Розробка уроку за допомогою художніх текстів допоможе показати учням паралельні світи та системи життєвих цінностей у творах, продовжувати роботу над художньою деталлю, виявленням авторської позиції; розвивати у школярів уміння виражати думку, брати участь в обговоренні проблемних питань; розвивати вміння глибоко розуміти мотиви вчинків героїв; розвивати вміння та навички зіставляти, аналізувати тексти, знаходити спільне та відмінне; розвивати образне мислення, фантазію, уяву; виховувати любов та повагу до оточуючих, навколишнього світу, життя в цілому; виховувати кращі риси характеру на основі загальнолюдських цінностей.
Голик О.В.
«НАЙГЛИБШЕ БАЧИШ ТІЛЬКИ СЕРЦЕМ…»
(5 клас)
Тема: Паралельні світи та системи життєвих цінностей в оповіданні Гр.Тютюнника «Дивак» та в казці А.Сент-Екзюпері «Маленький принц».
Мета: за допомогою художніх текстів показати учням паралельні світи та системи життєвих цінностей у творах; продовжувати роботу над художньою деталлю, виявленням авторської позиції; розвивати у школярів уміння виражати думку, брати участь в обговоренні проблемних питань; розвивати вміння глибоко розуміти мотиви вчинків героїв; розвивати вміння та навички зіставляти, аналізувати тексти, знаходити спільне та відмінне; розвивати образне мислення, фантазію, уяву; виховувати любов та повагу до оточуючих, навколишнього світу, життя в цілому; виховувати кращі риси характеру на основі загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: компаративний.
Наочність, обладнання: портрети Гр.Тютюнника та А.Сент-Екзюпері, виставка книжок письменників, карта світу, ілюстрації до творів, тест, схеми, таблиці, звукозапис.
Епіграф:
«Шукайте мене в тому, що я пишу…».
А.Сент-Екзюпері
Звукозапис: пісня «Маленький принц» (сл. М.Добронравова, муз. М.Таривердієва).
Проблемне питання: «Про що мріяли письменники, пишучи свої твори?»
Міжпредметні зв’язки: українська література, образотворче мистецтво, географія, музика, зарубіжна література.
Теорія літератури: оповідання, казка, епіграф, філософська казка.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
1. Слово вчителя.
Наш урок сьогодні – незвичайний. Незвичайний тим, що на одному уроці ми спробуємо поєднати два предмети – українську та зарубіжну літератури, вивчити два твори. І тому запрошую вас до знайомства з творчістю талановитих письменників, які збагатили літературу і прославили свої народи.
- Що ви знаєте про Гр.Тютюнника та А.Сент-Екзюпері?
2. Короткі повідомлення заздалегідь підготовлених учнів (найцікавіші факти з життя письменників).
Робота з картою світу. (Позначаються країни – Франція, Україна).
Довідка. Матеріал про А.Сент-Екзюпері дуже широко поданий у статті «Слово про письменника». О.М.Ніколенко // Заруб. літ. – 1999. - № 1. – С.6-21.
3. Евристична бесіда.
- Які твори зарубіжної та української літератури за тематикою, манерою написання дуже схожі між собою? (А.Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха», А.Сент-Екзюпері «Маленький принц» та Гр.Тютюнник «Дивак»).
- Чим саме вони схожі? Що їх об’єднує? (У цих творах у письменників постає складний, дорослий світ, побачений зором дитини).
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Зверніть увагу на дошку, там записана тема сьогоднішнього уроку – «Найглибше бачиш тільки серцем…» (Паралельні світи та системи життєвих цінностей в оповіданні Гр.Тютюнника «Дивак» та в казці А.Сент-Екзюпері «Маленький принц»). На цьому уроці ми будемо працювати над текстами, аналізувати, зіставляти, знаходити спільне та відмінне, звертати увагу на мотивацію вчинків героїв.
III. Усвідомлення нового матеріалу в процесі практичної діяльності
Система завдань та запитань
- Визначити, які ці твори за жанрами? (Оповідання, казка).
- Що називається оповіданням?
Теорія літератури.
