Урок "Народна музика у творчості композиторів"

Про матеріал
Розробка уроку "Музичного мистецтва"для учнів 5-х класів складена на основі вимог Нової української школи до розвитку креативного мислення школярів із застосуванням інтерактивних технологій
Перегляд файлу

 

           Тема:  Народна музика у творчості композиторів

Мета(формувати компетентності):

- предметні: познайомити учнів  із творчістю Миколи Леонтовича, з поняттям «обробка», продовжити знайомство з народною музикою;

- ключові:розвивати творче мислення, слухові та вокальні навички, вміння аналізувати прослухані твори;

 - загальнокультурні:виховувати любов до творчості українських композиторів та народних пісень;

 

Обладнання: музичні інструменти, ноутбук, відео-презентація, робоча картка для учня.

 

Наскрізні лінії:  громадянська відповідальність, здоров’я і безпека.

Тип уроку: розвиток компетентностей.

 

Музичний матеріал для сприйняття: українська народна пісня «Щедрик» в обробці Миколи Леонтовича, Асія Ахат парафраз на тему  М.Леонтовича «Щедрик», Олег Скрипка відео-ролік «Щедрик».

 

Музичний матеріал для виконання:українська народна пісня «Добрий вечір тобі».

 

 

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід української народної пісні

«Добрий вечір тобі».

 

І. Організаційний момент

1. Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання.

 

2.Мотивація навчальної діяльності учнів

 Незабаром Новий рік. І всі ми вже відчуваємо передсвяткове хвилювання. Що принесе нам Новий рік? А також ми хочемо привітати рідних, друзів, сусідів із цим святом. Як це зробити найкраще? Звісно – піснею! І саме з піснями, у яких ми бажаємо щастя й здоров’я добрим людям ми познайомимось сьогодні на уроці.

 

ІІ. Повідомлення теми уроку та мети (тема уроку написана на дошці)

1.Слово учителя:

-Тема нашого уроку «Народна музика у творчості композиторів».

Сьогодні на уроці ми познайомимося  із творчістю Миколи Леонтовича, з поняттям «обробка», продовжимо  знайомство з народними піснями та

проаналізуємо прослухані твори;

Зверніть увагу, на парті у кожного із вас лежать ось такі «Лібрето до уроку.» Саме в них ви сьогодні будете працювати. Підпишіть їх.

 

 

2.Актуалізація опорних знань

- Що таке народна музика?

- Що таке композиторська музика?

- Чи використовували композитори народну музику в своїй творчості?

 

3. Виконання завдань в «Лібрето до уроку»

Завдання 1

 З’єднайте лініями прізвища композиторів з їх портретами.

 

                               

C:\Users\Natalya-PC\Desktop\Презентації до уроків\4 клас\Лисенко.jpg    C:\Users\Natalya-PC\Desktop\Презентації до уроків\4 клас\Леонтович.jpg   C:\Users\Natalya-PC\Desktop\Презентації до уроків\4 клас\Вербицький.jpg 

 

  

Михайло Михайлович         Микола Віталійович             Микола Дмитрович

        Вербицький                             Лисенко                              Леонтович    

 

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про твір Миколи Леонтовича, а як він називається, ви дізнаєтесь розгадавши дешифратор.

 

 

 

Завдання 2

Поміркуйте та відгадайте зашифроване слово

 

 

 

 

 

  

 

   «ДЕШИФРАТОР»

 

1

АБВ

2

ГДЕ

3

ЭЖЗ

      4

ИІЇ

5

КЛМ

6

НОП

      7

РСТ

8

УФХ

9

ЦЧШ

 

0

ЩЮЯЬ

 

    ­­­­­­­­­­­

 

 

 

0

 

 

2

 

2

 

7

 

4

 

5

 

 

Слово учителя:

  • Давайте розберемо це слово. Що воно означає?

Воно походить від слова щедрий – побажання щедрого вечора на старий Новий рік.

 

  • А що вам відомо про старий Новий рік та Різдво?

На Різдво українці співають колядки, а на старий Новий рік щедрівки.За давньою традицією святкування Щедрого вечора супроводжувалось обходами хат і побажанням господарям щастя, доброго здоров’я та достатку в Новому році.

 

ІІІ. Робота над новою темою уроку

 

1. Слово учителя:

  - Нагадаю, що тема нашого уроку «Народна музика у творчості композиторів». З великою увагою і глибокою шаною вивчають музичний фольклор професійні композитори. Народна творчість надихає їх, підказує сюжети й теми.

Народні пісні й танці можна почути в різних музичних жанрах. Найпоширенішим способом використання народної музики в композиторській є обробка пісень і танців, які збагачують не тільки мистецтво рідного краю, а й світову культуру загалом.

Обробку найвідомішої української народної щедрівки «Щедрик» зробив український композитор Микола Леонтович.

 

 

 

2. Повідомлення учнів про композитора М.Леонтовича (випереджальне завдання)

Відомості про композитора

Учень 1. Микола Дмитрович Леонтович (1877-1921) – український композитор, хоровий диригент і педагог. Народився в селі Монастирок на Поділлі в родині священика. В дитинстві навчався музики під керівництвом батька, який грав на віолончелі, скрипці, гітарі, керував хором. Професійну освіту здобув у Кам’янець-Подільській семінарії. Завдяки гарному голосу і прекрасним музичним здібностям юний Микола став диригентом хору семінаристів.

Учень 2. Основу спадщини митця складають неперевершені обробки українських народних пісень для хору. Найвідоміші з них – «Щедрик», «Дударик», «Козака несуть».

Леонтович є одним із найчастіше виконуваних українських композиторів завдяки «Щедрику», різдвяній мелодії, відомій в усьому світі під назвою «Колядка дзвонів».

Коли вперше американські космонавти вирушили в міжзоряний простір, то з-поміж музичних творів узяли «Щедрика» Миколи Леонтовича. Цей твір співають повсюдно у Франції, Англії, Голландії, Польщі, країнах Латинської Америки. Особливою популярністю він користується в Канаді та США.

 

3. Методичний практикум

Слово учителя: 

-Обробка народної вокальної музики – це видозмінення, «прикрашання» народної пісні шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності.

Основними засобами музичної виразності є – мелодія, темп, тембр, динаміка, ритм, лад.

 

Завдання 3

За поданим визначенням встановити термін.

 

Завершена музична думка, що звучить в один голос – (мелодія).

Швидкість руху музики – (темп).

Забарвлення звучання – (тембр).

Сила, гучність звучання музики – (динаміка).

Упорядковане чергування звуків і пауз різної тривалості – (ритм).

Злагоджене поєднання звуків різної висоти. (мажор, мінор) – (лад).

 

Слухання. Українська народна пісня «Щедрик».

Мелодія «Щедрика» складається з 4 звуків. Але ці 4 звуки стають магічними, від постійного повторення, отже це українська народна пісня «Щедрик», точніше календарно-обрядова.

А зараз давайте прослухаємо обробку української народної пісні «Щедрик» Миколи Леонтовича у виконанні хору.

 

Слухання. Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М.Леонтовича у виконання  хору.

 

Аналіз прослуханого твору

  • Що змінилося?

Мелодія залишилась такою ж, але Микола Леонтович її прикрасив і вона стала більш звучною та гарнішою.

  • Які засоби музичної виразності використав композитор? (динаміка, темп)

А зараз ми з вами ще раз прослухаємо «Щедрик» Леонтовича, але вже в іншому виконанні.

 

Слухання. Ассія Ахат, парафраз на тему М.Леонтовича «Щедрик» з альбому «Homo Novus»

 

Аналіз прослуханого твору

  • Так тут мелодія є, але щось змінилося Що саме?

Мелодія набула різних змін. А саме – мелодійних, тембрових, ритмічних.

 

5.Фізкультхвилинка

        Ви дуже добре працювали,

        Слухали, відповідали.

        Настав час для відпочинку,

        Проведемо фізкультхвилинку. 

 

IV Закріплення вивченого матеріалу

 

 

1.Творче завдання

Як я вже говорила, мелодія «Щедрика» складається  з 4 нот (до сі до ля).

 

  • Скільки існує нот?
  • Як вони називаються?
  • Як називається хатинка для нот?
  • Зі скількох ліній вона складається?

 

 

Виконання гами до-мажор.

 

 

 

 

Завдання 4

Запишіть ноти на нотному стані

C:\Users\Natalya-PC\Desktop\для сайта\ноти.jpg

 

Запишіть нотами мелодію української народної пісні «Щедрик»

 

C:\Users\Natalya-PC\Desktop\Презентації до уроків\4 клас\нотний стан.png

 

2. Гра «Крутіше за всіх»

Зараз ми з вами  спробуємо створити власну обробку української народної пісні «Щедрик».  (Оркестр)

 

 

3.Вокально-хорова робота

Роспівка

Розучування української щедрівки «Добрий вечір тобі, пане господарю!»

 

Завданя 5

 

Вправа «Летіла галочка над полем над морем»

 

1.Добрий вечір тобі, пане господарю!

 

Приспів:    Радуйся!

                   Ой радуйся, земле, -

                  Син Божий народився!

(Приспів виконується після кожного рядка)

 

2.Застеляйте столи та все килимами.

3.Та кладіть калачі з ярої пшениці.

4.Бо прийдуть до тебе три празники в гості.

5.А що перший празник – Різдво Христове.

6.А що другий празник – святого Василя.

7.А що третій празник – свято Водохреща

 

 

 

 

V Підсумки уроку. Оцінювання

1. Кольоротерапія «Веселка»

 

- Чи може музика впливати на настрій людини?

 - А який зараз у вас настрій?

 

Завдання 6

  Пропоную вам передати свій настрій за допомогою кольорів.

Розфарбуйте запропонований малюнок під музичний  супровід. А звучатиме  обробка М.Леонтовича «Щедрик» у виконанні соліста групи «ВВ» Олега Скрипки.

 

 

                    C:\Users\Natalya-PC\Desktop\Презентації до уроків\4 клас\рисунок.jpg

 

 

 

 

2. Слово учителя:

-Народна музика – це невід’ємна частина нашого з вами життя. Вона супроводжує нас повсякденно, допомагає пережити всі негаразди та щасливі моменти. Народні мотиви ми сприймаємо з раннього дитинства з першою маминою колисковою і проносимо через все життя.

 

VI Домашнє завдання (за бажанням)

Знайдіть відомості про українських та зарубіжних композиторів, використовували у своїй творчості народні мотиви, дарували їм «друге» життя.

 

 

 

«Лібрето до уроку»

 

П.І.__________________________________                        дата__________________

 

Тема уроку:    Народна музика у творчості композиторі

     Завдання

       Об’єднайте лініями прізвища композиторів з їх портретами.

 

              

 

 

Михайло Михайлович         Микола Віталійович             Микола Дмитрович

      Вербицький                             Лисенко                              Леонтович

 

Завдання 2

Поміркуйте та відгадайте зашифроване слово   

      

                                                  «ДЕШИФРАТОР»

1

АБВ

2

ГДЕ

3

ЄЖЗ

4

ИІЇ

5

КЛМ

6

НОП

7

РСТ

8

УФХ

9

ЦЧШ

 

0

ЩЮЯЬ

 


 

 

0

 

 

2

 

2

 

7

 

4

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 3

За поданим визначенням встановити термін.

 

МЕЛОДІЯ ДИНАМІКА  ТЕМП   ТЕМБР    РИТМ  ЛАД

 

Завершена музична думка, що звучить в один голос – _______________ .

Швидкість руху музики – __________________ .

Забарвлення звучання – _______________ .

Сила, гучність звучання музики – ______________.

Упорядковане чергування звуків і пауз різної тривалості – _____________.

Злагоджене поєднання звуків різної висоти. (мажор, мінор) – ____________.

 

 

Завдання 4

Запишіть ноти на нотному стані

 

 

 

Запишіть нотами мелодію української народної пісні «Щедрик»

 

 

 

Завдання 5

1.Добрий вечір тобі, пане господарю!

 

Приспів:    Радуйся!

                   Ой радуйся, земле, -

                  Син Божий народився!

(Приспів виконується після кожного рядка)

 

2.Застеляйте столи та все килимами.

3.Та кладіть калачі з ярої пшениці.

4.Бо прийдуть до тебе три празники в гості.

5.А що перший празник – Різдво Христове.

6.А що другий празник – святого Василя.

7.А що третій празник – свято Водохреща

 

Завдання 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
1885
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку