Урок Навчання грамоти в 1 класі.
Тема:У країні фантазії « Звук [ ф ], [ ф `], буква Ф, ф (« еф» ).
Робота над правильною артикуляцією і вимовою звука [ф].
Мета уроку: ознайомити учнів з буквою « еф » та її звуковим значенням; відпрацювати артикуляцію звука [ф]; формувати вміння робити
звуко -буквений аналіз слів; розвивати активний словник учнів, усне мовлення, пам`ять. Навчити писати рядкову букву ф складів и слів із нею. Виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку:
I Організаційний момент.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь до гостей: «Добрий день!»
Починаємо урок
Працюватиме старанно,
Щоб почути у кінці
Що у нашім першім класі
Діти- просто молодці!
Діти знайомлять гостей з дивізом уроку).
II Актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні ми знову подорожуємо до країни Букваряндії, а допоможе нам Фея яка буде переносити нас на станції «Повторна» ,« Нова зустріч», «Загадкова», « Дружба», Спортивна»,« «Книжкова», « Цікава»,
Нумо, рушимо!
Але для того щоб нам плідно попрацювати нам треба налаштуватися (кінезіологічні вправи) та зробити розминку (артикуляційну).
Вправа:парканчик,дудочка,грибочок,чашечка, смачне варення, годинничок.
(слайд 2)
Станція «Повторна»
Діти, відгадайте загадку.
Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати.
А коли мене не знаєш,
То нічого не вгадаєш.
(Буква)
(друковані і писані, великі та малі, голосні та приголосні, тверді та м’які, шиплячі, свистячі, глухі, дзвінкі….
( Слайд 3 )Букву ми бачимо та пишемо, а звук чуємо та вимовляємо.
- Яку літеру ми вивчити на минулому уроці?
Пропоную вам гру «День – ніч»
Вчитель вимовляє звуки, а діти утворюють слова:
[ц ] [у ] [к] [о] [р ], [д] [р] [у] [з] [і], [м] [о] [л] [о] [д] [ц] [і] .
Станція «Нова зустріч». Слайд( 4)
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
1.Робота над звуками і буквами.
- Серед поданих букв знайдіть букву, з якою ми не працювали.
- Правильно. Це буква « еф». Порахуйте будь ласка де вона розташована . Отже, це буква «еф», вона позначає звук [ф]. (Слайд 5 )
На що схожа ця буква?
(діти зображують стомлених, вимовляючи новий звук).
Вимовляється з перешкодами. При вимові чути більше шум, ніж голос. Це приголосний, глухий. Він може бути твердим та пом’якшеним. (Слайд 6)
Час вирушати далі… Наступна зупинка – Станція «Загадкова ». (Слайд 8)
(Слайд 9,10)
Станція «Дружба» Робота в групах.(Слайд 11)
Діти поділяються на групи за назвами відгадок (фрукти,фазан,фонтан)
Кожна група отримує завдання скласти звукову модель слова.
(Слайд 12) Гра «Зоопарк»
Слайд (13) Гра «Де звук [ ф ] ?» ( На початку, в середині, в кінці слова)
Слайд (14) Станція «Спортивна»
ФІЗКУЛЬТХФИЛИНКА
Щось втомились ми сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
Та зроби чотири скоки.
Ось так, ось так, ось так!
Плесніть у долоньки раз.
За роботу! Все гаразд!
Слайд (15) Станція «Книжкова»
Робота з підручником (ст.. 30-31)
Розгляд малюнків, визначення звукової схеми до зображених малюнків.
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
Сидять маленькі совенята.
Раз — розплющити оченята.
Подивилися навколо.
Потім — вгору і додолу.
Оченята — блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята.
Совенята будуть спати,
А ми будемо читати.
Читання слів у стовпчиках .Складів.
Гра «Впіймай звук» вірш І. Макота «Буква Ф»
(вчитель читає вірш, коли учні чують звук, який сьогодні на уроці вивчають-плескають в долоні.)
Слайд (16) Станція «Цікава»
-Сьогодні ми будемо вчитися писати рядкову букву ф.
Повторення правил сидіння за партою, вимог до користування ручкою, зошитом під час письма.
• Правила сидіння за партою.
— Сидіти треба зручно, ноги тримати на підлозі повною ступнею, спину тримати прямо, голову нахилити трошки вліво і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні.
• Розміщення зошита на парті.
— Розгорніть зошит, покладіть перед собою, лівою рукою притримуйте його. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
• Як тримати ручку під час письма.
— Візьміть ручку в праву руку. Підніміть її, ставлячи лікоть на парту. Ручку тримайте тільки трьома пальцями — великим, вказівним, середнім, але писати допомагає вся рука. Ручка більше спирається на середній палець, підтримується великим, а зверху — вказівним. Усі три пальці знаходяться на відстані ширини вказівного пальця від кінця ручки. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
Написання рядкової букви ф.Прописи (стор.42)
Як тренуються спортсмени, так і ми почнемо з тренування. Пояснення вчителем написання рядкової букви “ф”.
- Маленька буква “ф” складається з трьох елементів: лівий овал, пряма похила подовжена паличка і правий овал.
Пишемо овал і, як у букви “а”, ведемо вгору до верхньої рядкової лінії. Не відриваючи руки, ведемо вниз пряму похилу паличку до міжрядкової лінії. Відриваємо руку, повертаємось вгору і пишемо правий овал.
Спробуємо! Пишемо очима. Пишемо в повітрі.
Молодці!
Письмо букви в зошиті
Аналіз помилок, надання індивідуальної допомоги учням.
Аналіз з’єднань (нижнє, середнє, верхнє).
Пальчикова гімнастика « Моя сім'я»
Цей пальчик — дідусь.
Цей пальчик — бабуся.
Цей пальчик — татусь.
Цей пальчик — матуся.
Цей пальчик — я.
От і вся моя сім'я!
Текст супроводжується почерговим згинанням пальців, розпочинаючи з великого пальця. Після закінчення промови — стискання обох рук.
Слайд ( 17) Підсумок уроку.
Фея вам залишила подарунки за вашу роботу . Розмальовки. Дякую!