Урок на тему "Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи.Поняття про індикатори.

Про матеріал
ознайомити учнів з хімічними властивостями води, а саме із взаємодією з оксидами; дати поняття що таке оксиди, кислоти, основи та індикатори, розвивати вміння писати рівняння реакцій, аналізувати хімічні процеси.
Перегляд файлу

                                        Урок                                  7 Клас

 

Тема: Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори.

Мета: ознайомити учнів з хімічними властивостями води, а саме із взаємодією з оксидами; дати поняття що таке оксиди, кислоти, основи та індикатори;

            розвивати вміння писати рівняння реакцій, аналізувати хімічні процеси;  виховувати почуття взаємодопомоги та інтерес до вивчення хімії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу .

Форми роботи: фронтальна бесіда, розповідь вчителя, тести, лабораторні досліди, завдання на картках.

Обладнання: підручник хімія 7 клас, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, штатив з пробірками, розчини кислот і лугів, індикатори, склянки з водою.

 

                                                  Хід уроку

 

І.     Організаційний момент.

      (Діти вибирають один із смайликів, який відповідає їхньому настрою на початку уроку)


 

 

ІІ.    Перевірка домашнього завдання.

  1. Що таке масова частка розчиненої речовини? Пригадайте формулу для знаходження масової частки розчиненої речовини.

Закінчіть рівняння реакцій:

Р + О2 →

Са + О2 →

С + О2 →

Na + О2 →

Розв’язання задач по карточкам.

  1. Калій хлорид масою 30 г розчинили у воді масою 120 г. Яка масова частка калій хлориду у добутому розчині?

Дано:                                                                     Розв’язання:

m (КCl) = 30 г                           1. Яка маса розчину?               

m (H2O) = 120 г                       

w (KCl) - ?                                 2. Яка масова частка калій хлориду в  

                                                        розчині?

                                                  

Відповідь: w (KCl) = 20% 

  1. Обчисліть масову частку хлоридної кислоти у розчині, одержаному розчиненням 33,6 л гідрогенхлориду в 245,25 г води (н.у.).

Дано:                                                                     Розв’язання:

V (НCl) = 33,6 л                      1. Яка кількість речовини гідрогенхлориду?               

m (H2O) = 245,25 г                      

w(НCl) - ?                               2. Яка маса гідрогенхлориду?               

                                   

                                        3. Яка маса утвореного розчину?

                                           

                                        4. Яка масова частка гідрогенхлориду в   розчині?

                                            

Відповідь: w (НCl) = 18,25% 

III.   Мотивація навчальної діяльності.

        Діти, Ви вже знаєте, що вода може реагувати з багатьма речовинами. Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося  із взаємодією води з оксидами  неметалів. Поняття про індикатори. Ми  разом з вами навчимося складати рівняння реакцій взаємодії води з оксидами неметалів.   Узнаємо,  які речовини називаються  кислотами, основами, що таке індикатори.         

IV. Вивчення нового матеріалу.

           План.

  1. Взаємодія води з оксидами.
  2. Поняття про кислоти.
  3. Поняття про основи.
  4. Поняття про індикатори.

                                    1. Взаємодія води з оксидами.

Діти ви вже знаєте, що вода здатна вступати в хімічні реакції з багатьма речовинами як простими так і складними. Однією з найважливіших є реакція води з оксидами. Давайте з вами з’ясуємо, що ж таке оксиди?

Отже, оксиди – це  складні речовини (або бінарні сполуки), утворені двома елементами, один з яких Оксиген. В оксидах хімічний елемент Оксиген має валентність ІІ, ступінь окиснення −2.  

За можливими валентностями елементів від 1 до 8, відомо 8 типів  оксидів: Е2О, ЕО, Е2О3, ЕО2, Е2О5, ЕО3, Е2О7, ЕО4.

Назви оксидів складаються із  двох слів: перше – назва елемента, друге – оксид. Якщо елемент має змінну валентність та утворює декілька оксидів, то валентність елемента зазначається в дужках римською цифрою після назви елемента.).

Діти як ви думаєте, які бувають оксиди? Давайте з вами з’ясуємо разом, тому записуємо в зошиті таку табличку.

Приклад оксидів:

H2O — гідроген оксид або вода.

На Землі вода зустрічається у всіх трьох агрегатних станах — газоподібному (водяна пара), рідкому і твердому (лід, сніг).

А зараз діти ми з вами разом зробимо і заповнимо табличку про фізичні властивості води:

Фізичні властивості води

Колір

Безбарвна

Смак, запах

Без смаку і запаху

Агрегатний стан

Існує в трьох агрегатних станах: рідина, газ, тверда речовина

Температура кипіння

100◦С

Температура замерзання

0◦С

Тепло- та електропровідність

Погана

Зараз ми з вами діти проведемо лабораторний дослід, але перед початком досліда ми з вами повторимо правила техніки безпеки!

Правила техніки безпеки!

Вручити  дітям  інструкції – пам’ятки.

1.   Будьте максимально обережні, виконуючи роботу.

2.   Виконуйте лише ті досліди, які описані в інструкції

3.   Під час роботи з кислотами бережи очі. У разі потрапляння кислоти на руки слід негайно змити її великою кількістю води та обробити уражене місце натрій гідроген карбонатом.

4.   Уважно  читайте  етикетку  на  банці  з  речовиною, яку  берете  для досліду.

5.   Відкривши  банку, не  кладіть  пробку  на  лабораторний  стіл, а поставте  її.

6.   Наливаючи  рідину, посудину  з  реактивом  беріть так, щоб етикетка  була  направлена  в  бік  долоні, знімайте  краплю  з  краю  шийки, інакше рідина  стікатиме  по  склу, псуватиме  етикетку  й  може пошкодити  шкіру  рук.

7.   Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.

8.Не зазирайте в пробірку, в якій нагрівається рідина і не нахиляйся над посудиною, в яку наливають будь – яку рідину, тому, що найдрібніші краплі можуть потрапити в очі.

9.Посудину, з  якої  взяли  реактив, відразу  ж  закрийте  й  поставте  на місце.

10.Розбавляючи кислоту, її слід лити тонкою цівкою у воду.

11.   У разі  потрапляння  кислоти  на  руки  або  обличчя  шкіру  необхідно 

промити проточною водою, а  потім  3  %  розчином питної соди, розчином оцтової кислоти у випадку лугів.

Повторивши правила техніки безпеки, тепер можемо з вами зробить лабораторний дослід.

Проведемо лабораторний дослід взаємодія між кальцій оксидом і водою. В порцелянову чашку помістимо  порошок СаО та обережно доллємо води. Відбувається бурхлива реакція з виділенням тепла. Утворюється пухкий білий порошок  кальцій гідроксиду (гашеного вапна), що частково розчиняється у воді. Дослідимо добутий розчин лакмусовим папірцем – папірець забарвлюється в синій колір.  Лакмусовий папірець є індикатором (від англійського indicate – вказувати), зміна його кольору свідчить про присутність кислоти чи лугу в розчині. Як кінцевий результат досліда ми з вами запишемо рівняння реакції.

           Рівняння реакції СаО + Н2О = Са(ОН)2   (кальцій гідроксид або гашене вапно)

                                                   2. Поняття про кислоти.

Для начала діти ми з вами запишимо в зошит що таке кислоти?

Отже, кислоти – це складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену, з’єднаними з кислотними залишками. Зараз ми з вами попрацюємо з підручником, відкриваємо і записуємо рівняння реакції.

Запишемо рівняння реакцій.(ст 161 підручника Табл. 5)

Оксид неметалу + вода = кислота

SO2 + H2O →

P2O5 + H2O →

Бачу діти ви трохи втомилися тому давайте проведемо фізкульт хвилинку!!!

Слухати ми перестали I тепер вci дружно встали. Будемо відпочивати, Нумо вправу починати. Руки вгору, руки вниз, I легесенько прогнись. Покрутились, повертілись, На хвилинку зупинились. Пострибали, пострибали, Раз — присіли, другий — встали. Хто ж там, хто вже так стомився? І наліво нахилився. Треба дружно всім нам встати, Фізкультпаузу почати. Руки вгору, руки вниз, Вгору трішки подивись. Руки склали, як вітряк, І покрутимося так. Вище руки підійміть І спокійно опустіть. Потім дружно всі сідаймо І до праці приступаймо.

                                            3.Поняття про основи.

Отже, разом записуємо в зошит.

Основа – це складна речовина, яка утворена атомом металу та однією або кількома групами ОН. Розчинні у воді основи називаються лугами. Зараз ми з вами попрацюємо з підручником, відкриваємо і записуємо рівняння реакції.

Запишемо рівняння реакцій. (ст 161 підручника табл.6)

Оксид металу + вода = основа

Na2O + H2O →

CaO + H2O →

 

                                        4. Поняття про індикатори.

Запишимо з підручника (ст.162) з вами у зошит визначення.

Індикатор (від англ. слова «визначати») — це складні органічні речовини, які змінюють свій колір у розчинах кислот і лугів.

Діти, розгляньте індикатори на ваших столах. Зверніть увагу на їх складні назви. Ми з вами разом визначимо колір індикаторів в дистильованій воді, середовище нейтральне. Вчитель демонструє колір індикаторів у нейтральному середовищі.

Для того, щоб ви могли провести досліди ми з вами вже повторювали правила техніки безпеки. Я думаю ви ще не забули їх!!!

Тому можете виконати дослід, заповніть таблицю, користуючись інструкцією:

  1. Налийте у три пробірки 1- 2мл розчинів сульфатної кислоти H2SO4
  2. Налийте у інші три пробірки розчину натрій гідроксиду NaOH.
  3. У кожну пробірку по черзі додати краплю індикатора: лакмусу, метил оранжевого, фенолфталеїну.
  4. Запишіть результат у таблицю.

 

Індикатор

 

Забарвлення досліджуваної речовини

Дистильована вода (нейтральне середовище)

Розчин кислоти(кисле середовище)

Розчин лугу (лужне середовище)

Лакмус

 

 

 

Метилоранжевий

 

 

 

Фенолфталеїн

 

 

 

 Відповідь:

Індикатор

 

Забарвлення досліджуваної речовини

Дистильована вода (нейтральне середовище)

Розчин кислоти(кисле середовище)

Розчин лугу (лужне середовище)

Лакмус

Фіолетовий

червоний

Синій

Метилоранжевий

Оранжевий

червоний

Жовтий

Фенолфталеїн

Безбарвний

не забарвлює

Малиновий

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Діти, сьогодні ми з вами поглибили свої знання про взаємодію води з оксидами, поняття про кислоти, основи, та індикатори.Тому закріпимо урок виконанням тесту.

Тести

1. Формула сульфатної кислоти:

 а) Н2SO3; б) Н2SO4; в) Н2S.

2. Масова частка речовини в розчині вимірюється у:

а) грамах; б) мілілітрах; в) %

3. Виберіть формулу гашеного вапна:

а) СаО; б) СаС12; в) Са(ОН)2.

4. Індикатором називають:

   А) всі існуючі речовини

   Б) лише органічні речовини

   В) речовини, що змінюють своє забарвлення, залежно від середовища

   Г)речовини червоного або малинового кольору.

5. Найпоширеніший оксид у природі:

 а) СаО;б) Н2O; в) А12O3.

6. Укажіть луг:

 а) Мg (ОН)2; б) NаОН; в) Fe(OН)3.

7. Оксид, що може перебувати в трьох агрегатних станах:

а) SO3; б) Cl2O7; в) Н2O.

8. Гідрат оксиду Р2О5 є:

а) кислотою; б) основою; в)оксидом

9. У кислому середовищі фенолфталеїн:

А)малиновий

 Б)червоний

 В)фіолетовий

 Г)безбарвний

10. Укажіть позначення масової частки :

а) m ; б)V ; в) w.

11. До основ належить:

а) НС1; б) КОН; в) SO2.

12. У лужному середовищі жовтіє саме:

 А)фенолфталеїн

 Б)метиловий оранжевий

 В)лакмус

 Г)правильної відповіді немає

 

VI. Домашнє завдання.

        Вивчити§ 24, опрацювать конспект, впр 2, 7 ст 164.

 

VII.   Підручник:

  1.  Григорович О.  В.  Хімія: підруч. для 7 класу.  загальноосвіт.  навч. закл.  / О. В. Григорович. -  Х.: Вид-во «Ранок», 2015. - 192с.:іл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
11 вересня
Переглядів
146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку