БРЕЙН-РИНГ
«ЧАСТИНИ МОВИ»
Тема: «Узагальнення і систематизація вивченого з морфології. Частини мови (самостійні, службові, вигук), їх значення та іраматичні ознаки».
Мета: повторити, узагальнити і систематизувати знання учнів про основні граматичні категорії частин мови; вдосконалювати вміння учнів застосовувати засвоєний теоретичний матеріал на практиці, доводити свою думку, аналізувати мовні явища; розвивати логічне мислення, усне мовлення учнів; виховувати почуття патріотизму, любові до рідної мови, бажання вивчати її.
Обладнання: узагальнюючі таблиці і схеми, підручник, вірші про мову.
Тип уроку: урок повторення, узагальнення і систематизації вивченого.
ХІД УРОКУ
I. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
II. Повторення, узагальнення і систематизація найважливіших теоретичних положень теми
1. Вступне слово вчителя.
Щасливі ми, що народилися на такій мальовничій землі — в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди. Тут живуть батьки наші. Тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б ми не були — скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємось аж до сліз, зачувши рідне слово. Рідна мова — то матері слово, Вона, як та неопалима купина, Ніколи не згорить, ніколи не зів'яне, Бо в ній народу серце полум'яне. Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, материнської лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими предками.
Кожне слово рідної мови має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний аромат, свій колір.
Дуже влучно про це сказав В. Сосюра:
О місячне сяйво і спів солов'я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліянтів, це — мова моя,
Це — мова моєї Вкраїни!
Наголошую, що наша мова — це океан слів і граматика, мудрий господар, володар цього океану. В одинадцятитомному словнику української мови нараховується близько 135000 слів. Крім наявних, повсякчас народжуються нові і нові слова. І сила граматики в тому, що вона групує нескінченну кількість слів у певні групи, класи. Один із таких класів — частини мови. У нашій мові нема жодного слова, яке не належало б до певної частини мови.
2. Повідомляю, що далі урок проходитиме в ігровій формі. Кожен учень має можливість виявити свої знання і за кожне завдання одержати певну кількість балів. У кінці уроку підведемо підсумки — на кращого знавця мови.
Зробити зв'язне повідомлення на тему «Частини мови». Пригадати:
3. Слово вчителя.
Велику частину зі словникового складу української мови становлять іменники. Це велетенська, могутня, незрівнянна за можливістю поповнення новими словами частина мови.
Бесіда:
Пригадати, як змінюються іменники, назви відмінків, питання до них.
5. Завдання:
6. Прикметник.
7. Читаю усмішки, учні визначають прикметники, слово материнська розібрати як частину мови.
Перевірка виконаної роботи.
8. Числівник. Скласти зв'язну розповідь на тему «Числівник» за самостійно складеною схемою. Один із найсильніших учнів працює біля дошки, решта учнів виконують завдання, замінюючи цифри словами.
а) У тридцяти двох воїнів один командир.
б) Сорок п'ят і сорок п'ят. Скільки буде?
Підведення підсумків, оцінювання.
9. Займенник.
Ігровий момент. Відгадати загадки, знайти займенники, визначити їх розряд. .
а) Які два займенники псують дороги? (Я — ми)
б) За допомогою яких трьох займенників можна зробити руки чистими? (Ви — ми — ти)
в) Сам маленький, а шуба дерев'яна.
Систематизувати розповідь одного з учнів про займенник. Займенники «сам», «їх» розібрати як частини мови.
10. Дієслово. Диктант-завдання.
Виписати дієслова із запропонованого тексту.
Завдання: скласти план узагальнюючої розповіді про дієслово.
Учні працюють у групах. Стисла розповідь за планом.
11. Прислівник.
Знайти прислівники в усмішці, розібрати як частину мови.
Яку фразу найчастіше говорять учні на уроках?
12. Поетична хвилинка.
Записати в зошиті уривок із вірша В. Сосюри «Любіть Україну». Визначити і надписати над кожним словом, яка це частина мови.
Любіть Україну, як сонце, любіть,
Як вітер, і трави, і води.
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди!
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов'їну.
Учні працюють самостійно. Учні-консультанти перевіряють і оцінюють виконану роботу.
13. Службові частини мови.
Завдання: доповнити схему відомостями про кожну службову частину мови, підібрати приклади.
14. Заключне слово вчителя.
III. Підведення підсумку уроку
Що ми повторили на уроці?
Підраховуємо бали, набрані учнями. Оцінюю навчальні досягнення. Визначаю переможця конкурсу — кращого знавця морфології.
IV. Завдання додому
Написати твір «Рідна мова — пісня солов'їна», використавши всі частини мови.
1. Прикметник
2. Числівник