Урок навчання грамоти в інклюзивному класі (1 клас, післябукварний період)

Про матеріал

ознайомити дітей зі словами, що називають ознаки предметів і відповідають на питання який? яка? яке?, формувати вміння ставити питання до поданих слів (без уживання терміна), вчити описувати предмети за кольором, формою, смаком, добирати влучні слова, вирази; удосконалювати вміння учнів добирати за поданою звуковою схемою слова, складати речення за поданою схемою та опорними словами; розширювати лексичний запас учнів словами, що називають ознаки предметів; розвивати увагу, спостережливість, образне, творче мислення, уміння описувати предмети, творчі здібності, навички каліграфічного письма, мовне чуття, культуру мовлення, вміння давати правильні відповіді на поставлені запитання; сприяти формуванню дружніх стосунків серед учнів класу.

Перегляд файлу

Урок української мови в інклюзивному класі

Щербакова Вікторія Вікторівна,

учитель початкових класів Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3

 

 1 клас

 Інклюзія

Тема уроку:  Тема. Який? Яка? Яке? Які?, уроки навчання грамоти 1 клас, післябукварний період

 

Мета:  ознайомити дітей зі словами, що називають ознаки предметів і відповідають на питання який? яка? яке?, формувати вміння ставити питання до поданих слів (без уживання терміна), вчити описувати предмети за кольором, формою, смаком, добирати влучні слова, вирази; удосконалювати вміння учнів добирати за поданою звуковою схемою слова, складати речення за поданою схемою та опорними словами; розширювати лексичний запас учнів словами, що називають ознаки предметів; розвивати увагу, спостережливість, образне, творче мислення, уміння описувати предмети, творчі здібності, навички каліграфічного письма, мовне чуття, культуру мовлення, вміння давати правильні відповіді на поставлені запитання; сприяти формуванню дружніх стосунків серед учнів класу.

Тип уроку:                       урок вивчення нового матеріалу

Форма уроку:                 урок - подорож

Обладнання

І. Організація класу до уроку.

Вже пролунав шкільний дзвінок.

Покликав всіх він на урок.

Рівненько стали. Все. Вже час,

Роботу починає клас.

Готові? Так.

А настрій як?

Тож успіх всіх чекає нас!

Сьогодні до нас на урок завітала особлива гостя. А хто це? Відгадайте.

Ця красуня як прийде,

Все навколо зацвіте.

І гайочки і лісочки-

І вишневі садочки! . (Весна)

—Діти, а ви любите весну? Чому?

Сьгодні Весна нас запрошує здійснити подорож до країни ознак. А вирушимо ми на нашому веселому паравозику Комашці.

Ну що ви готові? Тоді вирушаймо.

 

II. Актуалізація опорних знань учнів

—Відправляємось у подорож Каліграфічною стежинкою.

1. Каліграфічна стежинка

Кожну букву, кожне слово

Я писатиму чудово.

Моя ручка чарівна –

Пише краще всіх вона.

Запишіть число, класна робота.

цукерка ке цу

 
— До звукової моделі доберіть слова, запишіть їх каліграфічно.


 

(моря, моя, твоя, Коля, зоря, куля,

2. Повторення знань учнів про слова — назви предметів та істот

Ми з вами потрапили до замку маркиза, де проживають слова- назви предметів.
— На які питання відповідають слова — назви істот та предметів? (Хто? що?)
— У яких випадках ми ставимо питання хто? (Якщо це істота)
— Наведіть приклади.
— Коли ми ставимо питання що? (Якщо предмет неживий)
— Наведіть приклади таких предметів.

— Складіть речення за поданою схемою.

 

 

 

 

http://www.helpmammy.ru/images/risunki/lini2.jpg3. Вибірковий диктант
— Запишіть слова — назви предметів — у перший стовпчик, ін.

ші слова — у другий.
Море, глибоке, лимон, кислий, калина, червона, край, рідний.
— Прочитати слова з першого стовпчика.
— На яке питання вони відповідають?
— На які питання відповідають слова, записані у другому стовпчику? (Який? яка? яке?)

III. Повідомлення теми та завдань уроку 
— На попередніх уроках ми ознайомилися зі словами, що називають предмети та істоти. їх дуже багато. Погляньте навкруги і назвіть предмети, що оточують нас.
— Послухайте, як гарно звучать слова: сонечко, квітка, їжачок. Сонечко — світить, квітка — цвіте і пахне, їжачок буркотить…
А які кольори! Сонечко — жовте, квітка — червона, їжачок — сіренький. Ми можемо дібрати колір до будь-якого предмета, вказати його розмір, характер.
Учитель показує будь-яку чорно-білу картинку із розмальовки.
— Гарно? Ні!
— А якщо ми візьмемо фарби, картинка перетвориться на яскраву, різнокольорову.
Учитель показує розфарбовану картинку.
— Подобається вам?
Сонечко (яке?)… (жовте).
Небо (яке?)… (блакитне).
Трава (яка?)… (зелена).
Метелик (який?)… (білий).
— На всіх вистачить кольорів!
Простягніть долоньки до сонечка. Воно зігріє їх своїм теплом. Торкніться травички. На ній, як на килимку, можна полежати.
Сонечко (яке?)… (тепле, лагідне).
Травичка (яка?)… (м’яка).
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося зі словами, що відповідають на питання який? яка? яке? та означають ознаку предметів.

Тому ми вирушаємо у володіння до королеви  Ознаки. Вона познайомить нас зі своїми підлеглими. Перше її завдання.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота на картках
— Відкрийте конверти, дістаньте картку із завданням.
— На картці обведіть олівцем слова, що відповідають на питання який? яка? яке?

Картка 1
глобус лелека вишневий стріляти троянда кам’яний турбуватися зима лікар добрий мудрішати тварина працювати розумний

Картка 2
кружляє бадьорий молочний син чистить компот жовтий яблуня ліпить співає хвойний кішка ліс ковбаса готує кривий крижаний

Картка 3
крокодил кусається дорогий сім виделка писати товстий злий кіт черевики трудиться чорний соловейко підручний маленький

Картка 4
морозний каркає помідор тінь скляний кавун солоденький чує літак щука зелений кує смішний крейда береже фруктовий співає

2. Проблемна ситуація
На дошці записано вірш.
Осінь (яка?)…. Літо — (яке?)… .
Весна — це красуня в (якім?)… вбранні.
Зима — (яка?)…, (яка?)… .
Та кожна із них — до вподоби мені.

Слова для довідок: багряна, барвисте, зеленім, синьо-біла, морозно-срібляста.
— Вставте слова із довідки замість пропусків. Учитель вписує на місці крапок пропущені слова.
— Прочитайте вірш ще раз.
— Що допомогло вам виконати завдання без помилок? (Питання)
— Що означають вставлені слова? (Ознаки предметів)
— На які питання відповідають слова — ознаки предметів? (Який? Яка? Яке?)

3. Словниковий замок. Далі наша зупинка у герцога Словника. Він познайомить нас з новим словом.

Ознака — характерна риса, прикмета, за якою можна визначити будь-який предмет чи явище.
— Тобто, за ознакою ми можемо сказати, що саме про той чи інший предмет йдеться

 5. Колективна робота.

Ми завітали до графа, який пропонує нам гру. Гра «Назви ознаку».

Назвіть ознаки зображених предметів  за розміром.

(Малюнки)

Ви назвали ознаки предметів за розміром. На які питання вони відповідають?

Аналогічно діти називають ознаки за смаком, формою

Фізкультхфилинка

Час настав для відпочинку

проведем фізкультхвилинку. (пісня «Паравоз комашка»)

 

II. Актуалізація опорних знань учнів

—Відправляємось у подорож Каліграфічною стежинкою.

1. Каліграфічна стежинка

Кожну букву, кожне слово

Я писатиму чудово.

Моя ручка чарівна –

Пише краще всіх вона.

Запишіть число, класна робота.

цукерка ке цу

 

 

До звукової моделі добери слова, запиши їх каліграфічно.

888

 

(Зима, море, село, коло, коса, миша, баба, мама, тато тощо.)

            2. Повторення знань учнів про слова — назви предметів та істот

Ми з вами потрапили до замку маркиза, де проживають слова- назви предметів.
— На які питання відповідають слова — назви істот та предметів? (Хто? що?)
— У яких випадках ми ставимо питання хто? (Якщо це істота)
— Наведіть приклади.
— Коли ми ставимо питання що? (Якщо предмет неживий)
— Наведіть приклади таких предметів.

