Тема: Не з дієприкметниками
Мета: поглибити знання школярів про способи творення дієприкметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису дієприкметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, з’ясовувати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієприкметники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння аналізувати, порівнювати, конструювати мовні явища,висувати гіпотези,робити висновки; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів почуття прекрасного, повагу до видатних людей міста, природних і духовних наддбань рідного краю.
Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників.
Міжпредметні зв’язки: історія Полтавщини.
література поетів Полтави та Карлівки
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення епіграфа уроку й робота з ним.
«Той, хто по-справжньому
шанує і знає свою малу
батьківщину, з усіх поглядів
справжня людина »
О.Хало
ІІІ.Генералізація знань(перевірка раніше засвоєних знань і умінь для роботи з новою темою).
Творче спостереження. Текст.
1.«Без сім’ї (не) має щастя на землі», - твердить українське прислів’я. Ми (не)уявляємо життя без рідних людей, які завжди готові зігріти нас теплом і (не) зміряною ласкою, допомогти й розрадити. Яких би життєвих (не)вдач людина (не ) зазнала, які б (не) згоди на( не) озорих шляхах її (не) чекали, - завжди вона знайде прихисток і розраду в Карлівці, де її підтримають і зрозуміють. (Діана Штепа)
Завдання для учнів:
1.Проведемо спостереження:знайдіть і випишіть у стопчик слова з не, визначте частину мови. Визначте орфограму.
2. Згадаймо правила вживання не з іменниками, прикметниками, дієсловами.
3.Що таке дієприкметник?
4. Назвіть ознаки яких частин мови,що ми розглянули , має дієприкметник .
5.Як бачимо,частка не також вживається з дієприкметниками.
4.Постановка проблемного питання.
- ЧИ МОЖЕМО МИ СКАЗАТИ,ЩО НЕ З ДІЄПРИКМЕТНИКАМИ ПИШЕТЬСЯ ЗА ПРАВИЛАМИ ВЖИВАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ І ДІЄСЛОВАМИ?
- Висловлення дітьми гіпотез (метод «Мозковий штурм»).
- Учні разом з учителем формулюють навчальну проблему, а через неї - тему і мету.
5.Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація (сфокусувати учнів на проблемі). Очікування (щоб шлях був простіший,треба визначити,чого очікують діти)
- Висловіть свою думку. Можна почати із слів: «Від цього уроку я очікую уміти(знати,цінувати)…декілька учнів.
- Робота над гіпотезами, висловленими учнями.
- Робота з різними джерелами інформації (підручник, Укр. правопис).
(вичення теоретичного матеріалу) - С.159.
6 .Творче застосування та здобування знань,засвоєння способів діяльності шляхом вирішення проблемних питань, побудованих на основі раніше засвоєних знань і умінь.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Метод «Естафета»(методом естафети діти, поділені на команди, виконують завдання: записують на дошці, підкреслюють дієприкметники з не, їх пояснюють написання, підтверджують твердження м-лом підручника.
Учитель:Карлівка- це не тільки отчий дім, це духовні наддбання наших предків.
1.Пісня- це (не)від’ємна частина життя карлівчан. 2. Заворожують зі сцени Будинку культури неповторні голоси колективу ветеранів. 3.Непересихаючим джерелом любові до рідної землі є музика заслуженого діяча України Олексія Івановича Чухрая.
Завдання в групах (для візіалів, аудіалів, кінестетиків)
1група. Щоб збагнути душу народу Карлівщини, треба глибоко зануритись у (не)повторний світ літератури. Вік прихильників творчості Володимира Анатолійовича Слєпцова (не) обмежений, бо його вірші із задоволенням читають і дорослі, і малі. Неписаною традицією стало свято «Воскресни, писанко», котре проводиться на другий день Пасхи в Карлівці.
2 група. Творчість юної поетеси, випускниці першої школи, (не )наповнена сумом розлуки з містом, а оптимізмом, теплим літом і весняним вінком пісень.
Напевно, мало ким залишилися (не )прочитані в дитинстві «Живі камінчики» Анатолія Григоровича Михайленка. З упевненістю можна сказати,що талант співу в карлівчан (не )позичений, а власний.
3група.Немає в нашому місті ніким (не )доглянутих пам’ятників чи братських могил. Пам’ятний знак жертвам Чорнобиля, установлений в 1997 році, нагадує нам про (не)загоєні рани. (Не)вшанованих героїв не залишилося: прізвища всіх полеглих викарбовано на меморіалі біля міського парку на вулиці Леніна.
- Вправа - «Встанови відповідність».
- «ТАК/НІ»(учитель читає речення з дієприкметниками і твердження(теоретичний м-л )
- «Я- творець» (поширити подані словосполучення з дієприкметником залежним словом) – посаджені дерева, відремонтовані лавки, облаштовані зони відпочинку, встановлені ігрові майданчики, пофарбовані гойдалки в парках, прибрані газони.
- «Я - садівник» (скласти речення про озеленення центру Карлівки)
- «Я - архітектор»( створити асоціативне гроно - «Рідне місто у майбутньому»)
7.Узагальнення досліджуваного на уроці та обговорення гіпотез.
Загальний висновок щодо проблемного питання, запропонованого на початку уроку.
Кінестетики: побудова структурної схеми про не з дієприкм.
Аудіали - спілкування: Яке значення мають ці знання і де їх можна використати?Що було легше?А що важко було в роботі?
Візіали: опишіть за допомогою асоціативних слів : що для вас є відкритий урок і співпраця з чужим вам учителем?(пояснення див. у Додатку 1 )
Додаток 1
Візуал любить спостерігати, розглядати, зазвичай, мало читає. Тому таким дітям треба більше уваги приділяти розвитку його комунікабельності та мови. Із цією метою використовувати на заняттях метод «Читання тексту з позначками», «Спрямоване читання (« про себе » - для того, щоб знайти відповідь на запитання), «Аналіз художнього твору».
У навчанні аудіала найкраще спрацьовують усі словесні методи: діалог, бесіда, розповідь учителя, лекція.
Кінестетик сприймає світ через дотики, рухи. Такий учень найкраще навчається в русі, тому йому важко всидіти на місці. Як наслідок, кінестетик має проблеми з поведінкою. Тому такій дитині часто доручаю бути асистентом: виходити до дошки, щоб перевірити вправу чи щось записати, також роздати або зібрати матеріали. Таким чином втримується увага кінестетика, а значить, ефективність сприймання матеріалу підвищується. Також пропонують рухливі ігри ( метод «Інсценізація»).
8.Підсумок уроку. Контроль за результатами навчальної діяльності, здійснюваний учителем і учнем, аналіз здібностей, що сформувалися під час опрацювання теми. Оцінка навчальних досягнень.
9Рефлексійна анкета. (Метод «Мікрофон»)
На уроці я : дізнався… повторив…
навчився… зрозумів…
10. Домашнє завдання: Опрацювати теоретичний матеріал про «Не з дієприкметниками»
Написати твір - мініатюру «Коли мене захоплює моє рідне місто Карлівка ?»
Розробка уроку Кулинич О.С.