Урок "Написання знака м'якшення та апострофа

Про матеріал

Урок узагальнення та поглиблення знань про правильне написання слів з м'яким знаком та апострофом. Він побудований на основі народознавчих матеріалів про підкову. У файлі додано малюнки, які використовуються на уроці заламіновані, по них пишемо маркером оцінки за виконане завдання

Перегляд файлу

Урок  української мови в 5 класі

 

 

 

 

 

 

Підкова на щастя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        Учитель Мазурик Алла Іванівна

 

 

 

Тема. Правила вживання знака м’якшення та апострофа

Мета: узагальнити та поглибити знання про правильне написання слів з мяким знаком та апострофом, розвивати навички орфографічної грамотності, виховувати зацікавлення до народних оберегів.

Тип уроку: урок узагальнення та поглиблення знань

Обладнання: підкови , елементи оберегу, маркери, роздатковий матеріал заламінований

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ.Емоційне налаштування

Протягом тисячоліть ні один дім на Україн іне обходився без оберегу. Мініатюрні зображення сокири, дзвіночка,   а також звичайні предмети побуту: віник, кочерга, личаки і. т.д. широко використовувалися і в образах. Люди вірили, що обереги захищають їх від хвороб, «недоброго ока», хижих звірів, різних напастей. Збираючись у далеку дорогу, людина брала з собою оберіг, щоб вкладене в нього добро, віра й любов зігрівали душу, нагадували про отчий дім та рідну землю.

Сучасні люди скептично ставляться до різних забобонів, але існує один символ, в який до цих пір вірять більшість з нас.   Цей оберіг популярний серед багатьох народів.

Ще з давніх часів люди вірили, що це оберіг приносить удачу і щастя, захищає від негараздів і горя. Історія цього оберега сягає своїм корінням далеко в минуле

Можливо ви здогадались про що мова.

(відповіді учнів) Підкова

Так , підкова на щастя.

 У кожного народу існують свої легенди і повір`я, чому саме підкова стала символом удачі і благополуччя.

Вважається, що перші згадки про цей оберіг, як про предмет, що приносить удачу, з`явилися ще до нашої ери. У Стародавньому Єгипті було прийнято підковувати коней, які запрягали в колісниці фараонів, золотими підковами. Іноді вони їх губили. Людина, випадково знайшовши таку підкову, була забезпечена грошима на багато років. Їй  було гарантовано благополуччя в родині.

Сьогодні я теж знайшла дві підкови, які принесли тему уроку

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку

ІV. Мотиваційно-настановча діяльність.

У середньовіччі коні носили залізні підкови, але це не завадило їхній цінності, так як в ті часи залізо було дуже дорогим. Так що будь-яка людина, яка знайшла загублену підкову, могла отримати за неї чималий прибуток. Тому люди і вважали її символом удачі.

На Русі ж вважали, що цей оберіг захищає від всякої нечисті. Там навіть існувало повір`я про те, як до одного коваля  з`явився чорт в образі коня. Він всіляко спокушав коваля ,в надії забрати його душу. Але коваль розгадав цей задум і підкував рисака. Йому було настільки боляче, що він став боятися підков. Тоді коваль повісив підкову на стіну і сказав, що відтепер вона буде захищати будь-який будинок, на якому буде висіти, від зла і нечистої сили.

І в наш час цей оберіг не втратив своєї актуальності. У багатьох країнах на різних континентах він як і раніше вважається символом удачі, щастя і благополуччя, причому, досить дієвим.

Ми сьогодні зможемо перевірити це на уроці, кому підкова принесе удачу і гарну оцінку за урок.

Погляньте на дошку. Там ви побачити ,що від підкови йдуть цікаві деталі - будинок, часник, мішечок, насіння гарбузове та соняшникове, цибулька, монетка, личаки та бублик. Кожен елемент оберегу буде приносити вам бали за виконане завдання. А ще ви дізнаєтесь від чого захищає той чи інший елемент оберега.

Тому часу не гаймо і вперед за знаннями вирушаймо

V.Виконання завдань на узагальнення матеріалу.

1. Різні види матеріалу, якими прикрашаються обереги із яких вони виготовляються, мають своє символічне значення:

- будиночок – символ сімї.

Отож, ваше перше завдання: перевірка виконання домашнього завдання.

2. завдання. личаки - домашній затишок, сімейне щастя отримає той учень, хто виконає наступне завдання :

Розподільний диктант.

Розподілити у дві колонки слова, які пишуться з м’яким знаком і які не пишуться.

Чіл..не, област.., р..ясно, різ..бяр, ад..ютант, нян..ка, духм..яний, асфал..т, арф..яр, різ..ба, парас..чин, дикан..ський, стан..мо, заховайс.., у куз..ні, прал..ня, гарнен..кий, тіт..ці, рибон..ки, брен..кати,улюбленец.., козац..кий, адмірал..с..кий, їд..те, Н..ютон, аквалан..гіст

3. Мішковина – достаток, а мішечок –багатство. У нашому мішечку завдання для вас. Наше багатство –це знання. Тому поділіться знанням теорії(опитування дітей)

 

 

 

4.Часник –виганяє нечисту силу.

 

І вашим завданням буде знайти третє зайве

1.     Очеретянці, вишеньці, ніженьці.

2.     Тонший, женьшень, менший.

3.     Батько, призьба, бризкати.

4.     Юність, сміється, умивається.

5.     Цвях, свято, черв’як.

6.     Цар, вчотирьох, Кобзар.

7.     Мавпячий, буряк, порядок.

 

 

5. Цибуля оберігає сім’ю від сліз. Тому давайте не плакати, а ,виконуючи завдання, набирати бали.

Вставте апостроф або ні

 Опам..ятатися, бур..як, дев..ять, р..явкати, нев..язкий, електрозвар..ювання, ад..ютант, атель..є, голуб..ятко, духм..яний, об..їзд, вар..яг, Лук..янівка, інформб..юро, об..єкт, кань..йон, верб..я, р..явкнути, арф..яр, авант..юра, дов..янути, щупл..явий, оп..яніти, евол..юція.

 

6.Насіння соняшника- здоров’я дітей в сім’ї;

 

Зробіть звуковий запис слів.

 

Ряса, сядь, ляда, лань, сюди, стань, ряба, синь, зняти, злізь.

 

7.Насіння гарбуза- символ жіночого начала.

 

Словниковий диктант

Бур'ян, буряк, зоря, м'який, м’ясо, п'ять, б'ють, бюст, зв'язати, свято, з'їзд, в'янути, цвях, рябий, Лук'ян, В'ячеслав, Святослав, м'яч, сузір'я, ряст, духмяний, об'їжджати, сором'язливий, м'ята, ім'я, під'їхати, мавпячий, львів'янин, пам’ять, пюре, дзвякнути, віддячити.

8. Монетка-успіх у справах

 

Записати прислiв’я, на мiсцi крапок уставляючи потрiбне слово. 

 

 В чужiй хатi i ... б’ється. Доскакався м’ячик, поки на ... наколовся. В ноги кланяється, а за ... кусає. У нього грошей, як у ... пiр’я. Буряк не дурак: на ... не росте, а все в огородi. Усолодився, як ... у хрiнi. Як усе ..., то не буде чого ковтати. Поки зайця вб’ють, то вола ... . Опеньки з’явились - ... скiнчилось. Народна творчість.

 

Для довiдок. З’їдять. Цвях. Жаби. Дорозi. Черв’як. П’яти. Святкувати. Лiто. Трiска.

 

9.Безсмертник-символ довголіття

Від поданих слів утворити і записати словосполучення “прикметник + іменник”.   

 Зразок: жирафа, шия – жираф'яча шия

Тьма, візерунок; кропива, кущ; торф, паливо; Різдво, вечір, зоря, шлях; сурма, поклик; жаба, квакання; морква, сік.

 

10. Домашня випічка-хлібосольність, гостинність

Написати шість речень про обереги, використовуючи  інформацію отриману на уроці

VI. Підсумок уроку.

1.Діти , підрахуйте свої елементи оберегу, на яких стоять бали за виконані завдання.

2. Що найбільше запам’яталося з уроку?

3.Чи цікава була для вас інформація?

4. Оцінювання

VIІ.Домашнє завдання.

Виготовити оберег –підкову, написати твір-мініатюру на тему «Що таке щастя»

 

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
4331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку