Як тварини пристосувались до життя у грунті

Про матеріал
Розробка уроку до теми "Як тварини пристосувались до життя у грунті" Інтегрований курс "Пізнаємо природу" 6 клас НУШ, за модельною програмою автора Д.Біда
Перегляд файлу

Тема уроку. Як тварини пристосувались до життя у грунті

Мета уроку:

 а) формування ключових компетентностей:

спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; уміння вчитися впродовж життя; інформаційно - цифрова компетентність; соціальна та громадянська компетентності; екологічна грамотність і здорове життя.
б)формування предметних компетентностей:

-         Знання: особливостей грунтового середовища; володіння термінологічним апаратом, що дозволяє зрозуміти особливості грунтового середовища, особливості  пристосування  організмів до грунтового середовищі; розуміння взаємозв’язків у природі.

-          Уміння: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між особливостями грунтового середовища та пристосуванням і поширенням організмів у грунтовому середовищі; між явищами живої природи та охороною довкілля.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: фронтально-колективні, групові, індивідуальні.
Базові поняття та терміни: грунт, щільність грунту, фільтр води, колообіг речовин, мінералізація речовин, грунтові бактерії та гриби, ґрунтоутворення,
Методи та прийоми:
1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): прийоми: «Ми –діти Природи, тому..», «Проблемне запитання», «Порівняй», « Дивуй»; обмін думками.
2). Репродуктивні: робота з підручником,  інструктивно- інформаційними картками, ілюстраціями, презентацією, зошитами .
3). Проблемно-пошукові: дослідження «Пастка Бербера» , гра «Портрет»  , кросворд, робота з цифровими додатками за QR-кодами , таблиця, робота з інформацією з додаткових джерел.
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: екологія , біологія,  інформатика,географія, література.
Обладнання:  інформаційні картки, таблиця ,м/м дошка, підручник, зошит, комп’ютер, презентація.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий
розвиток (формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості), підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Прийом « Ми - діти природи.Тому…»

Вправа спрямована на створення сприятливої атмосфери, організації комунікації між учнями та включення у навчальну діяльність. Вчитель пояснює порядок роботи, а потім вимовляє фразу: «Ми - діти природи. Тому…»

- любимо походи в ліс та гори…

-  любимо підгодовувати пташок  взимку…

- охороняємо тварин…

- прибираємо довкілля…

- любимо ігри на свіжому повітрі…

- любимо чистити струмки та джерела…

- ми старанні і маємо гарний настрій і т.д.

Учні, які відповідають на питання позитивно, підводяться. Якщо відповідь негативна, то залишаються сидіти. Тому, хто підвівся, пропоную оцінити особистий  внесок , у справу  охорони природи; оцінити значення природи для зміцнення  власного здоров’я.

Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Гра «Портрет»

За загадками учні повинні відгадати природний об’єкт, про який буде йти мова на уроці: «Відгадайте «Що це?»

1.Що лицюєм на всі боки,

    А воно нове щороку ?          (Грунт)

2. Мене ріжуть, мене б’ють,

    я не ображаюся,

    а ще кращим стаю.                (Грунт)

3. Люди пані цю шанують,

    За родючість всі цінують.

     Степи, долини і поля –

     Все це матінка… !                 (Земля)

Прийом «Проблемне запитання»

Я сподіваюсь, щоб ви пригадаєте, які у грунту складники. Послухайте вірш-підказку:

     Поглянь! Це породи гірські й мінерали,

     Це глина в яру, та каміння й піски!

     А що таке грунт? Чи гірська це порода?

     Ні-ні! На породі ніщо не росте!

     А грунт дуже цінним створила природа

     І це на планеті — руно золоте!

     А чому це так? І відмінність у чому?

     В грунтах речовини поживні всі є,

     Волога й повітря у грунті м’якому.

     І кожна рослинка вживає своє.

     А хто, крім рослин у грунтах проживає?

     Це гарна домівка тваринкам дрібним!

     Черв’як там і мишка, і кріт хатку має,

     Личинки й жуки також селяться в нім!

(Джерело: https://dovidka.biz.ua/virshi-ta-zagadki-pro-grunt)

Після цього формулюю тему уроку і прошу  учнів спрогнозувати, що вони будуть вивчати і чим будуть займатись на уроці (очікування від уроку).

ІІ. Основна частина уроку

1.Які особливості грунтового середовища

Прийом «Порівняй …»

Завдання:використовуючи  статтю «Які особливості грунтового середовища» на стор. 170 (підручник  Д.Біда), знайти логічне продовження таких речень

Грунт щільніший ніж….

У грунті вуглекислого газу більше ніж..

У найсухіших грунтах, вологи більше ніж…

Коливання температури у грунті менше ніж…

Повітря у грунті менше ніж…

Грунт краще утримує тепло ніж..

(Заслуховуємо відповіді учнів. Підводимо до висновків.

Характерні особливості  ґрунтового середовища:

властива висока щільність, бо усе заповнене ґрунтом і ускладнює переміщення; недостатня кількість світла; мало кисню, з глибиною він зменшується; достатньо води; достатньо неорганічних і органічних речовин;

незначні коливання температури.

 2.Хто живе у грунті

Прийом «Дивуй»

За інформаційними картками , учні готують короткі повідомлення і доповідають

Факт1. Помилкова було б думати, що грунт є просто порожньою землею.

Насправді в ній кишить життя-гриби, комахи, рослини, бактерії, тварини.. за приблизними підрахунками вчених близько 30% всіх мікроорганізмів світу живе саме в грунті. В одній жмені землі їх кількість перевищує число людей на всій нашій планеті.

Факт 2. . Грунт є помешканням  для: кротів, ящірок, личинок жуків, дощових черв’яків, жаб, медведок та інших.

Факт3.  Гризуни прокладають величезну кількість ходів, механічно перемішуючи грунтові шари до глибини 40-100 сантиметрів. Вони іноді переривають від 13 до 36 т / га землі, а звичайні кроти — від 3,9 до 55 т / га.

Факт4.Не менше мільйона різних комах (тобто 95 % від загального числа видів, відомих ученим) так чи інакше пов’язані з грунтом.

Факт 5. Одні проводять в землі все життя, другі відкладають яйця, у третіх — в ній відлежуються лялечки, у четвертих — живуть личинки. І кожне з цих живих істот залишає в землі свій слід.

Факт 6. Дощові черв’яки на 1 гектар ґрунту становить 130 тисяч особин загальною масою близько 400 кілограмів. За рік вони перевертають понад 30 тонн грунту.

Факт 7.  Завдяки ґрунтовим грибам (променисті  гриби  роду Streptomyces ), ми маємо ліки, такі як стрептоміцин, перший активний антибіотик для боротьби з туберкульозом і чумою. А лікарський засіб циклоспорин (продукт життєдіяльності грибка Tolypocladium inflatum), призначається хворому, щоб запобігти відторгненню при пересадці тканин або органів та інше. Оцініть значення цих ліків для збереження здоров’я людини. (Та інші повідомлення, враховую час)…

3.Які пристосування у  мешканців грунту

3.1. Опрацювання матеріалів презентації «Як тварини пристосувались до життя  у грунті» .  Обговорення.

3.2. Наукові суперечки

Завдання: розв’яжіть кросворд і прочитайте ключове слово. Поясніть його значення. ( Перехід за покликанням або QR –кодом на рубрику «Пізнавальні матеріали» до §37  ).

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

Заповнити таблицю «  Значення пристосувань  мешканців грунту  до      

                                                     життя в грунті»

Назва організму

        Особливості            

       пристосування

     Значення

Ссавці-землерийки(сліпаки, кроти, голі землекопи)

Кінцівки копального типу; зуби

 

Бабаки, борсуки, ховрахи, кролики

 

Викопують тунелі , нори які слугують іншим тваринам помешканням, сховищем від негоди та ворогів

 

Копальні передні ноги, міцні покриви

Завдають шкоди , поїдаючи коріння рослин

Черви : круглі та дощові

 

Активно прокладають ходи ; поліпшують пористість грунту; покращують родючість грунту

Грунтові бактерії та гриби

Особливості  живлення; вони можуть висихати, а з відновленням достатньої вологості знову оживають

 

 

 

ІV. Підсумкова частина уроку: підсумки, оцінювання, рефлексія

4.1.  Рефлексія змісту навчального матеріалу

 Вправа на відповідність:  знайдіть відповідність  між пристосуванням до життя у грунті  та мешканцями  грунту

Пристосуванням до життя у грунті:

1. міцні покриви тіла

2. тіло вкрите коротким тонким хутром

3.наявність риючих кінцівок

4. видовжене тіло з гострими кінцями

5. повзають завдяки гнучкому тонкому тілу

 

Мешканці  грунту:

А. кріт

Б. багатоніжка

В. жуки та мурашки

Г. дощові черв’яки

Д. вовчок (капустянка)

4.2. Розрахункові екологічні задачі Джерело інформації https://naurok.com.ua/cikavi-zadachi-na-urokah-matematiki-157261.html

 1. Родючі ґрунти України – найбільше її багатство - займають одну десяту площі держави. Яку площу займа­ють грунти в Україні? (Площа України - 604 тис. кв. км).

2.    Скільки років потрібно для утворення 50 см родючо­го ґрунту, якщо 1 см ґрунту формується протягом 250 років?

3.    Визначте запаси кам'яного вугілля в Україні, якщо у Донецькому та Львівсько-Волинському басейнах вони становлять 150290 млн. тонн, а в Дніпровському - 9 млрд. тонн. Довідка: запаси нафти - 125 млн. тонн, газу –            4 000100 млрд мЗ.

4.3.  Підсумок. Оцінювання результатів

V. Домашнє завдання

Опрацювати § 37; провести  дослідження ( дивись цифровий додаток до §37 , підручник Д.Біда) «Які організми живуть на поверхні ґрунту» (пастка Барбера).

Тобі знадобляться: гладкі всередині пластикові скляночки з гладкими краями.

Що треба робити:

1. Установи пастку: викопай ямку та постав у неї скляночку так, щоб її краї не виступали вище за поверхню ґрунту.

2. Облаштуй декілька пасток на відстані 2–2,5 м.

3. Заповни скляночки на третину водою.

4. Залиш пастки на тиждень, але щодня заглядай до них. Занотовуй, які

організми потрапили в пастку.

docx
Додав(-ла)
Рошка Наталія
Додано
21 січня
Переглядів
2142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку