ТЕМА: І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі.
МЕТА: охарактеризувати образ Наталки; з'ясувати роль і функцію пісень у творі;формувати навички роботи з текстом та кіно матеріалами , вчити співставляти минуле із сучасністю; розвивати образне мислення ,навички роботи з Інтернет- ресурсами, самостійної роботи, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; сприяти національно-патріотичному та естетичному вихованню школярів, усвідомленню важливості активної життєвої позиції; бажанню захищати людську гідність, власні принципи; потребі пошуку власного щастя.
ОБЛАДНАННЯ: презентація, відеозапис піснь, цитати героїв п'єси, текст твору, комп’ютер.
ТИП УРОКУ: оволодіння знаннями, уміннями і навичками.
Хід уроку
І Емоційне налаштування «Кольоровий настрій»
Сплетений із пахучих трав та ніжних квітів, прикрашений барвистими стрічками і наділений магічним змістом, український вінок — один з найдавніших оберегів нашої країни. Кожна квіточка, стрічка у ньому – це символ. Тож пропоную вам обрати стрічку на віночку та визначити ваш настрій.
Символіка стрічки
коричнева — символ землі–годувальниці (задоволення);
жовтогарячий – символ хліба (радість);
жовтий –— символ сонця ( приємність);
зелений — символ краси та молодості ( спокій);
синій— небо і вода, що надають силу й здоров’я (сум);
фіолетовий – мудрість (тривожність);
чорний – символ печалі ( незадоволення);
малинова — символ душевності та щирості (піднесеність);
рожева — символ достатку (грайливість);
червона — символ магічності (загадковість).
Гарний настрій допоможе під час роботи на уроці, і ми всі разом досягнемо успіху. Хто обрав темні кольори, не сумуйте, пригадайте найщасливішу мить у вашому житті і посміхніться. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху.
ІІ Мотиваційний етап (актуалізація).
Інтегрована вправа «Пригадай героїв твору»
https://learningapps.org/display?v=pntovatea20
ІІІ Цілевизначення і планування.
Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні»
Саме піснею починається твір І.П.Котляревського «Наталка Полтавка».
Отже, тема уроку: Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у драмі.
(визначаємо цілі та завдання уроку)
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Епіграф уроку:
Щастя дістається тим, хто за нього бореться (П’єр Бомарше)
«Хвилинка мудрості»
IV Змістово-пошукова діяльність (вивчення нового матеріалу)
«Усний малюнок»
Перегляд відео «Дівоче святкове вбрання кінця ХІХ – початку ХХ ст..»
https://www.youtube.com/watch?v=XolBbRkQlxg&t=4s
Найпершим помічником і порадником для дітей є мама, адже вона виховувала доньку хорошою господинею: вчила шити, прясти, готувати їжу. Батьки хотіли своїм дітям щасливої долі. Так Терпилиха, бажаючи щастя Наталці, просить вийти заміж за багатого, нелюбого їй чоловіка. І як чинить Наталка?
Інтерактивна вправа «Розмова Наталки з матір’ю»(перегляньте відео, дайте відповіді на поставлені запитання)
https://learningapps.org/display?v=prqbcnybj20
Робота з текстом (діти зачитують цитати з твору, додається відео з кінофільму)
Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».
Виборний : «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам»
Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж
Микола: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»
(Прослуховування пісні )
«Асоціативне гроно»
Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки.
Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу, добросердя, любов до матері і пошана до старших, песимізм.
(скласти схему в зошит)
Підсумок: Підкреслюємо , що дівчина пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що спокій матері, її шанування – це святе; заради цього можна й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя з Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської гідності.
Словникова робота
Ідеал – зразок, що позначає вищу міру досконалості, на досягнення якого має бути націлений стан душі, спосіб людського життя та діяльності.
Перегляд інтерактивного плакату «Ідеал жінки в різні епохи»
https://www.thinglink.com/scene/1372971402100998146
Порівняйте Наталку та сучасну жінку, створивши « Діаграму Вена»
Домашнє завдання:
Хвилинка відпочинку (вправа для очей) https://www.youtube.com/watch?v=pAgN9rjOJ1Q&t=46s
Із давніх-давен знали українців як людей співучих, бо на нашій землі не тільки кожне село чи місто мало свою пісню, а й кожна людина, у якої була добра і чиста душа.
Українська пісня надає колоритності й самобутності літературним творам. У сюжет твору «Наталка Полтавка» І. Котляревський увів 22 пісні і зробив це так майстерно, що вони стали не тільки зовнішньою оздобою, а й зробили твір високохудожнім, народним, національно самобутнім.
Дослідники творчості І. Котляревського розподіляють пісні за їх походженням на 4 групи.
«Ой мати, мати! Серце не вважає»;
«Віють вітри, віють буйні»;
«Ой я дівчина Полтавка»;
«Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;
«Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;
«Де згода в сімействі»;
«Підем, Петре, до тієї»; «Начинаймо веселиться».
«Сонце низенько, вечір близенько»;
«Ворскло, річка невеличка» та ін.
«Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;
«От юних літ...»;
«Ой доля людськая — доля єсть сліпая!».
«Ой під вишнею, під черешнею»;
«Гомін, гомін по діброві»;
«Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;
«У сусіда хата біла».
Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні», «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай. (портрет)https://uk.wikipedia.org/wiki/Маруся_Чурай
П'єса І.Котляревського приваблювала багатьох музикантів , але саме опера М. Лисенка закріпилася в репертуарі оперних театрів і посіла місце серед найпопулярніших українських опер. https://uk.wikipedia.org/wiki/Наталка_Полтавка_(опера)
(Пропоную дітям, які хочуть отримати високий бал, звернутися за покликанням до Wikipedia та підготувати повідомлення у вигляді презентації про Марусю Чурай та Миколу Лисенка.)
Роль пісень у творі насамперед характеротворча, вони є важливим компонентом характеристики героїв, підкреслюють їхні настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ.
Робота в групах
За піснею визначте характер героя, його прагнення.
(відео)
Отже, народна пісня чітко відтінила національні характери персонажів.
Пригадаємо матеріал 6 класу та звернемо увагу на жанрові особливості пісень п’єси. Отже, у драмі «Наталка Полтавка» використані такі пісні:
- сатиричні; - козацькі;
- ліричні; - чумацькі;
- гумористичні. - історичні
Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, вони надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.
Пісні не випадково введені в тканину п’єси. Вони є органічним елементом її композиції, кожна з них несе певне сюжетне навантаження, допомагає глибше розкрити образи твору, показати мрії, настрої і прагнення дійових осіб. Пісні мають глибокий зміст, у них упродовж століть нагромаджувалася життєва мудрість простих людей. Із цього погляду вся п’єса схожа на народну пісню. Мабуть, це одна з причин, чому «Наталка Полтавка» й досі посідає почесне місце в репертуарах багатьох театрів.
V. Рефлективно-оцінювальний етап
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
– Які із ваших очікувань здійснилися?
– Продовжте речення:
«Сьогодні на уроці я зрозумів…»,
«Після уроку я обов’язково…»,
«Образ Наталки допоміг мені усвідомити…»;
VI. Підсумок уроку.
П’єса Котляревського «Наталка Полтавка» має велике пізнавальне і виховне значення. А ще вона завоювала світову славу. Особливим успіхом користувалася у чехів, словаків, болгар – і в перекладах, і в оригіналах ішла сотні разів. У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини та інших країн. Отже, праматір українського театру (як відзначав Карпенко-Карий) і драматургії стала багатим надбанням світової театральної культури.