Урок "Прийменники як засіб милозвучності мови (в-у, з – зі – із). Аналіз контрольного твору"

Про матеріал

Розробка уроку, проведеного у 7 класі, "Прийменники як засіб милозвучності мови. Аналіз контрольного твору.

Українська мова і є унікальною, бо має індивідуальні особливості, до яких належать засоби милозвучності. Учням важко вони запам'ятовуються, тому краще поряд з правилами використовувати матеріали власних робіт. Теми були навмисно підлаштовані так, щоб кожен учень мав змогу перевірити свою вправність у застосуванні правил чергування в-у, з-із-зі. Матеріали теми є важливими і з огляду на те, що є регулярно присутніми за ЗНО. Крім того учні вдосконалюють вміння самоаналізу власного висловлення, використовуючи "Анкету редактора".Така форма роботи є ефктивною і дієвою.

Перегляд файлу

7 клас.                                                                                     

Тема.  Прийменники  як засіб милозвучності мови (в-у, з – зі – із).

            Аналіз контрольного твору

Мета:  повторити відомості  про прийменники, ознайомити учнів  з основними правилами  вживання прийменників; формувати  вміння  застосовувати  правила на практиці; розвивати   творчі вміння використовувати прийменники – синоніми як один із засобів милозвучності мови у власних висловлюваннях; розвивати пам’ять, спостережливість; виховувати інтерес  і повагу до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої  компетенцій);корекції знань, умінь і навичок.

Засоби навчання: підручник, роздавальний матеріал, схеми, таблиця «Засоби милозвучності. Чергування у-в»,тексти учнівських творів.

Перебіг уроку

 Емоційне налаштування: “Я- сонце”. Вітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.

Я- маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто. Я-велика Куля. В мене є багато тепла і світла. Я- велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»

Малюнок  настрою

І. Організаційний етап:

Робота з рапортом, журналом, налаштування на  співпрацю.

ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.

Бліцопитування

 

    Відомості про прийменник вивчає синтаксис?  

    Прийменник – службова частина мови?  

    Прийменник має граматичні категорії? 

    Прийменник не має лексичного значення?

    Прийменники вживаються лише з іменними частинами мови у непрямих відмінках?  

    Синтаксична роль прийменника – другорядний член речення?  

Контроль домашнього завдання.

    Перевірка вчителем  робіт окремих учнів. Двоє учнів перевіряють перед класом (на оцінку)

ІІІ. Повідомлення теми, цілепокладання. Мотивація навчальної діяльності.

Запис в зошиті дати, теми.                                                                   

Цілетворення.                                                                            Застосую

                                                        Дізнаюся

                Знаю

Озвучення окремими учнями цілей,  сподівань

IV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей  між елементами  вивченого.

 Діалогічна взаємодія. Моделювання проблеми. Марійка вдома скаржиться мамі, що вчитель їй виправив помилку  у творі (переказі)  Мама у кошик кладе крашанки, паску. А в Ірини таке ж речення У кошик мама кладе крашанки, паски. У не виправлено.

Допоможіть Марійці. Підтримайте її або ж заперечте. Використайте відомі вам правила із  п’ятого класу. Звірте відомості  з таблицею «Засоби милозвучності. Чергування у-в».

1. Прийменник у вживається:

а) між приголосними (запитав у Василя);

б) на початку речення перед приголосним (У Дмитра карі очі);

в) перед в, ф, льв, св, тв, хв (у Львові);

г) після паузи, що на письмі позначається комою, двокрапкою, тире або іншим розділовим знаком (Це було … у Києві).

2. Прийменник в уживається:

а) між голосними (думки в Андрія);

б) після голосного перед більшістю приголосних (спитати в батька)

 «Ти — редактор». Прочитати народні вислови. Списати, вставляючи замість крапок прийменники (префікси) у або в. Пояснити їх уживання.

  1. …господарстві, як… млині: ..се щось туркоче.
    2) …дощ хату не покривають, а …погоду й так не капає.
    3) Він ані… воді не ..тоне, ані… огні не згорить.
    4) …своїм дворі ..сяк хазяїн.
    5) …чужім оці бачить зразу, … своїм — ні разу.
    6) Голка маленька, та …морі до самого дна добирається.
    7) Гуде, немов чотири вітри …лісі.
    8) Гуде, як вітер… порожній димар.
    9) Два борсуки …одній норі не …живуться. (Нар. творчість).

Робота з підручником . Чергування з – зі – із (ст.220)

Робота в парах. Виконання вправи 555 (усно)

Фізкультпауза.

Аналіз контрольного твору.

Загальна характеристика  виконаного завдання.

Озвучення  кращих фрагментів з учнівських робіт.

Аналіз помилок, які найчастіше  траплялися.

«Ти – дослідник». Знайти і виписати  приклади помилок на вивчене правило чергування у-в.

Індивідуальна робота  над виправленням помилок.

Самооцінювання роботи. «Анкета автора».

1.Чи передане ставлення  до побаченого процесу праці?

2. Наскільки  емоційним та образним є виклад матеріалу?

3.Чи відповідає  написане  вимогам художнього  стилю?

4.Чи має текст відповідну будову: вступ, основна частина, висновок.

5. Які прийоми зацікавлення використано в  тексті.

6. Чи дотримано вимог щодо грамотності та графічного  оформлення?

7. Які помилки переважають? Що потрібно зробити, щоб їх уникати?

8. Що я б переробив, якби писав сьогодні?

9.Мої побажання майбутнім семикласникам, які будуть писати такі ж твори.

 VІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

  • Повторити теоретичні відомості (конспект)
  • Дати письмову відповідь на запитання анкети автора.

VІ. Підсумки. Рефлексія. Самооцінювання.

Незакінчене речення.

Після цього уроку я знаю, що……. Найбільші труднощі в мене були………..                   Я не знав, а тепер знаю,що………….. Я не вмів, а тепер вмію…………………

Я можу навчити друга ……………

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Григорчук Надія Андріївна
    Дійсно, моделюючи завдання від проблемних запитань, які потрібно розв'язати самостійно, учні більш усвідомлено запам'ятають основні засоби милозвучності. Дякую за дієві й цікаві форми роботи.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
870
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку