Урок "Наша дівонька, як червона калинонька"

Про матеріал
План-конспект уроку позакласного читання, мета якого – навчати аналізувати прочитані твори, виділяти в творі головну думку; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати образне мислення; розширити знання учнів про символи України; виховувати любов до Батьківщини, повагу до традицій українського народу.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

Тема. Наша дівонька, як червона калинонька.

Мета: працювати над удосконаленням техніки читання; навчати аналізувати прочитані твори, виділяти в творі головну думку; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати образне мислення; розширити знання учнів про символи України; виховувати любов до Батьківщини, повагу до традицій українського народу.

Методично-дидактичне забезпечення уроку: пучечки калини; складова таблиця №1; малюнки калини в різні пори року (весна, осінь); аудіо запис пісні «Ой у лузі червона калина»; завдання для роботи в групах.

                                                  ЗМІСТ УРОКУ:

1. Мовна розминка.

1. Дихальні вправи.

Вдих - носом

Видих - ротом

 Вдих - носом

Видих - носом

Вдих - носом

Видих - ротом із промовлянням голосних

Вдих - носом

Видих - Ми любимо читати! (тихо, напівголосно, голосно, весело, сумно)

2. Розчитування за складовою таблицею зі звуком [у].

3. Чистомовка «Слухняний ротик»

Ець-ець-ець - подув сильний (вітерець)

Ить-ить-ить - в небі синяя (блакить)

Ає-ає-ає - осінню вже (повіває)

Лі-лі-лі - відлітають (журавлі)

Ок-ок-ок - зібрались діти на (урок)

II. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Розповідь-бесіда учителя.

- Як називається країна, в якій ми живемо? (Україна)

Так, ми живемо в Україні і любимо її гарну і співучу мову, її прекрасних людей, її пишну природу. Наша земля красива і щедра.

- Що росте на наших землях?

Росте і жито, і пшениця, і городина, цвітуть квіти, зріють плоди. Але особливою любов'ю користується в українців калина.

- Що ви знаєте про калину? (Кущ, росте в саду, або біля дороги, ягоди мають лікувальні властивості, гарно цвіте)

- Росте калина по тінистих лісах, в гаях і дібровах, на схилах, на узліссі, на лісових галявинах. Садять калину і біля хат, щоб весною білим цвітом милувала, а зимою від застуд лікувала. І на нашому подвір'ї теж росте кущ калини, її посадили учні - випускники на згадку про себе. Весною калина зацвітає і стає гарною, мов дівчина в білім вбранні (Діти дивляться на малюнок)

- Які ще цікаві порівняння можете дібрати? (наче в весільному вбранні, мов у білому тумані, наче сніг на зеленому листі)

- Восени кущ вкривається червоними ягодами. (У червоному намисті, наче дівчина у червоному вінку)

2. Про калину складено багато легенд, казок, пісень, віршів. З такими творами ми познайомимося сьогодні на уроці.

IIІ. Опрацювання казки Г. Демченко «Калинка» за інтерактивною технологією.

1. Слухання оповідання

2. Словникова робота

-Розкрийте значення слів: крислатий,стрепенувся.

3. Гра «Уважний слухач».

Клас поділено на «Ранковій зустрічі» на 5 груп .                                              

1 група

- Якою була дівчинка?

- Як Калинка ставилася до рослин?

- Як люди ставилися до калинки?

Попідвіконню, до вподоби (поясніть значення слів).

2 група

- Куди пішла Калинка навесні?

- Де Калинка посадила стебельце?

- Як Калинка доглядала за стебельцем?

- Що сталося із стебельцем?

Курний шлях - в пилюці;

На привіллі - там, де багато простору; Крислатий — розложистий (поясніть значення слів).

3 група

- Що побачив подорожній?

- Що він сказав?

- Що сталося з кущем?

- Яким цвітом він укрився?

Поясніть значення слів: подорожній, викохало, стрепенувся, гульк.

4 група

- Що з'явилося замість цвіту на кущі?

- Якими були ягоди?

- Що прошепотів кущ калинці?

5 група «Експерти» Читають весь твір

- Чому цей твір є казкою? Що в ньому казкове?

2. Добирання заголовків до частин.

(Учні вибирають заголовки і розміщують їх на дошці в певному порядку)

I. Привітна і ласкава дівчинка

II. Калинка посадила й доглядала стебельце

III. Подорожній відпочив під кущем

IV. Кущ називають калиною

3. Робота над аналізом змісту казки.

- Поясніть значення виділених висловів (звеселилося стебельце, кущ од сну стрепенувся, ягоди, як намистинки, зернятко схоже на маленьке серце)

IV. Фізхвилинка.

- Дівчинка посадила стебельце (присіли)

- Звеселилося стебельце, розрослося у великий крислатий кущ (встали, руки догори)

- Вітерець гойдає його вітами (нахили вправо, вліво)                                             

- Враз кущ вкрився білим цвітом (покрутили долоньками угорі)

- Обсипався цвіт (руки повільно опустили)

- Замість нього ягоди, як намистинки виблискують (показують намисто)

-А в кожній ягідці маленьке сердечко заховалося (пригорнули долоньки до серця і тихенько сіли)

V. Розвиток мовлення.

1. У вас на партах пучечки калини. Візьміть до рук кетяги. Що ви відчуваєте?

2. Пофантазуємо, про що вони шепочуть.

3. На що схожі ягідки? (вогники, ліхтарики, краплинки крові, жаринки, світлячки)

4. Чим пахне ягідка? (яблуками). Знавці ароматів вважають, що вона пахне валеріаною. Це тонкий, терпкий, приємний аромат.

5. Скуштуйте ягідку і подивіться на зернятко. Чи справді воно схоже на сердечко?

6.- Яку народну пісню про калину ви знаєте?(Послухайте її).

   - Що символізує калина в цій пісні?

VI. Рефлексія.

1  група. Відгадайте загадки:

 У вінку зеленолистім,

 Зачаровує красою

 У червоному намисті мати - Україна,

 Видивляється у воду наче в лузі червоніє

 На свою хорошу вроду пишная ....

-Які слова допомогли відгадати?

2 група. Прочитайте і поясніть прислів'я.

- На рушнику калина - спогад про Україну.

- Любиш Україну - посади калину.

- Нема рідного краю без калинового гаю.

3 група. Приготуйтеся виразно читати вірші.

(Учениця читає вірш Т.Шевченка "Тече вода з-під явора".)

Тече вода з-під явора,

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явір молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

(Учениця читає вірш Миколи Дмитренка "Немає вроди над калину..."):

Немає вроди над калину, -

Вродливіша лиш за калину

Моя кохана.

Троянда в світі найніжніша, -

Лише ніжніша за троянду

Душа матусі.

  •  Послухайте поезію Надії Шаповал "Калина":

Відходим від обрядів і традицій

І забуваєм зболені пісні.

Про ту калину, що біля криниці

Так розцвітала щедро по весні.

А восени, коли густі тумани

Вкривали землю в колір молока,

З кущів звисали кетяги багряні:

Це ж для жінок, крім радощів, турботи

(її ж недарма дивом нарекли),

Варили з неї киселі, компоти

І пироги - калинники пекли.

Бувало, мама, вибравши хвилину,

Намистечко червоних ягідок

На білій ваті ніжно, як святиню,

Любовно укладала між шибок.

Тож хай у кожній хаті, мов обнова,

Красується звабливий, чарівний

Калини кетяг, диво пурпурове,

Мого народу символ чарівний.

4 група

1) Знайдіть і прочитайте уривок казки, до якого розміщено малюнок.

2) Продовжіть рядок слів: Калина, калинка,... (калинонька, калиновий)

5 група «ЛІКАР».

Калина не тільки символ, а й ліки. Ягоди калини нормалізують роботу серця. Ягоди з медом їдять при захворюванні печінки. Сік та відвар ягід з методом готують при кашлі і при лікуванні виразки шлунка.

VIII. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон»

- Що цікавого взнали на уроці?

- Що було вам уже відомо?

- Що почули вперше?

- Чому наш народ оспівує калину?

IX. Домашнє завдання.

Переказувати казку. Створення лепбуку «Калина» (дібрати загадки, прислів'я, малюнки, цікаві вислови, повідомлення про калину).

 

docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку