Урок 2 клас "Совість у людини головне. Василь Сухомлинський Горбатенька дівчинка"

Про матеріал

Тема.

Совість у людини - головне.

Василь Сухомлинський "Горбатенька дівчинка"

Мета.

Вчити аналізувати та оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб;

формувати вміння визначати головну думку твору;

поглиблювати знання дітей про загальнолюдські моральні якості;

удосконалювати читацькі навички.

Розвивати зв'язне мовлення, критичне мислення, вміння висловлювати власну думку.

Виховувати кращі риси людини: доброту, чуйність, бажання не залишати на одинці з своєю бідою немічних людей, інвалідів.

Обладнання.

Розсипане слово «ОПОВІДАННЯ», складові таблиці, листи для вікторини, портрет В.О.Сухомлинського, деформоване прислів'я, слова – риси характеру для асоціативного куща, малюнок дівчинки і назва твору, слова для словникової роботи і уточнення значень слів і виразів, запитання до гри «Швидко відповідай», завдання для роботи в парах, інтерактивна вправа «Мікрофон»

Тип уроку: засвоєння нових знань

Перегляд файлу

Тема.

Совість у людини - головне.

Василь Сухомлинський "Горбатенька дівчинка"

 

Мета.

Вчити аналізувати та оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб;

формувати вміння визначати головну думку твору;

поглиблювати знання дітей про загальнолюдські моральні якості;

удосконалювати читацькі навички.

Розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, вміння висловлювати власну думку.

Виховувати кращі риси людини: доброту, чуйність, бажання не залишати на одинці з своєю бідою немічних людей, інвалідів.

 

 

Обладнання.

Розсипане слово «ОПОВІДАННЯ», складові таблиці, листи для вікторини, портрет В.О.Сухомлинського, деформоване прислів’я, слова – риси характеру для асоціативного куща, малюнок дівчинки  і назва твору, слова для словникової роботи і уточнення значень слів  і виразів, запитання до гри «Швидко відповідай»,  завдання для роботи в парах, інтерактивна вправа «Мікрофон»

 

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Організація класу

Всі почули ви дзвінок

На улюблений урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть всі дівчатка

А за ними і хлоп'ятка.

Ласкавинки посилаймо.

Працювати починаймо!

  • Діти, посміхніться, щоб наш урок пройшов в теплій, дружній атмосфері, адже: «Якщо ти хочеш щоб життя усміхалось тобі, спочатку ти сам усміхнись життю». Поверніться один до одного посміхніться і  доторкніться долоньками.
  • А якими ви будете на уроці?

 

  1.  Мовна розминка
    1. Промовляння чистомовок

Сі-сі-сі - будьте впевнені усі,

Уть-уть-уть - весняні місяці ідуть,

Не-не-не - засяло сонечко ясне,

Іх-іх-іх - обігріло нас усіх.

Ами-ами-ами - вже весна не за горами.

Іти-іти-іти - їй радіють усі діти

Ки-ки-ки - і звірята, і пташки,

Ля-ля-ля - зрадіє матінка-земля!

 

  1. Читання складових таблиць

Без проблем щоб всім читати,

Із складовою табличкою слід попрацювати!

А яка нам буква буде у нагоді?

Загадка цікава стане у пригоді!

 

А) Загадка про букву:

Коли все у тебе гарно,

Коли день пройшов не марно,

Наче квітка розквітаєш,

На обличчі її маєш.

Посміхаються вуста.

Що це? Відповідь проста. (Посмішка)  - вивісити смайлик

 

Б) Читання за складовою таблицею П.

  • Читання з нарощуванням сили голосу.
  • Читання з пониженням сили голосу.
  • Читання з інтонацією запитання.
  • Читання з інтонацією захоплення.
  • Прочитати голосом ведмедика, лисички.

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

 

  1. Закріплення вивченого про оповідання

А) Робота над жанром твору, що вивчається.

 

  •                     Сьогодні вранці, відчинивши двері нашого класу, я відчула подих легенького вітру. Поглянувши на дошку, я побачила, що вітрисько-бешкетник переплутав букви, з яких складалося слово, що вказує на жанр сьогоднішнього літературного твору. Давайте спробуємо відновити це слово.

 

ОВАПОДІНЯН (Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу.)

 

Методика «Мозковий штурм»

  •                     Який літературний твір ми називаємо оповіданням?
  •                     Які герої в оповіданні називаються головними?
  •                     Хто пише оповідання?
  •                     Так, дійсно сьогодні ми будемо читати цікаве оповідання. А хто його автор, ви дізнаєтесь завдяки літературній вікторині. Відгадайте назви творів, уривки з яких я вам прочитаю.

 

Б)Літературна вікторина

  • Аж тут Оля скрикнула. Бачить – на траві лежить розм’якла на сонці цукерка, до неї прилип барвистий метелик, а вирватися ніяк не може.

«У привокзальному садку»

 

  • Ось він знайшов Ларису. Та скрикнула, засміялася й побігла. Потім знайшов Петрика.

«Про що думала Марійка»

 

  • Стоятиму під вербою літо, стоятиму осінь, зиму стоятиму. Засну, вкриє мене сніг і пробудить весна.

«Про що думала Марійка»

 

  • Маленькі дитячі серця стиснулися від жалю.
  • Невже ми ніколи більше не побачимося? – питає Оля. Сергійко мовчить. Він дивиться на Олю й думає …

«У привокзальному садку»

 

  1. Уточнення знань про В.О.Сухомлинського.
  • Що спільного мають ці твори?
  • Хто їх автор?
  • Сьогодні ми продовжимо знайомство з творами В.О.Сухомлинського. згадайте, що ви знаєте про цю людину?

 


 

  1.  Фізкультхвилинка.  У країні казочок …
  2. Ознайомлення з новим матеріалом В.О.Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»

Лиш той, хто вміє інших поважати.

Дружити вміє і товаришувати,

Той зможе у житті порядним стати.

І з чого починається людина треба прочитати. 

 

  1. Підготовка до читання.

А) Читання деформованого прислів'я

надиЛю чипонасяєть з брадо.

Людина починається з добра.

  • Як на вашу думку, чому саме так говорять?

(Про людину судять по її справах, по її вчинках і словах. )

  • Давайте згадаємо, а що означає слово «доброта» і пригадаємо, які людські риси характеру близькі за значення до слова доброта

(Лагідне, дружнє, турботливе ставлення до інших і самого себе)

 

Б) «Асоціативний кущ» до слова доброта


Співчуття

Працьовитість

Сміливість

Товариськість

Любов

Чуйність

Посидючість

Веселість

Людяність

Турбота

Заздрісність

Замкнутість

Милосердя


 

  1. Повідомлення теми уроку

 

А) Робота над назвою оповідання, ілюстрацією до нього.

  • То ж давайте познайомимося ще із одним твором В.О. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка».
  • Як ви думаєте, про кого це оповідання ?
  •  Уважно роздивіться ілюстрацію на дошці.
  • Чи можна із заголовка дізнатися про те, як автор ставиться до дівчинки? (Міркування учнів)

 

Б)  Словникова робота

- Читання слів: («Луною», читають дівчатка, читають хлопчики)


Чорноокий

горбатенька

пустотливих

насмішки

цікавість

здалеку

полегшено


 

  • Складіть з одним із слів на вибір речення.

 

 

 

  1. Читання твору підготовленими учнями класу з передбачуванням

 

  1. Уточнення і тлумачення значень слів і виразів :

Затамував подих – завмер, причаївся

Живенько – швидко;

Благав – просив;

Очі впились – уважно , пильно дивитись ;

Іспит – екзамен , перевірка ;

Перевів подих – заспокоївся, полегшено зітхнув;

 

  1. Читання оповідання учнями класу

 

Горбатенька дівчинка

Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.

  • Відчини двері й подивись, хто там стукає, - мовив учитель.

Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п'ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.

Вона була горбатенька.

 

  • Кого привів у клас директор?
  • Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?
  • Як ви думаєте, що трапилося далі?

 

 

Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.

У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.

 

  • Чого боявся вчитель?
  • Як сприйняли діти дівчинку?
  • Як ви думаєте, що трапилося далі?

 

 

Учитель полегшено перевів дух.

- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор, – вона приїхала до нас здалеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

Усі шість хлопчиків і дівчаток, що виділи за першими партами, піднесли руки:

- Я…

Учитель тепер спокійний: клас витримав іспит.

 

- Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?

 

  1.  Самостійне мовчазне читання тексту учнями, відшукування незрозумілих слів.

 

  1. Гра «Швидко відповідай»
  • Перевіримо, як ви зрозуміли оповідання.
    • Де відбувалися події?
    • Який йшов урок?
    • З чого це видно?
    • Хто перервав урок?
    • З якої причини?
    • Як звали нову ученицю?
    • Яку фізичну ваду вона мала?
    • Про що «мовчки благав» учитель?
    • Як діти зустріли новеньку?
    • Чому вчитель «полегшено перевів дух»?

 

  1. Вибіркове читання
  • Прочитайте те місце твору, де розповідається, чим займалися учні в класі.
  •  Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учитель дивився на своїх учнів.
  • Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учні зустріли дівчинку.

 

  1. Вправа на розвиток читацьких навичок.
  • Перегляньте текст і порахуйте, скільки разів у ньому зустрічається слово «дівчинка».

(5 разів)

  • Відшукайте в тексті питальні речення, прочитайте їх.

 

  1. Читання по черзі - до кого доторкнуся

 

  1. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 2 (вправи для очей)

 

  1. Рефлексія. Обмін думками, міркуваннями.
    1. Бесіда
  • Як ви гадаєте, чому вчитель так хвилювався? (Боявся, щоб не проявили жорстокість)
  • І якими виявилися діти?
  • Чи можна сказати, що між учнями цього класу та вчителем було повне взаєморозуміння? (Діти розуміли вчителя з одного погляду)
  • А як би діти були жорстокими і немилосердними, як би вони себе повели?
  • Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних, інвалідів.)
  • Як треба ставитися до таких людей?
  • Як би ви по іншому назвали це оповідання?
  • Чому нас навчило це оповідання?
  • Який ви для себе зробили висновок?

 

  1. Робота в парах. (Завдання на картках)
  • З'єднайте лініями, до кого відносяться подані слова і словосполучення.

 

Схилились над зошитами      

Мовив

Зайшов          УЧИТЕЛЬ

Тридцять п'ять пар очей впилися

Була горбатенька        ДИРЕКТОР

Затамував подих

Лагідно всміхалися        УЧНІ

Полегшено перевів дух       

Витримав іспит.         ДІВЧИНКА

 

  1. Розігрування діалогів
  • Перекажіть слова директора.
  • Розіграйте діалог, який міг відбутися на перерві після уроку.

 

  1. Підсумок уроку

А) Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжить думку:

На уроці:

я навчився…

я дізнався…

я зрозумів…

я хотіла б…

 

  • Мені сподобалось, як ви працювали. Дякую за роботу. Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. Тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли дійсно Людьми з великої букви.

 

Б) Оцінювання учнів

 

В) влучний вислів

Сказав мудрець:

- Живи, добро звершай!

Та нагород за це - не вимагай!

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізняє від мавпи і від звіра .

Хай оживає істина стара –

Людина починається з добра.

 

  1. Домашнє завдання:
    1. Виразно читати і переказувати текст.
    2. Завдання на вибір:
  • Підібрати прислів'я про добро
  • Намалювати ілюстрацію до твору.
  • Придумати свою кінцівку оповідання.

1

 

docx
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
1218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку