Урок на тему "Війна в Україні у дзеркалі роману А. Камю "Чума"

Про матеріал
Розробка уроку для вчителів та учнів 11 класу. Урок-пошук, із використанням міні-проєктів, які підготували учні. Допомагає реалізувати завдання чинної програми із зарубіжної літератури.
Перегляд файлу

Тема уроку : Війна в Україні у дзеркалі роману А Камю « Чума»

Мета  літературної освіти

Цілі :

 -  Залучити учнів до спільної роботи за творчістю А.Камю ;

 - Формувати предметні компетентності на основі систематизації та узагальнення знань програмового матеріалу  з вищезгаданої теми ;

 - розвивати критичне мислення, творчі здібності учнів ;

- спонукати учнів замислитися над проблемами людського буття : життя і смерті, честі і безчестя, людяності й жорстокості,

Змістова лінія літературної освіти: ціннісна, літературознавча, культурологічна, комунікативно- мовленнєва, діяльнісно- організаційна

 Очікувані результати:

  • дослідити зв’язок  твору  з естетичними й ідейними шуканнями доби;
  • критично ставиться щодо зображеного світового буття як абсурдного;
  • зробити  висновки щодо ролі прочитаних творів для сучасного читача.

Тип уроку :  урок – дослідження, урок захисту міні - проєктів

Хід уроку

                                                 Найбагатший час – минулий,

                                                   найзагадковіший – майбутній,

                                                       найвідповідальніший – теперішній

(о. Ігор Цар).

І Зачин уроку

            Вступне слово - звернення вчителя до учнів

  •   Напередодні 23 лютого   готувалися до уроку  в 11 класі на тему « Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти». Б. Брехт – драматург-новатор. Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі. Учні шукали висловлювання видатних діячів України та світу щодо проблеми війни та миру іноземною мовою.  Прокинулась 24 лютого від телефонного дзвінка сестри. Було ще зовсім темно. Сонна, почула в слухавці: “Прокидайся, війна почалась».  І перше , що  прийшло на думку  це були слова  з твору А Камю «бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь у закрутку меблів або в стосі білизни, вона терпляче вичікує своєї години в спальні, в підвалі, у валізі, в носовичках та в паперах, і, можливо, настане день, коли на лихо і в науку людям чума розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста."
  •  Інтелектуальна розминка.  Розв’яжіть кроссенс.  Визначте тему та ідею кроссенса.

   Очікувані відповіді:

    1.Чума – інфекційна хвороба, що була поширена в середні віки і забрала багато людських життів, проте спільними зусиллями медики її практично ліквідували;

   2. «Коричневою чумою» називають фашизм. На можливість такого тлумачення вказує сам автор, зазначаючи, що «зміст «Чуми» – це боротьба європейського руху опору проти фашизму, і датуючи події 194… роком;

3. Більшовизм -революційна марксистська течія політичної думки і політичний режим, пов'язаний з формуванням жорстко централізованої, згуртованої і дисциплінованої партії соціальної революції;

4. Голодомор в Україні- мільйони українських селян, які загинули мученицькою смертю від голоду, заподіяного сталінським тоталітаризмом у 1932 – 1933 роках;

5.  Сталінізм — синонім тоталітаризму ,  диктатури, репресій

6. Комуністична партія Китаю -  на даний час зберігає домінуюче положення в державі, при цьому, здійснюючи контроль та монопольне управління не тільки над усіма державними органами,  а також і над суспільством,

7. Релігійний фанатизм  — сліпа, фанатична, доведена до крайньої міри відданість релігійним ідеям і прагнення до неухильного слідування їм у практичному житті, нетерпимість до іновірців чи інакомислячих, 

8.  Путіні́зм — ідеологічна підтечія російського фашизму (див. рашизм), що зародилася в середовищі російської політичної еліти на початку 2000-х років і є домінуючою державною ідеологією в сучасній росії;

  9. – «Світове зло у будь-якому з проявів».

Метафора зла : Тару говорить: "Чума — не тільки хвороба, не тільки війна, це також смертні судові вироки, розстріл переможених, фанатизм церкви і фанатизм політичних сект, загибель безневинної дитини в лікарні. Бути "зачумленим" — це не лише готовність убивати, а й непротистояння насильству, примирення з тими, що вбивають.

  • А. Камю шукає в людині сили, що піднімають супроти зла, і знаходить їх у самій природі людини, яка здатна кинути виклик Богові й Долі й одвічному хаосу.

І. Оголошення теми, мети  і завдань уроку

 Завдання міні – проєктів

  • Розкрити :
  • В чому сенс людського життя?
  • Як зберегти світло людської душі?
  • Чому  війна в Україні ,немов чума, знецінює вартість людського життя, топче  і руйнуює людські надії, прагнення, сподівання.

ІІ  сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

   Повідомлення учнів :   Міні – проєкт І      “Три дні,  які змінили світ…” ( слайди № 7-16)

Висновок вчителя. У світі завжди існувала чума, як завжди існувала війна, але вони завжди заставали людей зненацька .  Чума...в  Орані   стала спільною справою».  Люди повинні були зрозуміти,що кожен день їхнього життя під загрозою . 24 лютого 2022 року назавжди розділило життя українців на до та після.

Сьогодні українці об'єднані як ніколи — голими руками зупиняють танки та БТРи, виходять на мітинги в окупованих містах, бо покірно мовчати не вміють. Кожен українець на своєму фронті самовіддано воює за свою країну як волонтер, журналіст, хакер, кухар, водій, митець тощо. Війна стерла усі хиткі насадженні конструкти, що вносили роз'єднання, усвідомлення української ідентичності невідворотно викристалізовується в кожному громадянині України.
      
   Повідомлення учнів :   Міні проєкт ІІ «Страждання дитини – то наш гіркий     хліб……..»  ( 17-23слайди)

Поетична пауза

Хто дав тобі право класти всіх їх у мене? -

питає земля.

якою мовою мені до них говорити?

як пропускати коріння попід їхніми горлами,

з яких не вийде вже ані звуку,

ані мертвецького стогону?

ти знаєш, як мені - жити із їхнім мовчанням

усередині свого піщаного в цьому закутку

тіла?

хто дав тобі право класти всіх їх у мене?

восьмилітню Ритку, яка тільки й хотіла,

що лікувати тварин,

шестилітню Олесю,

над якою тепер проростає осінній крокус,

бо я, я його туди вирядила,

над дитяче тільце,

одне із 422 - а це більше, чуєш,

ніж у мені є насіння осінніх крокусів?

хто, хто дав тобі право класти всіх їх у мене,

а потім і самому сюди проситися?

не впущу тебе тепер, чуєш,

не дам прижитися,

підживитися з їхньої тиші,

з моєї болесті.

вчитиму всі їхні імена до останньої літери,

знайду для кожного квітку,

пагін, паросток пам’яті,

а тебе згною неоплаканим, -

каже земля російському солдатові

і витрясає із себе

безіменні його кістки.

 

Ізюм, 16.10.22

Висновок: Смерть Отона в романі « Чума» сколихнула оранців.    Але  найстрашніше, що відучора загиблих дітей в Україні стало вже 425, і за цими цифрами стільки болю, що його годі осмислити чи навіть довідчути. Увесь світ має згуртуватися, щоб допомогти нам зупинити війну, в якій гинуть і страждають діти! Вірю, що незабаром кожна дитина разом з усією Україною святкуватиме перемогу. Діти — майбутнє вільної України. Діти мають жити й зростати щасливими! 

   Пісня Милі, Хороші Дорослі!Забороніть війну!Звукозапис Юрий Скорец https://www.facebook.com/yurii.skorec

   Повідомлення учнів :      Міні- проєкт ІІІ “ Момент істини для героїв” ( слайди 24-36  )

 ( хвилина мовчання)

 Висновок вчителя :  Молитва

Це моя гвинтівка. Таких гвинтівок багато, але ця моя. Моя гвинтівка – мій найкращий друг. Це моє життя. Я повинен навчитися володіти зброєю так само, як володію своїм життям. Без мене моя гвинтівка марна. Без моєї гвинтівки марний я. Я повинен влучно стріляти з моєї гвинтівки. Я повинен стріляти точніше, ніж ворог, який намагається мене вбити. Я повинен застрелити його до того, як він застрелить мене. І я це зроблю. Клянуся перед Богом. Я і моя гвинтівка – ми захисники моєї країни. Ми не боїмося ворогів. Ми рятівники життя. Нехай буде так. Поки не залишиться більше ворогів і не настане мир. Амінь.

Підсумок уроку

Творче завдання : Визначити спільні риси чуми і війни : ( слайди 37- 39)

  • зміна побуту: черги, нестача продуктів, води, мародерство;
  • і чума і війна – це “ погранична ситуація ”: кожен робить свій вибір;
  •  виникає “проблема героїзму ”: чи вважати героями тих, хто просто чесно виконує свої обов’язки;
  •  виникає проблема “позитивного вчинку ”;
  •  і чума, і війна стосується всіх, не обираючи за становищем у суспільстві, багатством, віросповіданням;
  •  перемогти чуму і війну можна тільки об’єднавшись разом;
  •  чуму і війну можна перемогти, але немає гарантії, що вони не повернуться.

 

  Вправа  « Вільне письмо»   Коли закінчиться війна…Свої думки уні  записують на квітах калини, потім озвучують біля дошки і прикріпляють на кущ .( слайд 40)

 Пісня  ТАМ , БІЛЯ ТОПОЛІ , КАЛИНА РОСТЕ – YouTube  www.youtube.com › watch

 Посилання на відео автора:https://www.youtube.com/watch?v=ZTUhEMjLpvo&t=1s.

Висновок вчителя :

  • Робота над епіграфом : Найбагатший час – минулий, найзагадковіший – майбутній, найвідповідальніший – теперішній (о. Ігор Цар).
  • У складні часи ми шукаємо відповіді на нові й непрості запитання й виклики. Якою є наша роль? Що ми можемо зробити? Чим зарадити? Як буде далі?

     Кажуть, що минуле не належить нікому зокрема. Воно – надбання нинішніх і майбутніх поколінь, бо саме їм належить винести з нього всі найсерйозніші уроки, щоб подібні людські трагедії не повторилися. Ніде і ніколи! Майбутнє України: дім, який ми будуємо для себе.  Ми гостро відчуваємо,  що всі ми з вами однієї крові.  І щиро бажаємо  побудувати сильну, вільну, багату, сучасну та передову країну, в якій буде комфортно та щасливо жити нам і нашим дітям  А в теперішній найвідповідальніший час сьогодні в українців одне бажання: щоб скінчилася війна, завершилася нашою перемогою і настав мир.  Разом до перемоги.

Домашнє завдання  : підготуватися до написання творчої роботи за романом «  Чума» А. Камю

 

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
22 березня 2023
Переглядів
657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку