Урок "Не з дієсловами"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для учнів 7 класу "Написання не з дієсловами."
Перегляд файлу

Тема: Написання не з дієсловами.

Мета:

  • повторити й поглибити знання семикласників про способи творення дієслів, зокрема про префіксальний спосіб;
  • сприяти зміцненню навичок правопису дієслів з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил;
  • формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієслова з вивченою орфограмою;
  • розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу;
  •  розвивати  у дітей мовне чуття, творче мислення, пам'ять,пізнавальний  інтерес;
  • виховувати пошану до скарбниць усної народної творчості.

Тип уроку: урок   засвоєння  нових знань

Обладнання:  підручник, таблиця, картки із завданнями, дидактичний матеріал.

 

Хід уроку

І.Організаційний  момент

Емоційна готовність до уроку

-          Доброго дня!

-          Усміхніться одне одному, подумки побажайте успі­хів на цілий день.

-          Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

 Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.  Актуалізація опорних знань

 

  1. Перевірка домашньої роботи

Запис у зошити дати та класної роботи

  1. Бліцопитування

      Яку  частину мови вивчаємо?

      Що називається дієсловом?

      Назвіть форми дієслова.

      Назвіть способи дієслова?

      Як пишеться частка не з іменниками та прикметниками?

      А дієсловами?

  1. Робота над текстом.  Творче спостереження з елементами аналізу

Перед вами текст. Вам потрібно прочитати його. Визначити його стилістичну належність. Дібрати заголовок. Виписати слова з часткою не, згрупувавши їх за частинами мови: а) іменники; б) прикмет­ники: в) дієслова. Підкреслити орфограми, пояснити їх.

 

Зачудування рибалки не мало меж. І після то­го, як таке повторилося кілька разів, він мусив ствердити, що мешканці, до яких закинула його доля, шанують тільки зло й ненависть.

А що рибалка не міг довго гніватися, а вже ко­гось ненавидіти й поготів, то він став шукати наго­ди покинути цю непривітну країну та її мешканців, а для цього йому треба було насамперед змайстру­вати човен.

Саме тоді рибалка й ствердив, що в країні, куди він потрапив, не росло жодної деревини, і то з тієї простої причини, що незвичайні мешканці не лю­били й дерев. І рибалці не було з чого змайструва­ти навіть невеличкого човна, бо ні в самому місті, ні за його межами, де простягався неосяжний пус­тир з подекуди карликуватим пасльоном, не росло жодного дерева чи куща. Тутешня трава не со­хла на сіно, а одразу ж перетворювалася на слиз, може, тому, що над містом ніколи не світило сонце (За Е.Андієвською).

Відповідь:

Іменники: ненависть.

Прикметники: непривітну, незвичайні, невеличкого, неосяжний.

Дієслова: не мало, не міг, ненавидіти, не росло, не любили, не було, не росло, не сохла, не світило.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми уроку

Проблемне завдання

-          Діти, допоможіть мені розсудити одну суперечку. Два шестикласники засперечалися. Один доводить, що слова нездужати, неславити, недочувати пишуться разом, а інший    - окремо.

Нездужати

 неславити

недочувати

-          А чи можемо ми їм допомогти?

-          Отже, сьогодні на уроці ми закріпимо ваші знання щодо правил написання не з дієсловами, а також вивчимо новий навчальний матеріал.

-          Запишемо тему уроку в зошити.

 

ІV. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу

  1. Робота з таблицею. Пояснення вчителя

 

                                                     Не з дієсловами 

 

                              Окремо завжди: Разом

 не бігла

 

                                                  

                                         Без не не вживається                                           У префіксі недо-:

 неволити недочув

 непокоїти

 нехтувати

 нездужати

 незчутися

                                                           ненавидіти

 нестямитися

 непритомніти

 

 

  1. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу

-          Уважно прочитайте правила на ст... І скажіть, який матеріал я пропустила у поясненні.

-          Молодці.  Порівняємо  два речення.

            У нього немає хисту до поезії.                     Він не має такого хисту.

                  Це присудкове слово,                            А це дієслово ІІІ особи однини

  Коло нього немає підмета

  1. Виконання впр.

-          Коло думок.  Чому так?

  1. Робота в групах. Вправа

І гр- записує дієслова, що пишуться окремо.

ІІ гр – записує дієслова, що пишуться разом.

 

V. Закріплення навчального матеріалу

1.  Завдання –пошук. Робота в парах

Працюємо в парах. За 2-3 хвилини вам потрібно дібрати якнайбільше до  дієслів  з довідки синоніми. Пояснити вживання не з дієсловами.

Примушувати (неволити),  обділити (недодати), голодувати (недоїдати), хворіти (нездужати), хвилювати (непокоїти), завмирати (не рухатися), ганьбити (неславити), розгубитися (незчутися), ігнорувати (нехтувати), сліпнути (недобачати).

Довідка: не/хтувати, не/волити, не/покоїти, не/добачати, не/рухатися, не/зчутися, не/доїдати, не/додати, не/славити, не/здужати.

  1. Завдання «Скринька народної мудрості». Усно

-          Зачитую першу частину прислів’я, а вам сказати другу другу половину.  Пояснити зміст прислів’я та захистити орфограму «Не з дієсловами».

Не спитав броду, (не лізь у воду).

Хто не працює, (той не їсть).

Не посіяв – (не пожнеш).

Не кажи «гоп»,  (поки не перескочиш).

Слово не горобець, (вилетить не спіймаєш).

  1. Спіймай  помилку

Не  прийшов,   неслухав, не дочувати, не думає, ненавидіти,не волити, нескаже,

не  зробив,   недобачати,  непрацюватиме.


  1. Письмо по пам’яті

 У пісок зарив пір’їну

         Лис голодний, як вовча.

        І чекає цілу днину,

       Чи не виросте курча

    - Пояснити написання слів «не виросте», «пір’їну». 

             6.  Вправа «Так-НІ»

  1. Якщо дієслово без не не вживається, то воно з не пишеться разом. Так
  2. Слово нехтувати пишеться окремо. Ні
  3. Ненавидіти пишемо разом. Так.
  4. Недочути – одне слово. Так.
  5. Нездужати пишеться і разом і окремо. Так.
  6. Немає завжди пишеться разом. Ні.

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

Рефлексія

-          Чи сподобався вам урок?

-          Можливо, щось не сподобалося?

-          Що нового дізналися?

-          При виконання якої вправи відчули труднощі?

Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

-          Для всіх:                   Опрацювати параграф

-          На вибір виконати одне із завдань

  1. Виконати впр.
  2. Пригадайте та запишіть правила поведінки на уроці, вживаючи не з дієсловами.
  3. Знайти та записати віршовані рядки, загадки, прислів’я, у яких вживається не з дієслова

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Дрозач Марина
Додано
15 березня
Переглядів
269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку