Тема: Написання не з дієсловами.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, таблиця, картки із завданнями, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Емоційна готовність до уроку
- Доброго дня!
- Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
- Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Запис у зошити дати та класної роботи
Яку частину мови вивчаємо?
Що називається дієсловом?
Назвіть форми дієслова.
Назвіть способи дієслова?
Як пишеться частка не з іменниками та прикметниками?
А дієсловами?
Перед вами текст. Вам потрібно прочитати його. Визначити його стилістичну належність. Дібрати заголовок. Виписати слова з часткою не, згрупувавши їх за частинами мови: а) іменники; б) прикметники: в) дієслова. Підкреслити орфограми, пояснити їх.
Зачудування рибалки не мало меж. І після того, як таке повторилося кілька разів, він мусив ствердити, що мешканці, до яких закинула його доля, шанують тільки зло й ненависть.
А що рибалка не міг довго гніватися, а вже когось ненавидіти й поготів, то він став шукати нагоди покинути цю непривітну країну та її мешканців, а для цього йому треба було насамперед змайструвати човен.
Саме тоді рибалка й ствердив, що в країні, куди він потрапив, не росло жодної деревини, і то з тієї простої причини, що незвичайні мешканці не любили й дерев. І рибалці не було з чого змайструвати навіть невеличкого човна, бо ні в самому місті, ні за його межами, де простягався неосяжний пустир з подекуди карликуватим пасльоном, не росло жодного дерева чи куща. Тутешня трава не сохла на сіно, а одразу ж перетворювалася на слиз, може, тому, що над містом ніколи не світило сонце (За Е.Андієвською).
Відповідь:
Іменники: ненависть.
Прикметники: непривітну, незвичайні, невеличкого, неосяжний.
Дієслова: не мало, не міг, ненавидіти, не росло, не любили, не було, не росло, не сохла, не світило.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми уроку
Проблемне завдання
- Діти, допоможіть мені розсудити одну суперечку. Два шестикласники засперечалися. Один доводить, що слова нездужати, неславити, недочувати пишуться разом, а інший - окремо.
Нездужати
неславити
недочувати
- А чи можемо ми їм допомогти?
- Отже, сьогодні на уроці ми закріпимо ваші знання щодо правил написання не з дієсловами, а також вивчимо новий навчальний матеріал.
- Запишемо тему уроку в зошити.
ІV. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу
Не з дієсловами
Окремо завжди: Разом
не бігла
Без не не вживається У префіксі недо-:
неволити недочув
непокоїти
нехтувати
нездужати
незчутися
ненавидіти
нестямитися
непритомніти
- Уважно прочитайте правила на ст... І скажіть, який матеріал я пропустила у поясненні.
- Молодці. Порівняємо два речення.
У нього немає хисту до поезії. Він не має такого хисту.
Це присудкове слово, А це дієслово ІІІ особи однини
Коло нього немає підмета
- Коло думок. Чому так?
І гр- записує дієслова, що пишуться окремо.
ІІ гр – записує дієслова, що пишуться разом.
V. Закріплення навчального матеріалу
1. Завдання –пошук. Робота в парах
Працюємо в парах. За 2-3 хвилини вам потрібно дібрати якнайбільше до дієслів з довідки синоніми. Пояснити вживання не з дієсловами.
Примушувати (неволити), обділити (недодати), голодувати (недоїдати), хворіти (нездужати), хвилювати (непокоїти), завмирати (не рухатися), ганьбити (неславити), розгубитися (незчутися), ігнорувати (нехтувати), сліпнути (недобачати).
Довідка: не/хтувати, не/волити, не/покоїти, не/добачати, не/рухатися, не/зчутися, не/доїдати, не/додати, не/славити, не/здужати.
- Зачитую першу частину прислів’я, а вам сказати другу другу половину. Пояснити зміст прислів’я та захистити орфограму «Не з дієсловами».
Не спитав броду, (не лізь у воду).
Хто не працює, (той не їсть).
Не посіяв – (не пожнеш).
Не кажи «гоп», (поки не перескочиш).
Слово не горобець, (вилетить не спіймаєш).
Не прийшов, неслухав, не дочувати, не думає, ненавидіти,не волити, нескаже,
не зробив, недобачати, непрацюватиме.
У пісок зарив пір’їну
Лис голодний, як вовча.
І чекає цілу днину,
Чи не виросте курча
- Пояснити написання слів «не виросте», «пір’їну».
6. Вправа «Так-НІ»
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Рефлексія
- Чи сподобався вам урок?
- Можливо, щось не сподобалося?
- Що нового дізналися?
- При виконання якої вправи відчули труднощі?
Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання
- Для всіх: Опрацювати параграф
- На вибір виконати одне із завдань
1