Читання - найкраще навчання. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, пам'ять, уява, слухові та звукові аналізатори. Не володіючи читанням, дитина втрачає до нього інтерес, погано засвоює і розуміє зміст, швидко стомлюється. Тому я приділяю велику увагу проблемі вдосконаленню навичок читання, бо читання є основою опанування всіх наук, всіма навчальними предметами і активно впливає на мовний і розумовий розвиток учнів, розвиток людського інтелекту.
Моя мета - навчити дітей добре читати. Адже читання - це віконечко через, яке діти бачать, пізнають світ і самих себе. Я малюю в своїй уяві, а потім відтворюю на уроці витворені мною нові методи і форми навчання. На уроках читання вирішується багато проблем естетичного, морального й етичного розвитку дитини. Успішно вирішити їх можна за умови добре спланованого уроку, який був і залишається основною формою навчально-виховної роботи. Мета уроку має чітко відображати навчальні завдання, його розвивальну і виховну спрямованість.
Молодший школяр читає в основному на уроці, тому важливе значення має уміння вчителя так організувати роботу над текстом, щоб максимально використати його навчальні, виховні і розвивальні можливості. Важливу роль налаштування до роботи відіграє емоційне налаштування. На цьому уроці я використовую ігровий момент, де до дітей на урок завітала гостя, учні знають, що це Мудра Сова, вчителька Лісової школи, яка на урок приносить цікаві завдання і, крім того, бажає подивитися, як працюють учні. В кінці уроку нагадую, що гостя була задоволена роботою учнів на уроці. На етапі - мотивації - розпочала урок з постановки проблемного питання. Це активізує учнів, пробуджує логічне мислення, висловити свою думку. Сприяє збільшенню швидкості читання завдання під час групової роботи, де з окремих слів учні складали речення. З метою вдосконалення вимови провела на уроці хвилинку виразного читання на основі діалогу. Найважливіший етап уроку - усвідомлення змісту. У процесі роботи я ставила різні завдання щодо розкриття і розуміння творів. Завершальний етап роботи над змістом текстів - визначення головної думки. Підсумовуючи зроблене, з'ясовую, чи всі зрозуміли, над чим працювали, про що довідалися, що сподобалося.
Тому складений мною конспект уроку має значну освітню значимість.
У ньому приділена велика увага вдосконаленню навичок виразного читання, умінню швидко орієнтуватися в тексті, порівнювати зміст різних творів, збагачуванню словника учнів, розвитку кмітливості, образного мислення, а також виховується любов до природи, дбайливе ставлення до неї, почуття відповідальності за дії і поведінку людини в природі, а також почуття захоплення красою природи.
На уроці використовуються різні форми навчання: робота в групах, гра "«Так чи ні?", фізкультхвилинка з піснею та хороводом, робота з таблицею почуттів.
Необхідно пам'ятати, що у початковій школі формується не просто учень, який вміє читати і писати, а мовна особистість, з достатніми комунікативними можливостями, мотивацією до самостійного читання. Багата книжкова культура нашого народу дає підстави сподіватися на майбутній розвиток культури дитинства, і ми, педагоги, маємо це враховувати.
Тема: О. Олесь «Ялинка» та С. Носань «Ялинка»
Мета: Вдосконалювати навички виразного читання, уміння швидко орієнтуватися в тексті, збагачувати словниковий запас, розвивати уміння узагальнювати, робити висновки. Виховувати любов до природи привчати дітей до мудрого використання багатств природи.
Обладнання : картки із завданням для групової роботи, таблиця почуттів, ялинка, ялинкові прикраси, макет сови.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
Продзвенів уже урок.
Починаємо урок.
Він зимовий і цікавий,
І гостей зібрав чимало.
Поверніться до гостей
І промовте:»Добрий день!»
1 учень: Вдобрий день і в добрий час
Завітали ви до нас.
2 учень: Всіх гостей ми в нас вітаємо.
Подивіться, що ми знаємо!
Зараз Влада сяде перша,
А за нею і хлоп’ята.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти.
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Тож гаразд, часу не гаєм
І урок вже починаєм.
ІІ. Актуалізація і систематизація опорних знань
Не стулить і намить очей –
Вночі полює на мишей,
За то удень відпочиває.
І це не кішка, а …(сова).
Гра «Так чи ні?»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
3.1. Фізкультхвилинка
- А зараз я запрошую вас до мого казкового лісу на новорічний хоровод.
ІV.Опрацювання нового матеріалу
4.4.Читання вірша за особами та аналіз
4.5.Робота із таблицею почуттів
- Давайте із моєї таблиці почуттів виберемо ті слова, які найточніше передають його настрій в цей час.
1) Читаю слово, а вони хором повторюють.
- Так, які слова передають стан його душі?
- Знайдіть в тексті слова зайчика і спробуйте прочитати з почуттям гніву, обурення, тривоги.
- Молодці! А ви знаєте мені сьогодні сорока на хвості принесла таку новину, що учні з вашого класу на Новий рік готують показати інсценізацію вірша О. Олеся, давайте попросимо їх оплесками показати нам свої артистичні здібності.( плескають у долоні)
- Молодці! Нам дуже сподобалося. Ви справжні артисти.
- Подивіться на малюнок і скажіть: «Чого ж вас навчає цей вірш?»
- З приводу цього питання Мудра Сова принесла вам іще таке завдання.
- На парті у вас лежать конверти. Вам треба вибрати речення, які будуть відповідати вашому завданню.
- 1 група працює над запитанням: «Що ж станеться, коли ми вирубаємо ліси?»
- 2 група – «Що ж станеться, коли ми збережемо ліси?»
- Який же вам більше подобається ліс?
4.6.Фізкультхвилинка
- Ялинки залишилися всі цілі в лісі. Ніхто їх не рубає, і зараз ми відпочинемо серед цієї краси.
- Закривайте очі і уявіть, що ви сидите на пеньочку серед лісової галявини. Тихо-тихо у вранішньому лісі. Легенький вітерець обвіває ваше обличчя. Все навколо вкрите снігом – і земля, і дерева…
Відпочиває ваш мозок, земля віддає вам силу. Повільно відкриваємо очі: подивились на мене, усміхнулися усі. Іще мить і ви готові працювати далі, долати нові вершини знань.
V. Опрацювання оповідання
5.1. Мотивація навчальної діяльності
- Традиція прикрашати свій будинок виникла дуже-дуже давно. А де ж її взяти? Тільки на передноворічному базарі?
5.2. Опрацювання оповідання
А) Ось про один такий базар розповідає С. Носань в своєму оповіданні «Ялинка».
Закрили підручники, щоб нічого не відволікало вашої ваги і уважно слухаємо текст, щоб потім дати відповідь на ось таке питання: «Хто дійові особи нашого оповідання?»
Б) Виразне читання вчителем
В) Перевірка сприйнятого питання
- Хто ж є дійовими особами нашого оповідання?
Г) Словникова робота
Д) - Зараз ви самостійно прочитаєте це оповідання і дасте відповідь ось на це питання: «Чому сім’я перестала купувати ялинки?»
Ж) - Чому сім’я перестала купувати ялинки?
- Ким працював Карпо Іванович?
- А хто такий лісник?
- Що несла сім’я з базару?
- Щоб зробив К.І., якби мав можливість щось виправити? Зачитайте.
- Прочитайте виділені речення. Чи передають основну думку твору.
- Чи погоджуєтеся ви з думкою лісника?
- Чому?
З) Робота над виразністю читання
- Наше завдання навчитися виразно читати, тому виразність будемо відпрацьовувати на діалозі.
5.3. Робота над діалогом
- Чи зрозуміли ви, чому необхідно оберігати, а не рубати ялинки?
- Що ви можете запропонувати замість пишного деревця на Новий рік, щоб було і гарно, і святково?
- Якщо ви погоджуєтеся з тим, що ялинка повинна залишитися в лісі, то прикрасьте її паперовими іграшками.
VІ. Підсумок уроку
Після такої цікавої подорожі повертаємося додому. А вдома вас матуся запитає:
Прочитали….
Дізналися….
Запам’ятали….
VІІ. Домашнє завдання