Урок "Образи української природи в поезії великого Кобзаря. Тарас Шевченко «Зоре моя вечірняя…»"

Про матеріал
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю великого Кобзаря. Познайомити учнів з віршем Тараса Шевченка «Зоре моя вечірняя…». Вчити бачити, відчувати створені словами образи, порівнювати поетичні образи та образи створені у малюнках; удосконалювати виразність читання віршованих творів. Розвивати зв'язне мовлення,уміння спілкуватися,порівнювати,узагальнювати, вміння працювати в групах; збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов до художнього слова.
Перегляд файлу

Літературне читання                                                                2 клас

Тема: образи української природи в поезії великого Кобзаря. Тарас Шевченко «Зоре моя вечірняя…»

Мета: продовжити ознайомлення  учнів  із творчістю великого Кобзаря. Познайомити учнів з віршем Тараса Шевченка «Зоре моя вечірняя…». Вчити бачити, відчувати створені словами образи, порівнювати поетичні образи та образи створені у малюнках; удосконалювати виразність читання віршованих творів.

Розвивати зв'язне мовлення,уміння спілкуватися,порівнювати,узагальнювати, вміння працювати в групах; збагачувати словниковий запас учнів.

Виховувати любов до художнього слова.

Обладнання: мультимедійна  презентація, ілюстративний матеріал, роздавальний матеріал.

Тип уроку: урок формування умінь та навичок учнів.

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інформаційно-комунікативних технологій, групової технології, інтерактивних технологій кооперативного навчання, критичного мислення, елементами проектної технології.

Очікувані результати:

-учні вміють читати ліричні твори;

-створюють словесні пейзажі до твору;

-чітко висловлюють свої судження відносно прочитаного;

-уміють самостійно працювати, а також у групах;

-цінують своїх пращурів, вивчають їх творчість.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Ранкове коло.

2. Емоційне налаштування на урок.  

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

3. Очікування « Мікрофон».

— Я хочу, щоб наш урок був продуктивним.

— А яким ви хочете його бачити? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, повчальним.)

— А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, наполегливими, розумними.)

— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий,  продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості. А працювати ми будемо  під девізом:

Діяти активно!                       

Думати оперативно!

Сперечатись доказово

Для всіх обовязково!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Мовленнєва розминка. Робота в групах. Робота над скоромовками.

 2. Вправи на вдосконалення навичок читання.

2.1. Гра «Зайве слово».

Дуб, тополя, клен, ялина.(Зайве – ялина – воно хвойне).

Соловей, жайворонок, ластівка,синичка.( Зайве – синичка –зимуючий птах).

Моринці, Кирилівка, Канів, Канада.( Зайве – Канада – це країна).

2.2. Загадка

— Прочитайте акровірш. Яке слово виділили?

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати .

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

                                              Д. Білоус

2.3. Вправа «Ґронування».

                                               Тарас Шевченко

                                          поет            художник

                               відомий            талановитий          геніальний

                 писав      малював     боровся     повчав     творив       заповідав

 

 2.4. Перевірка домашнього завдання.

Робота в парах «Літературна вікторина».

1.У якому році народився Т. Г. Шевченко?

А) 1813р.

Б) 1814р.

2.  Хто були батьки Тараса?

А) кріпаки

Б)  пани

3.  Мати Тараса померла, коли йому було

А) 12 років

 Б)  9 років

4.  Перед смертю  батько  сказав про Тараса:

А) «Тяжко жити сиротині»

Б)  «Із нього вийде неабищо»

5.  Яке слово із вірша пропущено?

          Світає,

          Край  неба  палає,

         …..      в темнім гаї

         Сонце  зустрічає.

6. Які дерева згадує поет у вірші «Світає…»

А) верби і тополі

Б) калину і дуб

3.  Добери слова протилежні за значенням.

світає                                          голосно

край                                            мовчать

тихесенько                                 місяць

зустрічає                                   початок

розмовляють                            проводжає

сонце                                        темніє

4.  Гра «Шифрувальник».

Вінок – нок + р + ші =    ….                   (вірші)

Київ – їв - и + об + за + ря =   …..        (Кобзаря)

Фізкультхвилинка (музична).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творами великого Кобзаря.

Після навчання молодий поет подорожує по рідній Україні, адже на своїй батьківщині не був 14 років. У результаті цих подорожей з’явилася поетична збірка «Три літа». Саме за ці вірші Т. Шевченка було заарештовано і заслано в далекі казахські степи із забороною писати і малювати. У тих далеких казахських пісках Шевченко згадував мальовничу природу України, тужив за нею і свою тугу вилив у віршах.

Повідомлення теми уроку.

Сьогодні ми продовжимо розглядати твори великого і славетного поета Т.Г.Шевченка. Вірш Т. Шевченка «Зоре моя вечірняя…».

Продовж  речення: «На уроці ми …».

ІV. Робота над темою.

1. Слово вчителя.

  Майже в усіх творах великого Кобзаря присутня природа рідного краю. Часто Шевченко змальовує зорі, тополі, калину, явір, вербу, садок вишневий, які стали не просто образами в малюнках, а й виросли до символів усієї України.Т. Г. Шевченко з дитинства був закоханий у мальовничу природу України. У своїх віршах поет висловлює спогади про щасливе життя.Природа рідного краю зображена Шевченком майстерно, поетично і зворушливо з великою любов'ю. Поетичні твори, в яких поет зображує красу природи рідного краю називають пейзажною лірикою. Образ вечірньої зорі – це улюблений образ поета. Він проходить через усю його творчість. «Зоре моя вечірняя…» це уривок із великого твору «Княжна».

2. Опрацювання вірша «Зоре моя вечірняя».

2.1. Читання вірша вчителем.

2. 2. Словникова робота.

  Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.

Зоря                                                 зійди

гора                                                  поговоримо

сонечко                                            розкажи

веселочка                                        заграло

дівчинка                                          сідає

верба                                               похилились

2. 3. Робота над змістом.

Про що йдеться у першій строфі вірша?

— Про що розповідається у другій строфі вірша?  Чому поет звертається до зорі?

2. 4. Повторне читання вірша.

  Зверніть увагу, як змальовує поет картини природи.

2. 5. Аналіз вірша.

  Що описує поет у вірші?

  З ким розмовляє автор?

 Якими словами передається любов автора до природи рідного краю?

 Які почуття у вас викликав цей вірш? Чому?

2.6. Знайди та прочитай.

 Прочитай рядочки, в яких зустрічаються слова сонечко, сокорина, верба. Фізкультхвилинка

 2. 7. Аналіз змісту вірша.

1) Що зійшло на небі? (зоря).

2) Що робить сонечко? (сідає).

3) Хто позичає у Дніпра воду? (веселочка).

4) Як говорить автор із зорею? (тихесенько).

3. Гра «Розсипанка». Ротаційні (змінювані) трійки.

Картки.

1. Складіть нове слово, взявши першу букву з першого слова,  другу букву з другого слова, третю букву з третього слова, четверту букву з четвертого слова, пяту букву з пятого слова. Запишіть його.

Сонце, світло, мріють, квіти, ласка, співає.

2. Складіть нове слово, взявши першу букву з першого слова,  другу букву з другого слова, третю букву з третього слова, четверту букву з четвертого слова, п’яту букву з п’ятого слова, шосту букву з шостого слова. Запишіть його.

Вітер, усмішка, читати, палає, весела, укрила.

3. Складіть нове слово, взявши першу букву з першого слова,  другу букву з другого слова, третю букву з третього слова, четверту букву з четвертого слова, пяту букву з пятого слова, шосту букву з шостого слова. Запишіть його.

Вода, гра, праця, весною, куниця, зелені.

4. Складіть нове слово, взявши першу букву з першого слова,  другу букву з другого слова, третю букву з третього слова, четверту букву з четвертого слова. Запишіть його.

Зоя, новий, гора, веде.

4. Слухання пісні «Зоре моя вечірняя…».

5. Робота над ілюстраціями до віршів Т. Г. Шевченка.

  Підпишіть ілюстрації словами з віршів Т. Г. Шевченка.

— Молодці! Добре справились із завданням.

V.  Систематизація й узагальнення знань учнів.

1. Роз’єднай прислів’я.  Робота в парах.

2. Вправа «Сенкан».

1. Хто? (ім'я)

Шевченко – український поет, художник.

2. Який? (опис)

Талановитий, геніальний.

3. Що робив? (діяльність)

Писав, малював, мріяв.

4. Ставлення.

Українці Шевченка не забудуть.

5. Перефразування.

Тарас Шевченко – душа українського народу.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

 Чи відкрили ви для себе якісь таємниці?

Підіб’ємо підсумок нашої роботи. Закінчіть речення, які ви бачите на дошці: 

1. Гра «Продовж  речення..».

Сьогодні я дізнався …

2. Аналіз роботи.

Гра «Мікрофон». Самооцінка.

Яким ти був на уроці?

3. Паркан емоцій.

 — Які емоції у вас від уроку?         

VІ. Домашнє завдання.

Виразно читати вірш, намалювати ілюстрацію до вірша.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Чуб Галина
Додано
1 березня
Переглядів
437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку