УРОК
з теми
в 6 класі
Навчальна мета уроку:
Розвивальна мета уроку:
Виховна мета уроку:
Обладнання: презентації учнів по темі «Найбільший спільний дільник», ребуси учнів, теоретичний матеріал, таблиці, індивідуальні пам’ятки.
Тип уроку: засвоєння знань і формування початкових умінь.
Очікувані результати:
Структура уроку:
Девіз уроку:
Людина народилася бути господарем, володарем, царем природи, але мудрість, з якою він повинен керувати, не дана йому від народження: вона набувається навчанням.
Лобачевський М.І.
Хід уроку:
Випереджувальне домашнє завдання:
1 група «Історики» - готували історичні відомості про подільність чисел;
2 група «Практики» - складали питання, ситуативні задачі та задачі практичного змісту;
І. Організаційний етап.
Доброго дня! Я вітаю вас на уроці математики, який підтвердить слова Миколи Яругіна: «І математика безмежно різноманітна і міститься в усьому...».
Сьогодні у нас незвичайний урок, на якому ми розкриємо красу математичних закономірностей. Чому незвичайний? Тому що знання про прості числа та їх властивості можуть допомогти вам у найнесподіваніші моменти. Ми переконаємося, що без знання математики не можна уявити розвитку людства.
ІІ. Актуалізація базових знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
розв'язання домашніх вправ. Учні в парах перевіряють правильність виконання домашнього завдання.
роботу. Знайдіть серед розкладів неправильний:
72 = 23 · 32; 84 = 22 · 3 · 7; 90 = 22 · 32 · 5.
(Це розклад 90 = 22 · 32 · 5, правильно —90 = 2 · 32 · 5)
2. Зараз ми повинні витягнути із нашої скарбниці пам’яті дещо дуже коштовне – наші знання, які допоможуть нам працювати сьогодні на уроці.
Слово групі «Практиків».
а) 5 – дільник числа 35; (так)
б)18 – дільник числа 9; (ні)
Назвіть дільники числа 32. 1, 2, 4, 8, 16, 32 Слайд 1.
а) на 2 : 460; 224; 876;1540; 7400; 3048;1380;
б) на 5: 125; 460; 195; 1540; 7400; 5605;1380;
в) на 10: 460; 140;7400;1380. Слайд 2.
Слайд 3.
зашифроване слово - прізвище великого вченого. Назвіть його ім’я.
1. Число, яке має два дільника називається …
А. складеним; С. натуральним; Е. простим.
2. Дільниками числа 6 є числа:
В. 1, 2, 3, 6; А. 1, 2, 3; Д. 2, 3, 6.
3. Позначте кількість усіх натуральних дільників числа 15.
М. 2; К. 4; Н. 5.
4. Число ділиться на 2, якщо його запис закінчується цифрою:
Л. 0, 2, 4, 6, 8; Р. 2, 4, 6; О. 0, 2, 4, 6.
5. Число ділиться на 5, якщо його запис закінчується цифрою:
А. 1, 5; Б. 5; І. 0, 5.
6. Якщо сума цифр числа кратна 3, то воно ділиться на
В. 9; Д. 3; К. 1.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Е |
В |
К |
Л |
І |
Д |
Ім’я великого вченого - Евклід. Слайд 4.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми навчимося на основі знань про дільник числа сформувати поняття про спільний дільник двох (трьох і т. д.) чисел, найбільший спільний дільник, а також розглянемо алгоритм знаходження НСД кількох чисел; повторимо властивості розкладання чисел на прості множники. Значення теми «Найбільший спільний дільник кількох чисел» дуже велике. Адже ця тема широко використовується на практиці.
Слово групі «Істориків».
Вивчення властивостей чисел у школі Піфагора поклало початок новій науці – теорії чисел. Числам піфагорійці надавали містичного характеру. У них вони були схильні бачити певне таїнство, що розкриває загадки світобудови.
Кожне число щось означало. Так, число 4 уособлювало в піфагорійців здоров’я, гармонію, розумність. Число 5 було символом шлюбу. Число 10 вони називали “ чудовим ”, “ коренем вічної природи ” і прославляли його в своєму гімні. Слайд 8.
Алгоритм Евкліда – спосіб знаходження НСД запропонований Евклідом ще в VI ст. до н.е.. НСД ( 517, 141 ) = 47, а саме:
1) 517 : 141 = 3 ( остача 94 )
2) 141 : 94 = 1 ( остача 47 )
3) 94 : 47 = 2 ( остача 0 )
остання відмінна від 0 остача – шуканий НСД. Слайд 10.
ІV. Формування нових знань
Задача. Учні 6 класу до Нового року одержали однакові подарунки. Скільки учнів у класі, якщо було куплено 87 апельсинів і 58 шоколадних плиток?
Аналіз умови приводить до висновку, що для розв'язання цієї задачі нам потрібно знайти спільний дільник двох даних чисел, т. б. число, на яке діляться обидва числа 87, і 58 (у класі було 29 учнів). Слайд 11
Учні знайомляться з поняттям:
спільний дільник (НСД) кількох чисел – найбільше число, на яке ділиться кожне з даних чисел);
розкласти їх на прості множники і перемножити всі їхні спільні множники);
Слайд 12, 13.
Слайд 14.
V. Закріплення знань учнів, формування вмінь
а) а = 2 · 3; b = 2 · 5; б) а =22 · 3 · 5; b = 22 · 32; в) а = 2 · 3 · 7; b = 52.
Чи можна за цим самим алгоритмом знайти НСД трьох чисел?
Письмові вправи
Після виконання цього завдання доречно буде зауважити, що поняття
прості числа і взаємно прості числа не слід плутати.
Якщо вистачає часу, можна розв'язати додаткові завдання.
Додаткові вправи
своїх будинків, вирішили влаштувати свято. Для подарунків своїм гостям вони приготували 360 цукерок і 420 горіхів. Яку найбільшу кількість гостей змогли б запросити поросята, якщо цукерки і горіхи планували розподіляти порівну? Скільки цукерок і горішків отримав кожен гість? Слайд 15, 16.
знаменник — взаємно прості числа.
Настала черга надати слово групі «Веселих математиків», яка склала задачу-жарт.
Задача-жарт: шість розбійників пограбували царя, вони вкрали менше сотні однакових золотих злитків. Почали вони ділити злитки порівну, але один залишився. Розбійники побилися, і одного з них було вбито. Вони знов почали ділити злитки, і знов один залишився. Далі вони побилися, одного розбійника було вбито. Це продовжувалося доти, доки не залишився один розбійник, який утік з цього місця. Скільки було злитків золота? (Треба знайти число, яке менше 100 і при діленні на 2,3,4,5,6 дає остачу 1, тому, воно більше на 1 за те число, яке ділиться без остачі на 2,3,4,5,6. а це число 60. Відповідь: 61 злиток). Слайд 17, 18.
Ребуси зі словами: «Число», «Цифра», «Математика», «Арифметика», «Декарт», «Периметр». Слайд 19.
VІ. Підсумок
Отже наш урок наближається до завершення. Сьогодні на уроці ми повторили прості та складені числа, розкладання чисел на прості множники, систематизували відомості про подільність чисел, розв’язали ряд задач, де використовувались усі наші знання, встановили зв’язок між обсягами цих питань.
Всі учні дуже добре підготувалися до сьогоднішнього уроку, активно працювали, на запропоновані питання.
VІІ. Домашнє завдання.
1.Знайдіть найбільший спільний дільник чисел: а) 30 і 70; б) 42 і 48; в) 120 і 160.
2.Знайдіть найбільший спільний дільник трьох чисел: 26, 39 і 52.
3.Які зданих пар чисел взаємно прості: а) 16 і 9; б) 18 і 81; в) 11 і 121?
4.Скласти кросворд, із ключовим словом «Подільність».
VІІІ. Рефлексія. Закінчити речення:
1