Склади речення за поданою схемою.

http://festival.1september.ru/articles/527687/img1.gif

3. Вибірковий диктант
— Запиши  слова — назви предметів — у перший стовпчик

Море, глибоке, лимон, кислий, калина, червона.

— Прочитати слова з першого стовпчика.
— На яке питання вони відповідають?
— На які питання відповідають слова, записані у другому стовпчику? (Який? яка? яке?)

III. Повідомлення теми та завдань уроку 
— На попередніх уроках ми ознайомилися зі словами, що називають предмети та істоти. їх дуже багато. Погляньте навкруги і назвіть предмети, що оточують нас.
— Послухайте, як гарно звучать слова: сонечко, квітка, їжачок. Сонечко — світить, квітка — цвіте і пахне, їжачок буркотить…
А які кольори! Сонечко — жовте, квітка — червона, їжачок — сіренький. Ми можемо дібрати колір до будь-якого предмета, вказати його розмір, характер.
Учитель показує будь-яку чорно-білу картинку із розмальовки.
— Гарно? Ні!
— А якщо ми візьмемо фарби, картинка перетвориться на яскраву, різнокольорову.
Учитель показує розфарбовану картинку.
— Подобається вам?
Сонечко (яке?)… (жовте).
Небо (яке?)… (блакитне).
Трава (яка?)… (зелена).
Метелик (який?)… (білий).
— На всіх вистачить кольорів!
Простягніть долоньки до сонечка. Воно зігріє їх своїм теплом. Торкніться травички. На ній, як на килимку, можна полежати.
Сонечко (яке?)… (тепле, лагідне).
Травичка (яка?)… (м’яка).
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося зі словами, що відповідають на питання який? яка? яке? та означають ознаку предметів.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота на картках
— Відкрий  картку із завданням.
— На картці обведи олівцем слова, що відповідають на питання який? яка? яке?

Картка 1
глобус лелека зелений стріляти троянда круглий  зима лікар сміливий  тварина працювати розумний

 

 

 

2. Проблемна ситуація
На дошці записано слова.
Осінь (яка?)….

Літо — (яке?)… .
Весна — (яка?)…

Зима (яка)…

 

Слова для довідок: холодна, сніжна, тепла, жарке.

 

 

 

 

 

3. Словникова галявина

Ознака — характерна риса, прикмета, за якою можна визначити будь-який предмет чи явище.
— Тобто, за ознакою ми можемо сказати, що саме про той чи інший предмет йдеться

 5. Колективна робота.

Гра «Назви ознаку».

Назвіть ознаки зображених предметів  за розміром.

(Малюнки)

Ви назвали ознаки предметів за розміром. На які питання вони відповідають?

Аналогічно діти називають ознаки за смаком, формою

 

Фізкультхфилинка

Час настав для відпочинку

проведем фізкультхвилинку. (пісня «Паравоз комашка»)

 

 

V. Закріплення, систематизація знань.

Ми завітали до підлеглого нашої королеви барона, який пропонує нам попрацювати з підручником.

5. Робота за підручником

Впр 1 с. 54. Доповніть ряди слів власними словами.

Виноград – синій, зелений,

Груша – жовта, велика

Яблуко – кругле, червоне,

(Ознака допомогла вказати розмір, колір, смак предмета)

Впр. 2 Запишіть за зразком (дрібні, смачненькі) Ягідки Повний  звукобуквенний аналіз

(біля дошки)

V. Закріплення, систематизація знань.

5. Робота за підручником

Впр 1 с. 54. Доповніть ряди слів власними словами.

Виноград – синій, зелений,

Груша – жовта, велика

Яблуко – кругле, червоне,

(Ознака допомогла вказати розмір, колір, смак предмета)

Ягідки звукобуквенний аналіз.

 

Пальчикова гімнастика

Час настав для відпочинку 

Для пальчиків проведем фізкультхвилинку.

 Краплі перші впали,
(злегка постукати двома пальцями кожної руки по столу)
Павуків перелякали.
(внутрішня сторона долоні опущена вниз, пальці злегка зігнути і, перебираючи ними, показати, як тікають павуки)
Дощик все сильніше ,
(постукати по столу всіма пальцями обох рук)
Пташки полетіли скоріше .
(схрестивши руки, з'єднати долоні тильною стороною, махати пальцями, стиснутими разом).
Дощ полив як з відра,
(сильніше постукати по столу всіма пальцями обох рук)
Розбіглася дітвора. ((вказівний і середній пальці обох рук бігають по столу, зображуючи чоловічків; інші пальці притиснуті до долоні).).

В небі блискавка блискає

(намалювати пальцем в повітрі блискавку)

Грім все небо крає

(барабанить кулаками, а потім поплескати в долоні)

А потім  вийде сонце

(підняти обидві руки вгору з розімкнутими пальцями)

Загляне у віконце!

плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі;

 

  Пальчикова гімнастика

Час настав для відпочинку 

Для пальчиків проведем фізкультхвилинку.

Краплі перші впали,
(злегка постукати двома пальцями кожної руки по столу)
Павуків перелякали.
(внутрішня сторона долоні опущена вниз, пальці злегка зігнути і, перебираючи ними, показати, як тікають павуки)
Дощик все сильніше ,
(постукати по столу всіма пальцями обох рук)
Пташки полетіли скоріше .
(схрестивши руки, з'єднати долоні тильною стороною, махати пальцями, стиснутими разом).
Дощ полив як з відра,
(сильніше постукати по столу всіма пальцями обох рук)
Розбіглася дітвора. ((вказівний і середній пальці обох рук бігають по столу, зображуючи чоловічків; інші пальці притиснуті до долоні).).

В небі блискавка блискає

(намалювати пальцем в повітрі блискавку)

Грім все небо крає

(барабанить кулаками, а потім поплескати в долоні)

А потім  вийде сонце

(підняти обидві руки вгору з розімкнутими пальцями)

Загляне у віконце!

плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі;

 

Попрацюємо самостійно

Самостійна робота.

 Впр.3 Виписати слова

 

Самостійна робота.

 Впр.3 Виписати слова

8. Гра «Хто швидше?» (по рядах)
— Заселіть слова у будиночки. Оберіть і запишіть слова, що відповідають на питання, записане на даху будинку.

887

Білий, похмура, раннє, пташиний, коротке, золота, швидке, березовий, весняна, пухнастий, яскрава, хитре, м’який, блискуча, ранкове, синій, лагідна, українське, рідний, солодка, сонне.

Гра «Впізнай тварину»

_Упізнай за словами-ознаками тварину.

Маленький, пухнастий, сіренький, боязкий – це…

Руда, хвостата, хитра – це…

Сірий, зубастий, великий – це…

Клишоногий, бурий, вайлуватий – це…

 

8. Гра «Хто швидше?» (по рядах)
— Засели слова у будиночок.

887Синій, парта, жовта, зелена, трава, дівчинка, веселий, олівець, тепле

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Впізнай тварину»

_Упізнай за словами-ознаками тварину.

Маленький, пухнастий, сіренький, боязкий – це…

Руда, хвостата, хитра – це…

Сірий, зубастий, великий – це…

Клишоногий, бурий, вайлуватий – це…

 

V. Підсумок уроку
— Про які слова ви дізналися на уроці?
— На які питання відповідають слова, що називають ознаки предметів?
— Наведіть приклади слів-ознак.

- Що вам сподобалось на уроці?

Все навкруги свої ознаки має,
Про них слова-ознаки нам розповідають.
На питання який? яка? яке?
Слова-ознаки відповідають.

— Подякуємо цим словам за те, що наша мова така багата і красива.

 

V. Підсумок уроку
— Про які слова ви дізналися на уроці?
— На які питання відповідають слова, що називають ознаки предметів?
— Наведіть приклади слів-ознак.

- Що вам сподобалось на уроці?

Все навкруги свої ознаки має,
Про них слова-ознаки нам розповідають.
На питання який? яка? яке?
Слова-ознаки відповідають.

— Подякуємо цим словам за те, що наша мова така багата і красива.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 червня 2018
Переглядів
4076
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку