Урок на тему "Значення слова. Однозначні та багатозначні слова. "Бріф", "Бруф", "Браф" (За Джанні Родарі)

Про матеріал
Конспект уроку з української мови за підручником І. Большакова, І. Хворостяний Українська мова та читання 4 клас
Перегляд файлу

Тема. Значення слова. Однозначні та багатозначні слова

Мета: актуалізувати знання учнів про однозначні та багатозначні слова, тему, головну думку твору; познайомити з творчістю Джанні Родарі; формувати вміння вживати багатозначні слова в мовленні, працювати з тлумачним словником, удосконалювати навички роботи в команді.

Очікувані результати: учні самостійно визначають тему і головну думку тексту; переказують текст з опорою на ключові слова; розуміють лексичне значення найвідоміших багатозначних слів у реченні, тексті; злагоджено працюють в команді.

Навчально-методичне забезпечення:  мультимедійна презентація; предметні малюнки, презентація-супровід уроку, цеглинки ЛЕГО, картки із завданнями для роботи в групах, «Карта подій», «Скринька відкритих думок».

Перебіг уроку

  1. Організаційна частина

Надворі золота і багата пора року – осінь. День стає коротшим, ніч – довшою. Небо все частіше буває сірим і сумним. Але і сонечко не спить. Воно посилає свої промінчики, щоб зігріти землю; квіти, що продовжують цвісти; тваринок і, звичайно, нас із вами. Спробуйте відчути це тепло, прийміть його у свої сердечка і віддайте частинку цього сердечного тепла оточуючим.

Допоможе нам налаштуватись на ефективну роботу гра «Так – ні»

Якщо ви погоджуєтесь із твердженням, піднімайте зелену цеглинку, якщо ні – червону.

  • Сьогодні чудовий день.
  • Надворі літо.
  • Зараз урок математики.
  • Я уважно виконуватиму всі завдання.
  • Я бажаю усім приємно і корисно провести час на уроці.

ІІ. Повідомлення теми і мети

  • Сьогодні розпочинаємо вивчати новий розділ «Лексичне значення слова».

Тема нашого уроку: «Значення слова. Однозначні та багатозначні слова» (Слайд 1)

У цьому розділі ми будемо вивчати: однозначні і багатозначні слова, омоніми, синоніми й антоніми, власне українські й іншомовні слова, застарілі та нові слова, фразеологізми. (Слайд 2)

- Завдання, які я ставлю перед собою – актуалізувати ваші знання про однозначні та багатозначні слова, вчити визначати багатозначні слова і використовувати їх  у мовленні. Також ознайомити вас із творчістю Джанні Родарі, зокрема з його твором «Бріф. Бруф. Браф»

- А які цілі та завдання ставите перед собою ви? (Метод «Мікрофон»)

- Давайте у зошитах запишемо дату.

Каліглафічно запишіть буквосполучення і слово:

Сл кв зн ач слово

Зоровий диктант

Зраненій душі добре слово – ліки. (Григорій Богослов) (Слайд 3)

  • Обміняйтесь зошитами і перевірте написане.

Як ви розумієте ці слова?

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1.Вступне слово вчителя.

Слово – чи не найголовніша одиниця мовлення. Ми завершили тему «Звуки і букви» і вже знаємо, що саме з них складаються слова. А слова утворюють речення. Ті, в свою чергу, - тексти. Пригадали? (Слайд 4)

У зошитах запишіть тему уроку – Слово.  Значення слова

2. Актуалізація опорних знань. Бесіда.

-  У чому полягає відмінність між лексикою і лексикологією?

-  Чи є різниця між граматичним і лексичним значеннями? Яка?

-  Про що ми дізнаємося у тлумачному словнику?

-  Що важливіше, знати багато слів, чи вміти їх використовувати у власному мовленні?

3.Опрацювання теоретичного матеріалу.

Усі слова, які вживаються в мові, становлять її лексику, а наука, яка вивчає всі наявні в мові слова, називається лексикологією.(Слайд 5)

  Слова мають лексичне і граматичне значення. Лексичне значення – це те, що слово означає, це зміст, укладений у нього народом. Граматичне ж значення вказує на приналежність слова до певної частини мови та його граматичні ознаки. (Слайд 6)

4. Робота з тлумачним словником

Щоб з’ясувати лексичне значення слова, треба звернутися до тлумачного словника. (Слайд 7)

  • Знайдіть значення слів: хвіст, жовтень, крило, корінь, ніс, корабель.
  •  Отже, слова, які мають одне значення – однозначні. Слова, які мають два і більше значень – багатозначні. Саме з ними ми будемо працювати на уроці, але трішки пізніше. (Слайд 8)

Для допитливих!

     «Словник української мови» фіксує 30   значень дієслова іти, 9 значень слова голова, 6 значень прикметника легкий.

«Не бійтесь заглядати у словник»!

Зорова пауза

4. Робота з підручником. («Бріф. Бруф. Браф» (За Джанні Родарі)

- Ми познайомимось із Джанні Родарі і його твором «Бріф. Бруф. Браф».

(Ролик про письменника)

(Ролик «Бріф. Бруф. Браф)

Читання тексту учнями. (Читання з позначками)

Читання в особах ( Робота в парах)

Робота з картою подій. Визначення теми і головної думки. ( Робот в групах)

Переказ тексту з опорою на ключові слова.

  • Як ви думаєте, чи є слова «бріф», «бруф», «браф» у тлумачному словнику? Чому?
  • Чи можливо спілкуватися видуманими словами? Чому?

Фізкультхвилинка

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

  1. Робота з підручником.
  • Прочитайте правило. Як ви його розумієте?
  1. Послухайте невеличке оповідання-жарт "Чому він так сказав?”

Сашко прийшов до школи розгублений.

- Що з тобою? - запитав його Боря.

- Я одержав листа від Мишка. Треба відвідати його. А може, він уже в лікарні. Ось прочитай, що він пише.

У листі було написано: "Сьогодні вдома не було нікого. Я пішов гратися на кухню. І сам не помітив, як зламав спинку, відбив носик і відкрутив вушко. Що тепер буде?”

Прочитавши листа, Боря засміявся і заспокоїв Сашка: "Не турбуйся, здоровий твій Мишко”.

Чому Боря так сказав? Як ви думаєте?

Багатозначні слова можуть мати пряме і переносне значення. Наприклад, вушко дитини – пряме значення, а вушко горнятка – переносне. Переносним називається тому, що людина свідомо переносить назву з одного предмета чи явища на інше, коли предмети чи явища чимось схожі між собою.

  1. Робота в парах.

  Прочитайте словосполучення. Поміркуйте, у яких словосполученнях слів багатозначні слова вживаються у прямому значенні, а в яких – у переносному.

Сміються діти – сміється сонце.

Важкий портфель – важкий характер.

Гострий ніж – гостре слово.

  1. Хто про що подумав:

Поле, лист, корінь.

  1. Гра «Упіймай слово з переносним значенням у словосполученнях!» ( вибіркова робота).

Золотий годинник, свіжий хліб, гіркий спогад, спить малюк, тепла зустріч.

  • Із одним словосполученням (на вибір) складіть речення. Запишіть.

V. Узагальнення знань учнів.

  1. Кодове завдання.

Позначте слово в прямому значенні цифрою 1, а в переносному – цифрою 2. Золоті руки, темна ніч, гірка доля, плаче небо, спить озеро, веселий ранок, холодна вода. (2, 1, 2, 2, 2, 2, 1)

  1. Робота з підручником.

Вправа 3, с. 58

VІ. Підсумок уроку.

1.Рефлексія.

 «Скринька відкритих думок».

Учні на окремих аркушах записують свої враження від уроку і кидають в скриньку

Мене вразило…

Мені сподобалося…

Мені не сподобалося…

- Хто бажає, можете озвучити відповідь.

2.Оцінювання.

(За допомогою цеглинок ЛЕГО)

VІI. Домашнє завдання

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку