Мета даного уроку - поглибити знання учнів про колір як засіб виразності живопису; розширити знання про колорит, теплі та холодні кольори, спокійні та напружені; розвивати творче мислення, уяву; виховувати любов до мистецтва.
Урок образотворчого мистецтва
У 4 класі
Тема. Поглиблення знань про колір як засіб виразності живопису. Створення засобами кольору певного за характером образу. Практичне завдання: створення кольорових композицій образів «Ранок», «День», «Вечір», «Ніч».
Мета. Поглибити знання учнів про колір як засіб виразності живопису; розширити знання про колорит, теплі та холодні кольори, спокійні та напружені; розвивати творче мислення, уяву; виховувати любов до мистецтва.
Обладнання та матеріали. гуаш,пензлі, пластикова дощечка або керамічна плитка, пензлі, презентація «Колорит в образотворчому мистецтві», робочий зошит з образотворчого мистецтва.
Хід уроку
Організація класу
Продзвенів і стих дзвінок…
Актуалізація опорних знань.
- Пригадайте, що таке колірне коло? (Це діаграма кольорів, яка наочно ілюструє, які кольори поєднуються один з одним, а які ні).
- Де в природі можна побачити чисті кольори? (Веселка)
- Назвіть послідовність розміщення їх на веселці. (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубій, синій, фіолетовий).
- Що ви знаєте про холодні та теплі кольори? ( теплі - вся жовто-оранжево-червона частина колірного кола. Вони нагадують колір сонця, вогню, те, що в природі дає тепло. А холодні – синьо-зелено-фіолетова частина. І відповідно нагадують колір льоду, водойми…).
- Чи пам’ятаєте ви, що таке колорит?
Зараз ми переглянемо презентацію «Колорит в образотворчому мистецтві», щоб ви добре запам’ятали цей матеріал.
Перегляд презентації.
Повідомлення теми і мети уроку . Мотивація пізнавальної діяльності.
Відгадайте загадки.
Летить над світом чорна птиця.
Усім на світі добре спиться. (Ніч)
Сірий бик у вікно ник. (Ранок, світанок)
Лисий віл усіх людей звів. (День)
- Про що були загадки? (Про частини доби).
Сьогодні ми попробуємо створити композиції образи: «Ранок», «День», «Ніч», «Вечір» у техніці монотипії. Відобразимо в їхньому колориті настрої різного часу доби.
Робота над темою уроку
1. Вступна розповідь вчителя з елементами бесіди.
- Які враження виникають у вас, коли ви згадуєте ранок? Який настрій з’являється? У якому колориті ви відобразили б його?
- А день?
- Ніч?
- Вечір?
Розріжте аркуш паперу на 4 рівні частини, щоб на кожній створити відбиток обраного колориту. Розведіть фарби до густини сметани. На пластиковій дощечці послідовно добирайте колорит для відбитків. За бажанням домалюйте деталі, які уточнять створені образи, зроблять їх виразнішими.
2. Підготовчі вправи.
Змішування фарб на палітрі.
1) Візьміть зелену фарбу. Утворіть кілька плям цієї фарби на палітрі. Додайте до кожної плями по черзі – жовтої, оранжевої брунатної (коричневої) фарби. Однаково зелені плями набувають різних відтінків.
2) Уявіть, що в наборі фарб немає зеленого кольору. Як можна самому його отримати? Змішай: сині фарби з жовтими, а також з оранжевою, охрою брунатною; до жовтих і оранжевих спробуй додати трохи чорної. Ви створили відтінки зелених кольорів палітри.
3) Тепер попрацюємо з синіми фарбами. Отримай бузково-фіолетові тони – змішай синю фарбу з червоною холодного відтінку (бордовою). Сині змішуй з зеленими фарбами. Утвориться глибокий гарний тон . Тони синіх можна робити світлішими чи «згущати» за допомогою ахроматичних кольорів (білого чи чорного).
Ми щойно створили гармонію або співзвуччя кольорів. Коли на картині переважає якийсь один
колір, то кажуть, що її написано у певній колірній гамі: синьо – зеленій, срібно – блакитній.
3. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем вчителя)
1) Подивіться, яку колірну гаму створили відомі художники Ван Гог, Куїнджі (на презентації), В Зарецький, Л. Сухова (підручник).
2) Перегляд зразка.
4. Практична робота учнів.
На пластиковій дощечці послідовно добирайте колорит задуманого вами зображення. Прикладіть лист паперу. Тоді від’єднайте його від дощечки. Це можна робити різко, плавно, прямо вгору піднімати, під кутом . від цього буде залежати зображення на папері.
Нагадати дітям про дотримання правильної постави.
5. Самостійна робота дітей.
Підсумок уроку.
Перегляд малюнків. Висловлення вражень від уроку.