Урок розвитку звязного мовлення "Письмовий твір-опис природи за картиною"

Про матеріал
Мета уроку ознайомити учнів з особливостями художнього опису за картиною; удосконалювати вміння складати монологічне висловлювання; розвивати вміння шестикласників осягати зміст живописного твору, виражальні засоби, помічати всі важливі і другорядні деталі, розкривати майстерність художника, сприяти розвитку спостережливості, творчої уяви, абстрактного мислення учнів, естетичні смаки; якнайповніше використати естетичний і моральний потенціал полотна для духовного розвитку учнів; виховувати почуття любові та дбайливого ставлення до рідної природи; зацікавити національним образотворчим мистецтвом, зокрема творчістю Архипа Куїнджі
Перегляд файлу

Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення .

 Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажів А. Куїнджі, С. Васильківського, І. Айвазовського та інших.

 

 Мета:  ознайомити учнів з особливостями художнього опису за картиною; удосконалювати вміння складати монологічне висловлювання; розвивати вміння шестикласників осягати зміст живописного твору, виражальні засоби, помічати всі важливі і другорядні деталі, розкривати майстерність художника, сприяти розвитку спостережливості, творчої уяви, абстрактного мислення учнів, естетичні смаки; якнайповніше використати естетичний і моральний потенціал полотна для духовного розвитку учнів; виховувати почуття любові та дбайливого ставлення до рідної природи; зацікавити національним образотворчим мистецтвом, зокрема творчістю Архипа Куїнджі

 

 Т и п   у р о к у: урок розвитку звязного мовлення.

 О б л а д н а н н я:  відео про прихід весни у творах відомих художників; репродукція картини художника Архипа Куїнджі «Рання весна»; мультимедійна презентація, словничок образотворчих термінів, план опису за картиною.

 Домашнє випереджувальне завдання: підготувати відомості про життя і творчість Архипа Куїнджі та історію створення картини «Рання весна».

 

Навіть у найпрекрасніших своїх мріях людина

 не може уявити нічого прекраснішого  ніж природа.

Альфонс де Ламартін

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент.  Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

 

  • Ну, що продзвенів уже дзвінок, розпочинаємо урок.?!

 

1. Перегляд відео про прихід весни у творах відомих художників

  Бесіда:

  • Скажіть, що ви побачили  під час перегляду відео? А в нас, яка пора року за вікном?
  • А ви чекали на прихід весни?
  • Які у вас відчуття  з приходом цієї пори року?
  • А чи дійсно красу природи можна передати  тільки фарбами? А чи можна про неї ще й розповісти?
  • Діти, як ви думаєте, про що буде наш сьогоднішній урок?

 

 ІІ. Повідомлення теми уроку.

 Б е с і д а

  • Як називається опис природи в літературі?
  • У яких вивчених творах ви читали пейзажні описи?
  • З якою метою письменники використовують описи природи?
  • А чи потрібно це вміти робити вам? Для чого?

 ІІІ. Цілевизначення.

 У ч и т е л ь.

  • Поміркуймо: що треба знати, аби описати природу за картиною?
  • Як ви вважаєте, яких умінь маєте набути в результаті виконаної на уроці роботи?

 Отже, визначаємо цілі нашого уроку. (Учні читають уголос записані на дошці )

 

 Хочу звернути вашу увагу на те, що над цією темою ми працюємо два уроки: на першому, сьогоднішньому, уроці основне завдання – підготуватися до твору, а на другому – скласти опис письмово. Звичайно, будь-яку роботу виконувати легше, коли є зразок. Тому пропоную вам попрацювати над спільним проектом – так назвемо зразок до ваших майбутніх творів-описів. Кожен із вас має внести щось своє. Від кожного залежатиме успіх майбутнього проекту. Всі ми – одна команда. Успіх кожного – це успіх усіх!

 

 IV. Рефлексія психологічної готовності до уроку.

  • З яким настроєм ви розпочинаєте роботу?
  • Хочу звернути вашу увагу на слова , які я взяла за епіграф до нашого сьогоднішнього уроку: «Навіть у найпрекрасніших своїх мріях людина не може уявити нічого прекраснішого ніж природа» . Цей вислів належить  французькому поету-романтикові Альфонсу де Ламартіну.    Ці слова  беззаперечний факт того, що прекрасне –  навколо нас, нам людям треба навчитися цю красу помічати, не тільки бачити, а любити, оберігати.  Тож я сподіваюся, що  робота  на сьогоднішньому уроці буде для вас цікавою й плідною.

 V. Підготовка до роботи над твором

  1. Демонстрація репродукції картини А. Куїнджі «Рання весна»

 

Ранняя весна.. Архип Иванович Куинджи

 

 

  1. Бесіда:

 

  • Що бачите на картині?
  • Як би ви назвали її?
  • Ця картина має назву «Рання весна», автором якої  є Архип Іванович Куїнджі.
  • Знаєте такого художника?  Які його ще картини  вам відомі?
  • Зараз нам про нього більш детальніше розкаже група учнів, для яких  домашнім завдання було підготовити презентацію про життя і творчість А. Куїнджі.

 

  1. Презентація домашнього випереджувального завдання.

(Група б і о г р а ф и) .

Повідомлення-презентація « Життя та творчість А. Куїнжді».

 

Б е с і д а:

  • Які  факти з життя художника вам запам’яталися?
  • Які  картини  А. Куїнджі вас вразили ?
  • Прихід весни нікого не залишає байдужим. Свої почуття прекрасного кожен виражає по-різному. Як ви бачили на початку уроку, багато художників намагалася передати багатогранність весняної природи на своїх полотнах. Мабуть, і ви на уроці образотворчого мистецтва, малювали улюблену пору року. Сьогодні ж ви будете навчатися передавати багатогранність й красу природи за допомогою слова. Перш ніж приступимо до цієї роботи, нам треба картину «прочитати», тобто з’ясуємо, що ж зображено на картині.
  1. Робота над картиною. А. Куїнджі. «Рання весна».

 Випереджальне домашнє завдання (Група мистецтвознавці).

 

 -    По чому видно, що художник зобразив саме ранню весну? (Перед нами   природа, що прокидається від довгого зимового сну).

 

  • Чи схожа природа на картині на природу нашого краю?

 

  • Що зображено на передньому плані?

(На передньому плані ми бачимо вигин річки, річка ділить картину по діагоналі, підкреслюючи перспективу і надаючи картині глибину.. горизонт розділяє картину навпіл по вертикалі, при цьому річка наближається до нас, а небо йде вдалину.)

 

  • Пора зображена на картині й пора, яка у нас за вікном збігаються в часі? (Так,можна сказати -  це кінець лютого або початок березня, коли зима ще не закінчилася, а весна ще по-справжньому не почалася.

Лише почав танути лід, але ще не розтанув до кінця.

Хоча по краю, біля лівого берега, а також у центральній частині видно, воду.  Вода вже струмує невеликими потоками. І снігові пласти ще не зійшли, хоч і втратили свою білизну і сильно підтанули. Ділянки суші, що очистилися від снігу, ще виглядають понуро, але це скоро зміниться.)


 - Яке небо? (Небо, хоч і запнуте легким серпанком білих хмар, сяє м’якою блакиттю).

 -     Відтінки яких кольорів переважають на картині? ( Два різних блакитних тони – неба й води – домінують, роблять картину «повітряною». Отже, найбільше весна відчувається завдяки світлу, яке заливає всю картину).

 

  •  А, який час доби зображено на картині?  (Яскраве сонячне  світло робить світлими дерева далекого лісу на горизонті, отже, скоріше за все, це полудень).

 

  • Що ще зображено на передньому плані? (Зелені плями. Швидше за все це мох, який в цю холодну пору зберігає свіжість).

 

  • Що ми бачимо в центрі картини? (У центрі біля самого закруту річки – біла береза. Її стовбур злегка нахилений до води, світлими гілочками тягнеться в небо).

 -  Які почуття викликає у вас ця картина? (Відчуття торжества, що зима відступає, від того що весна набирає силу, до справжнього тепла ще далеко,в атмосфері картини немає місця зневіри. Очікування справжньої весни – це вже свято).

5.Узагальнююча бесіда:

  1. Яка тема картини? Яка головна думка?
  2. До якого жанру належить картина?
  3. Що таке пейзаж?
  4. Пригадайте особливості опису як типу мовлення.
  5. В якому стилі ви будете описувати картину?
  6. Що характерно для цього стилю?
  7. Опис природи за картиною має чіткий план,  давайте ознайомимося з ним.
  • Перш ніж ви почнете роботу над твором-описом, я хочу , що ви прослухали уривок з повісті, що ми недавно читали  на уроках зарубіжної літератури.

 

                     Надворі вже танув сніг, дзвеніли весняні потоки…          Повиймали другі рами, і весна вдерлася до кімнати з подвоєною силою. У залиті світлом вікна дивилось, сміючись, весняне сонце, гойдалося голе ще віття дерев, вдалині чорніли ниви, на яких подекуди лежали білі плями танучих снігів, а подекуди пробивалась ледве помітною зеленню молода трава. Усім дихалось вільніше й краще, на всіх весна позначалася припливом оновленої й бадьорої життєвої сили.

             Хаос весняного безладу ущух. Під гарячим промінням сонця робота природи чимраз більше входила в свою колію, життя немов напружувалося, поступальний перебіг його ставав стрімкішим, наче біг поїзда на разгоні. По луках зазеленіла молода травиця, у повітрі плив дух березових бруньок.

            Хлопчика вирішили вивести в поле, на берег близької річки.

            Був полудень. Сонце тихо котилося по синьому небу. З пагорба, на якому вони сиділи, видно було річку, що широко розлилася внизу. Вона пронесла вже свої крижини, і тільки часом на її поверхні пливли й танули подекуди останні з них, вирізняючись білими плямками.

              На заплавних луках стояла вода широкими лиманами; білі хмаринки, віддзеркалюючись у них разом з перекинутим блакитним небозводом, тихо пливли в глибині і зникали, немовби й вони танули, як ті крижини. Інколи пробігали од вітру легкі брижі, вилискуючи проти сонця. Далі за річкою чорніли розіпрілі ниви і парували, застилаючи мерехтливим, хитким серпанком неясно мріючу синю крайку лісу. Земля ніби зітхала, і щось підносилося з неї до неба, як клуби жертовного фіміаму.

             Природа розкинулась кругом, наче великий храм, приготовлений до свята.

Обговорення прослуханого:

  1. Про яку пору року йдеться в тексті?
  2. До якого типу мовлення належить цей текст? Визначте стиль мовлення. Чи можна провести паралель між картиною А. Куїнджі й цим текстом?
  3. Діти, чи здогадалися з якого твору взято уривок? (Короленко В. Г. «Сліпий музикант»)
  4. Яка була особливість у хлопчика Петрика?
  5. Як він сприймав навколишню дійсність? ( За допомогою звуків, запахів, відчуттів)
  6. Як він реалізував себе у житті? (Став музикантом).
  7. Чи міг Петро Попельский передати красу весни? ( Так, за допомогою музики).
  • За допомогою музики він виражав свої почуття, враження. Музика дивним чином здатна налагодити внутрішній стан людини. Тому я пропоную працювати вам під музичну композицію , сподіваюсь вона допоможе вам у вашій роботі. Не забувайте, що крім зорових образів є ще слухові образи, образи-запахи.

V. Проектна діяльність. Складання спільного проекту.

1.  Робота у групах. Підготовка робочого матеріалу.

  • Записати назви об’єктів, що намальовані на картині (річка, лід, береза, небо, дерева, проталини, травичка)
  • Дібрати до цих слів епітети, метафори, порівняння.
  • Дібрати синоніми до поданих слів: художник, малювати, полотно.
  • Записати кольори, які ви бачите на картині, і  вказати, який настрій вони передають.

 (Представник кожної групи доповідає про результати роботи. Група експертів опрацьовує результати, на основі яких готує проект-зразок твору-опису. Решта класу працює над творчими завданнями на основі ключових слів теми уроку (додаток 1)

 

 2.Ознайомлення з проектом.

 

 VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Що ми вчилися робити на сьогоднішньому уроці? (Вчилися описувати природу за картиною, добирати робочі матеріали, складати твір-опис природи за картиною.)

 

  • Що треба для того, аби скласти твір-опис природи за картиною? (Ознайомитися з життям і творчістю художника; обрати відповідний стиль і тип мовлення; пригадати особливості пейзажу; знати структуру опису: Де? – Що? – Який? – Враження; дібрати робочі матеріали; скласти план.)

 

  • Що нового для себе ви взяли з уроку? (Дізналися про художника Архипа Куїнджі; вчилися описувати природу за картиною.)

 

  • Як ви гадаєте, чи виконали ми завдання, визначені на початку уроку? (Так, виконали. Ми працювали над спільним проектом, і ми його склали.)

 

 

 Самооцінювання. Кілька учнів називають власні оцінки, обгрунтовуючи їх.

 VII. Домашнє завдання. Систематизувати робочий матеріал для твору-опису. Написати вступну частину (враження).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

План

Мовний матеріал

Художні тропи

1

Загальне враження від побаченого твору мистецтва

Хто автор картини? Назва картини.

Художник.  Архип Куїнджі

Автор картини.

«Рання весна»

 

2

Що зображено на першому плані?

Річка, вигин річки, проталини на траві, береза, кущі

 

3

Які предмети зображені на другому плані?

Дерева, ліс, небо

 

4

Чим мене захопила картина? Мої враження від побаченого на картині.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Словник образотворчих термінів

 

Відтінок - різновид будь-якого кольору, що відрізняється від основного певною яскравістю, інтенсивністю.

Задній план - те, що намальовано позаду, що не становить головного змісту картини, не є істотним.

Картина - твір живопису, виконаний фарбами на полотні, папері, дошці.

Контраст - різка протилежність у чомусь.

Контур - лінія, що окреслює форму.

Лінія горизонту - перспективна лінія, отримана перетином горизонтальної площини, розташованої на рівні очей того, хто малює, із площиною картини.

Пейзаж - жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи,

Півтон - забарвлення, насиченість, перехідні від світлого тону до темного.

Світлотінь - сувора закономірна градація світлих і темних тонів, плям як засіб передачі об'ємності зображення.

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
14 березня 2020
Переглядів
9512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку