Яковенківська загальноосвітня школа 1-3 ступенів
Урок української мови, 3 клас
ТЕМА: Неозначена форма дієслів.
З досвіду роботи
вчителя початкових класів
Шевченко Тетяни Іванівни
ТЕМА: Неозначена форма дієслів.
Мета: закріплювати і поглиблювати знання учнів про істотні ознаки неозначеної форми дієслова, розвивати вміння правильно ставити питання до дієслів вчити вживати дієслова-синоніми та підбирати і утворювати їх синонімічний ряд; спостерігати за функцією цих дієслів у реченні.
Виховувати любов до рідного слова, бажання його розуміти, знати і вдало ним користуватися.
Обладнання: таблиці, дошка.
Хід уроку
I Організаційний момент
– Доброго дня ми вам бажаємо
І на нашому уроці дружно всіх вітаємо!
– Дорогі діти, сьогодні ми з вами вирушаємо у подорож Країною знань. До закінчення уроку ми повинні дістатися чудового берега великого материка
“ Частини мови”
II Актуалізація опорних знань.
Ми на кораблі казково-дивнім
Океани всі й річки перепливем.
На шляхах блакитних в морі синім
Ще незнаний материк знайдем.
(Читає вчитель,а потім діти хором)
Підсказка: Без мене наша мова не зможе обійтись.
Вона така чудова, бо в неї я є скрізь.
Я бігаю, стрибаю, і плаваю, і граю,
Танцюю і співаю, і веселу живу.
На світі всю роботу знаю
І людям я весь час служу.
(Дієслово)
2. Повторення правила про дієслово.
– Яку частину мови називаємо дієсловом? Навести приклади.
3. Характеристика дієслова.
– Що ви вже знаєте про цю частину мови?
(Головний член речення, пов’язанний з іменником, має число, час).
III Робота над темою уроку.
д |
|
|
а |
т |
и |
і |
|
|
а |
т |
и |
є |
|
|
а |
т |
и |
с |
|
|
а |
т |
и |
л |
|
|
а |
т |
и |
о |
|
|
а |
т |
и |
в |
|
|
а |
т |
и |
о |
|
|
а |
т |
и |
(Дихати або думати; іржати; єднати; сипати або сідаати; лежати; обрати; вижати або вбрати; ойкати).
Записати в “бортові журнали” дібрані дієслова. Скласти одне речення з одним дієсловом (за вибором учня).
Неозначена форма дієслів – це тема нашого уроку-подорожі, на я кому ми вчитимемося розпізнавати неозначені форму дієслів, утворювати її від інших слів та підбирати до них синонімічний ряд, ознайомимося з їх роллю в реченні.
Тому, що нічого не значу я.
Я часу, особи й числа не маю,
А дії завжди називаю.
– Яке головне визначення про себе повідомила неозначена форма дієслів?
(В конверті лист до Робінзона Крузо)
“Дорогі діти! Шлях до великого материка лежить через мій острів. І щоб вирушити далі у подорож, всі повинні виконати таке завдання. Запишіть данні дієслова (з таблиці), додаючи до них відповідні іменники. Виділіть у дієсловах суфікси неозначеної форми.
Славити (народ)
Любити (землю)
Оспівати (природу)
Величати (слово)
Оживити (степи) Перевірка роботи
4. Повторення дієслів неозначеної форми.
– Ой лихо! Знову перешкода на нашому шляху. Це пірати. Вони нас теж просто так не відпустять.
(В клас заходить учень, переодягнений піратом).
– Я погано вчився в школі й не знаю як творяться дієслова неозначеної форми. Через це я не вмію правильно віддавати накази своїй команді.
Учитель
Щоб утворити дієслово в неозначеній формі, треба до основи додати суфікси –ти, -ть.
Прибрав трап – … (прибрати)
Підняли якір – … (піднімати, підняти)
Віддають швартові – … (піднімати, підняти)
П’ятками накивати – втікати
Намилити шию – покарати
Робити з мухи слона – перебільшувати
Пекти раків – червоніти
Перевірка:
Зачитайте записані дієслова.
В якій формі вони стоять?
6. Народна мудрість.
– А ось і дельфіни за бортом. Вони завжди з радістю зустрічають кораблі і довго їх супроводжують. Але ці дельфіни не прості. Вони хочуть познайомити нас з народною мудрістю, слово якої вчить, як на світі жить.
Краще не обіцять, як слова не (тримать).
Щоб більше знать, треба менше (спати).
Краще раз побачить, як тричі (почуть).
(Учні підбирають одне слово, щоб завершити вислів)
Перевірка: Діти зачитують вибране ними прислів’я.
– От і все
Жити – Вітчизні служити
IV Підсумок уроку
V Домашнє завдання
Згадуючи вдома нашу мандрівку, всіх, хто нам зустрічався у дорозі (Робінзон, пірати дельфіни), які завдання вони вам давали, ви виконаєте впр. 414, правила пригадаєте (ст.. 183).