Урок з ЯДС у 1 класі вчителя початкових класів Глодоського ліцею Глодоської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області Гресь Олени Миколаївни
Тема уроку: Звірі
Мета: Формувати уявлення учнів про звірів, їх різноманітність, основні ознаки. Розвивати спостережливість, увагу, уяву, мовлення. Виховувати любов до звірів, бажання їх оберігати.
Обладнання: ілюстрації тварин; таблички «птахи», «комахи», «риби», «звірі»; закодоване слово; 4 маски: їжак, лисиця, заєць, білка; ілюстрація «Сліди»; картки для роботи в парі; листівки з зображеннями тварин кожному учню.
Хід уроку
І. Організація учнів
- Посміхніться один одному, побажайте удачі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
- Яку тему ми вивчали на минулому уроці? (птахи)
- Чим птахи відрізняються від ін. тварин? (пір’я, яйця)
- А комахи? (6 лап)
- А риби? (слизька луска)
- До якої природи належать тварини? Доведіть свою думку.
2. Розгляд ілюстрацій на дошці: карась, жук, снігур, пес.
- До якої групи тварин кожен з них належить? Чому?
- Що ви можете сказати про собаку?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- До якої групи належить собака, ми поки що не знаємо. А щоб дізнатися, розкодуйте слово: РІВІЗ (звірі). Сьогодні ми вивчатимемо тему «Звірі». Ознайомимося з видами звірів, будовою їх тіла, ознаками групи.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Мозковий штурм
- Що ми вже знаємо про звірів? (відповіді учнів)
2. Розгляд ілюстрацій : кіт, кінь, миша, білка, кріт, косуля. Бесіда:
- З яких частин складається тіло звірів?
- Чим вкрите тіло? (шерстю)
- Чим вигодовують малят? (молоком)
- Які спільні ознаки звірів ми назвали?
Висновок: Це – звірі. У них є голова, шия, тулуб, ноги, хвіст. Тіло вкрите шерстю. Малят вигодовують молоком.
- Де живуть зображені звірі? - Чим живляться?
Висновок: Звірі живуть скрізь: на деревах, у грунті, у воді, біля водойм, у лісі, в полі, вдома, у зоопарках… живляться рослинами або тваринами.
3. Робота за підручником (с.82-83)
- Хто з цих тварин звір? Чому?(їжак)
- Послухайте розповідь їжачка-хитрячка! (Читаю текст в підручнику)
- Які спільні ознаки звірів? (Читаємо разом в підручнику: Своїх дітей годують молоком)
4. Розповідь вчителя про дельфінів, про їх розум, життя. Дельфіни – це теж звірі, а не риби, тому що їх тіло не має луски, воно гладеньке. Своїх діток вигодовують молоком. На ІІ місці після людини по розвитку мислення. Розумніші за собак і мавп. Рятують людей на воді.
5.Фізкультхвилинка
- Станьте, діти, по порядку,
Ми виходим на зарядку. (Імітації рухів звірят)
6. Розповіді підготовлених дітей про життя звірів: зайця, їжака, білки та лисиці. Діти одягнені в маски даних звірів.
Заєць. Нас в Україні два види: заєць-біляк і заєць-русак. Влітку ми їмо траву, а взимку, коли сніг глибокий, їмо гілки кущів, кору дерев. Заходимо в сади поласувати смачною корою яблунь і груш. Ми дуже швидко бігаємо і стрибаємо. У нас дуже багато ворогів. Це і лисиці, і вовки, і собаки, і хижі птахи, і мисливці. Один наш порятунок – швидкі ноги.
Їжак. Замість шерсті наше тіло вкрито голками, яких 6-8 тисяч. Ми, їжачки, нічні тварини і полюємо на змій, мишей, жаб за допомогою нюху. Живимось тваринною їжею. А чому ж малюють нас з яблуками на голках? Ми наколюємо на голки лісові яблука для того, щоб кислий сік, який стікає по голках на шкіру, виганяв бліх. Ці комахи-паразити дуже дошкуляють нам, а лапою дістатися до них ми не можемо.
Білка. При перестрибуванні з гілки на гілку ми долаємо відстань до 15 м, хвіст при цьому служить нам за парашут. Харчуємось горіхами, насінням шишок, жолудями, грибами. Одна я можу запасти до 2 тисяч грибів, а різної їжі запасаю до 15 кг. кожна з нас має декілька гнізд.
Лисиця. Недарма я в казках – найперша хитрунка . Одурюю птахів. Коли голодна і нічого не вполювала, лягаю на бік, очі закриваю і лежу наче мертва. Підлетить цікава ворона чи сорока і попаде до мене в лапи. Так і собак дуримо, коли не можемо від них втекти. Лапи у мене не мерзнуть ніколи, бо у шерсті, наче у черевиках. Хвіст під час пересування править за руль. Гавкаю, як молодий пес. Щоб бути ситою, за день я повинна з’їсти 20 мишей.
Після кожної розповіді вчитель задає контрольне питання дітям:
- Чим служить білці хвіст? (парашут)
- Чим служить хвіст лисиці? (руль)
- Для чого їжачок наколює яблучка? (виганяє бліх)
- Що рятує зайця від ворогів? (швидкі ноги)
V. Закріплення матеріалу
1. Загадки про звірів
2. Звірі і казки
- В народі примічають ознаки, характер деяких звірів. Вони є героями народних казок. В яких казках звірі – головні герої?
- Назвіть звірів у казці «Колобок», «Колосок», «Рукавичка».
В народі говорять:
Хитра, як…(лисиця)
Злий, як … (вовк)
Боягузливий, як… (заєць)
Колючий, як… (їжак)
3. Гра «Мікрофон»
- Хто народжується у звірів?
У зайчихи - …зайченята
У лисиці - …лисенята
У ведмедихи - …ведмежата
У лосини - …лосенята
В їжачихи - …їжачата
У вовчихи – вовченята
У кішки -…кошенята
У свині - …поросята
У кобили - …лошата
У кози - …козенята
У собаки – цуценята
4. Робота в парах за картками
- Звірі можуть бути свійські і дикі. За допомогою ліній розподіліть звірів на 2 групи: дикі чи свійські.
Кріль
Лисиця
Собака
Кіт
Свійські Ведмідь Дикі
Миша
Коза
Білка
VІ. Підсумок уроку
1. Бесіда
- Яку тему вивчали? Що було новим? Які ознаки звірів запам’ятали?
- Для вас буде новим – таблиця зі слідами звірів на снігу. Ви зможете знайти сліди і визначити, який звір їх залишив.
2.Гра «Незакінчені речення»
Олень, білка, кінь, лисиця, миша – це… (звірі)
Тіло звірів вкрите… (шерстю)
Дитинчат звірі вигодовують… (молоком)
3. «Займи позицію»
- У кожного у вас на партах є листівки з зображенням тварин. Визначте, до якої групи тварин вони належать і приклейте їх на дошці під словами : риби, комахи, птахи чи звірі.
4. Підведення підсумку про роботу класу на уроці.