Урок на тему: «Знай права, виконуй обов’язки»

Про матеріал
Методична розробка відкритого уроку з предмета «Основи правових знань». Підготувала О.М.Єрьоменко. – викладач вищої категорії, старший викладач ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» Викладено методику проведення уроку-гри з предмета «Основи правових знань» на тему: «Знай права, виконуй обов’язки», спрямованого на визначення остаточних знань , отриманих під час опанування та організації тематичного оцінювання
Перегляд файлу

1

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

департамент освіти і науки Запорізької обласної  державної адміністрації

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЗАПОРІЗЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ»

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

УРОКУ

з предмета: «Основи правових знань»

 

 

 

Викладач:

Єрьоменко О.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя

2018


Методична розробка відкритого уроку  з предмета «Основи правових знань». Підготувала О.М.Єрьоменко. – викладач вищої категорії, старший викладач ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище»

 

Викладено методику проведення  уроку-гри з предмета «Основи правових знань»  на тему: «Знай права, виконуй обов’язки», спрямованого на визначення остаточних знань , отриманих під час опанування  та організації тематичного оцінювання


ПЛАН  УРОКУ

Предмет: Основи правових знань___________________________________

Тема програми:   тематичне оцінювання________________________________

Тема уроку: «Знай права виконуй обов’язки»___________________________

Мета уроку:

Навчальна:   - засобами гри-визначити ступінь володіння програмним
матеріалом з предмета « Основи правових знань»,________________

 дати характеристику прав людини; розкрити особливу роль прав і свобод людини у відносинах людини та держави; спонукати учнів до активного мислення; розвивати вміння учнів аргументовано відстоювати власну точку зору, працювати в групі; роз’яснювати цінності надбань демократії в Україні.

 

Розвиваюча:   виробляти уміння аналізувати суспільно-політичні події в Україні та світі спираючись на знання з теорії держави і права, користаючись міжнародними та вітчизняними правовими актами.

Виховна:   виховувати у учнів високу правову культуру, послідовні демократичні переконання, вміння легальними засобами захищати загально визначені суспільні цінності, виховати впевненість у необхідності суворого дотримання законів, непримиренність до протиправної поведінки, активну життєву позицію

Тип уроку: нестандартний,________________________________________

Вид уроку: ігрові освітні технології ,урок- гра

Форми і методи навчання: рольова гра,виступи учнів,виконання  вправ,випереджальне завдання

Дидактичне забезпечення:

Роздатковий матеріал;пам’ятка для неповнолітніх громадян про їхправа та обов’язки відносно правоохоронних   органів             

Методичне забезпечення;

 Методична розробка уроку; вправа на платформі  lerningapps.org, «довести відповідність», презентації до уроку.             

Технічні засоби навчання: комп'ютер, інтерактивна дошка.
Міжпредметні зв'язки: Історія України,українське ділове мовлення

Методична мета:  Апробація роботи за допомогою інтерактивної дошки, опанування ігрових технологій

Література:

Обов'язкова:Гнатенко П.І. Основи правових знань.-К.:Юридична книга,2000.С.224

Додаткова:   Копєйчиков В.В. Правознавство - К.:Юрінком, 2003.-С.400


 

СТРУКТУРА УРОКУ

  1. Організаційний етап – 1 хв.

1.1. перевірка наявності учнів (доповідає староста)

1.2.перевірка готовності учнів до уроку (візуальний огляд)

2.Актуалізація опорних знань – 7 хв

2.1.Підготовчий етап:

- Повідомлення теми, мети уроку – 2 хв.

-Мотивація  – 3 хв. .

2.2 Проведення уроку:

-Рольові ігри

-Виступи учнів:

Представник Організації об’єднаних націй

Уповноважений Президента України з прав дитини

-Перелік прав дитини

- Робота команд на правову тематику:

1) питання командам - 4 хв.

2) завдання командам встановити відповідність - 4 хв.

3) юридична консультація - 4 хв.

4) випереджальне завдання – інформація з історії виникнення права - 4 хв.

5) презентація правознавства в казках – 11 хв.

3. Підведення підсумків уроку,рефлексія – 5 хв.

ХІД УРОКУ:

  1. Організаційний етап.

1.1.перевірка наявності учнів (доповідає староста)

1.2.перевірка готовності учнів до уроку(візуальний огляд)

2.Актуалізація опорних знань – 7 хв

2.1.Підготовчий етап:

-Повідомлення теми, мети уроку –(на дошці)

-мотивація ,епіграф–(на дошці)

 

 

                Кожен  зобов’язаний

  неухильно дотримуватися

  Конституції України та законів України,

              не посягати на права і свободу,

              честь і гідність інших  людей.  (ст. 68 КУ)

Викладач: Шановні учні! Важливе місце в системі навчання займає предмет "Основи правових знань". Необхідними ознаками громадянина української держави мають стати висока правова культура, послідовні демократичні переконання, вміння легальними засобами захищати загально-визначені суспільні цінності. Без належного рівня правових знань і навичок правомірної поведінки неможлива свідома участь особи в суспільному та державному житті. Старі люди говорять, що коли народжується дитина на небі загоряється зірка і з кожним днем вона розгоряється все сильніше, щоб її світло побачила держава, яка зобов’язана створити кожній дитині умови для розвитку, допомогти стати особистістю, вирости справжньою людиною.

Сьогодні у нас урок узагальнення знань учнів з правознавства. Мета нашого уроку закріпити початкові знання з цивільного, трудового, сімейного, адміністративного, кримінального та інших галузей законодавства України. Згадаємо типи і форми держави. Сьогодні ми проводимо незвичайний урок. Він проводиться як  гра. Учні діляться на дві команди – «Юридична консультація» та «Гільдія адвокатів». Ми залучили до участі у нашій грі двох визначних криміналістів  Це - Шерлок Холмс та доктор Ватсон. Вони будуть вести урок-гру. Я буду виконувати функцію незалежного посередника, а також підведу підсумки уроку.

 Складною проблемою сучасного людства є права дітей, оскільки, на жаль, життя, здоров'я, навчання дітей усього світу поки що недостатньо захищені. Як здійснюється захист прав дитини на міжнародному рівні ? Які перспективи має Україна?

2.2 Проведення уроку 

Слово надається: представнику ООН та уповноваженому  Президента України з прав дітей.

 

 Представник ООН: Організація Об’єднаних націй   була створена в 1945 році, головною метою якої було зміцнення міжнародного миру та безпеки, забезпечення прав людини у всьому світі. З цією метою були прийняті важливі міжнародно-правові акти, в яких відображенні основні стандарти прав і свобод людей:

 1959 р.- прийнята Декларація прав дитини, а в 1989 році проголошена Конвенція

 про права дитини.

  загальна декларація прав людини, була прийнята генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року.

 Міжнародний пакт про громадські та політичні права, 1966.

Міжнародний пакт про соціальні, економічні та культурні права, 1968.

В загалі за час свого існування ООН прийняла понад 70 міжнародних документів в галузі прав людини. 10 грудня у всіх країнах святкують День прав людини.

Уповноважений Президента України з прав дітей: Україна прийняла Конвенцію ООН про права дитини в 1991 році.

  • були внесені зміни та доповнення в законодавчі акти по збільшенню матеріальної допомоги дітям, багатодітним сім’ям;
  • розроблена державна програма подолання дитячого бродяжництва на 2014-2018 рр.;
  • проведені парламентські слухання на теми: «Забезпечення прав дітей в Україні», «Охорона материнства та дитинства»;

Але права значної кількості дітей не гарантовані й не захищені повною мірою:

  • у складі населення України близько 10 млн. дітей;
  • не гарантуються права більшості із 136 тис. дітей – інвалідів на своєчасну медичну допомогу, протезування, освіту, здобуття професії, на працю і соціальну реабілітацію;
  • сьогодні в Україні понад ніж 98 тис. дітей мають статус сиріт та позбавлені батьківського піклування (90% цих дітей втратили сім’ю через відмову батьків опікуватися долею своєї дитини).
  • майже 62 тис. цих дітей утримуються в державних установах, де вони не завжди захищені від брутального поводження, зловживання, образ.

 

Висновок. Нам правознавцям, юристам постає ще багато роботи, з урахуванням діючої національної правової системи та менталітету українського народу.

Усі учні називають свої права (презентація)

  1. Я маю право на життя та охорону здоров’я.
  2. Я маю право на ім’я та громадянство.
  3. Я маю право на проживання в сім’ї разом із батьками або в сім’ї одного з них та на піклування батьків.
  4. Я маю право на освіту.
  5. Я маю право на відпочинок – записано в Конституції України і в Конвенції про права дитини. 
  6. Я маю право займатися в гуртку, відвідувати спортзал.
  7. Я маю право на розвиток творчих здібностей.
  8. У Конвенції прав дитини записано, що дитина має право на свободу совісті, думки слова; на вільне вираження своїх поглядів і переконань.
  9. Діти мають право сповідувати якусь релігію або ж не сповідувати ніякої.
  10. Ніхто не має права знущатися над дітьми.

Робота команд на правову тематику.

  1.   питання командам.

Доктор Ватсон пропонує учням завдання.

Питання команді «Юридична консультація»:

1) Коли була прийнята Конституція України. (28 червень 1996 року)

2) Вищий орган виконавчої влади в Україні це. (Кабінет Міністрів)

3) Коли була прийнята конвенція прав дитини. (20 листопаду 1989 року)

4)Яка освіта є обов’язковою в Україні. (середня освіта)

5) Скільки народних депутатів входить до Верховної Ради України. (450 чоловік)

6) Коли було прийнято закон «Про громадянство України». (13 листопаду 1991року)

7) Здатність особистості мати права та обов’язки. (правоздатність)

Питання до команди «Гільдія адвокатів»:

1)Допомагати словом – так називали його римляни. (Ми називаємо адвокат)

2) Як називається II розділ Конституції України. (права, свободи та обов’язки людини та громадянина)

3. Хто має право голосу на виборах та референдумах в Україні.(громадянин України з 18 років)

4. Який закон вважається Основним Законом України. (Конституція)

5. Він може бути трудовим, адміністративнім, кримінальним. (Кодекс)

6. Як називається перший збірник законів в Київській Русі. (Руська правда)

7. Коли прийнята Декларація про державний суверенітет України. (16 липня 1990року)

Доктор Ватсон: добре попрацювали,дякую.

  1. завдання командам встановити відповідність. Виходять по одному представнику з кожної команди (вправа на платформі  lerningapps.org)

Команда «Юридична консультація»

Приватизація

основний закон держави

Двовладдя

одночасне існування двох влад

Конституція

перехід державної власності в приватну

Націоналізація

повна незалежність

Субсидія

перехід приватної власності в державну

Суверенітет

грошова допомога

Команда «Гільдія адвокатів»

Універсал

необмежена влада монарха

Референдум

акт конституційного значення

Самодержавство

система юридичних загальнообов’язкових норм

Демократія

самоврядування

Право

влада народу

Діаспора

сукупність людей однієї нації, що проживають в іншій державі, за кордоном

  Шерлок Холмс – підводить підсумки.

3.Шерлок: Слово надається нашим клієнтам, які потребують нашої допомоги та юридичної консультації.

Питання команді «Юридична консультація».

Ситуація № 1

Мене звати -.... Мені 17 років. Адміністрація фірми «Укртелеком», куди я прийшов працювати кур'єром, установила мені тривалість робочого тижня 38 годин, мотивую виробничою необхідністю, також тривалість моєї відпустки 28 календарних днів. Скажіть, будь ласка, чи правильно відносно мене поступила адміністрація фірми?

Відповідь

Відповідно Кодексу законів про працю (частина 2 ст. 75 КЗпП) для працівників віком від 16 до 18 років установлена тривалість робочого часу 36 годин на тиждень. Щорічна відпустка для неповнолітніх установлена тривалістю 31 календарний день. Радимо вам звернутися до профспілки фірми, де ви працюєте.

Ситуація 2

Ми молода сім'я, маємо українське громадянство, так трапилось, що деякий час ми проживали у Німеччині. Там народилась донька, нас дуже хвилює питання, роз'ясніть будь ласка, яке громадянство у нашої дитини відповідно діючого законодавства.

Відповідь

Шановні батьки! Відповідно закону України «Про громадянство України» від 13.11.1991року, дитина, батьки якої на момент її народження; мали громадянство України, незалежно від того де вона народилася, є громадянином України.

Питання команді «Гільдія адвокатів».

Ситуація 3

Підприємство, на якому я працювала, збанкрутувало і було ліквідовано. Всіх  робітників і мене в тому числі звільнили. Я в розпачі, залишилась без коштів для існування. Скажіть будь ласка, чи існують соціальні гарантії для працівників, звільнених в зв'язку з ліквідацією підприємства?

Відповідь

Так, такі гарантії існують. Вони регулюються законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визначення його банкрутом», «Про зайнятість населення». На звільнених робітників боржника, але за умовою їх реєстрації у службі зайнятості протягом 7 календарних днів після звільнення як таких, що шукають роботу, поширюються такі гарантії:

  1. Надання статусу безробітного, якщо протягом семи днів працівнику не було
    запропоновано роботу за фахом;
  2. Право на одержання допомоги по безробіттю у розмірі 100%, середньої
    заробітної плати за останнім місцем роботи протягом 60 календарних днів, 75%- протягом 90 календарних днів, 50% - 210 календарних днів.

Ситуація №4

Я вчуся в ДНЗ ЗВПУ перший рік. Відверто кажучи, не завжди старанно відношусь до занять. Маю багато пропусків занять без поважних причин. Люблю довго спати, бо я сова, постійно затримуюсь з ранку. Проспав і урок, на якому вчитель розповідав про обов'язки учнів. Розкажіть будь ласка.

Відповідь

Закон України «Про професійну технічну освіту» від 10 лютого 1998 року гарантує не тільки права учнів на соціальний захист, а й обов’язки і відповідальність їх перед державою і суспільством. За невиконання обов’язків закладу, правил його внутрішнього розпорядку, незадовільну успішність, до учня застосовуються такі заходи впливу,  як попередження; догана,  відрахування  з навчального закладу: У нас в ДНЗ ЗВПУ крім названих заходів до порушників,застосовується багато інших - це бесіди з батьками, виклик на засідання ради зпрофілактики правопорушень , на пед. раду, рішенням якої учень може бути відрахований. Радимо не порушувати дисципліну.

Ватсон: Добре знаєте правову базу,молодці.

4)Шерлок: А тепер  з випереджальне завдання – інформація з історії виникнення права. Ми поросили команди підібрати цікавий матеріал.

Команда «Юридична консультація».

Ми підготували на наш погляд, дуже цікаву інформацію про Пересопницьке Євангеліє. Президенти складають на ньому урочисту присягу на вірність українському народові. Пересопницьке Євангеліє — видатна пам'ятка давньої української культури, перший рукописнийпереклад святого письма українською мовою. Назва Євангелія походить від місця виготовлення - містечка Пересопниці (нині села неподалік м. Рівного). Час написання 29 серпня 1561 року, не просто склалася доля цієї книги - в ній відбилася і доля України. Відомо, що свого часу Пересопницьке Євангеліє було в руках легендарного українського гетьмана Івана Мазепи. В Переяславі, гетьман звів Вознесенський монастир і кафедральний собор . В останній було передано Євангеліє. Пізніше тут розмістилась Переяславська духовна семінарія і рукопис потрапив у її бібліотеку. Ось тут його і знайшов Осип Боянський, українець за походженням, професор Московського університету. Пересопницьке Євангеліє пережило дві революції, громадянську війну, Другу світову війну і зараз зберігається у відділі рукописів Центральної наукової бібліотеці імені Володимира Вернадського. Тепер ця книга не тільки шедевр української культури - це національна святиня державної ваги.

Шерлок: Дякуємо команді за цікавий матеріал. Тепер надаємо слово команді «Гільдія адвокатів».

Ми підготували інформацію про виникнення ідеї розподілу влад на законодавчу, виконавчу, судову. Ідея поділу влади сягає сивої давнини - часів Аристотеля, Платона, як самостійне вчення, ця теорія була сформульована у 17-18 ст. англійським філософом Джоном Локком та французьким просвітителем Шарлем Луї Монтеск'є. Та і українцям є чим пишатися в цій галузі, бо і наші предки внесли достойний внесок у розвиток світової демократії та взагалі доктрини розподілу влади. Об'єктивний аналіз історичного відомого документу і "Правовий уклад і Конституції відносно прав і вільностей Війська Запорізького", написаного Пилипом Орликом (1710 р.) показує, що він на 38 років раніше ніж Монтеск'є відобразив необхідність розділення влади на законодавчу, виконавчу, судову.

В Українському законодавстві вперше ідея розділу влади з'явилась у Декларації про державний суверенітет, котру прийняла Верховна Рада  16 липня 1990 року. Конституція 1996 року сформувала теорію розподілу влади, як один із принципів конституційного устрою.

Ватсон: Спасибі, команда.

  1.   презентація правознавства в казках.

Казкова правознавча лотерея

Для команди «Юридична консультація» 

  1. Казка Г.-К. Андерсена «Дюймовочка». Які злочини вчинили проти Дюймовочки? (примушення до одруження, утримання під замком)
  2. Казка «Вовк і семеро козенят». Яке покарання чекало Вовка за вчинений ним злочин? Що це був за злочин? (Замах на вбивство)
  3. Російська народна казка «Колобок». Чи правильно вчинив Колобок, коли втік із дому? Поясніть свою думку.  (Порушення обов’язків дитини, бродяжництво)

Для команди «Гільдія адвокатів»

  1.            Казка Ш. Перро «Кіт у чоботях». Чи скоїв якесь правопорушення Кіт у чоботях? Поясніть. (Шахрайство, заволодіння чужим майном)
  2.            Казка «Попелюшка». Які права Попелюшки порушувалися в цій казці? Хто їх порушував? (Невиконання батьками обов’язку піклування про дитину, приниження гідності)
  3.            Казка Г.-К. Андерсена «Снігова королева». Який злочин учинила Снігова королева? (Насильне утримання, позбавлення свободи думки та пересування)
  4. Підведення підсумків уроку,рефлексія.

Викладач:враженнями від уроку  поділіться на моєму блоці.

 

 Роздається учням:пам’ятка для неповнолітніх громадян про їх права та обов’язки відносно правоохоронних   органів

 

 

Викладач                                                                           О.М. Єрьоменко

doc
До підручника
Правознавство (профільний рівень) 11 клас (Гавриш С.Б., Сутковий В.Л., Філіпенко Т.М.)
Додано
16 січня 2019
Переглядів
1199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку