на тему:
Тема: «Буду я навчатись мови золотої...»
Мета: сприяти поглибленню учнівських знань про невичерпну скарбницю фольклору; розвивати вміння аудіювання й говоріння, навички розмежовувати різні поняття, виховувати шану до рідної мови, прагнення до оволодіння літературною мовою.
Обладнання: роздатковий матеріал, картки, малюнки, святково прикрашений клас, рушники.
I Вступна частина.
Любі діти, гості, запрошуємо вас до нашої господи, на слово щире, на бесіду мудру - на наше свято - торжество рідної мови. Сьогоднішнє свято - то ще одна сходинка до нашого зближення, до родинного єднання «в сім'ї вольній, новій». Щасливі ми, що народились і живемо на такій чудовій, багатій землі - в Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б ми не були, відчуваємо поклик рідної землі, зачувши рідне слово.
Для кожного народу дорога його мова, а нам, українцям, найближча до серця - українська. Вона нічим не гірша від російської - така ж багата, від італійської - така ж співуча.
Отже, розпочинаємо нашу інтелектуальну гру для наших юних філологів, знавців української мови, літератури та фольклору.
II Основна частина.
Сьогодні на журі чекає нелегка справа. Нашим шановним членам журі стануть у нагоді такі найкращі людські якості, як мужність, адже так непросто дати справедливу оцінку, благородство, бо їм не раз доведеться говорити слова схвалення для підтримки гравців, чесність, адже лише істинна перемога може дати справжню радість.
3. Побажання успіхів учасникам гри.
1. Конкурс «Відгадування загадок».
1. На городі молода пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза).
2. Біла криничка, жовта водичка,
Хочеш водичку, розбий криничку. (Яйце).
5. Вийшла звідкись гарна дівка -
На ній стрічка-семицвітка;
А де з річки воду брала,
Там коромисло зламала. (Веселка)
2. Конкурс «Склади прислів'я».
Кажуть «Поспішиш - людей насмішиш». А як одним словом назвати вид усної народної творчості, до якого належить даний вислів?
Правильно, прислів'я.
Народі прислів'я вражають нас своєю влучністю, лаконічністю, поетичною формою багатого змісту. Вони - «перлини коштовні», за влучним висловом І. Франка, своєрідна скарбниця знань. Це енциклопедія народного життя. Збирати і записувати прислів'я і приказки дуже важко. Зараз ви на декілька хвилин перетворитесь на збирачів цих жанрів.
(Картки з розрізаними на окремі слова прислів'ями)
Хто рано підводиться, за тим діло водиться.
Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
Вода сполоще все, крім злого слова.
Від поганого коріння не жди доброго насіння.
Хто вчора збрехав, тому вчора не повірять.
З вогнем не жартуй, воді не вір.
3. Конкурс «Фразеологізми».
Замініть фразеологізми влучним одним словом, зберігши при цьому зміст виразу. Наприклад, крутити носом - вередувати.
4. Конкурс «Вгадай казкового героя».
Кожен з нас, в якому б віці не був, час від часу повертається до казки. Тому наступний наш конкурс так і називається - «Вгадай казкового героя». У мене є чотири факти, котрі вказують, хто це. Команда, що впізнає героя після першої підказки, отримує чотири бали, після 2-3, 3 -2, 4 - 1.
Персонаж 1.
4. Під час подорожі він зустрічає різноманітних звірів.
Відповідь. Колобок.
Персонаж 2.
Персонаж 3.
Персонаж 4.
5. Конкурс. «У світі літер».
Уявіть собі, що нема на світі жодної літери. Невідомо ще, як можна позначити на папері ту чи іншу річ. А вам потрібно письмово передати якусь інформацію друзям. Спробуйте зобразити на папері такий текст: «Ми - учні Сиваської ЗОШ № 1. Ми живемо в прекрасній країні, де щодня сходить сонце, де синє небо, високі гори, широкі ріки, квітучі поля. Завітайте до нас у гості. З найкращими побажаннями команда ...класу».
6. Конкурс. «Гра з глядачами».
Шановні глядачі, настав час проявити і вам свої знання, вміння. Тож поки наші команди працюють над створенням своїх шедеврів я перевірю вашу ерудицію.
(іменник)
Представлення глядачами гуморесок.
7. Конкурс «Перекладач».
Переклад тексту українською мовою.
8. Конкурс. Асоціації.
За названими словами визначити назву твору та його автора.
6 клас
1. Свиня Манюня, метро, дід Варава. (В. Нестайко «Тореадори з
Васюківки»).
7 клас
1. Хлопчик, мати, квітка щастя. (Б. Лепкий «Цвіт щастя»).
2. Олена Булига, агроном, незвичайний хлопчик. (Б. Харчук
«Планетник»).
3. Юрко, Тося, маленькі каченята. (Євген Гуцало «Сім'я дикої качки».
9. Конкурс «Бліц-турнір».
10. Псевдонім Т. Г. Шевченка. (Кобзар).
4. Частина тексту, в якому перший рядок починається з відступом. (Абзац)
10. У реченні найчастіше виражається іменником або займенником у називному відмінку. (Підмет).
10. Конкурс. «Домашнє завдання».
(вірші і малюнки про мову).
Оцінювання роботи учнів.
Слово вчителя. Я була б дуже рада, коли б від сьогоднішнього свята ви залишили б у своєму серці хоча б одну часточку любові до рідної мови.
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть.
Як степу красу малинову,
Як рідного неба блакить.
А з цим словом бувайте здорові, нехай буде весело у вашій оселі. Хай родить у вас жито, пшениця і всяка пашниця.