Оповідання – прозовий твір малого обсягу з динамічним розвитком сюжету. Звичайно в оповіданні зображується один епізод або подія з життя героя, тому діючих осіб в оповіданні небагато, а описувані дії протікають на невеликому, обмеженому проміжку часу.
Розгляд таблиці «Будиночок казки».
Казка –
переважно прозове
оповідання з усталеною
композицією про вигадані та
фантастичні пригоди героїв.
Літературна (авторська) |
Народна (фольклорна) |
Тісно пов’язана з народною, але на відміну від неї, не має автора (поета або письменника), виражає, в першу чергу, погляд на світ, притаманний конкретному письменнику, а не всьому народові, хоча зовнішньо казки (авторські і народні) дуже схожі. |
Цікаве усне оповідання про неймовірну, але повчальну історію. Головною наявною рисою є ознаки дива, фантастики, вимислу, розважливої спрямованості. |
- Назвіть види казок.
- До якого виду належить казка А.Сент-Екзюпері «Маленький принц»? (Фантастична).
Фантастика – (від гр. – здатність уявляти) – створені уявою думки, образи, поняття, в яких дійсність виступає в незвичайному вигляді.
- Чи сподобалися вам твори, які ми сьогодні будемо аналізувати?
- Які у вас склалися враження від прочитаного?
- Що в казці вам здалося дивним, незрозумілим?
- А в оповіданні?
- Чи не здалося вам, що ці твори написані більше для дорослих, ніж для дітей?
Робота в групах (за інтересами).
- Доберіть питання, які б ви хотіли задати Маленькому принцу та Олесю. Обговоріть їх у класі.
- Що найбільше запам’яталося з цих творів?
- Як ви думаєте, чому? (Цікавий сюжет, читаєш і хочеться дізнатися про те, чим закінчиться твір, якою буде доля героїв).
- Що допомагає донести до читача слово, думку, образ? (Художня література – мистецтво слова).
- Кого ми можемо назвати головними героями? (Олеся, Маленького принца).
- Чому? Які проблеми піднімають автори? (Добро і зло, життя і смерть, любов і ненависть, прекрасне – потворне).
Робота в парах. Складіть із цих слів логічний ланцюжок (слова написані на окремих картках).
Добро – зло моральні категорії вічні філософські
Життя – смерть
Любов – ненависть
- Чи зацікавили вони вас? Чим?
- Про які два світи йде мова у творах? (Світ дорослих і світ дітей).
- Що цінять одні, а що – інші?
Робота з текстами. Зачитування уривків, мотивація вибраного матеріалу.
Робота в групах.
Складання опорної таблиці «Життєві цінності».
(I група – за твором А.Сент-Екзюпері, а II група – за твором Гр.Тютюнника).
Учнівський проект I групи.
А.Сент-Екзюпері «Маленький принц»
Світ дітей |
Світ дорослих |
1. Пригоди, щось незвичайне («повне пригод життя джунглів»).
2. Творчість як необхідність виразити себе. (Малюнки № 1, № 2).
3. Прекрасне в світі, яке приносить радість та насолоду (захід сонця, квіти, зірки). 4. Віра в диво як у вищу справедливість (криниця в пустелі). 5. Дружба і любов як вищі форми людського спілкування. |
1. Практична користь, цифри, точні науки (географія, арифметика, правопис), гроші (будинок за сто тисяч франків – «Яка краса!»). 2. Мода, загальноприйнятий стандарт (престиж, краватки, гра в бридж і гольф, політика). 3. Влада (монарх).
4. Слава (актор).
5. Справа (вчений). |
Учнівський проект II групи.
Гр.Тютюнник «Дивак»
Світ дітей |
Світ дорослих |
1. Зачудування світом («… одразу хочуть збагнути увесь світ»). 2. Любов до природи, її захист («помирає сосна», «навіщо лід псуєте?», «Щука!», «А я не забрав у дятла шишки!», «А якщо коням важко буде?», «сердито сопів і підбивав руку», «Не бий, бачиш: важко»). 3. Особливість характеру («ніяково посміхнувся», «соромливо ховає обличчя в рукав», «винувато підсьорбує носом»). 4. Вміння уявляти, фантазувати. («І ввижається Олесеві…», «благав матір розповісти…»). 5. Потяг до прекрасного. («Дятла хочу…»). |
1. Байдужість до оточуючого середо-вища. 2. Жорстокість світу («Прокіп хльоскав батогом і лаявся», «Тут, на землі, не бити не можна», «Тут не ти, так тебе одрепають, ще й плакати не дадуть», «Затопчуть його».
3. Суворість. («Слухай і на вус мотай»).
4. Прагматизм (дід).
5. Принциповість (вчителька). («Я наказала всім малювати горщечок…»). 6. Конкуренція. («Все чогось у землі порпаєшся. А треба – в людях. Того – ліктем, того – почотом. Гульк – уперед вийшов. А першого не перечепиш, бо не доженеш»). 7. Практична користь. («Це як путнє щось побачиш – дощечку, скажімо, або гвіздочок – тоді бери. Пригодиться». «Як навіщо? Це ж собі, а не тещі». «Нічого. Зато нам легко»). |
(Читання, зіставлення творчих знахідок учнів).
- Який із цих світів ви б запропонували нашим героям?
- А який більше приваблює вас? Чому? Чим?
- На чиєму ви боці?
- Чи співпадають ваші думки про життя з думками Олеся та Маленького принца?
- Чи співзвучні вони (образи) вашому душевному настрою?
Висновок. Діти – Олесь і Маленький принц – душа світу. Дорослі й діти по-різному оцінюють життя. Для дорослих найголовніше – гроші, влада, кар’єра, задоволення. Для дітей – дружба, краса, чесність, совість, співчуття. («Тільки діти знають, чого шукають»).
- Чому дорослі й діти часто не розуміють один одного?
- Як у вас складаються стосунки із дорослими?
Недарма кажуть, що вустами малюка говорить істина. Потрібно прислухатися один до одного, поважати думки інших і намагатися пояснити чужі слова й поведінку так, щоб це призвело до порозуміння.
Важливо, щоб дорослі пам’ятали той час, коли вони були дітьми. А діти, що ставатимуть дорослими, не забували про країну Дитинства.
Усне малювання. Спробуйте уявити і «намалювати» країну Дитинства.
- Як ви думаєте, чи виявляють письменники в цих творах свою авторську позицію?
- Яка система життєвих цінностей близька Гр.Тютюннику та А.Сент-Екзюпері?
- Чому ви так вважаєте? Обгрунтуйте свою відповідь.
- Яка роль духовних цінностей у житті людини? (Роздуми учнів).
- Яка глибока думка, закладена в Біблії, знайшла відображення в цих творах? («Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб вони чинили з тобою»).
- Чи можемо ми сказати, що в творі піднімаються питання і про сенс людського буття? (Так.).
- То яка ця казка – фантастична чи філософська? (Філософська).
Філософська казка – це художній твір незвичайного змісту, в якому порушуються вічні проблеми людського буття.
- Прослухайте пісню «Маленький принц».
- Про що ви думали, коли слухали пісню?
- Які образи виникали у вашій уяві?
- Пофантазуйте. Якби зустрілися Олесь і Маленький принц, чи стали б вони друзями?
- А Гр.Тютюнник та А.Сент-Екзюпері? Чому?
Робота в групах. Завдання «Прогнозування долі героїв».
- Ким, на вашу думку, в дорослому житті стане Олесь, і ким – Маленький принц? (Роздуми учнів).
Завдання «Експеримент».
- Спробуйте порівняти одного з літературних героїв із собою. Поставте себе на його місце.
- Що ви можете сказати про те, чи змогли письменники, за допомогою слова, передати відчуття «природа – людина»? (Так, бо людина – частина природи. Природа формує людину).
- Завдяки чому це відчуття передається? (Використання кольорів, звуків).
- А що ще можна передати за допомогою слова? (Інформацію, думки, стан душі, колір, почуття).
Робота в групах (пошуково-дослідницька).
I група. Прослідкуйте, яким був стан душі героїв протягом усього твору?
(Радість – печаль; любов – ненависть, злість; сум – веселощі; захоплення – розчарування).
II група. Дослідіть, які кольори переважають у творах?
(Яскраві, радісні, життєстверджуючі, хоч поряд із ними вживаються і чорні, темні, сірі кольори).
- Яка роль кольорів у творі?
- Уявіть ситуацію: ви художник-ілюстратор. Які малюнки ви б намалювали? Поясніть свій вибір.
Творче завдання. Які слова із текстів ви взяли б епіграфом до нашого уроку? Обгрунтуйте свою думку.
- Що називається епіграфом?
Теорія літератури
Епіграф – той, що стоїть попереду.
- З якою метою він вживається?
- Що за допомогою нього хотів сказати автор?
IY. Закріплення вивченого матеріалу.
Розв’язування проблемної ситуації.
- Як ви гадаєте, про що мріяли письменники, пишучи свої твори? (Про гармонію людини і природи, про те, що кожна мить в житті – прекрасна, про життєві цінності, моральні категорії, дружбу).
- Що ж цінували в людині автори? (Духовність).
Гармонія – поняття, що окреслює органічне поєднання, злагодженість, взаємну відповідальність в існуванні предметів, речей, явищ світу.
Духовність – зв’язок із внутрішнім психічним життям людини, її моральним світом.
Y. Підсумок уроку.
- Так, дійсно, письменники любили людей, щедро віддавали їм тепло свого серця, відчували на своїх плечах тягар скорбот і страждань цілого світу. Вони неухильно йшли до великих істин, стверджуючи, що найголовнішого очима не побачиш: найглибше бачиш тільки серцем.
Важливо, щоб людина відродила в своїй душі по-дитячому чисте сприйняття світу.
Головне в тому, що світ, природа лише тоді відкривають свої таємниці, коли людина знаходить в собі те прекрасне, що глибоко заховане в ній чи що заснуло в її серці під тягарем «дорослих» років. Збудити це згасле прекрасне у дорослої людини, примусити її пильніше вдивлятися в світ, щоб і світ цей зробити краще, - такий смисл оповідання Гр.Тютюнника «Дивак» та казки А.Сент-Екзюпері «Маленький принц».
Тест «Оцінка уроку» (роздрукований для кожного учня).
5 – 6 балів - мінімально задоволений(а);
7 – 8 балів - задоволений(а);
9 – 10 балів - добре;
11- 12 балів - дуже добре.
YI. Оцінювання знань учнів. Аргументація оцінок.
YII. Домашнє завдання (диференційоване). Інструктаж до виконання.
Завдання для всіх учнів: підготуйте виразне читання епізодів, які найбільше вам сподобалися і змусили вас замислитися над основними цінностями людського життя.
Завдання на вибір: напишіть невеликий твір на одну з тем:
1. «Чи справді дорослі – дивні люди?»
2. «Якби я зустрів Маленького принца…»
3. «Найглибше бачиш тільки серцем…»
Додатковий матеріал
Ідеалом для мене завжди була доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших виявах.
Гр.Тютюнник
Антуан де Сент-Екзюпері
Навіщо повертатися назад
З небес на землю, де війни катуші,
Де Францію дрібні й підступні душі
Зжирають, наче гусениця сад?
І свій літак тісний, немов снаряд,
Веде він у бездумнім безоружжі
Крізь вибухи, що, мов сліпучі ружі,
Цвітуть і осипаються підряд…
В палаючій, як метеор машині
Його вхопила неба течія
І занесла в глибини темно-сині,
Світ у зірках читав його ім’я,
Лиш у пісках Лівійської пустині
Не відала про це сліпа змія.
Д.Павличко
Література
1. В глубь смысла. Сборник материалов из опыта работы учителей зарубежной литературы области. Кировоград, 2001.
2. Журба К. Що таке духовність? //Шк.світ. – 2002. - № 9. – С.3-4.
3. Противенська О.Г., Мещерякова М.Г., Теміз Я.В. Українська література у схемах і таблицях. – Х.: Країна мрій™; 2002.
4. Репа Н., Слюсаренко В. Виховання духовного світу школярів. – К.: 1995.
5. Саргарян С.І., Султанов Ю.І. Зарубіжна література: Підручник для 8 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. – 3-тє вид., переробл. і доповн. – К.: Вежа, 2002.
6. Українська література: Хрестоматія нововведених творів за програмою
2002 року. У трьох частинах. Частина перша (5-6 класи). – К.: Генеза, 2002.