Збагачувати та розширювати знання учнів про життя і творчість Наталі Змбіли, продовжувати формувати читацькі навички учнів; навчати визначати настрійтвору, передавати своє ставлення до змісту виразним читанням;допомогти відчути художній стиль поетеси
Тема. Наталя Забіла (про неї). Н. Забіла «Хто сильніший?»
Мета: Збагачувати та розширювати знання учнів про життя і творчість Наталі Змбіли, продовжувати формувати читацькі навички учнів; навчати визначати настрій твору, передавати своє ставлення до змісту виразним читанням; допомогти відчути художній стиль поетеси.
Обладнання: портрет Н.Забіли, виставка книг, картки зі словами, малюнки Сонця і Вітру, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання
- Доброго дня, діти!
2. Перевірка готовності дітей до уроку
- Перевірте, чи все необхідне для уроку у вас лежить на партах, а саме підручник, зошит з друкованою основою, щоденник та пенал.
3. Перевірка д.з.
- Вашим домашнім завданням було читати вірші М. Підгірянки «Співанка про місяці» та «Діти й ластівка». Зараз ми перевіримо, як ви вмієте виразно читати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
...У сороки-білобоки
п’ять малят сороченят.
Усі чисто хочуть їсти,
треба всім їм дати лад ...
..В_но п_д сн_г_м і п_д кр_г_ю
вс_ з_м_ з_л_нь б_р_гл_
і п_рш_ стр_н_л_ з в_дл_г_ю
в__сн_н_ с_нц_ і т_пл_ ...
(Воно під снігом і під кригою всю зиму зелень берегло і перше стрінуло з відлигою весняне сонце і тепло...).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- А зараз ви самостійно прочитаєте про те, якою ж була Наталя Забіла, де жила, ким працювала, що зробила за своє довге життя.
- Відкрийте підручники на с.31, прочитайте напівголосно ці два абзаци. Читаючи їх, помітьте (простим олівцем) ті місця, які допоможуть вам відповісти на запитання (вони записані на екрані).
1) Скільки років було Наталі, коли вона приїхала в Україну?
2) Ким вона працювала?
3) Скільки книжок підготувала і видала для дітей?
2. Виставка книг поетеси.
- Деякі з цих книг перед вами. Прочитайте назви. Які з названих збірок ви прочитали?
Наталя Львівна Забіла народилася в 1903 році в Петербурзі, у дворянській родині, де любили музику, поезію, добре зналися на мистецтві.
У 1917 році Наталя Забіла разом із сім'єю переїхала в Україну і поселилася в невеличкому селищі Люботині, недалеко від Харкова. Сімнадцятирічною дівчиною вона почала вчителювати й одночасно вчилася у Харківському інституті народної освіти.
Писати вірші, казки та оповідання почала ше в дитинстві. Але на початку своєї літературної діяльності Н. Забіла писала і для дітей, і для і дорослих, нікому не віддаючи переваги. Але саме дитячою письменницею вона стала у тридцяті роки, а першою книжкою для дітей була «Ясочина книжка».
- Цю книжечку Н Забіла присвятила своїй доньці Ясочці. На жаль, дівчинка померла у 5-річному віці.
Н. Забіла — не лише відома поетеса, але й талановита казкарка, чудовий перекладач. В її доробку казки Пушкіна, вірші Чуковського, Маршака та інших поетів. Крім того, вона — автор підручників “Читанка” для другого класу (1933), для третього класу (1939).
ІV. Опрацювання вірша Н. Забіли «Хто сильніший?»
- Прочитайте назву твору. Про що може у ньому розповідатися? Прочитайте тільки першу строфу. Визначте, який це вірш. (Казка.)
- Чому ви зробили такий висновок?
а) Вправа на розширення поля читання.
Читання “сходинок” слів.
вію даю
каже грію
люблю зумію
нажену ласкаю
заяснію розмечу
порядкую позриваю
б) Тлумачення незрозумілих слів
Кашне – шарф
Жаско – жахливо, страшно.
- Чому Вітер вважав себе сильнішим? Прочитайте, як він про це
говорив.
- Що говорило про себе Сонце? Прочитайте.
- Чиї слова вам сподобались більше? Чим?
- На кому Сонце і Вітер вирішили спробувати свою силу?
- Знайдіть і прочитайте опис хлопчика. Що він робив на вулиці?
- Прочитайте, як Вітер хвалився, а як він діяв. А як діяло Соще?
- Як автор ставиться до Вітру й Сонця?
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Мовно-логічне завдання.
- Перечитайте дієслова, що на картках (із словникової роботи). Назвіть ті, які стосуються Сонця, а тоді ті, які — Вітру. (Уразі потреби діти звертаються до підручника.)
Діти коротко розповідають про когось із героїв (користуючись словами з презентації).
V. Підсумок уроку
1. Бесіда з проблемним запитанням
- Дайте відповідь на запитання, яке стало заголовком казки «Хто сильніший?»
- Подумайте, що нам хотіла сказати цим віршем поетеса, від чого хотіла застерегти.
2. Д/з.
3. Оцінювання