Урок " Наголос. Орфоепічна помилка"

Про матеріал
Формувати вміння та навички правильно вимовляти наголошені й ненаголошені голосні; формувати знання про орфоепічну помилку, поглибити знання про наголос в українській мові. Розвивати ключові компетентності. Сприяти ціннісному ставленню учнів до рідної мови.
Перегляд файлу

Українська мова, 5 клас НУШ

Тема. Наголос. Орфоепічна помилка

Мета.

Предметні компетентності: формувати вміння та навички правильно вимовляти наголошені й ненаголошені голосні; формувати знання про орфоепічну помилку,  поглибити знання про наголос в українській мові. Ключові компетентності: уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності, користуватися словниками, здійснювати рефлексію; спілкування державною мовою; інформаційно – цифрова - здійснювати пошукову діяльність, застосовувати ІКТ; соціальна та громадянська- співпрацювати з іншими; математична - формулювання визначення; загальнокультурна - дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету.

Діяльнісна: розвивати  логічне мислення, пам’ять, усне та писемне мовлення.

Ціннісна: любити та поважати рідну мову.

Обладнання: презентація, проєктор, мультимедійна дошка, орфоепічні словники, картки особистісного росту.

Тип уроку: застосування знань, формування умінь і навичок.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний етап. Емоційне налаштування на урок

Вправа «Прогноз настрою»

Оберіть той малюнок, який відповідає вашому настрою. Коментар учителя.

https://flomaster.club/uploads/posts/2022-01/1641507515_3-flomaster-club-p-risunok-na-temu-pogoda-krasivie-risunki-4.png

ІІ.  Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку

Робота з карткою особистісного росту. Проаналізуйте зміни щодо розвитку власного «Я».

-Що я знаю з цієї теми найкраще?

-Що мені потрібно вивчити?

-Який рівень знань із нової теми? (Початковий, середній, достатній, високий)

-У чому мої найбільші прогалини?

- Як я можу підвищити свою успішність?

Уважно послухайте реп «Наголоси в українській мові». Спробуйте відтворити 10 слів, правильно їх наголошуючи.

https://www.youtube.com/watch?v=bH4OBpYCv9U&t=2s&ab_channel=IgorGavresh

Проблемне питання

Чи важливо правильно наголошувати, вимовляти  слова? Чому?

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Бліцопитування

-Що таке орфоепія?

-Що називається  наголосом?

- Який наголос в українській мові?

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1) Гра « Зміни слово!»

За допомогою наголосу змініть слово.

Орган, змія, замок, брати, дорога.

2) Опрацювання інформаційної довідки

Орфоепічна помилка - помилка в усному мовленні, що полягає у неправильному наголошуванні слів або неправильній вимові голосних чи приголосних звуків у слові.

Орфоепія тісно пов’язана з фонетикою.

Орфоепічні норми  порушуються  через вплив місцевої, діалектної вимови, що засвоюються людиною разом з літературною  вимовою ще в дитинстві.

Існують орфоепічні словники та словники наголосів, які містять інформацію щодо правильної вимови слів та їх граматичні форми.

3) Дослідницька робота в парах

З орфоепічного словника випишіть  по 5 слів із наголосом на 1, 2, 3 складі.

4) Орфоепічна робота - редагування

Виправте неправильний наголос у вказаних словах. За потреби користуйтеся словником наголосів.

Читання, предмет, одинадцять, колесо, спина, середина, дочка, завдання, черговий, вимога, олень, кілометр, обруч, вишиванка, жалюзі, піцерія, лате, живопис, випадок, разом, новий, кропива, танок.

5) Патріотична руханка

https://www.youtube.com/watch?v=hKZofoXHrmc&ab_channel=Asya

6) Усне спілкування

Ситуація. Уявіть собі, що ви прийшли до магазину канцтоварів. Зверніться до продавця і замовте товар відповідно до поданого списку, правильно наголошуючи слова.

Потрібно купити:

11 олівців, маркер тонкий, вузький скотч, блокнот із твердою обкладинкою, лінійку  на 20 см, закладки для книжок і клейку стрічку.

7) Інтерактивний аркуш «Наголоси»

https://www.liveworksheets.com/1-ng2326585pj

V. Домашнє завдання

Укласти перелік слів із подвійним наголосом та художньо його оформити.  Розмістити його в соціальній мережі або на стенді в класі.

VІ. Підсумки. Рефлексія

До кожного пальця на руці додайте відповідь на запитання.

-         Який мій настрій?

-         Що цікавого, нового я вивчив (ла)?

-         Які я мав/мала труднощі?

-         Що сподобалося/не сподобалося?

-         Що мені ще треба вивчити із цієї теми?

 

Використані джерела:

1. Органайзер учителя НУШ: навчально - методичний посібник /за ред. Т. Бутурлим, Ніжин: Школа успіху, 2022. - 403 с.

2. Українська мова: підручник для 5 кл. закл. заг. серед. освіти / О.Заболотний, В.Заболотний.- К.: Генеза, 2022.

2. Патріотична руханка https://www.youtube.com/watch?v=hKZofoXHrmc&ab_channel=Asya

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку