Розробка уроку, проведеного у 7 класі, "Прийменники як засіб милозвучності мови. Аналіз контрольного твору.
Українська мова і є унікальною, бо має індивідуальні особливості, до яких належать засоби милозвучності. Учням важко вони запам'ятовуються, тому краще поряд з правилами використовувати матеріали власних робіт. Теми були навмисно підлаштовані так, щоб кожен учень мав змогу перевірити свою вправність у застосуванні правил чергування в-у, з-із-зі. Матеріали теми є важливими і з огляду на те, що є регулярно присутніми за ЗНО. Крім того учні вдосконалюють вміння самоаналізу власного висловлення, використовуючи "Анкету редактора".Така форма роботи є ефктивною і дієвою.
7 клас.
Тема. Прийменники як засіб милозвучності мови (в-у, з – зі – із).
Аналіз контрольного твору
Мета: повторити відомості про прийменники, ознайомити учнів з основними правилами вживання прийменників; формувати вміння застосовувати правила на практиці; розвивати творчі вміння використовувати прийменники – синоніми як один із засобів милозвучності мови у власних висловлюваннях; розвивати пам’ять, спостережливість; виховувати інтерес і повагу до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенцій);корекції знань, умінь і навичок.
Засоби навчання: підручник, роздавальний матеріал, схеми, таблиця «Засоби милозвучності. Чергування у-в»,тексти учнівських творів.
Перебіг уроку
Емоційне налаштування: “Я- сонце”. Вітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.
Я- маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто. Я-велика Куля. В мене є багато тепла і світла. Я- велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»
Малюнок настрою
І. Організаційний етап:
Робота з рапортом, журналом, налаштування на співпрацю.
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.
Бліцопитування
|
Відомості про прийменник вивчає синтаксис? |
Прийменник – службова частина мови? |
Прийменник має граматичні категорії? |
Прийменник не має лексичного значення? |
Прийменники вживаються лише з іменними частинами мови у непрямих відмінках? |
Синтаксична роль прийменника – другорядний член речення? |
Контроль домашнього завдання.
Перевірка вчителем робіт окремих учнів. Двоє учнів перевіряють перед класом (на оцінку)
ІІІ. Повідомлення теми, цілепокладання. Мотивація навчальної діяльності.
Запис в зошиті дати, теми.
Цілетворення. Застосую
Дізнаюся
Знаю
Озвучення окремими учнями цілей, сподівань
IV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого.
Діалогічна взаємодія. Моделювання проблеми. Марійка вдома скаржиться мамі, що вчитель їй виправив помилку у творі (переказі) Мама у кошик кладе крашанки, паску. А в Ірини таке ж речення У кошик мама кладе крашанки, паски. У не виправлено.
Допоможіть Марійці. Підтримайте її або ж заперечте. Використайте відомі вам правила із п’ятого класу. Звірте відомості з таблицею «Засоби милозвучності. Чергування у-в».
1. Прийменник у вживається:
а) між приголосними (запитав у Василя);
б) на початку речення перед приголосним (У Дмитра карі очі);
в) перед в, ф, льв, св, тв, хв (у Львові);
г) після паузи, що на письмі позначається комою, двокрапкою, тире або іншим розділовим знаком (Це було … у Києві).
2. Прийменник в уживається:
а) між голосними (думки в Андрія);
б) після голосного перед більшістю приголосних (спитати в батька)
«Ти — редактор». Прочитати народні вислови. Списати, вставляючи замість крапок прийменники (префікси) у або в. Пояснити їх уживання.
Робота з підручником . Чергування з – зі – із (ст.220)
Робота в парах. Виконання вправи 555 (усно)
Фізкультпауза.
Аналіз контрольного твору.
Загальна характеристика виконаного завдання.
Озвучення кращих фрагментів з учнівських робіт.
Аналіз помилок, які найчастіше траплялися.
«Ти – дослідник». Знайти і виписати приклади помилок на вивчене правило чергування у-в.
Індивідуальна робота над виправленням помилок.
Самооцінювання роботи. «Анкета автора».
1.Чи передане ставлення до побаченого процесу праці?
2. Наскільки емоційним та образним є виклад матеріалу?
3.Чи відповідає написане вимогам художнього стилю?
4.Чи має текст відповідну будову: вступ, основна частина, висновок.
5. Які прийоми зацікавлення використано в тексті.
6. Чи дотримано вимог щодо грамотності та графічного оформлення?
7. Які помилки переважають? Що потрібно зробити, щоб їх уникати?
8. Що я б переробив, якби писав сьогодні?
9.Мої побажання майбутнім семикласникам, які будуть писати такі ж твори.
VІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
VІ. Підсумки. Рефлексія. Самооцінювання.
Незакінчене речення.
Після цього уроку я знаю, що……. Найбільші труднощі в мене були……….. Я не знав, а тепер знаю,що………….. Я не вмів, а тепер вмію…………………
Я можу навчити друга ……………