КРИВОРІЗЬКА ГІМНАЗІЯ №55 КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Урок № Інтегрований курс «Пізнаємо природу»
6-А клас НУШ
Тема: .
Явища пов’язані з рухами Землі. Зміна дня і ночі.
Зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі
Підготувала
вчитель: Капуста В.М.
2023
Дата: 14.11.2023
Мета:
розвивати предметні компетентності: ознайомити з явищами, пов'язаними з рухами Землі та їхнім впливом на наше життя та навколишнє середовище;
пояснити, як обертання Землі навколо своєї вісі викликає зміну дня і ночі;
вдосконалювати знання, як орбітальний рух Землі навколо Сонця викликає зміну пір року; розвивати уміння аналізувати і порівнювати природні явища,
розвивати ключові компетентності:
спілкування державною мовою: обговорювати питання, пов’язані з темою уроку, ділитися власними думками, ідеями, коментувати та оцінювати власну діяльність та діяльність інших;
інформаційно-цифрова компетентність: безпечно використовувати інтернет-ресурси, цифрові додатки, етично працювати з інформацією;
уміння вчитися впродовж життя: формувати власну потребу в навчанні, шукати та застосовувати потрібну інформацію;
соціальна та громадянська компетентність: уміння працювати самостійно та в команді з іншими, виховувати повагу один до одного, здатність приходити на допомогу.
Методи проведення: словесний (бесіда), наочний (робота з малюнками в підручнику), порівняльний, створення проблемної ситуації.
Обладнання, наочність:
презентація « Явища пов’язані з з рухами Землі»;
відеоматеріали «Викривлення простору», «Добовий рух Землі», «Чому змінюються пори року»;
підручник: Пізнаємо природу 6 клас, Д. Біда, робочий зошит..
Міжпредметні зв’язки: народознавство, математика, географія. астрономія, біологія.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.
Форма проведення: дистанційно.
Структура уроку
І. Органiзацiя класу………………………………………….……………….1 хв.
ІІ. Перевірка домашнього завдання …………….……………………. …….9 хв
ІІІ. Актуалiзацiя опорних знань та життєвого досвіду учнів ……………. 2 хв.
ІV. Мотивація навчальної діяльності ………………………………………1 хв.
V. Повідомлення теми і мети уроку ……………………………………….1 хв.
VІ. Вивчення нового матеріалу …………….……………………………….18хв.
VІІ. Узагальнення матеріалу.…………………………………………… …..42хв.
VІІІ. Рефлексія ………………………………………………………………..2хв.
.ІХ. Повідомлення домашнього завдання. ……………………..…………...1хв.
Х. Підсумки уроку………………………………… …..…………… ..........1хв.
Хід уроку
Слайд 1
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
1.Підготовка учнів до уроку.
Перевірка наявності обладнання.
2. Самоналаштування
Всі приєднались на урок
Новеньке щось пізнати.
Земля-планета – тут наш дім.
Про неї слід все знати.
Слайд 3
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Яких перетворень зазнають речовини?
2. Наведіть приклади зворотніх змін?
3. Які зміни речовин незворотні? Наведіть приклади.
4. За яких умов виникає пліснява
Чи завжди пліснява шкідлива?
5.Що відбувається з атомами під час горіння?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ
Слайд 4
Прийом «Доповни речення»
Сонячна система — це частина Галактики___________(Чумацький Шлях). Навколо Сонця по своїх орбітах рухаються___ (планети). Час, протягом якого планети здійснюють оберт навколо Сонця, називається ____________(рік). Планета Земля має форму__________(кулі). Земля розділена на дві півкулі_______________(Північну та Південну).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слайд 5
Прийом «Проблемне питання»
Що буде, якщо з неба зникне Сонце?
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ Cлайд 6
Тема нашого уроку «Явища пов’язані з рухами Землі. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі.»
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слайд 7
1.Що змушує Місяць обертатися навколо Землі, а планети - навколо Сонця?
Сила, яка утримує нас на поверхні Землі, Місяць — на орбіті Землі, а планети — навколо Сонця, досі не розгадана вченими. За теорією гравітації Альберта Ейнштейна, поблизу масивних тіл, наприклад Сонця, простір викривлений і планети реагують на це.
Слайд 8
Відеоматеріал. Порівняйте викривлення простору поблизу Сонця, Землі й Місяця.
Слайд 9
2. Гімнастика для очей
Слайд 10
3. Чому на Землі змінюється день і ніч?
