Урок "Словосполучення. Вiдмiннiсть словосполучення вiд слова, його форми й речення. Головне й залежне слово у словосполученнi. Граматична помилка та її "

Про матеріал

Урок з мови в 5 класі "Словосполучення. Вiдмiннiсть словосполучення вiд слова, його форми й речення. Головне й залежне слово у словосполученнi. Граматична помилка та її умовне позначення (практично)".

Перегляд файлу

Снігур А.О.

Тема. Словосполучення. Вiдмiннiсть словосполучення вiд слова, його форми й речення. Головне й залежне слово у словосполученнi. Граматична помилка та її умовне позначення (практично).

Ме т а: ознайомити учнiв з основними роздiлами науки про мову, показати, яке мiсце займають серед них синтаксис i пунктуацiя; дати поняття про словосполучення, його будову, вiдмiннiсть вiд слова й речення; формувати вмiння визначати головне й залежне слово у словосполученнi, видiляти словосполучення в межах речення; провести роботу, спрямовану на запобiгання граматичних помилок у будовi словосполучень; розвивати логiчне мислення, вмiння робити узагальнення на основi спостережень над  мовним матерiалом; спонукати дітей до дружніх стосунків і товаришування; виховувати бажання бути справжнім другом.

Тип уроку: урок засвоєння нового матерiалу.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, етика.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія: засвоєння слів, які входять до складу словосполучення.

Орфоепія: правильна вимова  у словах.

Синтаксис: побудова словосполучень, речень

Форма уроку: дослідження.

Обладнання: підручник, проектор, долоньки.

                                        Перебiг уроку

 І Організаційний момент

«Мовна розминка»

         - У народі кажуть: «Слова щирого вітання – дорожчі частування». Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань. Час на виконання роботи -2хв.

- Доброго ранку, Ніко, я бажаю тобі веселого дня!

- Доброго ранку, Андрію, я дуже рада тебе бачити!

- Вітаю тебе, Віко, я хочу,  щоб день у тебе був щасливим!

(Така розминка формує культуру мовлення, привчає використовувати етикетні формули)

 

-Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Якби люди були неуважні одне до одного, не раділи успіхам своїх товаришів, не співчували їм у невдачах, життя стало б нестерпно важким і сумним.

ІІ Актуалiзацiя мотивацiйних резервiв учнiв з теми.

                                                                                                          Епіграф уроку  

                                                                               Дружба ― то найдорожчий скарб.

                                                                                                     Народна мудрість              

 

1. Робота з таблицею «Роздiли науки про мову».

- Доведiть, що мовознавство, або лiнгвiстика, складається з багатьох роздiлiв.

Якi з них уже вам вiдомi?

Фонетика — вивчає звуковий склад мови.

Граматика — вивчає будову мови.

Лексикологія — вивчає лексику (словниковий склад мови)

Морфеміка - вивчає поділ слова на морфеми

Графіка - вивчає сукупність умовних зна­ків для передачі на письмі усного мовлення.

Орфоепі́я - вивчає сукупність правил про літературну вимову.

Орфографія  вивчає систему правил на письмі.

Синтаксис — вивчає словосполучення та речення, їх будову, типи

Пунктуація – вивчає використання та вживання на письмі розділових знаків.

ІІІ Ознайомлення учнiв з темою, метою i завданнями уроку.

1. Бесіда

-Що ви пам’ятаєте про синтаксис i пунктуацiю з початкової школи? Що вивчається у цих роздiлах? Як узаємопов’язанi синтаксис i пунктуацiя? Діти, прочитайте уважно тему. Як ви вважаєте, про що ми будемо говорити з вами на уроці? Назвіть ключові слова теми (словосполучення, головне та залежне слово тощо).

- Отож, окреслимо мету, завдання, які потрібно виконати на уроці.

Учні разом із учителем зокрема зазначають, що на уроці потрібно:

-дізнатися про синтаксис і пунктуацію, визначити поняття «словосполучення»;

- навчитися виділяти словосполучення серед інших поєднань слів;

-будувати й аналізувати словосполучення;

-відрізняти словосполучення від слова (форми слова) і речення.

 

ІV Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.

1.Дослiдження-спостереження.

-Доберiть епiтети (прикметники) до слова друг

(Щирий, справжній, вірний, добрий  i т.д.)

-Як називаються такi сполучення слiв?

-Що точнiше передає змiст поняття – слово чи словосполучення?

-Що спiльного є у слова i словосполучення?

2. Лінгвістична комікс-казка

3.Дослiдження-спостереження.

-Чи є рiвноправними слова у словосполученнях?

- Вiд якого слова ви поставите питання у словосполученнi  Міцна дружба?

Запам’ятайте! Слово, вiд якого ставиться питання, є головним, а iнше, до якого ставимо питання, – залежним.

- Знайдiть головнi й залежнi слова у поданих словосполученнях.

Благородні вчинки, спільні справи, працювати дружно.

-Якими частинами мови вираженi головне i залежне слова в кожному словосполученнi?

4. Дослiдження-аналiз.

- Подумайте, чи можна вважати словосполученнями поданi сполуки слiв.

Взаємний допомога, говорити правдою.

-Виправте помилки, щоб утворилися словосполучення.

-Що для цього потрiбно зробити?

5. Висновок вчителя.

-  Отже, повнозначні слова в мові, під час творення речень, об'єдну­ються насамперед парами, і то не будь-як, а за певними пра­вилами.

По-перше, вони мають підходити одне до одного своїми значеннями. Наприклад, можна об'єднати слова спускатися і гірка, кричати і голосно,  короткий і день, але не слова спускатися  і очі, кричати і фіолетово, теплий і гіркий.

По-друге, ці слова мають граматично пристосовуватися одне до одного. Наприклад, щоб об'єднати прикметник важлива  з іменником вибір у прикметнику треба змінити рід:важливий.

 Отже, словосполучення — це смислове й граматичне по­єднання насамперед двох повнозначних слів, яке виникає в процесі творення речень.

-За допомогою чого встановлюється граматичний зв’язок мiж словами?

Запам’ятайте! Граматичний зв’язок мiж словами у словосполученнi здiйснюється за допомогою закiнчень або закiнчень i прийменникiв. Порушення такого зв’язку призводить до появи граматичних помилок, якi вчитель позначає на берегах зошитiв лiтерою Г.

6. Редагування

Попадати в скрутне становище; дякую Вас; оцінки по історії; відправити листи по пошті; при допомозі друзів.

7. Поетична хвилинка

-Чи знаєте ви, що колись для закріплення дружби існували найрізноманітніші ритуали? Козаки на знак побратимства обмінювалися натільними хрестиками. Араби — зі спільного посуду з’їдали по дрібці солі.А скіфи скріплювали дружбу кров’ю.

На щастя, сьогодні, аби довести щирість дружби, на такі жертви зважуватися не конче. Але не всі, на жаль, розуміють, що таке справжня дружба й зараз.

Послухайте вірш.

Справжні подруги 

П'ятикласниця Людмила 

вранці мамі заявила: 

– Все! До школи я  не йду! 

 

Я не стерплю цю біду. 

Щастя скінчено моє: 

Адже в Рити джинси є! 

І тепер зі мною Рита 

відмовляється дружити… 

Здивувалась мама дуже 

– Ви ж були найкращі друзі!? 

– Так. Але сказала Рита 

поки буду я ходити 

не у джинсах, а в спідниці,  

їй не хочеться й дивиться, 

бо вона вважає: жінці 

для краси потрібні джинси... 

Мамо! 

Дружбу виручай. 

Джинси і мені придбай! 

Суворо мама подивилась 

на похнюплену Людмилу. 

А потім мовила: 

– Діла-а... 

Ви – спра-а-вжні 

подруги!.. – Й пішла... 

А ви, що скажете мені. 

Це  справжні подруги, чи ні? 

 

8. Робота зі схемою

Випишіть речення, яке відповідало б поданій схемі. Встановіть зв’язок слів

 

 

 

 

 

 

Зразок: Мама (що зробило?) подивиласьь;

Подивилась (як?)суворо;

Подивилась (на кого?) на Людмилу;

Людмилу (яку?) похнюплену.

З чого складається речення?

Яку функцію виконують слова у реченні? (Називають предмет, дію, ознаку)

Яку функцію  виконують словосполучення? (Позначають ширше, конкретніше дії, предмети, вказуючи на ознаки їх)

 

9. Робота з текстом
Ішли лісом два товариші й зустріли ведмедя. Один кинувся тікати, заліз на дерево й заховався, а другий лишився на дорозі. Робити йому було нічого: він упав на землю й прикинувся мертвим. Ведмідь підійшов до нього й почав нюхати: а той товариш і дихати припинив.
Ведмідь обнюхав його та й пішов собі.
Коли ведмідь пішов, той зліз з дерева й сміється:
— Ну, що, — каже, — ведмідь тобі на вухо шептав?
— А він мені сказав, що погані ті люди, які в біді товариша покидають.

10. Бесіда за змістом прочитаного
-Яка основна думка твору? 

- Чи справжній друг може покинути товариша в біді? 

- Про що свідчать слова й сміх товариша, який сидів на дереві? 

- Як би ви вчинили на місці чоловіка?

11. Гра-естафета «Хто бiльше?»

- Випишiть якомога бiльше словосполучень з тексту.

12. Творча робота.

Напишiть невелику творчу роботу на тему: «Дружба ― то найдорожчий скарб»,  увiвши в текст словосполучення: справжній друг, скрутна хвилина, підтримую дружні стосунки, пізнаєм людину, найпрекрасніший подарунок, духовна близькість, взаємна довіра, спільні інтереси, проводити час разом, ділити радість навпіл.

V Пiдсумок уроку.

1.Дослiдження-вiдновлення. Заповнiть пропуски на мiсцi крапок. Усно доповнiть текст.

1. Синтаксис – це роздiл мовознавства, який вивчає … i … .

2.Словосполучення – це змiстове й граматичне поєднання двох і більше……слiв.

3. Змiстовий зв’язок установлюється за допомогою….

4. Слово, до якого ставимо питання називають….

5. Слово від якого ставимо питання називають……

6. Граматичний звязок установлюється  за допомогою i … .

2. Робота в парах.

- А зараз, давайте спробуємо зробити приємне для свого сусіда по парті.

- У вас на партах лежать долоньки. Це долоньки – дружби. Напишіть ім’я свого сусіда по парті і з усіх слів, яким повинен бути друг , виберіть ту ознаку, те слово, що найбільше йому підходить.

- Подаруйте свої долоньки один одному. Хто хоче прочитати, що про вас думає ваш сусід по парті? ( одна пара стає і називає словосполучення, яке написали ).

Обмін долоньками.

- Люди один одному в тяжку хвилину подають руку – підтримки, щоб людина не відчувала себе самотньою.

- А зараз доторкніться своїми долоньками. Хоч, ваша долонька ще маленька, та ви також можете бути підтримкою один одного.. Що ви відчуваєте? Відпустіть долоньки.

- Що подарували ви своєму сусідові? ( Частинку сердечка, свою радість, своє тепло…).

 

VІ Домашнє завдання.

1. Вивчити теоретичний матерiал.

2. Виконати одну з вправ пiдручника (на вибір).

3. Записати словосполученнями

- Які поради ви дали б тому, хто прагне знайти вірного друга?

-Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які зможуть розділити з вами радощі й  печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю, щоб у кожного з вас був справжній друг!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кернична Валентина
    Дякую. Цікаво.Успіхів.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Курбетьева Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
12017
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку