Тема: Основа композиції в петриківському розписі ; колір , колорит, декоративні елементи у композиції; створення ескізу розпису кухонної дощечки «Подарунок для мами».
Мета: Ознайомити учнів із виражальними можливостями декоративної композиції: композиційною організацією замкненої геометричної фігури в прямокутнику; підпорядкованості форми та розміру елементів композиції; продовжувати закріплювати знання учнів про живопис;
розвивати в учнів фантазію, увагу, спостережливість, творчі здібності у побудові орнаменту; розширювати кругозір учнів з української національної культури;
виховувати в учнів любов до народного мистецтва та культури; любов до предмета, мистецтва; працелюбство; виховувати в учнів охайність, любов до прекрасного.
Обладнання: демонстраційний матеріал, репродукції картин, альбом, підручник, фарби, олівець простий, гумка, стакан з водою, серветки.
Методи та прийоми: розповідь, бесіда, спостереження.
Тип уроку: комбінований.
Клас: 4
Тема: Основа композиції в петриківському розписі ; колір , колорит, декоративні елементи у композиції; створення ескізу розпису кухонної дощечки «Подарунок для мами».
Мета: Ознайомити учнів із виражальними можливостями декоративної композиції: композиційною організацією замкненої геометричної фігури в прямокутнику; підпорядкованості форми та розміру елементів композиції; продовжувати закріплювати знання учнів про живопис;
розвивати в учнів фантазію, увагу, спостережливість, творчі здібності у побудові орнаменту; розширювати кругозір учнів з української національної культури;
виховувати в учнів любов до народного мистецтва та культури; любов до предмета, мистецтва; працелюбство; виховувати в учнів охайність, любов до прекрасного.
Обладнання: демонстраційний матеріал, репродукції картин, альбом, підручник, фарби, олівець простий, гумка, стакан з водою, серветки.
Методи та прийоми: розповідь, бесіда, спостереження.
Тип уроку: комбінований.
Клас: 4
План уроку:
1.1. Організація класу до уроку.
1.1. Створення психологічного комфорту у класі.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Вступна бесіда з учнями.
2.2. Створення проблемної ситуації.
2.3. Розповідь про маму
2.4. Оголошення теми і мотивація начальної діяльності учнів.
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Розповідь про елементи Петриківського розпису.
3.2. Бесіда за репродукціями картин.
3.3. Робота з підручником.
4. Вступний інструктаж і практична самостійна діяльність учнів.
4.1. Поетапне зображення композиції вчителем з поясненням.
4.2. Практична робота учнів.
4.2.1. Фізкультхвилинка.
4.2.2. Індивідуальна допомога окремим учням.
4.3. Оцінювання, коментування та виставка найкращих робіт учнів.
5. Підсумок уроку.
5.1. Підсумкова бесіда.
5.2. Прибирання робочих місць.
5.3. Домашнє завдання.
5.4. Прощання з класом.
Хід уроку
Доброго дня, дітки! Як ви вже зрозуміли сьогоднішній урок з вами проведу я! Мене звуть Наталія Ігорівна. Сподіваюсь, він пройде плідно і ми осягнемо ще одну сходинку у «Країну Знань».
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ природи ми зробимо крок.
Це - творчості час, фантазії час.
Цікаві завдання чекають на вас.
- Також, поверніться до свого сусіда, посміхніться йому, подаруйте посмішку і мені. Дякую! Бажаю вам, щоб цей урок пройшов цікаво та весело!
2. Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Вступна бесіда з учнями.
- Які ви знаєте види образотворчого мистецтва?
- Що таке Петриківський розпис? ( це один із видів народного мистецтва.
Виник він на Дніпропетровщині у с. Петриківка)
- Де найчастіше його використовують? (використовують для розпису глечиків, тарілок, писанок)
- Що таке розетка? ( це кругла чи овальна форма квітки . Виконується пензлем, пальцем або тампоном
2.2. Створення проблемної ситуації.
Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте: хто це? (Мама)
2.3. Розповідь про маму.
Перше слово людини – мама. Кожна дитина у світі хоча б раз на день говорить це слово. Його розуміють у всіх країнах, і навіть звучить воно майже однаково у більшості мов. Скільки творів та віршів, поем та романів присвячено любові до матері. Саме слово мама ніби вміщує щось таке ніжне і тепле. І одразу в уяві з’являється її тендітний та ніжний образ.
Матері дають нам життя. Вони плекають нас з першої миті нашого існування. І ніхто не розуміє нас краще за маму. Вона завжди поряд, завжди допоможе. Вона готує найкращі страви і дає наймудріші поради. Вона пишається нашими досягненнями і хвилюється, коли нас немає вдома. Вона любить нас понад усе і навіть більше.
Мама вчить нас найголовнішим людським якостям – доброті, чесності, порядності та людяності. Вона відкриває для нас життєвий шлях, допомагає на заблукати на ньому. Тому потрібно зробити все для того, щоб вона завжди могла нами пишатися і якнайменше журилась через наші невдачі.
Для мене немає ближчої людини за мою матусю. Вона мій друг, соратник та однодумець, мій промінь сонця, моя наснага. Моя мама – найкраща в світі!
2.4. Оголошення теми і мотивація навчальної діяльності учнів.
- Діти , скажіть, яке свято наближається? (8 березня)
- Так, вірно! Скоро 8 березня, свято жінки, весни та любові! Саме в цей день ми вітаємо наших матерів, бабусів, сестер та вчителів.
- Отже , на сьогоднішньому уроці ми створимо подарунок власними руками для наших матусів, а саме ескіз розпису кухонної дощечки. Тема нашого уроку «Подарунок для мами».
3.Вивчення нового матеріалу.
3.1.Пояснення нового матеріалу. Розповідь про елементи Петриківського розпису.
Діти, сьогодні ми з вами помандруємо у світ декоративно-прикладного мистецтва. Чимало дослідників намагалися розгадати таємницю петриківського розпису. Подібні візерунки зустрічаються і на старовинних речах, що колись належали запорізьким козакам. На думку дослідників, петриківський розпис бере свій початок від традицій стародавньої орнаментики, яка широко використовувалася в побуті українців ще за язичницьких часів.
Самобутній по своїй суті, виконаний з великим смаком і відчуттям законів орнаментальної композиції, петриківський декоративний розпис має специфічні особливості, що чітко відрізняють його від розпису навіть сусідніх з Петриківкою сіл. Характерною особливістю петриківського розпису є, перш за все, переважання рослинних візерунків (здебільшого квіткових) і створення фантастичних, небувалих у природі форм квітів, в основі яких лежить уважне спостереження місцевої флори, наприклад, «цибульки» або «кучерявки». Широке застосування в розпису мають мотиви садових (жоржини, айстри, тюльпани, троянди) і лугових (ромашки, волошки) квітів та ягід калини, полуниці і винограду. Характерним для візерунків є також зображення акантового листу, що його звуть «папороттю», бутонів та перистого ажурного листя.
Інколи квіти та ягоди поєднуються з птахами, ще рідше зустрічаються зображення тварин і людини, які повинні мати дещо фантастичний вигляд. Традиційним для «петриківки» є жар-птах — міфічна істота, яка приносить щастя, з фантастичними візерунками по всьому тулубі, а не звичайний різнокольоровий птах.
Поступово складений колорит розпису являє собою поєднання чотирьох основних кольорів: жовтого, червоного, синього та зеленого.
Фарби народних майстрів завжди свіжі , їх майже ніколи не змішують. Різкі контрасти пом’якшуються жовтими серцевинками. Водночас деякі роботи побудовані на відтінках близьких кольорів – найчастіше теплих.
Справжній стародавній петриківський розпис має бути лише на білому тлі, але не на чорному, бо початки цього мистецького ремесла — у звичайному побутовому розписі печей та хатніх стін. А вони на Дніпропетровщині, як і на переважній території України, здавна білилися в білий колір.
3.2.Бесіда за репродукціями картин.
- Розгляньте картину Вікторії Тимошенко «Соняхи».
- Що на ній зображено?
- Чи можна цей орнамент використати для розпису кухонної дощечки?
3.3. Робота з підручником.
- А зараз відкрийте підручник на сторінці 100. Розгляньте малюнок з квітами, скажіть , вам подобаються дані квіти?
- Які кольори використав художник?
- Погляньте на сторінку 102, чим відрізняються між собою дані квіти?
- Яка квітка вам більше подобається? Чому?
- Чи хотілося б вам щось прикрасити даною квіткою? Що саме?
4. Вступний інструктаж і практична самостійна діяльність учня.
4.1. Поетапне зображення композиції вчителем з поясненням.
- А зараз слухаєте мене уважно і нічого ще не малюєте.
- Відкриваємо альбоми, та ставимо їх у вертикальному положенні.
- Простим олівцем наводимо стебло через ввесь аркуш.
- Наступним етапом є наведення ягідок малини та листки.
- Тепер ми беремо фарби гуаш двох кольорів – зеленого та червоного.
- Зеленими фарбами розмальовуємо стебло та листки , а червоними малюємо ягідки.
- На останньому етапі ви можете деталізувати свій розпис різними цікавими деталями – кучерями , пагонами чи крапочками.
- Не забувайте , що ви малюєте подарунок для мами , передайте їй свою любов та повагу через ваш ескіз.
4.2. Практична робота учнів.
- А зараз ви самостійно можете спробувати створити таку композицію. Тож приступаємо до роботи.
4.3. Індивідуальна допомога окремим учням.
- Якщо комусь потрібна буде моя допомога, піднімайте руку ,я до вас підійду і допоможу вам.
* Фізкультхвилинка.
4.4. Оцінювання, коментування та виставка найкращих робіт учнів.
- Я бачу, що ви гарно справилися із композицією. А зараз 1 ряд продемонструє свої роботи другому і третьому. Дякую! А тепер другий ряд, спочатку демонструє першому, а потім третьому. Спасибі! І третій ряд показує свої роботи першому і другому ряду. Молодці!
- Ті учні,які отримали смайлик, який вам підморгує прошу вийти до дошки разом зі своїми роботами. Це найкращі роботи,тому що вони виконані акуратно і охайно.
- Учні, які отримали смайлик, який посміхається теж непогано виконали свої роботи, проте вони були не досить охайними.
- А учні, які не отримали смайлик, то доопрацюйте свої роботи вдома.
5.Підсумок уроку.
5.1.Підсумкова бесіда.
- Якою була тема сьогоднішнього уроку?
- Чи сподобалося вам створювати подарунок для мами?
5.2.Прибирання робочих місць.
- А зараз приберіть свої робочі місця.
5.3. Задання домашнього завдання.
- Хто не встиг закінчити свою роботу на уроці, доробіть її вдома.
5.4. Прощання з класом.
- Дякую за те, що були дружніми, ви молодці, гарно і плідно попрацювали. Гарно дякую всім за увагу. До побачення!