Урок-пісумок Частини мови

Про матеріал
«Узагальнення і систематизація вивченого з морфології. Частини мови (самостійні, службові, вигук), їх значення та іраматичні ознаки».
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

БРЕЙН-РИНГ

«ЧАСТИНИ МОВИ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Узагальнення і систематизація вивченого з морфології. Частини мови (самостійні, службові, вигук), їх значення та іраматичні ознаки».

Мета: повторити, узагальнити і систематизувати знання учнів про основні граматичні категорії частин мови; вдосконалювати вміння учнів застосовувати засвоєний теоретичний мате­ріал на практиці, доводити свою думку, аналізувати мовні явища; розвивати логічне мислення, усне мовлення учнів; виховувати почуття патріотизму, любові до рідної мови, ба­жання вивчати її.

Обладнання: узагальнюючі таблиці і схеми, підручник, вірші про мову.

Тип уроку:      урок повторення, узагальнення і систематизації вивченого.

 

ХІД УРОКУ

 

I. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності

II. Повторення, узагальнення і систематизація найважливіших теоретичних положень теми

1. Вступне слово вчителя.

Щасливі ми, що народилися на такій мальовничій землі — в нашій слав­ній Україні. Тут жили наші прадіди, діди. Тут живуть батьки наші. Тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б ми не були — скрізь відчу­ваємо поклик рідної землі, хвилюємось аж до сліз, зачувши рідне слово. Рідна мова — то матері слово, Вона, як та неопалима купина, Ніколи не згорить, ніколи не зів'яне, Бо в ній народу серце полум'яне. Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, материнської лагіднос­ті і доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими предками.

Кожне слово рідної мови має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний аромат, свій колір.

Дуже влучно про це сказав В. Сосюра:

О місячне сяйво і спів солов'я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліянтів, це — мова моя,

Це — мова моєї Вкраїни!

  • А чи можете ви відповісти на питання, скільки слів у сучасній українській мові?
  • Чому не можете? (Відповіді учнів)

Наголошую, що наша мова — це океан слів і граматика, мудрий гос­подар, володар цього океану. В одинадцятитомному словнику україн­ської мови нараховується близько 135000 слів. Крім наявних, повсякчас народжуються нові і нові слова. І сила граматики в тому, що вона гру­пує нескінченну кількість слів у певні групи, класи. Один із таких кла­сів — частини мови. У нашій мові нема жодного слова, яке не належало б до певної частини мови.

2. Повідомляю, що далі урок проходитиме в ігровій формі. Кожен учень має можливість виявити свої знання і за кожне завдання одержати певну кількість балів. У кінці уроку підведемо підсумки — на кращо­го знавця мови.

 

Зробити зв'язне повідомлення на тему «Частини мови». Пригадати:

  • Скільки є частин мови?
  • На які групи і чому вони поділяються?
  • Назвати за порядком всі самостійні, потім службові частини мови. (На останнє питання учні дають письмові відповіді в зошитах. Робота перевіряється, учні одержують певну кількість балів.)

3. Слово вчителя.

Велику частину зі словникового складу української мови становлять іменники. Це велетенська, могутня, незрівнянна за можливістю попов­нення новими словами частина мови.

  • Що ви знаєте про іменник?
  • Які його граматичні ознаки?
  1. Хвилинка-веселинка. Прослухайте усмішки зі шкільного життя.

 

  • Петрику, провідміняй іменник «трактор».
  • Трактор, тракториця, трактореня.
  •  
  • Галинко, якого роду «парта»?
  • Якщо Миколчина — чоловічого, якщо Оленчина — жіночого.
  • Як, на твою думку, Івасю, слово «штани» в однині чи множині?
  • Верхня частина в них — однина, а нижня — множина.

Бесіда:

  • Які граматичні значення іменників ви почули в усмішках? (Відміню­вання, рід, число)
  • Яких помилок припустилися учні?

Пригадати, як змінюються іменники, назви відмінків, питання до них.

5. Завдання:

  • Які ви знаєте ще граматичні значення іменника? (Відміна, група)
  • Скласти таблицю «Відміни іменників», самостійно дібрати приклади.
  • Ігрова хвилинка. Для любителів кросвордів даю індивідуальне за­вдання — розгадати кросворд. Перевірка виконаної роботи.

6. Прикметник.

  • Яка частина мови завжди вживається з іменником і всі Ті граматичні значення залежать від іменника?
  • Що таке прикметник? На які групи за значенням вони поділяються? Зобразити у вигляді таблиці. (Один учень працює біля дошки, решта виконують завдання в зошитах

7. Читаю усмішки, учні визначають прикметники, слово материнська розібрати як частину мови.

  • Чому ми кажемо «материнська мова»? (Бо мати більше говорить, ніж батько.)
  • Яка була погода під час канікул? (Святкова)

Перевірка виконаної роботи.


8. Числівник. Скласти зв'язну розповідь на тему «Числівник» за самостій­но складеною схемою. Один із найсильніших учнів працює біля дошки, решта учнів виконують завдання, замінюючи цифри словами.


  • Відгадати загадки, усно провідміняти числівники.
  • Які особливості відмінювання числівників на -десят, -сот, -сорок, дев'яносто, сто!

а) У тридцяти двох воїнів один командир.

б) Сорок п'ят і сорок п'ят. Скільки буде?
Підведення підсумків, оцінювання.

9. Займенник.

  • Яку ви ще знаєте іменну частину мови? Чим вона особлива?
  • Яку роль відіграють займенники в реченні?

 

Ігровий момент. Відгадати загадки, знайти займенники, визначити їх розряд. .     

а) Які два займенники псують дороги? (Я — ми)

б) За допомогою яких трьох займенників можна зробити руки чис­тими? (Ви — ми — ти)

в) Сам маленький, а шуба дерев'яна.

Систематизувати розповідь одного з учнів про займенник. Займен­ники «сам», «їх» розібрати як частини мови.

10. Дієслово. Диктант-завдання.

Виписати дієслова із запропонованого тексту.

  • Галинко, що ти робиш?
  • Задачу розв'язую.
  • То зав'яжи її знов та трохи погуляй зі мною.

Завдання: скласти план узагальнюючої розповіді про дієслово.
Учні працюють у групах. Стисла розповідь за планом. 

11. Прислівник.

  • Чим прислівник відрізняється від інших частин мови?
  • Що називається прислівником?

Знайти прислівники в усмішці, розібрати як частину мови.

 Яку фразу найчастіше говорять учні на уроках?

  • Не знаю...
  • Правильно.

12. Поетична хвилинка.

Записати в зошиті уривок із вірша В. Сосюри «Любіть Україну». Визначити і надписати над кожним словом, яка це частина мови.

Любіть Україну, як сонце, любіть,

Як вітер, і трави, і води.

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди!

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її, вічно живу і нову,

І мову її солов'їну.

Учні працюють самостійно. Учні-консультанти перевіряють і оціню­ють виконану роботу.

13. Службові частини мови.

  • Які службові частини мови ви знаєте?
  • Яка їхня роль у нашій мові?

Завдання: доповнити схему відомостями про кожну службову части­ну мови, підібрати приклади.

14. Заключне слово вчителя.

 

III. Підведення підсумку уроку

Що ми повторили на уроці?

Підраховуємо бали, набрані учнями. Оцінюю навчальні досягнення. Визначаю переможця конкурсу — кращого знавця морфології.

 

IV. Завдання додому

Написати твір «Рідна мова — пісня солов'їна», використавши всі частини мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Прикметник

 

2. Числівник

 

 

doc
Додано
25 грудня 2021
Переглядів
629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку