Тема. Значення слова. Однозначні та багатозначні слова
Мета: актуалізувати знання учнів про однозначні та багатозначні слова, тему, головну думку твору; познайомити з творчістю Джанні Родарі; формувати вміння вживати багатозначні слова в мовленні, працювати з тлумачним словником, удосконалювати навички роботи в команді.
Очікувані результати: учні самостійно визначають тему і головну думку тексту; переказують текст з опорою на ключові слова; розуміють лексичне значення найвідоміших багатозначних слів у реченні, тексті; злагоджено працюють в команді.
Навчально-методичне забезпечення: мультимедійна презентація; предметні малюнки, презентація-супровід уроку, цеглинки ЛЕГО, картки із завданнями для роботи в групах, «Карта подій», «Скринька відкритих думок».
Перебіг уроку
Надворі золота і багата пора року – осінь. День стає коротшим, ніч – довшою. Небо все частіше буває сірим і сумним. Але і сонечко не спить. Воно посилає свої промінчики, щоб зігріти землю; квіти, що продовжують цвісти; тваринок і, звичайно, нас із вами. Спробуйте відчути це тепло, прийміть його у свої сердечка і віддайте частинку цього сердечного тепла оточуючим.
Допоможе нам налаштуватись на ефективну роботу гра «Так – ні»
Якщо ви погоджуєтесь із твердженням, піднімайте зелену цеглинку, якщо ні – червону.
ІІ. Повідомлення теми і мети
Тема нашого уроку: «Значення слова. Однозначні та багатозначні слова» (Слайд 1)
У цьому розділі ми будемо вивчати: однозначні і багатозначні слова, омоніми, синоніми й антоніми, власне українські й іншомовні слова, застарілі та нові слова, фразеологізми. (Слайд 2)
- Завдання, які я ставлю перед собою – актуалізувати ваші знання про однозначні та багатозначні слова, вчити визначати багатозначні слова і використовувати їх у мовленні. Також ознайомити вас із творчістю Джанні Родарі, зокрема з його твором «Бріф. Бруф. Браф»
- А які цілі та завдання ставите перед собою ви? (Метод «Мікрофон»)
- Давайте у зошитах запишемо дату.
Каліглафічно запишіть буквосполучення і слово:
Сл кв зн ач слово
Зоровий диктант
Зраненій душі добре слово – ліки. (Григорій Богослов) (Слайд 3)
Як ви розумієте ці слова?
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1.Вступне слово вчителя.
Слово – чи не найголовніша одиниця мовлення. Ми завершили тему «Звуки і букви» і вже знаємо, що саме з них складаються слова. А слова утворюють речення. Ті, в свою чергу, - тексти. Пригадали? (Слайд 4)
У зошитах запишіть тему уроку – Слово. Значення слова
2. Актуалізація опорних знань. Бесіда.
- У чому полягає відмінність між лексикою і лексикологією?
- Чи є різниця між граматичним і лексичним значеннями? Яка?
- Про що ми дізнаємося у тлумачному словнику?
- Що важливіше, знати багато слів, чи вміти їх використовувати у власному мовленні?
3.Опрацювання теоретичного матеріалу.
Усі слова, які вживаються в мові, становлять її лексику, а наука, яка вивчає всі наявні в мові слова, називається лексикологією.(Слайд 5)
Слова мають лексичне і граматичне значення. Лексичне значення – це те, що слово означає, це зміст, укладений у нього народом. Граматичне ж значення вказує на приналежність слова до певної частини мови та його граматичні ознаки. (Слайд 6)
4. Робота з тлумачним словником
Щоб з’ясувати лексичне значення слова, треба звернутися до тлумачного словника. (Слайд 7)
Для допитливих!
«Словник української мови» фіксує 30 значень дієслова іти, 9 значень слова голова, 6 значень прикметника легкий.
«Не бійтесь заглядати у словник»!
Зорова пауза
4. Робота з підручником. («Бріф. Бруф. Браф» (За Джанні Родарі)
- Ми познайомимось із Джанні Родарі і його твором «Бріф. Бруф. Браф».
(Ролик про письменника)
(Ролик «Бріф. Бруф. Браф)
Читання тексту учнями. (Читання з позначками)
Читання в особах ( Робота в парах)
Робота з картою подій. Визначення теми і головної думки. ( Робот в групах)
Переказ тексту з опорою на ключові слова.
Фізкультхвилинка
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Сашко прийшов до школи розгублений.
- Що з тобою? - запитав його Боря.
- Я одержав листа від Мишка. Треба відвідати його. А може, він уже в лікарні. Ось прочитай, що він пише.
У листі було написано: "Сьогодні вдома не було нікого. Я пішов гратися на кухню. І сам не помітив, як зламав спинку, відбив носик і відкрутив вушко. Що тепер буде?”
Прочитавши листа, Боря засміявся і заспокоїв Сашка: "Не турбуйся, здоровий твій Мишко”.
Чому Боря так сказав? Як ви думаєте?
Багатозначні слова можуть мати пряме і переносне значення. Наприклад, вушко дитини – пряме значення, а вушко горнятка – переносне. Переносним називається тому, що людина свідомо переносить назву з одного предмета чи явища на інше, коли предмети чи явища чимось схожі між собою.
Прочитайте словосполучення. Поміркуйте, у яких словосполученнях слів багатозначні слова вживаються у прямому значенні, а в яких – у переносному.
Сміються діти – сміється сонце.
Важкий портфель – важкий характер.
Гострий ніж – гостре слово.
Поле, лист, корінь.
Золотий годинник, свіжий хліб, гіркий спогад, спить малюк, тепла зустріч.
V. Узагальнення знань учнів.
Позначте слово в прямому значенні цифрою 1, а в переносному – цифрою 2. Золоті руки, темна ніч, гірка доля, плаче небо, спить озеро, веселий ранок, холодна вода. (2, 1, 2, 2, 2, 2, 1)
Вправа 3, с. 58
VІ. Підсумок уроку.
1.Рефлексія.
«Скринька відкритих думок».
Учні на окремих аркушах записують свої враження від уроку і кидають в скриньку
Мене вразило…
Мені сподобалося…
Мені не сподобалося…
- Хто бажає, можете озвучити відповідь.
2.Оцінювання.
(За допомогою цеглинок ЛЕГО)
VІI. Домашнє завдання