Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення .
Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажів А. Куїнджі, С. Васильківського, І. Айвазовського та інших.
Мета: ознайомити учнів з особливостями художнього опису за картиною; удосконалювати вміння складати монологічне висловлювання; розвивати вміння шестикласників осягати зміст живописного твору, виражальні засоби, помічати всі важливі і другорядні деталі, розкривати майстерність художника, сприяти розвитку спостережливості, творчої уяви, абстрактного мислення учнів, естетичні смаки; якнайповніше використати естетичний і моральний потенціал полотна для духовного розвитку учнів; виховувати почуття любові та дбайливого ставлення до рідної природи; зацікавити національним образотворчим мистецтвом, зокрема творчістю Архипа Куїнджі
Т и п у р о к у: урок розвитку зв’язного мовлення.
О б л а д н а н н я: відео про прихід весни у творах відомих художників; репродукція картини художника Архипа Куїнджі «Рання весна»; мультимедійна презентація, словничок образотворчих термінів, план опису за картиною.
Домашнє випереджувальне завдання: підготувати відомості про життя і творчість Архипа Куїнджі та історію створення картини «Рання весна».
Навіть у найпрекрасніших своїх мріях людина
не може уявити нічого прекраснішого ніж природа.
Альфонс де Ламартін
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
1. Перегляд відео про прихід весни у творах відомих художників
Бесіда:
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Б е с і д а
ІІІ. Цілевизначення.
У ч и т е л ь.
Отже, визначаємо цілі нашого уроку. (Учні читають уголос записані на дошці )
Хочу звернути вашу увагу на те, що над цією темою ми працюємо два уроки: на першому, сьогоднішньому, уроці основне завдання – підготуватися до твору, а на другому – скласти опис письмово. Звичайно, будь-яку роботу виконувати легше, коли є зразок. Тому пропоную вам попрацювати над спільним проектом – так назвемо зразок до ваших майбутніх творів-описів. Кожен із вас має внести щось своє. Від кожного залежатиме успіх майбутнього проекту. Всі ми – одна команда. Успіх кожного – це успіх усіх!
IV. Рефлексія психологічної готовності до уроку.
V. Підготовка до роботи над твором
(Група б і о г р а ф и) .
Повідомлення-презентація « Життя та творчість А. Куїнжді».
Б е с і д а:
Випереджальне домашнє завдання (Група мистецтвознавці).
- По чому видно, що художник зобразив саме ранню весну? (Перед нами природа, що прокидається від довгого зимового сну).
(На передньому плані ми бачимо вигин річки, річка ділить картину по діагоналі, підкреслюючи перспективу і надаючи картині глибину.. горизонт розділяє картину навпіл по вертикалі, при цьому річка наближається до нас, а небо йде вдалину.)
Лише почав танути лід, але ще не розтанув до кінця.
Хоча по краю, біля лівого берега, а також у центральній частині видно, воду. Вода вже струмує невеликими потоками. І снігові пласти ще не зійшли, хоч і втратили свою білизну і сильно підтанули. Ділянки суші, що очистилися від снігу, ще виглядають понуро, але це скоро зміниться.)
- Яке небо? (Небо, хоч і запнуте легким серпанком білих хмар, сяє м’якою блакиттю).
- Відтінки яких кольорів переважають на картині? ( Два різних блакитних тони – неба й води – домінують, роблять картину «повітряною». Отже, найбільше весна відчувається завдяки світлу, яке заливає всю картину).
- Які почуття викликає у вас ця картина? (Відчуття торжества, що зима відступає, від того що весна набирає силу, до справжнього тепла ще далеко,в атмосфері картини немає місця зневіри. Очікування справжньої весни – це вже свято).
5.Узагальнююча бесіда:
Надворі вже танув сніг, дзвеніли весняні потоки… Повиймали другі рами, і весна вдерлася до кімнати з подвоєною силою. У залиті світлом вікна дивилось, сміючись, весняне сонце, гойдалося голе ще віття дерев, вдалині чорніли ниви, на яких подекуди лежали білі плями танучих снігів, а подекуди пробивалась ледве помітною зеленню молода трава. Усім дихалось вільніше й краще, на всіх весна позначалася припливом оновленої й бадьорої життєвої сили.
Хаос весняного безладу ущух. Під гарячим промінням сонця робота природи чимраз більше входила в свою колію, життя немов напружувалося, поступальний перебіг його ставав стрімкішим, наче біг поїзда на разгоні. По луках зазеленіла молода травиця, у повітрі плив дух березових бруньок.
Хлопчика вирішили вивести в поле, на берег близької річки.
Був полудень. Сонце тихо котилося по синьому небу. З пагорба, на якому вони сиділи, видно було річку, що широко розлилася внизу. Вона пронесла вже свої крижини, і тільки часом на її поверхні пливли й танули подекуди останні з них, вирізняючись білими плямками.
На заплавних луках стояла вода широкими лиманами; білі хмаринки, віддзеркалюючись у них разом з перекинутим блакитним небозводом, тихо пливли в глибині і зникали, немовби й вони танули, як ті крижини. Інколи пробігали од вітру легкі брижі, вилискуючи проти сонця. Далі за річкою чорніли розіпрілі ниви і парували,… застилаючи мерехтливим, хитким серпанком неясно мріючу синю крайку лісу. Земля ніби зітхала, і щось підносилося з неї до неба, як клуби жертовного фіміаму.
Природа розкинулась кругом, наче великий храм, приготовлений до свята.
Обговорення прослуханого:
V. Проектна діяльність. Складання спільного проекту.
1. Робота у групах. Підготовка робочого матеріалу.
(Представник кожної групи доповідає про результати роботи. Група експертів опрацьовує результати, на основі яких готує проект-зразок твору-опису. Решта класу працює над творчими завданнями на основі ключових слів теми уроку (додаток 1)
2.Ознайомлення з проектом.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Самооцінювання. Кілька учнів називають власні оцінки, обгрунтовуючи їх.
VII. Домашнє завдання. Систематизувати робочий матеріал для твору-опису. Написати вступну частину (враження).
Додаток 1
№ |
План |
Мовний матеріал |
Художні тропи |
1 |
Загальне враження від побаченого твору мистецтва Хто автор картини? Назва картини. |
Художник. Архип Куїнджі Автор картини. «Рання весна» |
|
2 |
Що зображено на першому плані? |
Річка, вигин річки, проталини на траві, береза, кущі |
|
3 |
Які предмети зображені на другому плані? |
Дерева, ліс, небо |
|
4 |
Чим мене захопила картина? Мої враження від побаченого на картині. |
|
|
Додаток 2
Словник образотворчих термінів
Відтінок - різновид будь-якого кольору, що відрізняється від основного певною яскравістю, інтенсивністю.
Задній план - те, що намальовано позаду, що не становить головного змісту картини, не є істотним.
Картина - твір живопису, виконаний фарбами на полотні, папері, дошці.
Контраст - різка протилежність у чомусь.
Контур - лінія, що окреслює форму.
Лінія горизонту - перспективна лінія, отримана перетином горизонтальної площини, розташованої на рівні очей того, хто малює, із площиною картини.
Пейзаж - жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи,
Півтон - забарвлення, насиченість, перехідні від світлого тону до темного.
Світлотінь - сувора закономірна градація світлих і темних тонів, плям як засіб передачі об'ємності зображення.
1