Наша планета постійно обертається навколо своєї осі. Але ми не відчуваємо цього обертання Чому? (Тому що рухаємось разом з нею). І нам здається, що Земля залишається нерухомою, а рухаються Сонце, Місяць та зорі.
У народі є вислови: «Сонце зійшло, сонце сіло», «Сонце сходить на сході, заходить на заході». Насправді ж це Земля рухається — обертається із заходу на схід.
Відео. «Чому на Землі змінюється день і ніч»
Робота за підручником (мал. 86).
Сонце завжди освітлює лише половину земної кулі. На освітленій половині буде день, на іншій-ніч. Земля обертається із заходу на схід, а лінія сходу Сонця переміщується зі сходу на захід, розділяючи на денну й нічну півкулі (мал. 86).
Слайд13
Через те, що лінія сходу Сонця рухається вздовж поверхні Землі, зі сходу на захід, то на сході раніше сходить Сонце, а отже раніше настає ранок .
Завдання за картою часових поясів.
Встановлено, що у Києві Сонце сходить на 26 хвилин раніше, ніж у Львові, але на 23 хвилини пізніше, ніж у Харкові.
Слайд 14
Оскільки повний оберт навколо осі Земля здійснює за 24 години, то різниця в часі між двома точками, що розташовані на протилежних кінцях Землі.
Робота за підручником. (Завдання ст. 72)
У Києві 15.00. А що в цей час робить учень 6 класу в Новій Зеландії?
Слайд 16
Як життя на планеті підпорядковане добовому руху Землі?
З рухами Землі пов’язані життєвоважливі для нас явища.
Удень люди працюють та навчаються, вночі їх організм відпочиває.
Рослини ростуть, живляться вдень, а з настанням вечора квіти закривают пелюстки. Організм тварин також підпорядковується добовому ритму.
Слайд 17
Висновок.
Робота в зошиті.
Земля обертається навколо своєї осі із заходу на схід.
Наслідком обертання Землі навколо своєї осі є зміна дня і ночі та різниця в часі в різних точках нашої планети.
На схід від точки . де ми перебуваємо, Сонце сходить раніше, а на захід від нас- пізніше.
Слайд18
4. Фізкультхвилинка
5. Чому на Землі змінюються пори року
Слайд 19
Земля рухається навколо Сонця по еліптичній (близькій до колової) орбіті, тому відстань від Землі до Сонця впродовж року дещо змінюється.
Сонячне проміння освітлює нашу Землю під різними кутами.
Слайд 21-22
Чому Північний і Південний пояси найхолодніші, а тропічний – найспекотніший?
Та сама енергія від Сонця розподіляється поблизу полюсів на значно більшу площу, ніж біля екватора. То ж територія біля екватора отримує набагато більше сонячної енергії (і світла, і тепла), ніж біля полюсів.
Слайд 23-24
Відео. «Чому на Землі змінюються пори року»
Слайд 25
Пори року в Південній і Північній півкулях настають у різні календарні терміни.
Як життя на планетім підпорядковане орбітальному руху Землі?
Слайд 27
Висновок
Робота в зошиті
Земля обертається навколо Сонця по еліптичній орбіті.
Оберт Землі навколо Сонця та нахил земної осі до площини орбіти є причиною зміни пір року на Землі.
Зі зміною пір року пов’язані моменти рівнодень та сонцестоянь.
Рівнодення - це коли сонце знаходиться на екваторі, а день триває так само, як і ніч. Тобто вони тривають приблизно 12 годин. Це трапляється двічі на рік, близько 21 березня та 23 вересня.
Сонцестояння - це події, коли сонце досягає найвищої або найнижчої точки протягом року на небі. За рік у Північній півкулі відбувається два сонцестояння. (літнє та зимове). День літнього сонцестояння відбувається 21 червня( найдовший день року,), а зимового - 22 грудня (найкоротший день року).
VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Слайд 29
Вправа «Трибуна думок»
- Що таке добовий рух?
- Як ви розумієте орбітальний рух Землі?
- Дні сонцестояння – це…
Рівнодення – це …
Слайд 30
Прийом «Відкритий мікрофон»
• Сьогодні я дізнався…
• Було цікаво…
• Було складно…
• Я зрозумів (-ла), що…
• Тепер я зможу…
• Я навчився (-лася)…
ІХ. Домашнє завдання.
Слайд 31
Підручник, ст. 70-74, опрацювати матеріал;
ст. 79, завдання 2,3,4 (письмово).
Повторити ст. 42-74 (підготовка до перевірної роботи).
Х. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Слайд 32
Мотивація оцінок за урок