Урок "Неозначена форма дієслова"

Про матеріал
Матеріал уроку допомагає закріплювати і поглиблювати знання учнів про істотні ознаки неозначеної форми дієслова, розвивати вміння правильно ставити питання до дієслів, вчити вживати дієслова-синоніми та підбирати і утворювати їх синонімічний ряд; спостерігати за функцією цих дієслів у реченні.
Перегляд файлу

                                                      Яковенківська загальноосвітня            школа 1-3 ступенів

 

 

 

 

 

Урок української мови, 3 клас

 

 

ТЕМА: Неозначена форма дієслів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З досвіду роботи

вчителя початкових класів

Шевченко Тетяни Іванівни

 

 

 

 

 

ТЕМА: Неозначена форма дієслів.

 Мета: закріплювати і поглиблювати знання учнів про істотні ознаки неозначеної форми дієслова, розвивати вміння правильно ставити питання до дієслів вчити вживати дієслова-синоніми та підбирати і утворювати їх синонімічний ряд; спостерігати за функцією цих дієслів у реченні.

          Виховувати любов до рідного слова, бажання його розуміти, знати і вдало ним користуватися.

 

Обладнання: таблиці, дошка.

 

                                    Хід уроку

 

I Організаційний момент

 

– Доброго дня ми вам бажаємо

І на нашому уроці дружно всіх вітаємо!

– Дорогі діти, сьогодні ми з вами вирушаємо у подорож Країною знань. До закінчення уроку ми повинні дістатися чудового берега великого материка

Частини мови

 

II Актуалізація опорних знань.

 

  • Девіз нашого плавання:

 

Ми на кораблі казково-дивнім

Океани всі й річки перепливем.

На шляхах блакитних в морі синім

Ще незнаний материк знайдем.

(Читає вчитель,а потім діти хором)

  • Як ви гадаєте, до якої частини мови ми спрямуємо свій корабель?

Підсказка: Без мене наша мова не зможе обійтись.

Вона така чудова, бо в неї я є скрізь.

Я бігаю, стрибаю, і плаваю, і граю,

Танцюю і співаю, і веселу живу.

На світі всю роботу знаю

І людям я весь час служу.

                             (Дієслово)

 

2. Повторення правила про дієслово.

– Яку частину мови називаємо дієсловом? Навести приклади.

3. Характеристика дієслова.

– Що ви вже знаєте про цю частину мови?

(Головний член речення, повязанний з іменником, має число, час).

III Робота над темою уроку.

 

  1. Повідомлення теми уроку.
  • А ось і корабель, на якому ми вирушимо з вами у подорож. Яквін називається? (Хвиля).
  • Це незвичайний корабель. Щоб на нього потрапити треба вписати в порожні клітинки слова (дієслова).

 

д

 

 

а

т

и

і

 

 

а

т

и

є

 

 

а

т

и

с

 

 

а

т

и

л

 

 

а

т

и

о

 

 

а

т

и

в

 

 

а

т

и

о

 

 

а

т

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Дихати або думати; іржати; єднати; сипати або сідаати; лежати; обрати; вижати або вбрати; ойкати).

Записати в бортові журналидібрані дієслова. Скласти одне  речення з одним дієсловом (за вибором учня).

  • На які питання відповідають всі ці дієслова?
  • Як називається така форма дієслів?

Неозначена форма дієслів – це тема нашого уроку-подорожі, на я кому ми вчитимемося розпізнавати неозначені форму дієслів, утворювати її від інших слів та підбирати до них синонімічний ряд, ознайомимося з їх роллю в реченні.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.
  • А що означає неозначена форма ? Ось як вона говорить сама про себе:                        Не думай, що я не означена

Тому, що нічого не значу я.

Я часу, особи й числа не маю,

А дії завжди називаю.

– Яке головне визначення про себе повідомила неозначена форма дієслів?

  • Як упізнати неозначену форму дієслова за зовнішнім виглядом? (Суфікс -ти, -ть)
  • На яке питання  відповідає неозначена форма дієслова?
  1. Виділення суфіксів неозначеної форми.
  • По курсу Невідомий острів. На ньому живе Робінзон Крузо. Він приготував для  вас завдання. Якщо ви виконаєте його, вирушите далі в подорож.

(В конверті лист до Робінзона Крузо)

Дорогі діти! Шлях до великого материка лежить через мій острів. І щоб вирушити далі у подорож, всі повинні виконати таке завдання. Запишіть данні дієслова (з таблиці), додаючи до них відповідні іменники. Виділіть у дієсловах суфікси неозначеної форми.

Славити (народ)

Любити (землю)

Оспівати (природу)

Величати (слово)

Оживити (степи)   Перевірка роботи

  • Я дуже радий, що ви відвідали мій острів. А тепер – у дорогу. Щасливого плавання!

4. Повторення дієслів неозначеної форми.

– Ой лихо! Знову перешкода на нашому шляху. Це пірати. Вони нас теж просто так не відпустять.

(В клас заходить учень, переодягнений піратом).

– Я погано вчився в школі й не знаю як творяться дієслова неозначеної форми. Через це я не вмію правильно віддавати накази своїй команді.

Учитель

Щоб утворити дієслово в неозначеній формі, треба до основи додати суфікси –ти, -ть.

  • Утворіть дієслова неозначеної форми і тоді ваш корабель попливе далі.

Прибрав трап – … (прибрати)

Підняли якір – … (піднімати, підняти)

Віддають швартові – … (піднімати, підняти)

  • Спасибі. До побачення! Тепер я розумію, що вчитись треба.
  1. Вживання дієслів
  • В морі синім запанувала тиша. Я вважаю, що членам екіпажу під силу буду ось таке завдання.
  • Передайте одним словом значення поданих висловлювань. Запишіть у зошити відповідне слово, виділивши суфікси.

Пятками накивати – втікати

Намилити шию – покарати

Робити з мухи слона – перебільшувати

Пекти раків – червоніти

Перевірка:

Зачитайте записані дієслова.

В якій формі вони стоять?

6. Народна мудрість.

– А ось і дельфіни за бортом. Вони завжди з радістю зустрічають кораблі і довго їх супроводжують. Але ці дельфіни не прості. Вони хочуть познайомити нас  з народною мудрістю, слово якої вчить, як на світі жить.

Краще не обіцять, як слова не (тримать).

Щоб більше знать, треба менше (спати).

Краще раз побачить, як тричі (почуть).

(Учні підбирають одне слово, щоб завершити вислів)

  • Запишіть одне на вибір прислівя. Визначити дієслова неозначеної форми і виділити суфікс.

Перевірка: Діти зачитують вибране ними прислівя.

– От і все

Жити – Вітчизні служити

  • Якими членами речення можуть бути дієслова неозначеної форми?

 

IV Підсумок уроку

 

  • Дельфіни просили, щоб коли вже будемо повертатися додому у плавання, ви повторили й згадали все, що запамятали під час подорожі.
  • Що таке неозначена форма дієслова?
  • Як утворюється неозначена форма?
  • Якими членами речення можуть бути дані дієслова?

 

V Домашнє завдання

 

  • От і великий материк Частини мови.

Згадуючи вдома нашу мандрівку, всіх, хто нам зустрічався у дорозі (Робінзон, пірати дельфіни), які завдання вони вам давали, ви виконаєте впр. 414, правила пригадаєте (ст.. 183).

doc
Додано
23 січня 2020
Переглядів
4008
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку