їх
відродженню;
ЗОРОВИЙ РЯД: композиції з фантастичними тваринами М.Приймаченко,
портрет художниці, спектральне коло.
МУЗИЧНИЙ РЯД: народні мотиви, музика в стилі етно.
ВІДЕО РЯД: відео-фільм «Світлі химери Марії Приймаченко» складений за роботами
М.Приймаченко,
МАТЕРІАЛИ: альбоми , гуаш, пензлі, стакани з водою.
ТИП УРОКУ: комбінований з елементами інтеграції.
ЗМІСТ УРОКУ.
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Вчитель: «В чарівний світ мистецтва запрошую я вас.
Де пензель з фарбою над казкою чаклує.
Красу природи, квітку і мале дитя
Він вам без втоми легко намалює»
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
«Веснянки-роговички — веселії птички», «Куріпочки пляшуть і хліб пашуть», «Собачка Ада не боїться гада», «Ворон дві баби мав — обох обнімав»,
«Три буслики у горосі живуть у нас і досі», «Лежень ліг під яблунею, щоб яблуко само упало у рот, а воно його у лоб», «Галя свиней у колгоспі годувала.
Виростила поросят тисячу і сімдесят», «Хитра лисиця ведмедику каже: «Їж кукурудзу — поправишся», — а собі курочку несе та медок п'є; в ній сила є»,
« Журяться рябушки: «А вже скоро зима, а в нас хати нема». Обізвався зайчик: «А я зими не боюся, у снігу сховаюся».
2) Знайомство із художницею.
(Демонстрація портрета М. Приймаченко, фото її робіт.)
Вчитель: - Сьогодні ми відкриємо світ незбагненної української майстрині Марії
Приймаченко. Українською жар-птицею називають цю незрівняну
художницю. Марія Приймаченко стала символом для України.
3) Сформулюйте тему уроку, мету.
4) Очікування дітей ( картки)
- Сформулюйте свої особисті очікування від уроку.
(Демонстрація завдань уроку.)
Завдання уроку:
-ознайомитися з життям та творчістю художниці;
-ознайомитися з виражальними засобами;
-повторити основи кольорознавства;
-створити фантастичний образ тварини за мотивами картин Приймаченко.
3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1). Життя і творчість Приймаченко.
Вчитель: - Приймаченко Марія Авксентіївна народилася 12 січня 1909 році в селі
Болотня на Київщині, де і провела все життя.
Дитинство Марії Авксентіївни було затьмарене страшною недугою поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.
М.Приймаченко:
« - Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату… «
Талант Примаченко відкрила киянка Тетяна Флору. 1936 року Марію Авксентіївну запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стає різноманітнішою — Марія малює, вишиває, захоплюється керамікою.
Та на художницю нелегко було вплинути. Вона назавжди зберегла ”уміння не вміти”. Звірі й квіти на її картинах справді далекі від реальності: жаба грає на золотій трубі, одуд , мавпа живе з крокодилом, левиця робить фіззарядку, а лев спочиває на ліжку. Літак — із крилами жар-птиці, а в поїзда вагони — з очима.
М.Приймаченко пояснювала:
«- В дорозі цікаво, поїзд собі їде й роздивляється. У мене все не так, але воно живе.»
Марія Приймаченко малювала обома руками - правою і лівою - на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш та акварель.
Марія Приймаченко намалювала понад 800 картин, 650 з них зберігається в Київському музеї українського народного декоративного мистецтва.
Народне мистецтво відкриває шлях до мудрості, любові та розуміння теми боротьби світла й темряви, добра і зла. Природні явища і реальні форми надихають майстрів на розкриття цієї одвічної теми. Невичерпним джерелом натхнення для Марії Приймаченко є народні традиції, вірування, світогляд.
2). Образи тварин в творчості М.Приймаченко
( Перегляд відео –фільму«Світлі химери Марії Приймаченко» .
Порівняння добрих і злих тварин в народному живописі художниці:
Вчитель: - Запрошую вас відвідати галерею робіт М.Приймаченко , намагайтесь пройнятись настроєм її робіт, складіть власні враження від перегляду.
Завдання до спостереження під час перегляду.
Звернути увагу:
-на колір тла (фону), що може символізувати колір –небо, воду, землю;
-характер тварин (добрі, злі);
-особливість в зображенні тварин;
-колір і форми за допомогою яких художниця передала характер тварин;
-декоративні елементи , якими прикрашена тварина та тло.
Слова вчителя перед переглядом відеофільму:
Перегляд відеофільму «Світлі химери Марії Приймаченко»
Бесіда після перегляду:
-Яких тварин зобразила художниця? (Фантастичних).
-Охарактеризуйте тварин.(Добрі, злі).
-Яку особливість ви помітили в зображенні тварини? (Олюднення).
-Користуючись своїми записами , скажіть:
- За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер тварини?
(доброї, злої)? (Добру тварину майстриня зображує яскравими сяючими
кольорами та округлими лініями, злу –темними, приглушеними кольорами та
загостреними лініями).
- Визначте за допомогою яких елементів та кольорів зображується тло картин?
(Зелене – трава, синє – небо, вода; на них –рисочки, крапочки, дужки).
- Яким чином прикрашений тулуб тварин? (Орнаменти з рослин, рисок).
-Які почуття у вас викликають тварини, зображені на картинах?(Цікавість
захоплення, здивування).
Підсумок: вражаючий емоційний образ в декоративному живописі створюють колір, форма, ритм орнаменту.
5. ОСМИСЛЕННЯ ЗМІСТУ, ПОСЛІДОВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СПОСОБІВ ВИКОНАННЯ ДІЙ.
- Колір –найголовніший засіб живопису. Кольори викликають різні асоціації. Демонстрація колірного кола.
(Пропоную учням вправу на визначення співвідношення кольору тварини та тла).
Є різні кольори на цьому світі,
Є колір жаху, колір заздрості, нудьги,
Є ніжні кольори, як світлий вітер,
Є колір волі й висоти.
Вправа з кольоровими картками:
Інструктаж виконання роботи :"Послідовність створення композиції «Фантастична тварина за мотивами творів Марії Приймаченко.»
А тепер—час для творчості. Успіхів!
Вчитель: - В допомогу вам українські народні мотиви, які надихали і прекрасну майстриню Марію Приймаченко.
7. САМОСТІЙНЕ ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ЗАВДАНЬ ПІД КОНТРОЛЕМ ТА ЗА ДОПОМОГОЮ ВЧИТЕЛЯ.
( Тихо звучать народні етнічні мотиви)
8. ВИСТАВКА РОБІТ. ОБГОВОРЕННЯ.
( Діти виходять до дошки і демонструють свої роботи. Глядачі вгадують характери образів та визначають засоби виразності, завдяки яким їх створено.)
9. Рефлексія
Метод незакінчених речень: ( на дошці картки із початком фраз)
10. ПІДСУМКИ УРОКУ.
- Про що дізналися на уроці?
- Чому навчилися?
- В якому стилі працювала Марія Приймаченко?
- Які засоби виразності вона застосовувала для створення образів у своїх творах?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Чи отримали задоволення від роботи?
- Дякую за співпрацю на уроці! Бажаю завжди отримувати задоволення від зустрічі
з прекрасним!