Урок на тему "Закріплення знань про прикметник як частину мову"

Про матеріал

Урок-букет допомагає узагальнити знання про прикметник, розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу до виражальних засобів у мові, виховувати любов і повагу до символів української землі. Підсумком уроку є зібраний букет.

Перегляд файлу

 

 

І.Організація класу до уроку.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

        Сьогодні на уроці ми підсумуємо і узагальнимо все, що вивчили про прикметник. Та урок наш буде не зовсім звичним тому що зараз ми з допомогою своїх знань  складемо букет з квітів-оберегів.

Квіти для людини – не просто краса, а й оберіг, «знахар душі», бо в них є така велика сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює. Цей звичай  прийшов до нас із давнини. Наші прабабусі знали різні секрети: як  і коли збирати квіти, як зберігати, щоб не знищити цілющі властивості.

 Ми будемо збирати букет по квіточці, але квітку можемо докладати, коли виконаємо завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а, отже, скласти цілющий букет.

ІІІ. Повторення і узагальнення матеріалу.

Для того, щоб поставити  першу квітку – яблуневий цвіт, ми повинні провести орфографічну розминку.

1.Хвилинка каліграфії.

 Слова з дошки записуємо в зошит, вставляємо пропущені букви, пояснюємо правопис.

В…сняні, з…лений, сім…я, кр…ло, с…кунда, солов…їна, абр…кос, оч…рет.

 

  • А тепер подивіться на ці слова і скажіть, на які б групи ви їх поділили?

 

Отже, першу ставимо гілочку яблуневого цвіту.

Мініповідомлення  1 Всезнайки

   Квіти яблуні – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався гілочкою голівки і промовляв: «Мати – яблуня моя, дай моїй донечці здоров’я і долі щасливої».

 

2. Робота в парах  із словником.

    Символ - …

    Ритуал - …

 

 

 

 

 

  • Для того, щоб успішно впоратись з наступним завданням, давайте пригадаємо:
  1. Яку частину мови ми називаємо прикметником?
  2. Яку роль в мовленні відіграє прикметник?
  3. З якою частиною мови прикметник пов’язаний у реченні?
  4. Як визначити рід, число прикметника?
  5. Які родові закінчення мають прикметники?

 

3. Вибірковий диктант

    Запишіть прикметники чоловічого роду.

Березневий, українська, абрикосовий, молода, розмальований, сонячне, вічний, паперова, іскристий, дубова, новий, синє, осінній, шкільна, казковий.

      (Самоперевірка. Підкреслити першу літеру в кожному слові, що записали. Прочитати слово, яке вийшло – «барвінок»).

 

  • Добавимо наступну квітку – барвінок.

Мініповідомлення  2 Всезнайки

      Барвінок – до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики. Цілий рік його шанують, вважаючи символом життя.

 

4. Приступаємо до наступного завдання.

    Робота з підручником, стор. 57, вправа 135 .

  • Прочитати вправу напівголосно.
  • Виписати прикметники з відповідними іменниками.

                      (Взаємоперевірка роботи)

 

  • Ставимо у букет наступну квітку – любисток.

Мініповідомлення  3 Всезнайки

     Люди люблять його не тільки за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають хатнє приміщення, купають маленьких дітей. Тому –  це символ людської відданості, уміння бути корисним.

 

 

 

 

5. Текст на дошці.

         З … вуст молодої дівчини зринає задушевна пісня. … чай допомагає від застуди! У багатьох селах України зустрічаються … гаї.

 

      Від іменника «калина» утворіть прикметники і введіть у речення. Речення запишіть у зошит, утворені прикметники підкресліть.

     В якому реченні прикметник вжито в переносному значенні? Доведіть своє твердження.

 

- Добавляємо калину.

  Мініповідомлення  4 Всезнайки

         В центрі букета буде суцвіття калини – символ краси і дівочої вроди, символ України. Калині в народі присвячено багато прислів’їв, пісень.

 

Фізкультхвилинка

під українську народну пісню

«Ой є в лісі калина»

(танцювальні рухи)

 

6. Для виконання наступного завдання поділіться на групи. Кожна група отримала картку із записом деформованого речення.

1 група. Любов до рідної мови починається з раннього дитинства.

2 група. На лісовій галявині принишкло маленьке зайченя.

3 група. Небесне блакить розкрила пілотам радісні обійми.

4 група. До білокорої берізки всміхнулося сонячне проміння.

5 група. Весна прийшла і в густий ліс , і на широкі луки.

     Скласти і записати речення, підкреслити прикметники, визначити рід, число.

                    ( Кожна група звітує)

 

  • Ставимо у букет волошку.

Мініповідомлення  5 Всезнайки

         Це символ людського прозріння, краса і велич неба. Волошка – лікарська рослина. Відвари з неї пють при сильному кашлі.

 

 

 

7. Працюємо в парах. Робота із загадками (на кожну парту картка із загадкою).

      1) Чудова квіточка така,

          чорними брівками морга.

      2) Стоять у полі сестрички:

          жовте очко, білі вічка.

      3) Яскраво-жовта велика квітка

          до сонечка голівоньку

          повертає швидко.

  1. Я найперша зацвітаю

     синім цвітом серед гаю.

     Відгадайте, що за квітка,

     бо мене не стане влітку.

  1. Цвіте синьо, лист зелений,

     квітник прикрашає,

     хоч усе мороз побив –

     його не займає.

  1. На городі тичка, а на тичці –

     півень у червонім ковпаку.

       За ознаками відгадати, про яку квітку йдеться, в тексті загадки назвати прикметники, визначити рід, число.

 

- Добавимо квітку маку.

Мініповідомлення  6 Всезнайки

     Мак у віночку – то символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій боротьбі, і процвітала кров маковою квіткою в українському віночку.

 

8. Тестова перевірка.

1) Продовж речення.

Прикметник – це частина мови, що означає …

а) назву предмета;

б) ознаку предмета;

в) дію предмета.

 

 

 

 

 

2) На які запитання відповідає прикметник?

а) Який? Яка? Яке? Які?

б) Хто? Що?

в) Як? Де?

3) Прочитай речення.

Восени у зелень кіс білокора берізка вплітає золоті стрічки.

У даному реченні тільки прикметниками є:

а) золоті, зелень;

б) білокора, золоті;

в) білокора, восени.

4) Прикметники якого ряду записані у жіночому роді:

а) солов’їна, вечірня, рідний;

б) барвінкова, синя, небесна;

в) блакитне, молода, літнє.

5) Прикметник змінюється за:

а) числами;

б) родами;

в) числами, родами (в однині).

6) Рід прикметника можна визначити:

а) за родовими закінченнями;

б) за відповідними іменниками;

в) за родовими закінченнями і відповідними іменниками.

 

- І квітка безсмертника.

Мініповідомлення  7 Всезнайки

     Дарує здоров’я роду людському. Чи виразки, чи ранки – дуже гоїть, тому й співають цьому квітові життя.

 

   9. Творче завдання.

        А зараз ми спробуємо сили у віршуванні.  На кожній парті є  вірш, але деякі слова, як квіти з букету, випали. Подумайте і запропонуйте свої варіанти 

 

 

 

 

 

 

 

 

У гаю, на лузі, в полі –

Квітів завжди тут … (доволі).

Ми нарвемо їх всі разом,

Щоб поставити у  … ( вазу).

Будемо      … (любуватися )

Й розуму    … (набиратися).

 

ІY. Підсумок уроку

  • Про яку частину мови говорили на уроці?
  • З якими квітами-символами познайомились?

-   Яке із завдань було важким, яке цікавим?

 

Y. Домашнє завдання.

1) Підготуватися до контрольної роботи: повторити теоретичний матеріал про прикметник за підручником.

2) Скласти загадку про квітку, яка вам подобається (можна віршовану), виконати до неї малюнок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок української мови та народознавства

 «Повторення вивченого про прикметник».

 

Урок - букет

3 клас  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Закріплення знань учнів про прикметник як частину мови.

 

 

Мета уроку. Узагальнити знання учнів про прикметник, розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу до виражальних засобів у мові, виховувати любов та повагу до символів української землі, самостійність учнів під час виконання завдань.

 

 

Обладнання уроку. Загадки, деформовані речення, тести ( можна використати в  комп’ютерному вигляді «Програма Test 2005»), глечик, квіти для букета .

 

doc
Додано
3 березня 2018
Переглядів
1354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку