Урок написання твору-розповіді про процес праці, 7 клас

Про матеріал
Урок допомагає удосконалити вміння чітко висловлювати свою думку, описувати процес праці, дотримуючись вимог стилю, знаходити в тексті «відоме» й «нове»; розвивати спостережливість, культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов та повагу до праці.
Перегляд файлу

Урок твір-розповідь про процес праці, 7 клас

Хід уроку

Тема: Написання твору-розповіді про процес праці.

Мета: Удосконалити вміння чітко висловлювати свою думку, описувати процес праці, дотримуючись вимог стилю, знаходити в тексті «відоме» й «нове»; розвивати спостережливість, культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов та повагу до праці.

Тип уроку: Урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання: таблиця «Типи мовлення».

Хід уроку

  1. Повідомлення теми і завдань уроку.

Добрий день! Сьогодні ми будемо писати твір-розповідь про процес праці.

  1. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

  1. Чи є у вас домашні обов’язки? Які?
  2. Яка ваша найулюбленіша справа по дому, а яку ви терпіти не можете?
  3. Вам подобається допомагати батькам?
  4. Як часто ви це робите?

А зараз давайте розглянемо таблицю.

Діти розглядають таблицю.

Типи мовлення

Назви типів мовлення

На яке питання дається відповідь

Про що йдеться

Розповідь

Що сталося? Що відбулося?

Про дії, події

Опис

Який? Яка? Яке? Які?

Про ознаки предмета та його частин

Роздум

Чому?

Про причини ознак чи дій

Бесіда

  1. Що таке розповідь?
  2. Про що можна розповідати?
  3. Коли ми користуємося розповіддю?

 

  1. Підготовка до роботи над твором.

1. Зараз я пропоную вам прочитати текст.

Здоєне молоко важко спочиває в дерев’яному посуді, над ним схилився пастух. Молоко жовкне й гусне. Пастух схилився над ним насуплений і навіть суворий. Розщібає поволі рукава і по лікті занурює в молоко свої голі руки. І так застигає...

Тепер має бути тихо в хаті, двері замкнені, ніхто не сміє кинуть оком на молоко, поки там твориться щось, поки пастух чаклує. Все наче застигло в німому чеканні. Тільки по легкому рухові жил на пастухових руках помітно, що насподі в посуді відбувається щось. Руки оживають потроху, вони то підіймаються вище, то опускаються нижче, закруглюють лікті, щось плещуть, бгають та гладять там всередині, і раптом з дна посуду, з-під молока підіймається кругле тіло сиру. Воно росте, обертає плескаті боки, купається в білій купелі, само біле і ніжне...Пастух легко зітхнув. Тепер кожен може вже глянуть. Славний вийшов сир, пастухові на втіху і на пожиток людям... (За М.Коцюбинським).

2. Бесіда.

А) Чи можна назвати цей уривок розповіддю?

Б) Про який трудовий процес згадується в тексті?

В) Що необхідно для цього процесу?

Г) Які трудові дії було виконано та в якій послідовності?

Д) Що стало результатом праці?

Слово вчителя.

Розповідь про процес праці включає перелік певних трудових операцій у тій послідовності, в якій їх потрібно виконати, щоб одержати продукт праці. “Відомим” у реченнях такої розповіді є вказівка на особу, яка працює. “Новим” є назви трудових операцій. Наприклад (вчитель розбирає перше речення далі учні самі):

Як виготовляли кислий (квасний) сир

У гладушці чи макітрі хазяйкаВ підігрівалаН кисле молоко. Утворену масу, вонаВ виймалаН, відтискалаН у вороку зшитому трикутному шматку полотна. Потім господиняВ притискалаН ворок дошкою. Після цього вонаВ солилаН сир та щільно вкладалаН у невелику діжку, перекладалаН його шарами масла. Зверху хазяйкаВ накривалаН сир полотняною шматинкою, дерев’яним кружком і притискалаН каменем. Квасний сир міг зберігатися до двох років.

З довідника.

Слово вчителя.

Розповідь про трудовий процес може бути складена в науковому, діловому або художньому стилях.

Особливістю розповіді в науковому та діловому стилях є те, що трудові операції, про які йдеться, вказуються стосовно не до конкретної особи, а до узагальненої, до будь-якої особи взагалі. Трудові операції не стосуються йпевного часу. Мається на увазі, що так треба робити всім і завжди.

Через це назва виконавця тут може опускатись, для назви дій найчастіше використовуються дієслова третьої особи множини: так роблять.

Часто в наукових та ділових розповідях про трудові процеси використовують поєднання слів можна, треба, слід, необхідно з неозначеною формою дієслова: треба з’єднати, слід пофарбувати.

Така розповідь має характер інструкції, її мета – передати точні узагальнені відомості про процес праці. Вона позбавлена емоційності. Всі слова вживаються тільки в прямому значенні.

Мета художньої розповіді про процес праці – викликати певне ставлення до самої праці, до її виконання, до результату трудових дій. Така розповідь емоційна, образна. В ній уживаються художні засоби: епітети, порівняння та ін.

 

Завдання. Прочитати. Який тип мовлення покладено в основу кожного з уривків? З’ясувати стиль кожного з них, свою думку обґрунтувати.

І. Прісне тісто замішують на сироватці з яйцем, дають йому відстоятись. Розкачують уруках качалку діаметром 2-3 см, розрізають її на шматки. Кожен шматок обвалюють уборошні, розкачують варяниці. Начинають їх сиром, картоплею або тушеною капустою. Варять укрутому окропі.

З кулінарної книги

ІІ. Руки Ганни Сильвестрівни натхненно чаклували над кожним шматочком тіста. Господиня встигла вже наставити окропу і, коли вода забулькотіла, виклала на підситок перший десяток вареників та почала по одному кидати їх у каструлю.

Прозора вода враз скаламутилася, в ній затанцювали білі порошинки. Полинув ніжний аромат тіста й варених ягід. Потім вода знову забила в ключі, і незабаром вареники почали випливати нагору.

За мить вони запаморочливо пахтіли на тарілці – білі-білі, з ледь примітним бузковим відливом.

За І. Сенченком

Зачитування твору як прикладу.

Уже на порозі затишної оселі моєї бабусі я вловлюю запах пиріжків. Ох, ці вироби з тіста! Вони такі смачнючі! Ми, всі її онуки, тільки й мріємо скоріше приїхати до неї в гості, бо її пиріжки, на наше переконання, — це неперевершений кулінарний витвір мистецтва. Бабуся знає, як ми полюбляємо їх, тому завжди до нашого приїзду намагається приготувати чималенько.

Мені приємно спостерігати, як бабуся готує цей неповторний виріб з неземним смаком. Спершу вона працює над запаркою з молока, борошна, цукру та дріжджів. Поки запарка не почала підходити, тобто настоюється, бабуся готує "поле діяльності". Усе з кухонного столу прибирається, бо віднині на цьому плацдармі будуть з'являтися пухкенькі, пахучі, візерунчасті пиріжечки. Бабуся кожен пиріжок прикрашає то листочком, то колосочком, то зубчиками, то якимись квіточками.

Я помітила, що вона завжди вдягає чистенький білий фартушок, ніби готується до якогось святкового дійства. А ще юаюуся посміхається до кожного пиріжка, ще й примовляє: "От славний козачок! А ходи-но до свого війська!" — і саджає його в рядочок до інших на лист. Коли стрункі ряди пиріжків — козачків заповнені, вона змащує їх яйцем, збитим із молоком. До того ж робить це великою гусячою пір'їною.

Для мене це якесь чародійство: і пір'їна, і примовляння бабусі, і її святковий вигляд. Може, тому й пиріжки такі смачні — пресмачні.

Бесіда.

  1. Чи розкрито тему твору? (дохідливо, чітко й цікаво розказано про процес праці)
  2. Чи виразною є головна думка твору? (ставлення автора до процесу праці, до людини, яка працює або ж до виробленого нею)
  3. Чи правильно скомпоновано твір?

Отже, у зачині (вступі) варто зазначити, де, коли, за яких обставин авторові твору довелося спостерігати (чути, читати) про процес праці, про який йтиметься далі. В основній частині твору потрібно розповісти, у якій послідовності виконувались певні трудові дії. У кінцівці варто пояснити, що зацікавило автора твору в роботі, про яку він розповів, що запам’яталося, здивувало, вразило. Можна скласти оцінку результатові (продукту) праці, майстерності виконавця тощо.

  1. Складання плану.

Колективне складання  орієнтовного  плану розповіді про процес праці.

Зразок.

План твору-розповіді про трудовий процес

 

  1. Чому  я взявся (постійно берусь) до цієї роботи.
  2. Наскільки  потрібною (цікавою)  є для мене ця праця.
  3. Як я готувався (щоразу готуюсь)  до роботи (добір матеріалів, інструментів, створення певних  умов, з ким радився, що читав).
  4. З чого я розпочав (завжди розпочинаю) працю.
  5. Які трудові операції в якій послідовності  виконував (виконую).
  6. Чим завершилася (завершується)  моя  робота.
  7. Чи задоволений я  (був, зазвичай буваю) тим, що вийшло.

Усне колективне складання твору-розповіді про процес праці на одну із запропонованих тем:

Як ми лагодили меблі в класі;

Як ми декорували клас квітами;

Як ми майстрували костюми та декорації (для новорічного ранку, виступу драматичного гуртка і под.);

Як ми упорядкували шкільне подвір’я.

 

  1. Самостійна письмова робота учнів на чернетках над твором у художньому стилі на одну із поданих тем.

Зараз ваше завдання – обрати одну із тем та почати писати твір на чернетці.

Теми для творів

  • Як я готую улюблену в нашій родині страву;
  • Як ми прикрашали новорічну ялинку;
  • Як ми ліпили сніговита;
  • Як я доглядаю домашню твариннку.
  1. Підбиття підсумків уроку.

Дайте відповіді на запитання:

  • Чого ви сьогодні навчилися на уроці?
  • Що було найцікавіше?
  • Що викликало у вас найбільше труднощів?

 

  1. Домашнє завдання.

Завершити, відредагувати чорновий варіант твору, переписати роботу в зошит.

doc
Додано
1 березня 2020
Переглядів
3430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку